• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verplaatsing warmtepomp kostprijs

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Waarderingsscore
216
Punten
43
Dag allen,

We hebben in maart 2024 een Nibe AMS 10-12 warmtepomp laten plaatsen (er zijn hierover wel topics over het forum). We zijn tevreden van de warmtepomp maar kregen via de gemeente klachten binnen van onze buur over geluidsoverlast. Ze zouden 40-45 db (A) gemeten hebben. De gemeente heeft hen aangegeven dat die geluidsdrukniveau's binnen de norm vallen en ook zeker binnen de code van goede praktijk ‘Geluid van buitenunits van residentiële warmtepompen en airco’s’ (wat aanbevelingen zijn en geen maatregelen die kunnen gehandhaafd worden). De gemeente gaf echter ook mee dat warmtepompen wel 2m van de perceelsgrens moeten staan, anders zijn ze vergunningsplichtig (iets heel recent van de gemeente wat er nog niet was toen wij onze vergunning kregen). We dachten dat ze op 2m van de perceelsgrens stond maar blijkbaar staat ze, na zelf nagemeten te hebben, op 1m80 van de perceelsgrens. Omdat we goede buren willen zijn (en ze ook geen stok willen geven om mee te slaan), hebben we dus de installateur gevraagd om die warmtepomp een 25cm naar achter te plaatsen. Zoals jullie kunnen zien op de foto, is er plaats voldoende op de voorziene blocks.

Nu kreeg ik net de offerte binnen en die zou EUR 368 (exclusief BTW) zijn. Is dit overdreven en meer belangrijk, is dat verplaatsen iets dat we zelf kunnen doen?

Ter info, we hebben ook al samen gezeten met de tuinarchitect om de beplanting op die plaats met de buren te veranderen in snelgroeiend en meer planten zodat het geluid nog verder zou afnemen.

Alvast bedankt

Bijlagen

• WP foto.jpg
    WP foto.jpg
    262,3 KB · Weergaven: 111
Eens advocaat van de duivel spelen. Waarom zet bijna iedereen zen warmtepomp zo ver mogelijk van huis, naar de grens met de buren toe? Omdat dat geen lawaai maakt? Bouw er eens gewoon een goedkoop houten afsluiting rond, kan al heel veel schelen.
Onze technische ruimte zit daar, als we de WP aan de andere kant van het huis zouden zetten dan zouden de leidingen meer dan 15m lang zijn en dus met het bijhorende rendementsvlies… Dit is ook een renovatie dus ons techniekenruimte is gewoon de stookplaats van vroeger dus er waren niet zoveel mogelijkheden…

De warmtepomp staat aan onze gevel (op 1m van een raam in onze woonkamer) dus het is niet dat we het volledig afwentelen op hen.

Het enige wat we inderdaad nog wouden doen, is zo’n houten esthetische omkasting kopen waarbij het geluid ongeveer 5 db(A) zou zakken maar we willen nu eerst kijken wat die betonnen schutting gaat doen…
probeer gewoon eens met een paar paaltjes, en osb. Kost 2 keer niets. hier ook gedaan in de zaak om een motor tijdelijk te dempen. soms neemt de wind gewoon het lawaai mee. Bij mij was het lawaai sterker bij de buren dan bij mij. nu is dat na 2 jaar vervangen door een gemetste betonsteenmuur
Ik denk ook dat het de wind is want als het windstil zit, meet ik veel minder maar heb ook al 65 db(A) gemeten op de perceelsgrens terwijl de pomp aflag…

Die betonnen schutting over 4-6m zal ons 400-600 EUR kosten…

Eens advocaat van de duivel spelen. Waarom zet bijna iedereen zen warmtepomp zo ver mogelijk van huis, naar de grens met de buren toe? Omdat dat geen lawaai maakt? Bouw er eens gewoon een goedkoop houten afsluiting rond, kan al heel veel schelen.
eens advocaat van de duivel spelen... Waarom verplicht de regering iedereen om zonder fossiele brandstoffen te verwarmen? Iedereen wordt verplicht om een warmtepomp te zetten, omdat "dat groener" is... Tja, de buitenunits moeten wel ergens gezet worden, en aangezien huizen altijd maar op kleinere percelen komen te staan, zal er altijd wel iemand last hebben van die pomp... Ik vind dat de TS hier al héél veel goed gedaan heeft, de pomp staat dicht bij het huis van de TS zelf, dus zij treft geen schuld in mijn ogen...

Ik zou het eigenlijk eens effe héél smerig spelen, en zeggen tegen je buren dat je nog iets aangepast hebt 's nachts... En dan 3 nachten ipv stille modus, de warmtepomp gewoon uitzetten. En na enkele dagen eens vragen of het beter was... Als ze dan nog klagen, dan weet je direct, 't ligt niet aan ons. Als ze zeggen, dit was beter, dan weet je zelf ook dat je toch nog iets extra zult moeten doen... (die paaltjes met een houten plaat is dan misschien al een eerste extra test)

Stop met geluidsdruk te meten met je gsm en een app. Dat zegt echt niks...

Ik heb zelf uren ervaring met geluidsmetingen met een klasse 1 meter en diverse meetprofielen (A-filter, Leq1s, Leq15min, integratie slow, integratie fast etc...). Mijn bevindingen:
- locatie meting is heel relevant
- een gsm is waardeloos
- bij een meting van een bron die nauwelijks luider is dan de omgeving, schiet er meestal niks meer over na het uitsluiten van omgevingsgeluid (de impact van omgeving is vaak meer dicterend voor de totaalmeting dan de geluidsbron zelf)
- rekening houden met foutenmarge om een genormaliseerde meetwaarde te bekomen
- zo een meter spuwt een log uit met enorm veel data (3D matrix van meetwaardes ifv tijd en ifv frequentie) en vaak moet je daar in analyse en voor het uitmiddelen zelf nog de A-filter correct op toepassen

En dan nog gingen mij er een aantal dingen mijn petje te boven. Dat was overigens ook in een dossier waar een partij geluidsoverlast veroorzaakte voor een aangrenzende buur en waarin Vlarem afgetoetst werd. Ik zat toen in een positie dat ik net overlast wou gaan aantonen (ipv het tegendeel) en dat was niet makkelijk om dat onderbouwd en technisch correct te doen.

Zo'n geluidsmeter is dus echt wel geen koude pap hoor. Ik zou zelf dat potje toelaten en vermijden dat je zelf metingen doet die door een ander in discrediet gebracht kunnen worden...
Blijf gewoon bij je stelling dat je WP binnen de richtlijn valt (wat de gemeente ook al gezegd heeft, nog voor je die stille modus hebt geactiveerd). Als de buren het tegendeel willen claimen, moeten ze dat ook zelf aantonen. Stel dat ze komen aanzetten met een meting, dan geef ik het hele grote kans dat je hun meting in discrediet kan brengen (op technische correctheid en of het volgens het voorgeschreven meetprotocol is) en kan verwerpen. De drempel voor een professionele meting die helemaal correct gebeurt is vrij hoog hoor.
Mijn ervaring met metingen door de gemeente is trouwens ook dat die mannen niet goed snappen wat ze doen en dat je die metingen kan verwerpen wanneer je dat zou willen (ook niet een correcte meetprotocol ingesteld). Die kopen wel een klasse 1 toestel maar daar houdt het dan ook op. Dat moet ook correct en kundig gebruikt worden.

Update: net aangetekend schrijven met een eerste aanmaning van de gemeente om onze warmtepomp te verzetten, terwijl de buren aan ons bleven zeggen dat ze puur informatief bezig waren… De gemeente had ons wel al meegedeeld dat de buren wel om handhaving hadden gevraagd van die 10cm… We zullen ze wel correct laten zetten maar dan zie je direct ook wie wel goede wil wil tonen en wie niet…

Laatst bewerkt:
Stop met geluidsdruk te meten met je gsm en een app. Dat zegt echt niks...

Ik heb zelf uren ervaring met geluidsmetingen met een klasse 1 meter en diverse meetprofielen (A-filter, Leq1s, Leq15min, integratie slow, integratie fast etc...). Mijn bevindingen:
- locatie meting is heel relevant
- een gsm is waardeloos
- bij een meting van een bron die nauwelijks luider is dan de omgeving, schiet er meestal niks meer over na het uitsluiten van omgevingsgeluid (de impact van omgeving is vaak meer dicterend voor de totaalmeting dan de geluidsbron zelf)
- rekening houden met foutenmarge om een genormaliseerde meetwaarde te bekomen
- zo een meter spuwt een log uit met enorm veel data (3D matrix van meetwaardes ifv tijd en ifv frequentie) en vaak moet je daar in analyse en voor het uitmiddelen zelf nog de A-filter correct op toepassen

En dan nog gingen mij er een aantal dingen mijn petje te boven. Dat was overigens ook in een dossier waar een partij geluidsoverlast veroorzaakte voor een aangrenzende buur en waarin Vlarem afgetoetst werd. Ik zat toen in een positie dat ik net overlast wou gaan aantonen (ipv het tegendeel) en dat was niet makkelijk om dat onderbouwd en technisch correct te doen.

Zo'n geluidsmeter is dus echt wel geen koude pap hoor. Ik zou zelf dat potje toelaten en vermijden dat je zelf metingen doet die door een ander in discrediet gebracht kunnen worden...
Blijf gewoon bij je stelling dat je WP binnen de richtlijn valt (wat de gemeente ook al gezegd heeft, nog voor je die stille modus hebt geactiveerd). Als de buren het tegendeel willen claimen, moeten ze dat ook zelf aantonen. Stel dat ze komen aanzetten met een meting, dan geef ik het hele grote kans dat je hun meting in discrediet kan brengen (op technische correctheid en of het volgens het voorgeschreven meetprotocol is) en kan verwerpen. De drempel voor een professionele meting die helemaal correct gebeurt is vrij hoog hoor.
Mijn ervaring met metingen door de gemeente is trouwens ook dat die mannen niet goed snappen wat ze doen en dat je die metingen kan verwerpen wanneer je dat zou willen (ook niet een correcte meetprotocol ingesteld). Die kopen wel een klasse 1 toestel maar daar houdt het dan ook op. Dat moet ook correct en kundig gebruikt worden.
De gemeente heeft het enkel over de afstand van de perceelsgrens meten. Die kunnen (en willen) geen geluidsoverlast handhaven.

Ik ben redelijk kwaad momenteel (meer op mezelf) omdat ik hier probeer goede wil te tonen en moeite doe en dat zij dan klacht indienen tegen ons en vragen om de handhaving voor 10cm. We gaan ze effectief laten verplaatsen (omdat we graag nog op de goodwill van de gemeente willen rekenen later) en die betonnen schutting zal er komen over een afstand van 10m.

We denken nu ook wel zaterdag niet meer te gaan omdat we even geen goede wil meer willen tonen.

Laatst bewerkt:
reageren met een schrijven dat je dit gedaan hebt ten opzichte van de effectieve perceelgrens (niet de schutting).

Verder stoppen met moeite doen. Enkel op officiële zaken reageren.
We gaan de warmtepomp wel sowieso laten verzetten omdat we niet graag op een slecht blaadje staan bij de gemeente (hoewel they don’t care) en we zullen die betonnen schutting dan wel proberen zetten in de kerstvakantie en dat is het dan…

Als ik @disco stu hoor, heb ik het gevoel dat we dan niet veel (meer) te vrezen hebben…

Let wel op dat je die betonnen schutting ook legaal zet...
Kijk voorschriften na wat mag (of niet mag) met of zonder vergunning of melding.

Als dat op de perceelsgrens is, mag dat alleen mits toestemming van de beide eigenaars van die 2 percelen...

Let wel op dat je die betonnen schutting ook legaal zet...
Kijk voorschriften na wat mag (of niet mag) met of zonder vergunning of melding.

Als dat op de perceelsgrens is, mag dat alleen mits toestemming van de beide eigenaars van die 2 percelen...
Dat is al gebeurd met de bevestiging van de gemeente zelfs ;) (zie hieronder)

"Een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen is volgens het vrijstellingsbesluit niet nodig voor de volgende handelingen in, aan en bij hoofdzakelijk vergunde of vergund geachte woningen:

5° afsluitingen tot een hoogte van twee meter in de zijtuin en achtertuin;
6° toegangspoorten en open afsluitingen tot een hoogte van twee meter;
7° gesloten afsluitingen tot een hoogte van 1 meter in de voortuin;

Deze afsluitingen dienen wel uitgevoerd te worden binnen een straal van 30 m van de betrokken hoofdzakelijk vergunde of vergund geachte residentiële woning.

Een muur kan worden gezien als een gesloten afsluiting.

Stedenbouwkundig gezien moet de afsluiting niet per se op of net naast de grens staan (er dient enkel aan bovenstaande voorwaarden te worden voldaan). Echter, burgerrechtelijk gezien, kunnen jullie de afsluiting best op jullie eigen perceel plaatsen (dus net naast de perceelsgrens)."

We gaan ze dus net naast de perceelsgrens zetten over een lengte van 10m (t irriteert ons ook dat er daar naast hun terras een gat zit waardoor ze in onze tuin direct kijken) en dan zijn we perfect in orde :) en hopelijk stoppen dan ook de klachten over het geluid.

We zullen ze wel correct laten zetten
ten opzichte van de effectieve perceelgrens (niet de schutting).
Zoals @wawadadakawa al hint: weet je 100% zeker waar de perceelgrens ligt? heb je landmeter-paaltjes gevonden? is er een landmeter langs geweest?

Je kan de bal ook terugkaatsen en zeggen dat het juist staat, dan is het aan hun om te bewijzen dat dit niet zo is, dus moeten ze eventueel zelfs kosten maken en landmeter aanstellen. Dat is hier al eerder vermeld, maar je hebt er (voor zover ik zie) nog niet op geantwoord. Natuurlijk ook risico als blijkt dat de perceelgrens een halve meter richting jouw huis ligt.

Wil je die betonnen afsluiting zelf wel? (los van het geklaag van de buren... stel dat dat er niet was)

Indien ja: prima

Indien nee: dan ben je iets aan het zetten wat je eigenlijk zelf niet wil, maar puur om van de buren af te zijn. Je kan hun voorafgaand nog een ultimatum geven: of het geklaag stopt, of er komt een betonnen afsluiting op jouw eigen stuk. Als de buren geen dichte afsluiting willen, is de kans reëel dat ze dan gaan beseffen dat de uitwerking van hun geklaag wel eens een resultaat kan geven dat ze niet wensen en er dan effectief over ophouden...

Wil je die betonnen afsluiting zelf wel? (los van het geklaag van de buren... stel dat dat er niet was)

Indien ja: prima

Indien nee: dan ben je iets aan het zetten wat je eigenlijk zelf niet wil, maar puur om van de buren af te zijn. Je kan hun voorafgaand nog een ultimatum geven: of het geklaag stopt, of er komt een betonnen afsluiting op jouw eigen stuk. Als de buren geen dichte afsluiting willen, is de kans reëel dat ze dan gaan beseffen dat de uitwerking van hun geklaag wel eens een resultaat kan geven dat ze niet wensen en er dan effectief over ophouden...
Nee, we willen die niet maar we gaan die zelf ook niet zien door beplanting en een extra (mooie) muur ter hoogte van ons terras (Carpentier) aangezien we het plat stukje dak aan ons terras ook hebben laten afwerken met dat hout (zoals je kan zien, moeten we zelf de tuin nog aanleggen).

Bijlagen

• IMG_0387.jpeg
    IMG_0387.jpeg
    177,7 KB · Weergaven: 51
We zullen ze wel correct laten zetten
ten opzichte van de effectieve perceelgrens (niet de schutting).
Zoals @wawadadakawa al hint: weet je 100% zeker waar de perceelgrens ligt? heb je landmeter-paaltjes gevonden? is er een landmeter langs geweest?

Je kan de bal ook terugkaatsen en zeggen dat het juist staat, dan is het aan hun om te bewijzen dat dit niet zo is, dus moeten ze eventueel zelfs kosten maken en landmeter aanstellen. Dat is hier al eerder vermeld, maar je hebt er (voor zover ik zie) nog niet op geantwoord. Natuurlijk ook risico als blijkt dat de perceelgrens een halve meter richting jouw huis ligt.
Een ander probleem is wat ik niet vermeld heb, is dat de vorige eigenaars van het huis van de buren hun grond heel erg hebben opgehoogd (gemakkelijk 40cm) tot ongeveer 1m van de perceelsgrens waardoor de draad ook is beginnen scheef staan (overhellend naar ons). Ik heb geen idee waar de exacte perceelsgrens is.

Het ding is dat ik liever niet in discussie ga met de gemeente…

Echter denk ik dat ik nu die grondverhoging misschien ook eens ga melden aan de gemeente want ik wil ook niet nat staan in de winter… Ze spraken zelfs vorige week telefonisch over nog eens L-profielen te plaatsen ook.

Laatst bewerkt:
Update: de gemeente vraagt dit voornamelijk omdat ze een klacht hebben ingediend. Als ze geen aanmaning sturen en de buren klacht tegen hen indienen, hebben ze zelf ook een probleem. Ze vinden dat er te veel spel wordt gemaakt van een WP (wat ze niet mogen schrijven natuurlijk) en dat het geseponeerd zal worden, mocht het naar het parket gaan. Echter zei hij wel dat als de buren niets meer laten weten, dat de gemeente niet van plan is om een PV op te stellen en door te sturen naar het parket (kan natuurlijk ook niet op papier gezet worden), maar dat is iets te veel gokken op de buren natuurlijk dus we gaan ze laten verplaatsen, dan is er ook geen stedebouwkundig misdrijf meer...

Ik zou zaterdag toch eens gaan luisteren naar het geluid zo weet je tenminste of er effectief veel geluid is bij hen. Als het luider is binnen dan buiten, dan resoneert er iets of zo.

Ik zou zaterdag toch eens gaan luisteren naar het geluid zo weet je tenminste of er effectief veel geluid is bij hen. Als het luider is binnen dan buiten, dan resoneert er iets of zo.
ja, maar als het bij hen luider is dan buiten, ligt dat dan niet aan hun huis?

Ja, maar dan kan je exact dat als argument gebruiken en de bal terugkaatsen.

Ja, maar dan kan je exact dat als argument gebruiken en de bal terugkaatsen.
Ik ga nog zien wat ik ga doen. Morgen ben ik misschien minder kwaad.

Ik had gewoon graag gehad dat het allemaal ophoudt :)

Hoogsensitief, onmogelijk om dezelfde geluiden waar te nemen door iemand die dat niet heeft. Ik hoor ook verschillende frequenties die anderen niet horen en dan is er ook dikwijls 'ongeloof' wanneer ik ergens last van heb en anderen in mijn omgeving niet. (Waarmee ik niet wil zeggen dat het aan TS is om een oplossing te zoeken)

Vanaf reactie 1 al gezegd van er niet op in te gaan. Hoogsensitief is een aandoening, die gaan altijd iets horen.
Je hebt goede wil.laten zien, zij niet. Geef aan dat ze dan maar een procedure moeten starten bij de vrederechter. Daar kan je dan zie hoe het uitdraait.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan