Vernieuwing dak - gevaar asbest

Lid geworden
21 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag iedereen,

Sinds dinsdag zijn ze gestart aan de volledige renovatie van ons dak.
Het huis dateert van 1965 en had tot gisteren asbestleien liggen.
Momenteel zijn ze al delen van het onderdak aan het afbreken waarvan ze ook denken dat het asbest is.
Het probleem is nu wel dat ze er echt niet naar kijken. Het is een grote bouwfirma die de werken uitvoert maar er lagen tijdens de afbraak van de leien al serieus wat gebroken stukken op de oprit en nu zag ik dat ze de onderdakplaten gewoon in 2 breken en naar beneden gooien.
Heb het al gezegd maar denk dat ze gewoon gaan verder doen.
Zij moeten het maar weten, maar ik heb vooral schrik voor de vezels die blijven liggen rond het huis en ook op de zolder, want als ze die platen zo blijven breken gaat de zolder vol liggen en die willen we ook nog renoveren.

Eerst en vooral zou ik willen weten of het onderdak asbest bevat?
Het zijn lichtbruine platen van ongeveer 3 mm dikte en lijken meer op karton en zijn zeer buigzaam.
Ze hebben ook niet echt een vezelstructuur maar breken makkelijk af in kleine 'zaagselsnippers'.

Daarnaast vraag ik mij ook af of ik mij zorgen moet maken voor eventuele gevolgen voor mij en mijn vriendin?

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
547
Punten
113
Je hebt twee keuzes

1. je laat ze nu onmiddelijk stoppen en ga onderzoek doen of er asbest in zit.

2. je laa ze doorgaan en neemt het risico.

Aan de hand van jouw beschrijvinv kan niemand zeggen of er asbest in het onderdak zit, dat had je best van te voren laten controleren.

Jammer dat ook grote firma's anno 2016 nog steeds zo gemakkelijk over asbest denken :-(

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
299
Punten
83
Een makkelijke test is: neem een aansteker en hou die eventjes aan zo'n stuk plaat waar deze is afgebroken.

Als je het ziet nagloeien -> kans groot dat het asbest is

Als het ontbrandt -> duidelijk geen asbest :)

Als je niets ziet -> kans klein dat het asbest is (maar 100% zeker kun je niet zijn)

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Oorspronkelijk bericht geplaatst door MathieuD

Eerst en vooral zou ik willen weten of het onderdak asbest bevat?
Het zijn lichtbruine platen van ongeveer 3 mm dikte en lijken meer op karton en zijn zeer buigzaam.
Ze hebben ook niet echt een vezelstructuur maar breken makkelijk af in kleine 'zaagselsnippers'.

Daarnaast vraag ik mij ook af of ik mij zorgen moet maken voor eventuele gevolgen voor mij en mijn vriendin?

Lichtbruin, kartonachtig en zeer buigzaam.Het gaat hier vrijwel zeker over unalit platen, ook wel zachtboard genoemd. Deze kan je ecologische platen noemen. Ze bevatten geen asbest en zelfs geen lijm. Je kan ze zonder gevaar in stukjes breken en in de kachel opstoken.

Bovenaan