Vernieuwing ramen en gevel: advies gevraagd

• Tags buitenschrijnwerk isolatie raam renovatie
  • Lid geworden
    13 jul 2022
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Beste allen,

Ik ben na uren zoeken uiteindelijk hier terecht gekomen omdat ik geen idee heb waar ik terecht kan met mijn bezorgdheden en vragen. Verder is een architect voor advies in te winnen misschien direct wat overkill (of duur?). Aannemers vertrouw ik niet want zij raden enkel aan wat zij 't liefste doen, het beste kunnen of het meest aan verdienen. Ik schets even de situatie:

We zijn recent verhuisd naar een halfopen woning die gebouwd werd in 1989. De bedoeling is nu om te investeren in energiebesparing. Het eerste plan is dus om de woning langs buiten aan te pakken. Het dak is langs binnen geïsoleerd in 2017 met de toen geldende normen (10CM PUR-plaat). We gaan nu in een eerste renovatieronde het buitenschrijnwerk (ramen en voordeur) en gevel vernieuwen. De aannemer voor de ramen is vastgelegd, eind augustus wordt er technisch opgemeten. Er zouden dus aluminium ramen met 3-dubbel glas en alu-onderdorpels komen. Bedoeling is om na de ramen de gevel te renoveren. In een volgende fase komt er dan een ventilatiesysteem D.

Mijn gedacht hierover was (om dus zo goed mogelijk te gaan voor hoge isolatiewaarde) om de huidige gevelsteen weg te breken en vanop de snelbouwsteen (binnenwand) de volledige huidige dikte te isoleren en af te werken met crepi. Daarnaast hoeft er dan ook niet met een lelijk alu of zinken profiel onder de gevelkanten gewerkt te worden onder het dak. Voordeel is dat er redelijk dik (ongeveer 16 à 17 cm) kan worden geïsoleerd en dat de ramen op dezelfde inbouwdiepte kunnen geplaatst worden. Daarnaast hoeft er ook niet aan de fundering gewerkt worden. Nadelen zijn dan dat de muren minder 'massa' gaan krijgen, gezien EPS toch 'licht' materiaal is en misschien akoestisch ook meer gaan doorlaten.

Huidige muuropbouw van binnen naar buiten: snelbouw 14cm -> 4cm isolatie (blauwe plaatjes, denk XPS) -> spouw 4 of 5 cm -> gevelsteen 8cm.
    Gewenste muuropbouw van binnen naar buiten: snelbouw 14cm -> 16cm EPS isolatie -> 1cm sierplijster

Er rijzen natuurlijk nog een aantal vragen:

- is het bouwtechnisch oké om vanop de binnenmuur (snelbouw van 14cm) rechtstreeks EPS en crepi te laten plaatsen?
    - gaan we nog kunnen slapen in de slaapkamers aan de straatkant, of zou er veel geluidsoverlast zijn?
    - moeten de ramen op een speciale manier geplaatst worden zodat de blauwe hardsteen dorpel kan worden verwijderd samen met de gevelsteen?
    - zou het afbreken van de gevel na het vernieuwen van de ramen extra problemen kunnen geven (rolluikgeleiders, rolluiken, verankering, steun, enz.)?
    - onder ons dak hangt een hanggoot waarbij de overbrugging tussen de gevel en dakgoot werd uitgewerkt met hout, niet geïsoleerd. Wanneer de gevelsteen weggebroken wordt kan hierachter tot tegen het dakgebinte worden geïsoleerd of beter houtwerk vernieuwen + isoleren om nadien langs buiten te isoleren op de bestaande gevelsteen?
    - moet ik hiermee beter naar een architect

Ik lig hier vaak van wakker omdat het toch de bedoeling is dat we (nu we nog zin hebben in grote renovaties) duurzaam, economisch en energiebesparend te werk gaan. We hebben de beslissing gemaakt om veel geld te investeren in de vernieuwing van de ramen, het zou dan heel jammer zijn moest er nog veel warmte verloren gaan bij de gevel. Wat is volgens jullie (en waarom) de beste oplossing? Ik zie zeker niet op tegen het werk om de gevel af te breken en eventuele bijkomende kleine problemen ad hoc op te lossen. Kleine toevoeging: we moeten kunnen blijven wonen terwijl er gewerkt wordt. Wat stof en vuiligheid is geen probleem - verhuizen is geen optie.

Alvast bedankt voor jullie input, advies, opmerkingen en hulp!

Hier ga ik toch even volgen. Zit met het zelfde probleem. Dikke gevelsteen, 5cm gele xps, en nog beetje luchtspouw.

Het zou mooi zijn moest je ergens de terugverdientijd kunnen bepalen van de gevelwerken en isolatie. 2 keer warmteverlies berekenen met en zonder gevelwerken en het verschil in verbruik aan energie. Is dat eigenlijk wel terug te verdienen in een mensenleven. Hou ook rekening met onderhoud aan crepi. Ik gok dat je toch aan 40K zal liggen voor die gevelwerken?

Dergelijke werken moeten minstens door een halftechnisch persoon worden opgevolgd en vooral een masterplan uitwerken qua detaillering en plaatsing schrijnwerk.
    ofwel een architect ofwel een ((voltechnisch noem ik dat dan ) bouwdeskundige.
    Maar als ik lees dat een archi mss wat overkill of duur dan denk ik dat ik het antwoord reeds ken.

Hier ga ik toch even volgen. Zit met het zelfde probleem. Dikke gevelsteen, 5cm gele xps, en nog beetje luchtspouw.

Het zou mooi zijn moest je ergens de terugverdientijd kunnen bepalen van de gevelwerken en isolatie. 2 keer warmteverlies berekenen met en zonder gevelwerken en het verschil in verbruik aan energie. Is dat eigenlijk wel terug te verdienen in een mensenleven. Hou ook rekening met onderhoud aan crepi. Ik gok dat je toch aan 40K zal liggen voor die gevelwerken?
    Als je wakker ligt van terugverdien termijnen dan is er maar 1 oplossing:
    bestaande spouwisolatie er uit en nieuwe isolatie laten inblazen.
    goedkoop en zeer efficiënt.
    (en verdient zichzelf op enkele jaren terug )

Dergelijke werken moeten minstens door een halftechnisch persoon worden opgevolgd en vooral een masterplan uitwerken qua detaillering en plaatsing schrijnwerk.
    Maar als ik lees dat een archi mss wat overkill of duur dan denk ik dat ik het antwoord reeds ken.

Bedankt voor jouw input. Een architect ga ik onmiddellijk vanuit dat dit duur is, echter heb ik geen zicht op wat dit effectief kost. Er werd mij steeds verteld dat dit heel duur is. Graag vraag ik wel nog even door over het 'waarom' van jouw statement. Ik ga ervan uit dat een aannemer die ramen plaatst toch enig zicht heeft op verschillende plaatsingsmethoden en oplossingen.
    Zo denk ik dat er bijv. met ankers vanop de binnenwand kan gewerkt worden waardoor de blauwe hardsteen dorpel niet meer als dragende structuur werkt voor het raam? Hierdoor kan de gevel en bestaande dorpels volledig van rond het raam worden weggebroken. Mijn vraag is dus voornamelijk waarom zou ik een bepaald actie wel of juist niet (moeten/mogen) ondernemen?

Bedoeling van mijn post is om meningen van anderen te weten te komen, of kritische bedenkingen te lezen zodat ik zelf een goede overweging kan maken om onze woning zo goed en comfortabel mogelijk te renoveren. Daarbovenop wil ik ook graag veel bijleren. Indien nodig kan en zal er een architect worden aangesproken. Ik doe dit liever niet omwille van de gevreesde kostprijs (waarschijnlijk zal dit moeten gepaard gaan met digitaliseren van de bouwplannen, plaatsbezoeken en allerhande onderzoeken), centen die ik liever in de renovatie steek.

Als je wakker ligt van terugverdien termijnen dan is er maar 1 oplossing:
    bestaande spouwisolatie er uit en nieuwe isolatie laten inblazen.
    goedkoop en zeer efficiënt.
    (en verdient zichzelf op enkele jaren terug )
    Choja, esthetisch vind ik een ( eventueel wit geschilderde) gevelsteen even mooi. Energetisch is het natuurlijk beter van de dikke isolatie te doen met de voor de hand liggende crepi.

Maar stel nu dat de terugverdientijd + 40 jaar is. Los van de levensduur en onderhoud aan de crepi. Loont het dan de moeite? Het gaat uiteindelijk om een gevel afbreken waar structureel en esthetisch niks slecht aan is.

Hoe doe je dat oude isolatie uit halen zonder veel af te breken?

Indien nodig kan en zal er een architect worden aangesproken. Ik doe dit liever niet omwille van de gevreesde kostprijs (waarschijnlijk zal dit moeten gepaard gaan met digitaliseren van de bouwplannen, plaatsbezoeken en allerhande onderzoeken), centen die ik liever in de renovatie steek.
    dat hangt er maar van af wat jij aan hem/haar vraagt, laat de architect in regie werken en je hebt dat budget zelf in de hand !

soms zijn deel-details uitwerken voldoende om al je vragen op te lossen, soms een beknopt plan ... soms vergelijking van technische onderdelen ... elk gebouw is anders en elke klant wil maatwerk !

kostprijs van een goede architect of deskundige verdien je makkelijk terug door oa het vermijden van fouten van aannemers (die mensen hebben ook maar twee ogen )
    naast het technisch inzicht van jouw woning, is er ook het esthetisch inzicht !

Bedankt voor jouw input. Een architect ga ik onmiddellijk vanuit dat dit duur is, echter heb ik geen zicht op wat dit effectief kost. Er werd mij steeds verteld dat dit heel duur is. Graag vraag ik wel nog even door over het 'waarom' van jouw statement. Ik ga ervan uit dat een aannemer die ramen plaatst toch enig zicht heeft op verschillende plaatsingsmethoden en oplossingen.
    Zo denk ik dat er bijv. met ankers vanop de binnenwand kan gewerkt worden waardoor de blauwe hardsteen dorpel niet meer als dragende structuur werkt voor het raam? Hierdoor kan de gevel en bestaande dorpels volledig van rond het raam worden weggebroken. Mijn vraag is dus voornamelijk waarom zou ik een bepaald actie wel of juist niet (moeten/mogen) ondernemen?

Bedoeling van mijn post is om meningen van anderen te weten te komen, of kritische bedenkingen te lezen zodat ik zelf een goede overweging kan maken om onze woning zo goed en comfortabel mogelijk te renoveren. Daarbovenop wil ik ook graag veel bijleren. Indien nodig kan en zal er een architect worden aangesproken. Ik doe dit liever niet omwille van de gevreesde kostprijs (waarschijnlijk zal dit moeten gepaard gaan met digitaliseren van de bouwplannen, plaatsbezoeken en allerhande onderzoeken), centen die ik liever in de renovatie steek.
    Ik weet nu zeker dat je het belang/noodzaak van een archi of deskundige zwaar onderschat.
    je kan van jezelf niet verwachten (hoe graag men zelf ook bijleert) dat je dan daarmee alle (grote) potentiële problemen vermijdt of de mensen kunt aansturen.

De terugverdientijd van dergelijke werken, waarbij een structureel perfect maar verouderd iets moet worden afgebroken en iets nieuw teruggeplaatst zit enkel en alleen in de herverkoopwaarde door de energetische prestaties en de moderne nieuwe look.
    Door energiebesparing kan je zoiets in een mensenleven niet terugverdienen.

Ik kan nu mis zijn, maar als je het uitzicht aan de straat wijzigt (crepi of zelfs het verwijderen van de dorpels), dan heb je een bouwvergunning en zodoende een architect nodig.

Ik citeer uit uw eerste post : Aannemers vertrouw ik niet want zij raden enkel aan wat zij 't liefste doen, het beste kunnen of het meest aan verdienen.
    Ik citeer uit uw tweede post : Ik ga ervan uit dat een aannemer die ramen plaatst toch enig zicht heeft op verschillende plaatsingsmethoden en oplossingen.
    Ben je dan niet bang dat de ramenplaatser enkel doet waar hij het meeste aan verdiend ? :devilish:

Hoe ga je de alu raamdorpels plaatsen als de arduindorpels er nog zitten ?
    PS : eigenlijk is het beter om eerst de gevelsteen af te breken daarna de ramen te vernieuwen en dan te pleisteren

Laatst bewerkt:
    Ik citeer uit uw eerste post : Aannemers vertrouw ik niet want zij raden enkel aan wat zij 't liefste doen, het beste kunnen of het meest aan verdienen.
    Ik citeer uit uw tweede post : Ik ga ervan uit dat een aannemer die ramen plaatst toch enig zicht heeft op verschillende plaatsingsmethoden en oplossingen.
    Ben je dan niet bang dat de ramenplaatser enkel doet waar hij het meeste aan verdiend ? :devilish:

PS : eigenlijk is het beter om eerst de gevelsteen af te breken (en te pleisteren) en pas daarna de ramen te vernieuwen.
    Pleisteren kan enkel als de ramen er in zitten.

PS : eigenlijk is het beter om eerst de gevelsteen af te breken (en te pleisteren) en pas daarna de ramen te vernieuwen.
    Pleisteren kan enkel als de ramen er in zitten.
    Just, last van de warmte :mad:
    Heb mijn post een beetje aangepast :love:

Nadelen zijn dan dat de muren minder 'massa' gaan krijgen, gezien EPS toch 'licht' materiaal is en misschien akoestisch ook meer gaan doorlaten.
    De massa van een constructie betreft de dragende muur of beter alles wat binnen je isolatieschil zit. De isolatie ansich heeft niets te maken met de "massa"

- is het bouwtechnisch oké om vanop de binnenmuur (snelbouw van 14cm) rechtstreeks EPS en crepi te laten plaatsen?
    Half Europa (voorzichtige schatting) is op deze manier gebouwd.

Zoals Art aangeeft maak een masterplan.
    Vriend van mij, oude woning nieuw ramen maar geen nieuw dorpels. Ah ik wil ook nieuwe dorpels en nog isolatie tegen de gevel voor steenstrips... resultaat brede dorpels en een gekloot om die dingen te plaatsen. Idem voor vloerisolatie en nieuwe ruimte indelingen... Allemaal omdat er vooraf geen plan is gemaakt.

Ik ga nu even direct zijn zonder een blad voor de mond te nemen (want zo ben ik) Je wil een goede en correcte oplossing en dat is de goede insteek. Je kennis is niet voldoende om dit zelf uit te werken maar je wil niet direct geld uitgeven aan iemand die jou kan en wil begeleiden hierin, dat is niet de goede insteek.

Er komen in je post een aantal zaken voorbij die een correcte opbouw in de weg staan en zelfs verhinderen. Ik lees dat je ventilatie D wil terwijl misschien de luchtdichtheid helemaal onbestaande is en het langs alle kanten tocht! De stap is dan om eerst aan je luchtdichtheid te werken en dan je ventilatie systeem te plaatsen anders kan je beter je geld door de spleten en kieren naar buiten laten vliegen.

Het is goed dat je hier al je ideeën bent komen toetsen maar maak een masterplan van wat je allemaal wil, wat je doel is en wat je wil bereiken en ga dan met een architect praten. Zoek een paar architecten, vraag een vrijblijvende afspraak, kijk of het klikt en ga vandaar uit aan de slag.

Uiteraard ben je vrij om te doen en te laten wat je wil maar de kans wordt anders bijzonder groot dat het vanalles wat wordt en niks van alles...

Oh ja je stelling over aannemers is niet geheel correct, ze verkopen en plaatsen meestal de systemen die ze door en door kennen. De bouw en vooral de Belgisch bouw is zeer conservatief en schuwt vernieuwing.

Alleszins succes met je project.

Misschien dat nonkel Isidoor en tante Fien je kunnen helpen ?

Inside joke
    maar zo komt het over . Je bent bezig met een project dat je al ettelijke 100.000den euro's heeft gekost , je bent van plan zeer zware investeringen te doen die ook los over de 50.000€ gaan en zelfs nog even de 100.000€ aan tikken
    En dan ga je bezuinigen op juist degene die je door dat bos alle bomen kan laten zien namelijk de architect of bouwdeskundige ???
    Stel dat een architect een 20-30.000€ vraagt als ereloon ( gokje) op een totaal bedrag van 500.000-600.000€

Hoeveel denk je dat je gaat uitsparen aan kemels als je werkt met een architect ?
    Lees al maar van de opmerkingen die hier zijn gegeven en reken even de extra kosten hiervoor uit. En we zijn dan nog niet eens ter plaatse geweest.

Ik kan je een voorbeeld geven van zo'n kemel.
    Ik zit in 'tuin' maar zo af en toe zijn er ook bouwtechnische aspecten.
    Een van onze beruchtste klanten , mvr Impuls krijgt het in hare kop om tijdens onze tuinwerken de gevel extra te laten isoleren. Aannemer komt er aan en zegt: geen probleem buitenblad eraf , isolatie van 15 cm dik, nieuwe gevel optrekken. Dit werd aan ons meegegeven terwijl we bezig waren terrassen aan de woning te leggen in blauwe hardsteen. Zo tussen de soep en de patatten.

Onze vraag en hoe ga je dat buitenblad funderen ?
    Ha op jullie terras he.
    o_O o_O o_O
    Onze werken stilgelegd :
    AS gestuurd met onze bezwaren en bekommernissen .
    Architect als deskundige aangesteld.
    Aannemer is serieus door de mangel gehaald .
    Werken terug kunnen hervatten.
    Aannemer buiten
    Mdm Impuls heel kwaad op mij.
    Maar
    Je m'en fou.

Stel dat een architect een 20-30.000€ vraagt als ereloon ( gokje) op een totaal bedrag van 500.000-600.000€
    Even inpikken bij Luk, dan smijt ik diene architect buiten. Want dan vermoed ik dat die architect werkt met percentage en dat vind ik geen eerlijke manier. Als ik ne vloer kies van €50/m2 en ik bedenk me nadien en het wordt er eentje van €100/m2 dan kan het toch niet dat den architect dan meer gaat verdienen...

Maar verdere dezelfde lijn als ik.

Hoe dat de architect zijn ereloon berekent is niet direct het probleem.
    Probleem is eerder dat TS wil aanmodderen en besparen op de kost van een architect die eigenlijk 100% hem kan adviseren en begeleiden in dit renovatieproject van enkele 1000den euro's .

Hoe dat de architect zijn ereloon berekent is niet direct het probleem.
    Probleem is eerder dat TS wil aanmodderen en besparen op de kost van een architect die eigenlijk 100% hem kan adviseren en begeleiden in dit renovatieproject van enkele 1000den euro's .
    Weet ik.

Mijn reactie was eerder om TS helemaal niet weg te jagen van de architect.

Ik zou toch een architect of epb raadgever niet schuwen. Epb man kost je afhankelijk van de regio afgerond 2000€ incl. Een architect hangt af van de opdracht. All in of enkel een bouwaanvraag of wat technische vragen oplossen.

Allen,

Hartelijk dank voor de reacties. Ik heb deze zeker ter harte genomen. Huidige stand van zaken: masterplan is in de maak en architecten werden aangeschreven. Hoe meer ik er bij stil sta hoe meer ik mezelf zie verdrinken en de onzekerheid de kop op steekt. De bedoeling is nog steeds om duurzaam, economisch, grondig en 'goed' te werk te gaan. Vandaar zal ik dus beroep doen op een architect om het totale plaatje aan de hand van het masterplan in kaart te brengen, kosten te ramen en nadien te spreiden over de komende jaren.

Bedankt!

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan