Verliesstroomschakelaar springt door vaatwasmachine

Lid geworden
7 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Onze verliesstroomschakelaar (30mA) sprint geregeld (maar niet altijd) bij het leegmaken van de vaatwasser. We hebben lang gezocht wat de oorzaak was maar nu zijn we wel zeker, we kunnen het probleem reproduceren.

Het vreemde is dat de diff nooit springt wanneer de vaatwasser aan het afwassen is!! Alleen tijdens het leegmaken... We hebben nog nooit iets 'gevoeld' aan de machine zelf.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Springt hij ook tijdens het vullen (dan is de deur ook open)? Of ook als je begint uit te laden als het toestel al lang afgekoeld is?

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Probeer misschien ook eens contact te maken met tussen je aarding en de binnenzijde van de vaatwasser na het openen. Het zou kunnen dat de hieraan verbonden massa losgekomen is. Ik zou in elk geval zeker ook eens contact opnemen met de fabrikant!

Lid geworden
7 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Goede opmerking Beurt! Bij het vullen is het nog niet voorgekomen... Altijd bij het leeg maken (als hij afgekoeld is).

De fabrikant (Miele) wordt gecontacteerd. Het toestel is nog maar 6 maanden oud!

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi Borre,

Is je probleem dan opgelost?

Wij hebben dit fenomeen nu ook !!

Ingebouwde vaatwas (bau...) ligt niet AAN, en bij openen en sluiten deur? Zitten wij hier in hrt donker = verliesstroomschakelaar !

Lid geworden
13 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beurt;1638111 wrote:
Probeer misschien ook eens contact te maken met tussen je aarding en de binnenzijde van de vaatwasser na het openen. Het zou kunnen dat de hieraan verbonden massa losgekomen is. Ik zou in elk geval zeker ook eens contact opnemen met de fabrikant!

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat je verliesstroomschakelaar springt juist door het feit dat je elektrische installatie geaard is!!

Jabo

DieterVH

Lid
Lid geworden
5 jul 2010
Waarderingsscore
0
Punten
16
Jabo2;1725938 wrote:
Beurt;1638111 wrote:

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat je verliesstroomschakelaar springt juist door het feit dat je elektrische installatie geaard is!!

Jabo

Bij een vaatwas zou er verliesstroom langs de waterleiding kunnen zijn, maar het principe van je aanname is juist. De aarding dient om bij een fout in de machine de spanning die op metalen delen komt te laten weglekken en zo een verliesstroom te creëren die dan gedetecteerd wordt door het differentiaal.

Dat is beter dan dat die spanning een stroomverlies doorheen je lijf maakt.

In principe is dankzij de aarding en de verliesstroomschakelaar de fout in de bekabeling van het toestel al ontdekt nog voordat iemand het aanraakt.

Als dat verlies zich pas voordoet op het moment dat de deur open gaat, dan is het risico al wat groter natuurlijk, maar dan nog zal de spanning zoveel mogelijk de weg van laagste weerstand opzoeken (aarding) en blijft er maar een klein stroompje over om door je hoogohmige lijf te glijden. Helaas is een klein stroompje al genoeg om ons klein te krijgen, of toch zeker om zeer te doen.

Onderstaand verhaal vertelt iets meer over stromen van hand tot hand...

http://www.ikhebeenvraag.be/mediastorage/FSDocument/128/elektrische+schok.pdf

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
390
Punten
83
DieterVH;1725973 wrote:
Jabo2;1725938 wrote:
Beurt;1638111 wrote:

Jabo

Bij een vaatwas zou er verliesstroom langs de waterleiding kunnen zijn, maar het principe van je aanname is juist. De aarding dient om bij een fout in de machine de spanning die op metalen delen komt te laten weglekken en zo een verliesstroom te creëren die dan gedetecteerd wordt door het differentiaal.

Dat is beter dan dat die spanning een stroomverlies doorheen je lijf maakt.

In principe is dankzij de aarding en de verliesstroomschakelaar de fout in de bekabeling van het toestel al ontdekt nog voordat iemand het aanraakt.

Als dat verlies zich pas voordoet op het moment dat de deur open gaat, dan is het risico al wat groter natuurlijk, maar dan nog zal de spanning zoveel mogelijk de weg van laagste weerstand opzoeken (aarding) en blijft er maar een klein stroompje over om door je hoogohmige lijf te glijden. Helaas is een klein stroompje al genoeg om ons klein te krijgen, of toch zeker om zeer te doen.

Onderstaand verhaal vertelt iets meer over stromen van hand tot hand...

http://www.ikhebeenvraag.be/mediastorage/FSDocument/128/elektrische+schok.pdf

Wat DieterVH zegt klopt deels. Het al of niet aanwezig zijn van aarding in installatie staat los van het doen springen van uw differentieel/verliesstroom schakelaar (en gelukkig maar)

bvb: beschadigd verlengsnoer in een plas water => diff springt eruit.

Dat komt gewoon omdat een Differentieel het verschil in stroom meet tussen L en N is die hoger dan zijn waarde (bvb 300mA) dan *floep* Een diff trekt zich op zich niks aan van welke stroom er door de aarding loopt (kan dat zelfs niet weten want ge sluit die aarding niet eens aan op uwe differentieel)

Een goede aarding zorgt ervoor (zoals DieterVH inderdaad al zei) dat er een laag-ohmige weg is in een installatie die ervoor zorgt dat er een verliesstroom kán vloeien. In mijn voorbeeld van dat verlengsnoer is dat eigenlijk de plas water niet de geel-groene in huis.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
390
Punten
83
djdave;1726000 wrote:
Dus ik bel best voor een herstelling ?

ja, of 't moet zijn dat je ergens zelf kunt ontdekken waar 'iets' van de elektriciteit in uw vaatwasser het chassis aanraakt.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Even verder reageren:

na ons probleem van de vaatwas, maar geen technieker onmiddellijk vrij, hebben we de eigen zekering van de vaatwas uitgeschakeld.

Tot verrassing BLEEF het probleem, de voorbije nachten zaten wij in het donker en was het opnieuw de verliesstroomschakelaar.

Dan maar de zekering betreft buitenverlichting uitgeschakeld.

Bij controle buitenspots blijkt nu 1 grondspot met ingebouwde transfo zo goed als volledig in water te zitten.

Tuurlijk alles losgekoppeld.

Nu de vraag...kan het zijn dat DIT het probleem was , en dat de vaatwasmachine eigenlijk OK is ? Maw openen van een vaatwas die UIT staat doet een verliesstroomschakelaar springen wegens een buitenverlichtingsspot die nat is ???

Allemaal vreemd voor me !!

DANK

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
547
Punten
113
Het is altijd mogelijk dat de spot wel verlies heeft maar juist niet genoeg om de verliestroomschakelaar te laten springen.

Maar elk bijkomend apparaat met een heel klein beetje verlies dan wel genoeg is.

Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben net hetzelfde probleem, ook met een miele vaatwas. Sinds ik dit onderwerp gelezen heb besef ik dat het inderdaad regelmatig gebeurt als we de vaatwas hebben opengemaakt (ook om bij te vullen) en nooit bij het draaien zelf.

Zowel de installateur van de vaatwas is al langs geweest, als de electricien maar niemand heeft de oorzaak gevonden.

Weten jullie nu al precies wat het probleem is en wie we moeten aanspreken? Ofwel installateur keuken ofwel miele, of is het toch een algemeen electriciteitsprobleem?

Bij ons heeft het lang geduurt eer we wisten dat het van de vaatwas kwam omdat er buiten ook een probleem was waardoor regelmatig de electriciteit plat lag. Toen hebben we lang geen last gehad en de laatste twee dagen weer verschillende malen per dag, zeker 2 à 3 keer.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
547
Punten
113
Je zou eens kunnen beginnen om de stekker van de vaatwasser uit te trekken en dan zien of het probleem blijft.

Welke verliesstroomschakelaar springt er trouwens?

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Lijkt me ergens een productiefout bij Miele te zijn, vb ophoping van condenswater in deurmechanisme met voeler of zo.

Bovenaan