• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

vernieuwing van ramen, met of zonder ventilatierooster?

Glenne

Nieuw Lid
Lid geworden
29 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo,

onze (koppel)woning is van bouwjaar 1976 en dus niet voorzien van vloer of spouwisolatie.
Wij gaan binnenkort de volledige woonst vernieuwen van ramen en deuren waarbij wij dus geen bouwaanvraag of architect nodig hebben.
Gezien het onmogelijk is om een ventilatiesysteem te plaatsen zonder de halve woonst te strippen, heb ik mijn twijfels over het al dan niet plaatsen van ventilatieroosters in de nieuwe pvc ramen?
Ik neem aan dat ventilatieroosters icm een ventilatiesysteem goed hun werk doen, maar heeft de aankoop van roosters nut voor ons gezien wij nooit dergelijk systeem zullen plaatsen?
Ik liet me onlangs vertellen door iemand die het zeker zou doen gezien blijkbaar woningen zonder roosters snel 10-15k minder waard zouden zijn op de markt, ook met nieuwe ramen.
Dit neem ik toch met een korreltje zout, maar had graag jullie mening en ervaringen hierover eens gehoord.
Stel dat we toch dergelijke roosters plaatsen, hoeveel worden dan voorgeschreven en welke ruimtes zijn het belangrijkst?
Voorzijde woning is oostelijk gericht. Dak is vernieuwd en voorzien van 18 cm isolatie.
Spouwmuurisolatie staat niet onmiddellijk op de planning (sceptisch/schrik).

Gelijkvloers:
Voorkant: vast kader 290x170cm
Zijkant: draaikiep 150x170cm
Achterkant: schuifraam 290x215cm
Achterkant (keuken): vast kader 150x110cm

1e verdieping:
4 kamers (incl badkamer): draaikiep 150x145cm
1 kamer: 2x draaikiep 150x145cm

Bedankt,

Glenn

Met 'overal' bedoelde ik dus in elke ruimte 1. Als de living 3 ramen heeft, dan moet dat niet in elk raam.

Let wel: het rooster komt bovenop het raam, dus als er 3 ramen naast elkaar in een gevel zitten, dan zal er 1 raam 'kleiner' uitzien omdat er een rooster boven zit (de vleugel die uitdraait zal ook effectief kleiner zijn). In een achtergevel is dat niet meteen een issue, in een voorgevel kan dat anders zijn en ga je er misschien toch 3 willen steken naast elkaar (ook al gaan die dicht staan). Bij EPB-plicht wordt de noodzaak aan aantal lopende meter rooster per ruimte berekend door de epb'er. Dan is het mogelijk dat bij 3 kleine ramen aan een grote ruimte er toch in alle drie, of in minstens 2 van de drie een rooster moet.

Wat de vliegenramen  betreft: die zitten enkel voor de vleugel, niet voor het rooster (maar dat rooster heeft zelf natuurlijk ook een insecten-wering).

In de keuken heb je de dampkap als afzuiging. Bij EPB mag die niet meegerekend worden, maar hier kan je dat wel doen (is op zichzelf ook een ventilatieschouw als die hoog genoeg gaat). Dat doet me er aan denken: als we hier de roosters dichtzetten (doen we normaal niet hoor, heb dat gewoon eens getest) en de dampkap aan, dan zuigt die bijna niets (wegens geen luchtaanvoer genoeg) en je voelt de binnendeuren tegenduwen als je ze wil openduwen. Is wel een heel sterke motor (900m³/h) op het dak. was zogezegd noodzakelijk omdat dampkap zo hoog boven de kookplaat stond... staat altijd op laagste dimmerstand, ruim voldoende.

Glenne,

Die roosters die je voor ogen hebt, kan je die een beetje fatsoenlijk manueel regelen? Anders gaat uw thermisch comfort er danig mee achteruit... het verschil tussen tocht en ventilatie is dat die laatste controleerbaar hoort te zijn.

Ik heb deze avond de roosters van renson bekeken. Is met een klein klepje in 5 standen.
Voor de looks moet je het alleszins niet doen...

Je kan ook opteren voor roosters op het glas, i.p.v. boven het raamkader.  Dat geeft je wat meer mogelijkheden nr de toekomst. 

Boodschap van algemeen nut... ik was vandaag in opleiding “warmteverliesberekening”.  Onvoorstelbaar hoeveel warmteverlies je hebt en zou moeten inrekenen ten gevolge van ventilatie.  En ja, ook systeem D geeft veel thermisch verlies (wel minder dan C). In de wandelgangen vernam ik dat de factoren waarmee de dag vandaag gerekend wordt, op tafel liggen voor herziening. Ik denk dan bv aan de luchtsnelheid waarmee gerekend wordt om ventilatiedebieten te bepalen. Ooit komt het goed...

(Duitsland staat al beduidend verder wat die parameters betreft). 

Klopt maar in oud huis moet je rekeninghouden met veel hoger lekdebiet

de debieten in EPB zijn inderdaad zot, houden enkel rekening met m2 vloer en niet met bezetting door mensen

met 2 in een kasteel wonen is mega veel ventileren
met 10 in klein appartement is amper ventileren

:-(

Weer even off-topic...

Men zou beter gaan nr een systeem waarbij men de luchtkwaliteit meet en ifv daarvan ventileert. Zo hoef je s nachts bv in leefruimte niet of veel minder te ventileren, maar bv wel in slaapkamer en omgekeerd. 

Er zijn al fabrikanten die daar op inspelen en ook overheid bestudeert het. 

art zei:
Weer even off-topic...

Men zou beter gaan nr een systeem waarbij men de luchtkwaliteit meet en ifv daarvan ventileert. Zo hoef je s nachts bv in leefruimte niet of veel minder te ventileren, maar bv wel in slaapkamer en omgekeerd. 

Er zijn al fabrikanten die daar op inspelen en ook overheid bestudeert het. 

Als je dat effecient wilt doen dan heb je een hele resem van verschillende sensoren nodig. Voor elke soort vervuiling een ander soort sensor en dat dan nog eens voor elke aparte ruimte in de woning. Om dan tot de ontdekking te komen dat er eigenlijk constant voor het ene of het andere moet geventileerd worden.

Trouwens, zo oneconomisch is het constant ventileren niet hoor. In een woning die is gebouwd volgens de huidige normen en met een systeem met warmterecuperatie zal je nauwelijks warmte verliezen, totaal niet te vergelijken met het warmteverlies in een minder recente woning zonder ventilatie. En het elektrisch verbruik van constant ventileren is ook maar een peulschil, ongeveer 1€ per week. 

2 sensortypes:vocht en CO2. 
Kan je ook in de kleppen kopen of in/achter schakelaars. 
Verschilt niks met huidige systemen behalve dat je niet op debiet werkt maar op kwaliteit. 

art zei:
2 sensortypes:vocht en CO2. 
Kan je ook in de kleppen kopen of in/achter schakelaars. 
Verschilt niks met huidige systemen behalve dat je niet op debiet werkt maar op kwaliteit. 

Er zijn tal van andere risico's dan vocht en Co². Lucht kan perfect in orde zijn op die twee punten en toch nog ongezond zijn.

Soit, het is hier nu wellicht niet de plaats om hier verder over uit te wijden of te discuteren. Het zou ook niet veel zin hebben want er is weinig of niets te winnen bij een op en afslaand ventilatiesysteem. Ik zie enkel maar meer complexiteit en minder zekerheid over de luchtkwaliteit.

Vocht en co2 zijn wel de belangrijkste “risico’s” binnenshuis natuurlijk. Al het andere vergif komt hoofdzakelijk van buiten, dus meer ventileren heeft dan geen zin. Maar het iseen feit dat er standaard veel lager mag geventileerd worden en dat aantal aanwezige personen (perfect meetbaar oo basis van co2) een betere graadmeter is voor het verhogen van de ventilatiesnelheid dan volume van de ruimte.

Dat er een heel nieuwe branche met sensoren allerlei zal ontstaan zal ook wel waar zijn...

Zo is er zeker wat te zeggen voor bvb branddetectoren, want dan moet de zuurstoftoevoer gestopt worden (toch in de ruimte waar het vuur is). Maar rook moet dan weer wel afgevoerd worden in ander ruimtes. Dat wordt een moeilijke oefening.

Maar we dwalen weer erg ver af van de vraag van TS, die eigenlijk al ruimschoots behandeld is en afgewerkt is.

D I Y zei:
Vocht en co2 zijn wel de belangrijkste “risico’s” binnenshuis natuurlijk. Al het andere vergif komt hoofdzakelijk van buiten, dus meer ventileren heeft dan geen zin.

Nochtans DIY, verschillende studies hebben ondertussen uitgewezen dat binnenlucht over het algemeen veel meer vervuild is dan de buitenlucht.

Vocht en Co2 zijn een probleem, maar ik ben er niet zo zeker van dat zij het grootste probleem kunnen vormen. 

Denk anders maar aan alle uitwasemingen van lijmstoffen voor behang, laminaat, osb, meubelplaat. Uitwasemingen van verf, vernis, en vooral van vele onderhoudsproducten. En dan last but not least het fijnstof zoals het onder andere voortkomt van haarden, kachels, kookvuren, waterverwarmers, verwarmingsketels enzovoort. Ook niet te vergeten het natuurlijke radongas, overal aanwezig maar in binnenruimtes veel geconcentreerder.

Voortdurend ventileren is de enig afdoende remedie hiertegen. Sensoren enkel voor vocht of Co2 die de ventilatie regelmatig zouden stilleggen of verminderen zijn dan ook geen goed idee. 

Lucht in huizen met systeem D en goed ondehoudenbfilters is stukken properder dan buiten: minder fijnstof, minder pollen minder roetdeeltjes in de lucht.

Ik hebbook verschillende studies daaromtrent gelezen, en dan ging het meestal over kantoorgebouwen en huizen met gebrekkige ventilatie. De grootste vervuiling tov buiten was co2... leidt tot allerlei ongemakken (vnl hoofdpijn en algemeen fysiek onbehagen)

D I Y zei:
Lucht in huizen met systeem D en goed ondehoudenbfilters is stukken properder dan buiten: minder fijnstof, minder pollen minder roetdeeltjes in de lucht.

Inderdaad, dat bedoel ik dus, die studies gaan dan ook niet over woningen met constante ventilatie door een systeem D.  

Al jaren irriteren mij die getallen die worden gebruikt. Alles wordt 24/24 geventileerd. Die apparatuur is noch veel te dom. 

Kook je elektrisch zal toch enorm schelen. Ook hangen er geen geisers meer in de woning. Roken doen we ook niet meer binnenshuis. Maar die getallen zijn al die jaren nooit aangepast. 

jan 007 zei:

dit is voor een renovatie premie (als je heel je huis aanpakt)  nodig ventilatie type c of d

voor een premie (via enegrie leverancier en 1/3 in de belasting aangifte mogelijk)voor enkel je ramen te vervangen is geen eis voor ventilatie of roosters 

https://www.vlaanderen.be/premies-voor-ramen-glas-en-schrijnwerk

maar het is wel een feit dat ze heel die premie regeling zo ingewikkeld gemaakt hebben en zo snel aanpassen dat geen kat nog weet wat wel en niet en deels en .... 
dash1.gif

De vlaamse renovatiepremie kan al aangevraagd worden vanaf een investering vanaf 2500 euro exclusief BTW, per categorie. Met andere woorden, wie enkel de categorie buitenschrijnwerk aanvraagt moet minstens 2500 euro uitgeven en zal dan 20 of 30% van de kosten krijgen als premie (afhankelijk van het inkomen) ALS je voldoet aan de ventialtievereiste. Slimmerikken durven nogal eens een factuur opmaken voor alle ramen waar geen roosters moeten inzitten en krijgen zo hun premie toch. Die ramen waar wel roosters moesten inzitten zetten ze dan wel op een andere factuur. (als je ooit een controle ter plaatse krijgt ben je er aan voor de moeite natuurlijk). Trouwens, bij plaatsing vanaf september 2019 is de maximale Ug waarde ook 1,0 geworden. 

De factuur van ramen aangeven via de belastingaangifte bestaat al JAREN  meer, dus daar gaan we over zwijgen.

De premie van de netbeheerder (Fluvius) kan bij plaatsing van glas met een Ug waarde van maximaal 1,0 aangevraagd worden. Het is een premie voor vervangen van glas, die niet eist dat ook het schrijnwerk vervangen wordt. Vandaar dat de ventilatie-vereiste ook niet vermeld wordt. 

De gemeentelijke premies hebben elk hun eigen voorwaarden. Het lokaal bestuur waar ik voor werk laat die meestal gelijklopen met die van de netbeheerder. 

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan