• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

Vernikkeld, verzinkt... waar welke te gebruiken?

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hallo,

Ik vroeg me af wanneer je welke soort vijzen moet gebruiken. Voorkomt nikkel of zink het roesten van vijzen of nagels of is er een ander nut?

Als ik een OSB3 plaat wil vastleggen welke vijzen gebruik ik dan best (voor plat dak te dichten)?

Best kruis of ster kop gebruiken?

Alvast bedankt!

V

Verwijderd lid 178789

Guest
bobdeprutser;1979356 wrote:
Hallo,

Ik vroeg me af wanneer je welke soort vijzen moet gebruiken. Voorkomt nikkel of zink het roesten van vijzen of nagels of is er een ander nut?

Als ik een OSB3 plaat wil vastleggen welke vijzen gebruik ik dan best (voor plat dak te dichten)?

Best kruis of ster kop gebruiken?

Alvast bedankt!

Maakt allemaal niks uit. Als een ordinaire latnagel goed genoeg is, dan ook eender welke vijs van minstens 5 cm lengte.

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
24
Punten
38
Ster of kruis: ik werk uitsluitend met Torx (ster?) schroeven. Van zodra je een schroefmachine met wat power hebt, krijg je die kop veel te moeilijk in een kruiskop (philips of pozidriv) gehouden. Bij Torx moet je je best doen om de bit uit de schroef te krijgen als je recht schroeft :).

Dus: ruwbouwwerk: zou zeker torxschroeven nemen. Voor detail/afwerking kan kruis (ph/pz), maar daar ga je vaak toch bij specifieke types schroeven zitten (gyproc, fermaxell, ...) die specifieke kop vragen.

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
38
Dat verstaik dus niet he, wanneer je gewone philips bit gebruikt, akkoord, maar pz?

Alleman gebruikt pz, en ik heb het regelmatiger voor dat de bits afbreekt, dan dat je uit de kop schiet.

In de bouw is torx toch nog steeds in de minderheid hoor.

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
24
Punten
38
Vond het ook straf hoor, het zijn goede bits, het machientje zet 40 Nm koppel, het zijn goede schroeven (PGB), misschien de combinatie van het formaat 6x80 in hard hout... Machientje duwt de bit gewoon omhoog. Misschien moet ik meer armspieren kweken :p. Alleszins, bij Torx is het easy piezy...

Dako

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2010
Waarderingsscore
27
Punten
28
Vind het ook straf, zeker als het de juiste bit is.

Mijn ervaring, pz voor al het gewone werk is meer dan voldoende. De keren dat de bit geen grip heeft op de vijs is meestal omdat je boormachine niet recht hebt/...

Voor je dak, en andere toepassingen in zacht houd is normaal pz voldoende. Enige keren dat ik torx gebruikt heb is bij vijzen van 15cm met "voorsnijder" zo en kan me voorstellen dat je deze voor hardhoud ook nodig kan hebben bij 6*80 vijzen. Ik heb er met 6*80 echter nog nooit nood aan gehad.

Voordeel vind ik ook dat je met een pz2 het grootste deel van de vijzen wel aankan, terwijl je bij torx telkend de "exacte" maat moet nemen.

Vernikkeld/verzinkt, geen idee wat het beste is, maar ik gebruik ze door elkaar. Kijk enkel soms wat het mooiste is als ze toch zichtbaar blijven.

Lid geworden
23 mei 2012
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik zie toch een grote opkomst van torx. Onze keukenbouwer had het. Op het werk gebruiken ze het. Op mijn vorig werk (luchtvaart, dus streng genormeerd!) waren ze volop aan het overschakelen van pz naar torx omdat schroeven met loctite niet los te krijgen waren. kop draaide kapot. Met torx véél minder problemen.

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
38
tjay;1979416 wrote:
Vond het ook straf hoor, het zijn goede bits, het machientje zet 40 Nm koppel, het zijn goede schroeven (PGB), misschien de combinatie van het formaat 6x80 in hard hout... Machientje duwt de bit gewoon omhoog. Misschien moet ik meer armspieren kweken :p. Alleszins, bij Torx is het easy piezy...

Spieren kweken moet je niet doen :p

Ding is, ik gebruik regelmatig alles vanaf 3x20 tot 6x120.

Deze laatste in beton enharde blokken, nog nooit een schroef afgebroken of uit de kop geschoten.

Eerder bit naar de vaantjes bij slagschroevendraaier.

Torx werkt gewoon minder vlot omdat je bij routinehamdelingen niet zo makkelijk 'vanzelf' grip krijgt op je schroef.

Tis eerder van: ja bit zit erin en nu gaan.

Ik merk ook dat in vele branches er wordt overgegaan naar torx, op mijn vorige werken was dat ook vaak het geval.

Alleen zie ik dat de mannen die echt veel schroeven, schrijnwerkers en dergelijke, nog meer pz gebruiken. En daar kan ik inkomen, als je met ganse dagen niets anders doet...

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan