• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

verluchting WC

Lid geworden
15 mrt 2006
Berichten
2.402
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben een gesloten WC waar ik nu ga zorgen voor de verluchting.



Ik heb stroom en schakelaar voorzien om een ventilator te plaatsen, moet enkel nog een buis naar buiten brengen. Dit kan onder een vals plafond in de inkomhal, dus dat is geen probleem.



Nu vroeg ik me af of een gewone open buis met rooster ook zou werken, gezien we nu zelfs zo goed als geen hinder hebben zonder verluchting.

Om toch wat energiezuiniger te zijn zou ik dan geen ventilator plaatsen maar wel de buis?



Als je zo'n ventilator met tijdschakelaar zou gebruiken samen met het licht zou die toch veel voor niks bollen of zie ik dat verkeerd?
 
Lid geworden
25 feb 2007
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij werken op dezelfde manier. Ventilator aangesloten op het licht. Hetgeen dan het voordeel is, is dat je er een terugslagklep kan op plaatsen. Als de ventilator blaast (naar buiten toe), gaat die klep open staan. Zo verlies je niet al je warmte via een open gat in je plafond.
 
Lid geworden
15 mrt 2006
Berichten
2.402
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb jij dan ook een tijdschakelaar/naloop of stopt de ventilator als je het licht uit doet?

Ik zou het vervelend vinden moest de ventilator elke keer aanslaan als we het licht aan doen, voor een kleine boodschap vind ik nu niet dat de ventilator zou moeten bollen dus ik vind het ergens energieverspilling?



Over het warmteverlies maak ik me geen zorgen.
 
Lid geworden
20 mei 2007
Berichten
578
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ha de Kawa! :wink:

Ik heb de ventilator in de buis aan de buitenmuur gezet, kwestie van minder lawaai te hebben in de ruimte, rustig uw zaakske kunnen doen...

Hij gaat pas aan nadat het licht 1 minuut aan is (of was) en blijft 3 min

nadat het licht uitgeschakeld werd draaien of als het langer brandde dan 3min (duurtijd is nog in testfase - schakeling over domotica)

De energie die je meer verbruikt zal miniem zijn met zo een ventilatorke hoor.
 
Lid geworden
15 mrt 2006
Berichten
2.402
Waarderingsscore
0
Punten
0
Klommelaar wrote:
Ha de Kawa! :wink:

Ik heb de ventilator in de buis aan de buitenmuur gezet, kwestie van minder lawaai te hebben in de ruimte, rustig uw zaakske kunnen doen...



Daar had ik nog niet aan gedacht, maar dat zou bij mij een tweetal meter buis ver zijn, is het dan nog aan te raden?



Hij gaat pas aan nadat het licht 1 minuut aan is (of was) en blijft 3 min

nadat het licht uitgeschakeld werd draaien of als het langer brandde dan 3min (duurtijd is nog in testfase - schakeling over domotica)



Da's interessant, als je een kleine boodschap gaat doen zou de ventilator niet werken... maar kan je dat zo instellen met een gewone tijdschakelaar?



De energie die je meer verbruikt zal miniem zijn met zo een ventilatorke hoor.



Op jouw manier wel, maar als da ding elke keer als je gaat pissen al 3 miuten gaat bollen.... ik ben nogal veel thuis he....
 
Lid geworden
20 mei 2007
Berichten
578
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat instellen gaat bij ons via de pc, maar ik moet zeggen, alles is nog in testfase, de boel is ondertussen weer afgekoppeld omdat ik geen elektronica in de kast wel hebben tijdens het bezetten.



Je kan dat volgens mij ook schakelen via een tijdschakeling en teleruptor met normaal open/gesloten contacten. Is wel ietske omslachtiger, maar het moet kunnen.
 
Lid geworden
24 mrt 2006
Berichten
236
Waarderingsscore
0
Punten
0
stomme vraag misschien, maar hoe ventileer je als je een raam in het toilet hebt en dus het licht niet aan hoeft te doen? Welk systeem bestaat daarvoor ?

Bij ons zou het zijn om vochtige lucht af te voeren; geurtjes voeren we af via de invisiventrooster wat blijkbaar verkeerd is omdat je in een toilet (wat een 'vochtige ruimte' is ) enkel lucht mag afvoeren en geen lucht mag aanvoeren van buitenuit???

We hebben momenteel - bij koud weer-wel last van condens op de raamprofielen, zou dat verholpen worden als we de vochtige lucht konden afvoeren? We hebben wel degelijk verwarming in het toilet maar dit doet niets af aan de condens, de constante 'verluchting' via de invisiventroosters evenmin.

Benieuwd naar jullie antwoorden en tips!
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
hilde wrote:
Bij ons zou het zijn om vochtige lucht af te voeren; geurtjes voeren we af via de invisiventrooster wat blijkbaar verkeerd is omdat je in een toilet (wat een 'vochtige ruimte' is ) enkel lucht mag afvoeren en geen lucht mag aanvoeren van buitenuit???

Klopt. Via roosters mag je enkel lucht naar binnentrekken. Naar buiten brengen doe je via een schouwtje (cfr open haard maar dan in t klein) of een ventilator. Heeft je architect of EPB-verslaggever daar niets van gezegd? :shock:
 
Lid geworden
30 mrt 2007
Berichten
415
Waarderingsscore
1
Punten
0
hilde wrote:
stomme vraag misschien, maar hoe ventileer je als je een raam in het toilet hebt en dus het licht niet aan hoeft te doen? Welk systeem bestaat daarvoor ?

Raam openzetten misschien?
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Kamicazze wrote:
hilde wrote:
stomme vraag misschien, maar hoe ventileer je als je een raam in het toilet hebt en dus het licht niet aan hoeft te doen? Welk systeem bestaat daarvoor ?

Raam openzetten misschien?

Raam openzetten wordt niet aanvaard.



Ventilator met bewegingssensor, maar dan wel enkel in combinatie met een systeem A. Indien je kiest voor systeem C, moet de ventilator constant draaien.
 
Lid geworden
24 mrt 2006
Berichten
236
Waarderingsscore
0
Punten
0
EPB verslaggever was 2, 5 jaar geleden nog niet van toepassing.

Arch : 'raam zorgt voor verluchting ..'

Invisiventrooster genomen in toilet op aanraden van de schrijnwerker van dienst; niet nodig om raam open te zetten= veiliger ivm inbraak enz...



Nu zitten we dus met een teveel aan vocht in die ruimte! Ik heb mijn twijfelsivm de voorgestelde oplossing :

Is zo'n ventilator die alleen aangaat als er iemand passeert wel voldoende omhet teveel aan vochtige lucht weg te nemen?! De condens zit vooral s ochtends op het raamprofiel, in de nacht zouden we de ventilator niet in werking stellen omdat we nu eenmaal niet beneden naar het toilet gaan 's nachts.... deze optie lijkt me dan toch niet de geschikte?
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
De combinatie ventilator/verluchtingsrooster zal ook niet werken. Je voert de verse lucht af ipv de vervuilde binnenlucht.
 
Lid geworden
24 mrt 2006
Berichten
236
Waarderingsscore
0
Punten
0
misschien moeten we dan nu ook maar eens beroep doen aan zo'n EPB verslaggever...
 
Lid geworden
24 mrt 2006
Berichten
236
Waarderingsscore
0
Punten
0
SvenVD wrote:
De combinatie ventilator/verluchtingsrooster zal ook niet werken. Je voert de verse lucht af ipv de vervuilde binnenlucht.



Die rooster kan uiteraard ook dichtgezet worden.
 
Lid geworden
4 aug 2006
Berichten
98
Waarderingsscore
0
Punten
0
Misschien heel domme vraag. Maar als je met systeem C (mechanische ventilatie) werkt .... gaan de vieze luchtjes dan ook weg ?
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
sandra19 wrote:
Misschien heel domme vraag. Maar als je met systeem C (mechanische ventilatie) werkt .... gaan de vieze luchtjes dan ook weg ?

Uh das nu net het doel van ventilatie eh. vervuilde (lees stinkende) en vochtige lucht verwijderen
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan