Verluchting plat dak

Arnautje

Lid
Lid geworden
17 jun 2016
Waarderingsscore
17
Punten
18
Na zestig jaar wordt ons plat dak - stevige  betonnen ondergrond - geïsoleerd en met EPDM afgewerkt.
Momenteel steken er vijf pijpjes uit die het tussenschot tussen dak en plafond verluchten. Mogen die probleemloos weggewerkt worden of zouden jullie die behouden.
Alvast bedankt voor jullie reacties! 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.627
Punten
113
Als je ze laat zitten, dan heeft je isolatie geen nut.

Als je ze weg doet, dan zal er heel veel afhangen van hoe de isolatie aansluit op de spouwisolatie.
Als bvb het betonnen dek doorgegoten is tot tegen of zelfs over de gevelsteen, dan zal je nog altijd met enorme koudebruggen zitten en zal je theoretisch dus condens krijgen tussen vals plafond en dakbeton langs de kant van de buitengevels.

Langs de andere kant, ik heb hier iets vergelijkbaars: betonnen dakdek, geïsoleerd, EPDM erop, muren (anderhalve steen) hebben geen isolatie, zelfs geen spouw, en er staat boven het plat dak nog een metertje muur opgemetst zonder isolatie. Vals plafond.
Toch geen last van condens.

lennie

Lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik vermoed dat je vroegere dakopbouw een zogenaamd "koud dak" was waarbij de isolatie onder de dakstructuur zit. Om condensatie tussen de dakstructuur en de isolatie te vermijden werden er dan verluchtingsschouwtjes geplaats.

Door het plaatsen van de nieuwe isolatie op de dakstructuur wordt je dak een "warm dak" en verliezen de verluchtingen hun functie. Meer zelfs, als je ze laat zitten ga je de functie van je nieuwe isolatie zelfs (deels) te niet doen.

Waar je wel op moet letten is dat je bij aansluiting met je buitenmuren de nodige aandacht besteed om daar een koudebrug te vermijden.

Arnautje

Lid
Lid geworden
17 jun 2016
Waarderingsscore
17
Punten
18
Kortom : die buisjes laat ik dan best laten dichtmaken anders heeft het isoleren geen zin en zo te horen kan dat geen kwaad. Het dak heeft wel een oppervlakte van zo'n 110 vierkante meter.

Voor isolatie komt er op het dampscherm  (oud dak)  IKO Enertherm ALU TG, 10cm dik, dat m'n vastkleeft. De toplaag wordt dan Resitrix SKW Full Bond 2,5mm.

Klinkt dat volgens jullie goed?

Alvast bedankt voor jullie meer dan gewaardeerde nuttige tips!

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Waarderingsscore
8
Punten
38
Als je de opbouwruimte hebt, zou ik wat meer isolatie nemen.

Arnautje

Lid
Lid geworden
17 jun 2016
Waarderingsscore
17
Punten
18
Er is voldoende hoogte. Vooraan is er zelfs een halve meter plaats want het huis heeft nog een voordak van een halve meter breed.

Ik ben nog vergeten van melden dat ons huis geen enkele spouw heeft. De muren zijn wel 30cm dik.  De architect  gebruikte een betonnen geraamte - wat voor particuliere woningbouw nieuw was in die tijd - en daartussen liet hij  dan kruiselings bakstenen plaatsen.

Misschien heeft dat invloed i.v.m. de eventuele koude bruggen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan