• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verplaatsing warmtepomp kostprijs

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Waarderingsscore
216
Punten
43
Dag allen,

We hebben in maart 2024 een Nibe AMS 10-12 warmtepomp laten plaatsen (er zijn hierover wel topics over het forum). We zijn tevreden van de warmtepomp maar kregen via de gemeente klachten binnen van onze buur over geluidsoverlast. Ze zouden 40-45 db (A) gemeten hebben. De gemeente heeft hen aangegeven dat die geluidsdrukniveau's binnen de norm vallen en ook zeker binnen de code van goede praktijk ‘Geluid van buitenunits van residentiële warmtepompen en airco’s’ (wat aanbevelingen zijn en geen maatregelen die kunnen gehandhaafd worden). De gemeente gaf echter ook mee dat warmtepompen wel 2m van de perceelsgrens moeten staan, anders zijn ze vergunningsplichtig (iets heel recent van de gemeente wat er nog niet was toen wij onze vergunning kregen). We dachten dat ze op 2m van de perceelsgrens stond maar blijkbaar staat ze, na zelf nagemeten te hebben, op 1m80 van de perceelsgrens. Omdat we goede buren willen zijn (en ze ook geen stok willen geven om mee te slaan), hebben we dus de installateur gevraagd om die warmtepomp een 25cm naar achter te plaatsen. Zoals jullie kunnen zien op de foto, is er plaats voldoende op de voorziene blocks.

Nu kreeg ik net de offerte binnen en die zou EUR 368 (exclusief BTW) zijn. Is dit overdreven en meer belangrijk, is dat verplaatsen iets dat we zelf kunnen doen?

Ter info, we hebben ook al samen gezeten met de tuinarchitect om de beplanting op die plaats met de buren te veranderen in snelgroeiend en meer planten zodat het geluid nog verder zou afnemen.

Alvast bedankt

Bijlagen

• WP foto.jpg
    WP foto.jpg
    262,3 KB · Weergaven: 111
Onderschat laagfrequente bromgeluiden niet . Zijn moeilijk op te meten, en nog moeilijker te dempen . Ze dragen dan nog eens veel verder dan hoogfrequente geluiden . Geluidsoverlast is een vlarem-overtreding en kan correctioneel worden . Niet al te licht over gaan .
Waar staat dat juist?

Ik zie enkel die 45, 40, 35 db(A) regelgeving staan en we hebben daarom onze stille modus ook geactiveerd van 19u-7u zodat de avonden ook stil zijn. We hebben die zelf op 30 hertz laten zetten ipv 60 hertz zodat het geluid minder zou zijn. Of zou dit net meer geluid geven door de laagfrequentie?

Ik zag wel wat dingen staan over laagfrequentie ivm muziek.

gevelsteen er af, 15cm (of meer) minerale wol in de muur, nieuw 3V glas en ze hoort niks meer binnen... (of bijna niks meer), maar ja... da kost centjes en 't is makkelijker om de buur op kosten te jagen dan zelf iets te doen :).
Als 3V glas uit 3 dezelfde dunne lage bestaat is het zelf slechter dan enkel glas qua akoestiek .
In dat geval snap ik het dan helemaal niet want wij horen niets binnen, tenzij we ons mega concentreren op geluid en alles muisstil is en dan horen we hooguit lichtjes iets…

Je kan online eens een gehoortest proberen, zo ook je buurvrouw . Je zal al snel merken dat er verschil is tussen je linker en rechter oor, maar ook een groot verschil met je buurvrouw . De decibelmeter is ook maar een indicatie met een >>>gemiddeld<<< resultaat . Ander verhaal wordt het als je een geluidsspectrum gaat opmaken en de specifieke eigenfrequenties van je warmtepomp gaat bepalen .

In Vlarem II staan dacht ik delta-waardes.
Dus als je de geluidsbron uitschakelt en je hebt dan een geluidsniveau van de omgeving van xx dB(a)Leq yy minuten, dan mag het niveau met ingeschakelde geluidsbron bijvoorbeeld xx+5 dB(a)Leq yy minuten zijn.

Op die manier excludeer je het geluid van de omgeving min of meer. Te meten met een geluidsdrukmeter klasse 1 met geldige calibratie.
Dat is iets anders dan met nonkel Isidoor zijne smartphone meten....

gevelsteen er af, 15cm (of meer) minerale wol in de muur, nieuw 3V glas en ze hoort niks meer binnen... (of bijna niks meer), maar ja... da kost centjes en 't is makkelijker om de buur op kosten te jagen dan zelf iets te doen :).
Als 3V glas uit 3 dezelfde dunne lage bestaat is het zelf slechter dan enkel glas qua akoestiek .
In dat geval snap ik het dan helemaal niet want wij horen niets binnen, tenzij we ons mega concentreren op geluid en alles muisstil is en dan horen we hooguit lichtjes iets…
Omdat je 3V glas hoogstwaarschijnlijk verschillende glasdiktes heeft en dan isoleert het wel heel goed het geluid.

Dat iemand hoogsensitief is, wat hier door sommigen weggelachen wordt, daar kan jij uiteraard niets aan doen.
Ik denk dat de absorberende wand die hier eerder werd voorgesteld wel een goede oplossing is, dat hoeft maar enkele meters breed te zijn. Misschien aan de buren voorstellen dat zij deze laten plaatsen en dat je eventueel wel een deel wil mee betalen. Ik weet het, het is een moeilijke oefening want voor hetzelfde geld zijn het effectief moeilijke mensen en dan zal het nooit goed zijn.

Omdat je 3V glas hoogstwaarschijnlijk verschillende glasdiktes heeft en dan isoleert het wel heel goed het geluid.

Dat iemand hoogsensitief is, wat hier door sommigen weggelachen wordt, daar kan jij uiteraard niets aan doen.
Ik denk dat de absorberende wand die hier eerder werd voorgesteld wel een goede oplossing is, dat hoeft maar enkele meters breed te zijn. Misschien aan de buren voorstellen dat zij deze laten plaatsen en dat je eventueel wel een deel wil mee betalen. Ik weet het, het is een moeilijke oefening want voor hetzelfde geld zijn het effectief moeilijke mensen en dan zal het nooit goed zijn.
Ik wil echt niet lachen met de buren en heb daarom ook die WP in zijn stille modus nog stiller proberen maken maar er is voor ons gewoon een grens qua aanpassingen naar hen toe als wij voldoen aan de wettelijke parameters zowel qua VLAREM als de goede code…

Ik wil graag een goede relatie onderhouden vandaar dat we maatregelen treffen (stille modus, extra beplantingen op ons beplantingsplan, muur die wind zou breken en nu nog mss een schutting) dus ik denk wel dat wij onze goede wil tonen. We gaan ook nog langs gaan bij hen.

In Vlarem II staan dacht ik delta-waardes.
Dus als je de geluidsbron uitschakelt en je hebt dan een geluidsniveau van de omgeving van xx dB(a)Leq yy minuten, dan mag het niveau met ingeschakelde geluidsbron bijvoorbeeld xx+5 dB(a)Leq yy minuten zijn.

Op die manier excludeer je het geluid van de omgeving min of meer. Te meten met een geluidsdrukmeter klasse 1 met geldige calibratie.
Dat is iets anders dan met nonkel Isidoor zijne smartphone meten....
Klopt maar wij vallen gelukkig niet onder VLAREM II vandaar dat we ook geen vergunning hebben…

Je kan online eens een gehoortest proberen, zo ook je buurvrouw . Je zal al snel merken dat er verschil is tussen je linker en rechter oor, maar ook een groot verschil met je buurvrouw . De decibelmeter is ook maar een indicatie met een >>>gemiddeld<<< resultaat . Ander verhaal wordt het als je een geluidsspectrum gaat opmaken en de specifieke eigenfrequenties van je warmtepomp gaat bepalen .
Ja maar dat zou ons wel heel ver brengen natuurlijk…

Maar wel makkelijker om een plan van aanpak op te stellen .

Maar wel makkelijker om een plan van aanpak op te stellen .
Misschien wel maar op zich is dat niet aan ons. Die schutting zou de 4de maatregel zijn die we nemen en we zitten al wettelijk goed.

Ik zou nu ook afwachten, eens gaan luisteren (de tip in post #77 eventueel toepassen om vooringenomenheid aan te tonen)
en dan een beetje de bal in hun kamp leggen.

Ik zou nu ook afwachten, eens gaan luisteren (de tip in post #77 eventueel toepassen om vooringenomenheid aan te tonen)
en dan een beetje de bal in hun kamp leggen
Dat is inderdaad wat we nu ook gaan doen. Ik ga juist nog aan ons contact bij de gemeente vragen of we zo maar een betonnen schutting kunnen zetten… Indien dat dat kan, kunnen we dat ook nog voorstellen als we gaan luisteren en dan zien we wel weer. Tegelijkertijd blijven we ook goede wil tonen…

Dat is inderdaad wat we nu ook gaan doen. Ik ga juist nog aan ons contact bij de gemeente vragen of we zo maar een betonnen schutting kunnen zetten… Indien dat dat kan, kunnen we dat ook nog voorstellen als we gaan luisteren en dan zien we wel weer. Tegelijkertijd blijven we ook goede wil tonen…
Ik toon al meer dan 2 jaar goede wil naar mijne klungelende tuinpoortenbouwer... tevergeefs. Ik wil maar zeggen, soms komt er een einde aan het geduld.

Ik toon al meer dan 2 jaar goede wil naar mijne klungelende tuinpoortenbouwer... tevergeefs. Ik wil maar zeggen, soms komt er een einde aan het geduld.
Ja, dat snap ik wel. Ik geef wel toe dat het bij mij ook een beetje de dubbele agenda is: als ze ons dagvaarden voor de vrederechter dat ik kan aantonen dat we echt al veel dingen hebben gedaan en zijn gaan luisteren e.d. Dat speelt minder bij jou aangezien de rollen waarschijnlijk omgekeerd zijn.

Ons warmtepomp stoot ook maar 44db(a) op 2m volgens de technische fiche uit dus alle extra dingen die we doen haalt dat nog naar beneden. Het is ook nog meer eigenaardig dat de stille modus niet werkt voor hen aangezien we al elke avond onze houthaard in dit verlengd weekend hebben gebruikt dus wat ook nog eens betekent dat onze WP dan waarschijnlijk minder heeft moeten draaien. Ik wil eigenlijk gewoon dat het geklaag stop en dat we gewoon kunnen leven…

Ik heb nu wel weer schrik gekregen voor onze tuinaanleg want op ons plan staan er wel heel wat poortjes en muurtjes in hout (type carpentier)…

Laatst bewerkt:
Hou rekening dat de specificaties niet altijd correct zijn en een huis en tuin metertje geen correcte weergave is van geluid. Als ze komen testen bij een procedure is dat bij vollast wat in veel gevallen bij een zelfmeting niet het geval is. Als tegenpartij dit winnen kan je voor alle kosten zelf opdraaien en die zijn niet min (kosten procedure, advocaten, experten, etc). In feite gaan ze altijd winnen omdat er geen vergunning is voor de -2m grens en onder de 2 meter er bijna altijd een overschrijding van geluid op de erfgrens is zonder bijkomende maatregelen. Je uitgangspunt dat je niet onder vlarem valt omdat je geen vergunning nodig hebt klopt niet. Bij een procedure zal dit zeker aangehaald worden en deze zijn strenger als de richtlijn in landelijk gebied (40 dag 35 avond 30 nacht). Een richtlijn is dus niet gelijk aan een wet. En dat is nu wat de rechtbank beoordeeld.

Dus een geluidsscherm of een kap over het toestel is de beste oplossing of de warmtepomp verplaatsen. Betonnen panelen werken wel , maar weerkaatsen het geluid. Hiermee zou je wel eens last kunnen hebben van je eigen warmtepomp.

Ik persoonlijk zou voor een geluidsscherm gaan en volledig zelf bekostigen (buur vraagt niet om geluid, dus waarom zou hij meebetalen). En denk eraan een goede buur is beter dan een verre vriend.

Hou rekening dat de specificaties niet altijd correct zijn en een huis en tuin metertje geen correcte weergave is van geluid. Als ze komen testen bij een procedure is dat bij vollast wat in veel gevallen bij een zelfmeting niet het geval is. Als tegenpartij dit winnen kan je voor alle kosten zelf opdraaien en die zijn niet min (kosten procedure, advocaten, experten, etc). In feite gaan ze altijd winnen omdat er geen vergunning is voor de -2m grens en onder de 2 meter er bijna altijd een overschrijding van geluid op de erfgrens is zonder bijkomende maatregelen. Je uitgangspunt dat je niet onder vlarem valt omdat je geen vergunning nodig hebt klopt niet. Bij een procedure zal dit zeker aangehaald worden en deze zijn strenger als de richtlijn in landelijk gebied (40 dag 35 avond 30 nacht). Een richtlijn is dus niet gelijk aan een wet. En dat is nu wat de rechtbank beoordeeld.

Dus een geluidsscherm of een kap over het toestel is de beste oplossing of de warmtepomp verplaatsen. Betonnen panelen werken wel , maar weerkaatsen het geluid. Hiermee zou je wel eens last kunnen hebben van je eigen warmtepomp.

Ik persoonlijk zou voor een geluidsscherm gaan en volledig zelf bekostigen (buur vraagt niet om geluid, dus waarom zou hij meebetalen). En denk eraan een goede buur is beter dan een verre vriend.
Nee, mijn redenering was dat ik niet onder VLAREM II val omdat de drijfkracht van onze warmtepomp gewoon lager is (en dat je als je onder VLAREM II valt sowieso een vergunning nodig hebt). Ik heb nooit gezegd dat we niet onder VLAREM vallen maar het zal dan eerder als agrarisch gebied of woongebied zijn dus 45, 40, 35. Echter de gemeente heeft VLAREM niet aangehaald omdat VLAREM enkel voor bedrijven geldt, enkel die goede code dus 45 en 40 db(A), waar we dus wel aan voldoen.

De dag dat er een dagvaarding zou komen, zal de installateur wel komen om die te verzetten, maar 10 cm gaat het geluid niet oplossen (als dat er al is). We hadden ook al bedacht dat de kosten van een procedure meer zouden zijn dan €400.

Zoals je eerder hebt kunnen lezen, is er nog altijd dat beplantingsplan dus aan onze kant van de betonnen schutting komen er nog steeds veel planten te staan (aka we zullen die verven en dan de planten ervoor want we vinden die zelf ook niet zo mooi) die het geluid zouden moeten absorberen.

Wat je zegt over “beter een goede buur dan een verre vriend”, we hebben dat geprobeerd maar onze stille modus werd na amper 3 nachten al afgeketst dat het niet helpt en dat waren dan nog 3 avonden dat wij serieus met hout gestookt hebben dus ik denk dat het niet enkel aan ons ligt. Bovendien hebben ze net nu last omdat het winter gaat worden terwijl wij ook ermee hebben gekoeld in de zomer en we ook evenveel warm water verbruik hadden in de zomer (wanneer ze het meest lawaai maakt)…

Laatst bewerkt:
Eens advocaat van de duivel spelen. Waarom zet bijna iedereen zen warmtepomp zo ver mogelijk van huis, naar de grens met de buren toe? Omdat dat geen lawaai maakt? Bouw er eens gewoon een goedkoop houten afsluiting rond, kan al heel veel schelen.

Eens advocaat van de duivel spelen. Waarom zet bijna iedereen zen warmtepomp zo ver mogelijk van huis, naar de grens met de buren toe? Omdat dat geen lawaai maakt? Bouw er eens gewoon een goedkoop houten afsluiting rond, kan al heel veel schelen.
Onze technische ruimte zit daar, als we de WP aan de andere kant van het huis zouden zetten dan zouden de leidingen meer dan 15m lang zijn en dus met het bijhorende rendementsvlies… Dit is ook een renovatie dus ons techniekenruimte is gewoon de stookplaats van vroeger dus er waren niet zoveel mogelijkheden…

De warmtepomp staat aan onze gevel (op 1m van een raam in onze woonkamer) dus het is niet dat we het volledig afwentelen op hen.

Het enige wat we inderdaad nog wouden doen, is zo’n houten esthetische omkasting kopen waarbij het geluid ongeveer 5 db(A) zou zakken maar we willen nu eerst kijken wat die betonnen schutting gaat doen…

Onze technische ruimte zit daar, als we de WP aan de andere kant van het huis zouden zetten dan zouden de leidingen meer dan 15m lang zijn en dus met het bijhorende rendementsvlies… Dit is ook een renovatie dus ons techniekenruimte is gewoon de stookplaats van vroeger dus er waren niet zoveel mogelijkheden…

De warmtepomp staat aan onze gevel (op 1m van een raam in onze woonkamer) dus het is niet dat we het volledig afwentelen op hen.

Het enige wat we inderdaad nog wouden doen, is zo’n houten esthetische omkasting kopen waarbij het geluid ongeveer 5 db(A) zou zakken maar we willen nu eerst kijken wat die betonnen schutting gaat doen…
probeer gewoon eens met een paar paaltjes, en osb. Kost 2 keer niets. hier ook gedaan in de zaak om een motor tijdelijk te dempen. soms neemt de wind gewoon het lawaai mee. Bij mij was het lawaai sterker bij de buren dan bij mij. nu is dat na 2 jaar vervangen door een gemetste betonsteenmuur

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan