• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verplichte medewerking architect.

Lid geworden
6 aug 2021
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo! Ik zit met enkele vragen rond onze renovatie mbt de verantwoordelijkheden/verplichtingen van de architect.
Omdat wij structurele aanpassingen zullen doen is de medewerking van een architect vereist. Kort samengevat willen wij een draagmuur verplaatsen en een aanbouw laten plaatsen waarvoor de achtergevel dient opgevangen te worden met een draagbalk. Aangezien alle technieken vernieuwd moeten worden en meer dan 75% van de buitenschil nog geïsoleerd moet worden, moeten we ook voldoen aan de EPB- en ventilatie eisen en wordt onze renovatie een IER renovatie. Nu rijzen bij ons enkele vragen hieromtrent.

1) Om budgettaire redenen willen we indien mogelijk de samenwerking met de architect beperken tot:
- het opmaken van de plannen (bestaande en nieuwe situatie)
- het indienen van de aanvraag voor omgevingsvergunning
- de controle op de werf tot wind- en waterdicht

Na het laten uitvoeren van de structurele werken met vergunning (verplaatsen draagmuur + plaatsen poutrel en aanbouw), plannen we om al onmiddellijk de nieuwe ramen en deuren te plaatsen, zodat we wind- en waterdicht zijn. Stopt hiermee dan ook de verantwoordelijkheid van de architect om de werkzaamheden nog verder op te volgen?

2) Eens de woning wind - en waterdicht is willen wij op ons eigen tempo de EGW gaan vernieuwen, dak en vloer isoleren, VVW plaatsen, ventilatie plaatsen, ... Samengevat: alle niet vergunningsplichtige renovatiewerken. Maar, aangezien het om een IER renovatie gaat, zal ik dus verplicht zijn om naast een veiligheidscoördinator ook een epb-verslaggever en ventilatie-verslaggever aan te stellen.

Dan is mijn vraag: is de architect nog nodig tijdens het uitvoeren van de epb- en ventilatie gerelateerde werken? M.a.w., kan ik zonder de architect rechtstreeks samenwerken met de epb/ventilatieverslaggever? Wetende dat ik alle werken na het wind- en waterdicht maken zelf uitvoer (dus zonder aannemers die uitleg of plannen behoeven)?

Ervaringsdeskundigen?
 
Laatst bewerkt:

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
het is nu wel duidelijk, ik zie echt niet meer goed

Intussen ook de wettekst gelezen >500 m² heb je een coördinator-ontwerp nodig (is dat nu slecht vertaald uit het Frans) met of zonder adjudanten.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
nee hoor
zogauw je boven de 500m² uitkomt , ben je verplicht om bij het ontwerpen al een veiligheidscoordinator in te schakelen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan