• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Vernieuwing ramen en gevel: advies gevraagd

Lid geworden
13 jul 2022
Waarderingsscore
1
Punten
3
Beste allen,

Ik ben na uren zoeken uiteindelijk hier terecht gekomen omdat ik geen idee heb waar ik terecht kan met mijn bezorgdheden en vragen. Verder is een architect voor advies in te winnen misschien direct wat overkill (of duur?). Aannemers vertrouw ik niet want zij raden enkel aan wat zij 't liefste doen, het beste kunnen of het meest aan verdienen. Ik schets even de situatie:

We zijn recent verhuisd naar een halfopen woning die gebouwd werd in 1989. De bedoeling is nu om te investeren in energiebesparing. Het eerste plan is dus om de woning langs buiten aan te pakken. Het dak is langs binnen geïsoleerd in 2017 met de toen geldende normen (10CM PUR-plaat). We gaan nu in een eerste renovatieronde het buitenschrijnwerk (ramen en voordeur) en gevel vernieuwen. De aannemer voor de ramen is vastgelegd, eind augustus wordt er technisch opgemeten. Er zouden dus aluminium ramen met 3-dubbel glas en alu-onderdorpels komen. Bedoeling is om na de ramen de gevel te renoveren. In een volgende fase komt er dan een ventilatiesysteem D.

Mijn gedacht hierover was (om dus zo goed mogelijk te gaan voor hoge isolatiewaarde) om de huidige gevelsteen weg te breken en vanop de snelbouwsteen (binnenwand) de volledige huidige dikte te isoleren en af te werken met crepi. Daarnaast hoeft er dan ook niet met een lelijk alu of zinken profiel onder de gevelkanten gewerkt te worden onder het dak. Voordeel is dat er redelijk dik (ongeveer 16 à 17 cm) kan worden geïsoleerd en dat de ramen op dezelfde inbouwdiepte kunnen geplaatst worden. Daarnaast hoeft er ook niet aan de fundering gewerkt worden. Nadelen zijn dan dat de muren minder 'massa' gaan krijgen, gezien EPS toch 'licht' materiaal is en misschien akoestisch ook meer gaan doorlaten.

Huidige muuropbouw van binnen naar buiten: snelbouw 14cm -> 4cm isolatie (blauwe plaatjes, denk XPS) -> spouw 4 of 5 cm -> gevelsteen 8cm.
Gewenste muuropbouw van binnen naar buiten: snelbouw 14cm -> 16cm EPS isolatie -> 1cm sierplijster

Er rijzen natuurlijk nog een aantal vragen:

- is het bouwtechnisch oké om vanop de binnenmuur (snelbouw van 14cm) rechtstreeks EPS en crepi te laten plaatsen?
- gaan we nog kunnen slapen in de slaapkamers aan de straatkant, of zou er veel geluidsoverlast zijn?
- moeten de ramen op een speciale manier geplaatst worden zodat de blauwe hardsteen dorpel kan worden verwijderd samen met de gevelsteen?
- zou het afbreken van de gevel na het vernieuwen van de ramen extra problemen kunnen geven (rolluikgeleiders, rolluiken, verankering, steun, enz.)?
- onder ons dak hangt een hanggoot waarbij de overbrugging tussen de gevel en dakgoot werd uitgewerkt met hout, niet geïsoleerd. Wanneer de gevelsteen weggebroken wordt kan hierachter tot tegen het dakgebinte worden geïsoleerd of beter houtwerk vernieuwen + isoleren om nadien langs buiten te isoleren op de bestaande gevelsteen?
- moet ik hiermee beter naar een architect

Ik lig hier vaak van wakker omdat het toch de bedoeling is dat we (nu we nog zin hebben in grote renovaties) duurzaam, economisch en energiebesparend te werk gaan. We hebben de beslissing gemaakt om veel geld te investeren in de vernieuwing van de ramen, het zou dan heel jammer zijn moest er nog veel warmte verloren gaan bij de gevel. Wat is volgens jullie (en waarom) de beste oplossing? Ik zie zeker niet op tegen het werk om de gevel af te breken en eventuele bijkomende kleine problemen ad hoc op te lossen. Kleine toevoeging: we moeten kunnen blijven wonen terwijl er gewerkt wordt. Wat stof en vuiligheid is geen probleem - verhuizen is geen optie.

Alvast bedankt voor jullie input, advies, opmerkingen en hulp!

Allen,

Hartelijk dank voor de reacties. Ik heb deze zeker ter harte genomen. Huidige stand van zaken: masterplan is in de maak en architecten werden aangeschreven. Hoe meer ik er bij stil sta hoe meer ik mezelf zie verdrinken en de onzekerheid de kop op steekt. De bedoeling is nog steeds om duurzaam, economisch, grondig en 'goed' te werk te gaan. Vandaar zal ik dus beroep doen op een architect om het totale plaatje aan de hand van het masterplan in kaart te brengen, kosten te ramen en nadien te spreiden over de komende jaren.

Bedankt!
Goede keuzen.

Nog een laatste: persoonlijk werk ik nooit met architecten op percentage.

Verder wens ik je veel succes met de uitvoering en als je iets wil delen of je hebt een vraagje dan zijn wij allen heel benieuwd en willen we graag helpen.

Allen,

Hartelijk dank voor de reacties. Ik heb deze zeker ter harte genomen. Huidige stand van zaken: masterplan is in de maak en architecten werden aangeschreven. Hoe meer ik er bij stil sta hoe meer ik mezelf zie verdrinken en de onzekerheid de kop op steekt. De bedoeling is nog steeds om duurzaam, economisch, grondig en 'goed' te werk te gaan. Vandaar zal ik dus beroep doen op een architect om het totale plaatje aan de hand van het masterplan in kaart te brengen, kosten te ramen en nadien te spreiden over de komende jaren.

Bedankt!

Zou je de oplossing willen hier delen wanneer het af is? Kwestie dat de anderen die hun aannemers niet vertrouwen ook weten wat ze moeten doen ;p

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan