• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verplaatsing warmtepomp kostprijs

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Waarderingsscore
216
Punten
43
Dag allen,

We hebben in maart 2024 een Nibe AMS 10-12 warmtepomp laten plaatsen (er zijn hierover wel topics over het forum). We zijn tevreden van de warmtepomp maar kregen via de gemeente klachten binnen van onze buur over geluidsoverlast. Ze zouden 40-45 db (A) gemeten hebben. De gemeente heeft hen aangegeven dat die geluidsdrukniveau's binnen de norm vallen en ook zeker binnen de code van goede praktijk ‘Geluid van buitenunits van residentiële warmtepompen en airco’s’ (wat aanbevelingen zijn en geen maatregelen die kunnen gehandhaafd worden). De gemeente gaf echter ook mee dat warmtepompen wel 2m van de perceelsgrens moeten staan, anders zijn ze vergunningsplichtig (iets heel recent van de gemeente wat er nog niet was toen wij onze vergunning kregen). We dachten dat ze op 2m van de perceelsgrens stond maar blijkbaar staat ze, na zelf nagemeten te hebben, op 1m80 van de perceelsgrens. Omdat we goede buren willen zijn (en ze ook geen stok willen geven om mee te slaan), hebben we dus de installateur gevraagd om die warmtepomp een 25cm naar achter te plaatsen. Zoals jullie kunnen zien op de foto, is er plaats voldoende op de voorziene blocks.

Nu kreeg ik net de offerte binnen en die zou EUR 368 (exclusief BTW) zijn. Is dit overdreven en meer belangrijk, is dat verplaatsen iets dat we zelf kunnen doen?

Ter info, we hebben ook al samen gezeten met de tuinarchitect om de beplanting op die plaats met de buren te veranderen in snelgroeiend en meer planten zodat het geluid nog verder zou afnemen.

Alvast bedankt

Bijlagen

• WP foto.jpg
    WP foto.jpg
    262,3 KB · Weergaven: 111
Eerlijk? Gaat dat verplaatsen iets aan het geluid doen? Ik zou dat als buur eerder ambetant vinden. ‘Ah, 25 cm opgeschoven maar dat helpt niets, ze hebben hun ervan af gemaakt’. Waar ik niets mee wil zeggen want jullie doen weldegelijk moeite. Een geluidsomkasting, zou dat iets uitdoen?

Voor die prijs zou ik het niet laten, en bestaat er een kans dat de garantie vervalt als je er zelf aan werkt?

Qua geluid ga je met verplaatsen niet veel winnen. Ik zou ook weder naar een omkasting kijken

Eerlijk? Gaat dat verplaatsen iets aan het geluid doen? Ik zou dat als buur eerder ambetant vinden. ‘Ah, 25 cm opgeschoven maar dat helpt niets, ze hebben hun ervan af gemaakt’. Waar ik niets mee wil zeggen want jullie doen weldegelijk moeite. Een geluidsomkasting, zou dat iets uitdoen?
Inderdaad , zou mij ook eerder overkomen als een vuil streek dan de goede buur.

Kun je niet beter voor die 400 euro kijken naar een overkapping, eventueel met iets geluids isolatie.
Dat helpt ook niet echt waarschijnlijk maar dan doe je wel echt moeite.

Andere optie is eventueel 90 graden draaien.

Voor die prijs zou ik het niet laten, en bestaat er een kans dat de garantie vervalt als je er zelf aan werkt?
Goh, vind 400 eur best veel geld voor iets dat geen verschil maakt en wettelijk niet verplicht is aangezien je vergunning kreeg vóór de wetgeving. 20 cm is ook geen meter of zo. Zou dan eerder aan omkasting denken. Ook eens bij buur gaan horen wat soort geluid ze horen. Beetje goede wil tonen en inschatten wat nodig is.

Heel eerlijk? Nee, ik denk dat niet maar omdat het geluid dat de WP nu uitstoot al onder de normgrens is, kunnen ze daar niets meer van zeggen dus proberen onze buren nu via de gemeente die handhaving van 2m afstand tot de grens te bekomen. De gemeente zei wel zelf al dat ze niet van plan zijn om het te komen nameten en heel veel gedoe vinden voor een WP (bijna exacte quote).

We willen door die verplaatsing van de WP tegemoetkomen aan de klacht van de buren bij de gemeente (de gemeente raadde dat ook aan, mocht het ooit bij de vrederechter geraken (wat we wel verwachten)) dus het is puur daarom. Ze vragen daar zelf om.

We gaan nog beplanting uitvoeren en er komt een muur aan ons terras waardoor de wind ook wat gebroken zou moeten zijn.

We willen voorlopig geen omkasting rond de WP plaatsen omwille van de kostprijs en het rendementsverlies.

Op de plaats waar de WP nu staat, is er geen geluidsoverlast noch burenhinder. Dit heeft de gemeente hen ook meegedeeld. Wel is de buurvrouw hoogsensitief (weten we van de buurman) maar wij willen daarvoor niet voor opdraaien. We hebben één van de stilste pompen op de markt laten plaatsen, er komt extra beplanting en een muur aan ons terras waardoor er minder wind zou kunnen inkomen. Nu verplaatsen we ook nog eens de pomp om aan hun wensen te voldoen.

Voor alle duidelijkheid: we moeten de pomp verzetten volgens hun klacht bij de gemeente dus dat moet minstens gebeuren.

Een goede omkasting kost €2000-3000. Wij vinden dat heel veel geld voor iets dat al volledig reglementair in orde staat en waar wij volledig geen last van hebben…

Voor alle duidelijkheid: we moeten de pomp verzetten volgens hun klacht bij de gemeente dus dat moet minstens gebeuren.

Een goede omkasting kost €2000-3000. Wij vinden dat heel veel geld voor iets dat al volledig reglementair in orde staat en waar wij volledig geen last van hebben…
Maar als het reglementair staat moet ge hem ook niet verplaatsen. Geef zo’n mensen nen vinger en die stoppen niet. Een vrederechter kijkt daar wel door. Stuur die mensen een mail of aangetekende zending dat je gerust wil voldoen aan die twee meter maar dat weinig gaat uitmaken. Dat lijkt me waardevoller dan 400 euro kwijt zijn voor 20 cm en ze gaan sowieso blijven klagen.

ben geen jurist maar denk dat de gemeente hier weinig heeft af te dwingen. Volgens mij komt dit aan de rechter toe. Als je daar aantoont dat reglement pas na je vergunning is veranderd en je al veel moeite hebt gedaan en normen respecteerd dat je weinig te vrezen hebt.

ben geen jurist maar denk dat de gemeente hier weinig heeft af te dwingen. Volgens mij komt dit aan de rechter toe. Als je daar aantoont dat reglement pas na je vergunning is veranderd en je al veel moeite hebt gedaan en normen respecteerd dat je weinig te vrezen hebt.
Ik ben wel eentje en dacht dat ook dat ze dat niet retroactief konden toepassen maar ons huis staat zonevreemd (ook dat van de buren) en daar zijn ze wel strenger. Ze zeiden wel vooral dat de buren ons dan voor de rechter op niets konden pakken.

Heel eerlijk? Nee, ik denk dat niet maar omdat het geluid dat de WP nu uitstoot al onder de normgrens is, kunnen ze daar niets meer van zeggen dus proberen onze buren nu via de gemeente die handhaving van 2m afstand tot de grens te bekomen. De gemeente zei wel zelf al dat ze niet van plan zijn om het te komen nameten en heel veel gedoe vinden voor een WP (bijna exacte quote).

We willen door die verplaatsing van de WP tegemoetkomen aan de klacht van de buren bij de gemeente (de gemeente raadde dat ook aan, mocht het ooit bij de vrederechter geraken (wat we wel verwachten)) dus het is puur daarom. Ze vragen daar zelf om.

We gaan nog beplanting uitvoeren en er komt een muur aan ons terras waardoor de wind ook wat gebroken zou moeten zijn.

We willen voorlopig geen omkasting rond de WP plaatsen omwille van de kostprijs en het rendementsverlies.

Op de plaats waar de WP nu staat, is er geen geluidsoverlast noch burenhinder. Dit heeft de gemeente hen ook meegedeeld. Wel is de buurvrouw hoogsensitief (weten we van de buurman) maar wij willen daarvoor niet voor opdraaien. We hebben één van de stilste pompen op de markt laten plaatsen, er komt extra beplanting en een muur aan ons terras waardoor er minder wind zou kunnen inkomen. Nu verplaatsen we ook nog eens de pomp om aan hun wensen te voldoen.
Planten gaan amper helpen in de winter

Maar als het reglementair staat moet ge hem ook niet verplaatsen. Geef zo’n mensen nen vinger en die stoppen niet. Een vrederechter kijkt daar wel door. Stuur die mensen een mail of aangetekende zending dat je gerust wil voldoen aan die twee meter maar dat weinig gaat uitmaken. Dat lijkt me waardevoller dan 400 euro kwijt zijn voor 20 cm en ze gaan sowieso blijven klagen.
Ja maar die 2m is een nieuwe regeling en de gemeente zei hen dat er nu zo’n vergunningsvrijstelling voor warmtepompen is als die minder dan 2m van de grens staat. Bijgevolg, zouden we nu dan een vergunning moeten aanvragen (hoewel ik dat nergens vind op de website van de gemeente en onze pomp er al even staat). Morgen gaat de tuinarchitect nog bespreken met de gemeente of we onze oprit anderhalve meter kunnen verbreden dus het is misschien ook niet het moment om de gemeente uit te dagen.

Ik ging sowieso morgen de buurman bellen met die mededeling en misschien ook dat aangetekend schrijven doen. We vrezen inderdaad ook dat het hierbij niet zal blijven… Als we echter verplaatsen, staan we ook sterker bij de vrederechter

Planten gaan amper helpen in de winter
Sorry, ik had moeten toevoegen dat heel de voortuin en zijtuin worden uitgevoerd met groenblijvende planten.

Wij vinden dat heel veel geld voor iets dat al volledig reglementair in orde staat en waar wij volledig geen last van hebben…
Daar heb je overschot van gelijk in, maar het geluid stopt niet aan de perceelsgrens natuurlijk. Tegelijk staat jouw warmtepomp naar de buren gericht, en niet naar bv. je eigen achtertuin. Dat is ook een weloverwogen keuze geweest, vermoed ik?

368€ valt heel goed mee volgens mij. Als ik kijk waar de leidingen uit de grond komen zullen deze ook moeten verlengd worden. Dus koelgas er af en dan aanpassen, terug druktest en vacumeren. Dat is niet op een uurtje gedaan.
Ik zou hem wel 90° draaien, met de blaasuitgang naar achter. Dat gaat al veel schelen in lawaai. En dan een haagje er naast.

Goh, vind 400 eur best veel geld voor iets dat geen verschil maakt en wettelijk niet verplicht is aangezien je vergunning kreeg vóór de wetgeving. 20 cm is ook geen meter of zo. Zou dan eerder aan omkasting denken. Ook eens bij buur gaan horen wat soort geluid ze horen. Beetje goede wil tonen en inschatten wat nodig is.
De buurvrouw is hoogsensitief. Onze WP stoot op de perceelsgrens dus nog geen 40 db (A) uit en toch kan ze binnen in haar huis (dat nog eens op 4m van de perceelsgrens staat) niet naar TV kijken, niet werken want geen concentratie en niet slapen… Wij weten zelf ook niet zo goed wat we ermee moet doen want het is een beetje hallucinant…

Wij vinden dat heel veel geld voor iets dat al volledig reglementair in orde staat en waar wij volledig geen last van hebben…
Daar heb je overschot van gelijk in, maar het geluid stopt niet aan de perceelsgrens natuurlijk. Tegelijk staat jouw warmtepomp naar de buren gericht, en niet naar bv. je eigen achtertuin. Dat is ook een weloverwogen keuze geweest, vermoed ik?
Nee, heel eerlijk. Ons techniekenlokaal zit in de kelder vooraan aan ons huis aan de kant met de buren (waar vroeger de stookplaats was) en dan hebben we inderdaad wel beslist om het aan die kant te laten omdat anders de leidingen veel te lang zouden worden. Op zich hebben wij echt geen last van die warmtepomp, niet binnen en niet buiten. De buren hebben last IN hun huis terwijl de WP er 6 meter van staat en dus na 2m maar een 40 db(A) uitstoot…

368€ valt heel goed mee volgens mij. Als ik kijk waar de leidingen uit de grond komen zullen deze ook moeten verlengd worden. Dus koelgas er af en dan aanpassen, terug druktest en vacumeren. Dat is niet op een uurtje gedaan.
Ik zou hem wel 90° draaien, met de blaasuitgang naar achter. Dat gaat al veel schelen in lawaai. En dan een haagje er naast.
Dankjewel.

Ondertussen een andere loodgieter gehoord die dat ook zei. We waren ons daar niet bewust van. Dankjewel voor je antwoord.

Op zich willen we wel 90 graden draaien maar dan zal de zijkant op minder dan 2m van de perceelsgrens staan en dan voldoen we dus niet aan hun eis in hun klacht.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan