• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

verliesstroomschakelaar regenwaterpomp springt af

decharre

Lid
Lid geworden
13 okt 2009
Berichten
105
Waarderingsscore
1
Punten
18
Hi, 

Mijn onderwaterregenwaterpomp "Leader Divertron 1200x" doet de verliesstroomschakelaar 30mA afspringen. (na 8 jaar trouwe dienst).
Als ik ze aansluit (voor testen) op een circuit dat achter de verliesstroom 300mA zit, werkt alles prima.
Toch maar vervangen door een nieuwe zeker? ;-) Kunnen jullie is oplijsten wat de risico's zijn indien ik ze toch gewoon van circuit verander uit gierigheid?  :)

Groetjes

waterpomp, regenwaterpomp, onderwaterpomp

 
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
Mijn kabel zag er gelukkig veel minder aangetast uit dan op de foto van @marc.vv
Maar dit was dus ook de oorzaak. Voorlopig gaat de pomp weer goed, ik heb vast siliconenvet gebruikt (geen spray) op die aansluiting.

@koen24 de kabel visueel controleren gaat erg snel, de twee vijzen naast de kabel lossen en dan kan je hem eruit trekken.

Ik kuis de regenput regelmatig (om de 1-2 jaar), bij volgende beurten zal ik telkens wat vet aan die dichting doen.
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Bon, naar aanleiding van de bijdragen deze week en de pomp die al een paar maanden in de garage te wachten stond op nazicht (de todo-lijst weet je wel .... :) )
Ben ik gisterenavond ook eens aan het nazicht begonnen..
Hoewel ze al een paar maand 'droog' in de garage stond, was de connector binnenin toch beduidend vochtig en zie je zo nog kleine druppeltjes :
1679730079913.png

Gelukkig was de mijne veel minder aangetast dan die van MarcVV , maar ik had toch ook last van een diff. die sprong.....
Als ik dit geheel bekijk van concept van afdichting, heb ik toch wel wat bedenkingen bij de bedrijfszekerheid. Wat eigenlijk ook wel bevestigt wordt aangezien we hier al met '3' zijn met hetzelfde probleem.
Als je weet hoe een 'wurgnippel' rond een kabel werkt om zich af te dichten, is dit hier toch absoluut niet het geval ...? (ik vermoed dat het water tussen die dichting en kabel kan binnen geraken....
Zou toch een werkpuntje mogen zijn bij DAB om dat conceptueel eens anders uit te denken....

Aangezien het mij niet echt duidelijk langswaar dat vocht kan binnengeraken (ik zie nergens een defecte dichting, ik vermoed tussen kabel en ronde rubber die er rond zit) heb ik deze kabel aan de binnenzijde en buitenzijde afgedicht :
1679730494086.png

1679730539719.png

En ook een extra dichting geplaatst aan de bevestigingsplaat, bijkomend aan de huidige ronde dichtingsrubber
1679730649354.png


Nu nog de nodige testen even inplannen ....


Mijn kabel zag er gelukkig veel minder aangetast uit dan op de foto van @marc.vv
Maar dit was dus ook de oorzaak. Voorlopig gaat de pomp weer goed, ik heb vast siliconenvet gebruikt (geen spray) op die aansluiting
Hier ben ik niet goed mee waar jij dan die siliconenvet aan doet ?
Tussen die plaat en ronde rubber dan ?
 
Laatst bewerkt:

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Ter info, zelf heb ik die pomp niet, ik had foto's gezocht op het www om dit topic te verduidelijken :)
Maar jullie zijn nu niet meer slechts met zijn twee hoor, het is een gekend probleem, zoals je ziet op de reeks foto's onderaan.

De functie van de kleine rubber ring kan geen afdichting zijn aangezien de dichtklappende delen van de connector zelf geen dichting hebben.
Het zal dus enkel dienen om die delen bij mekaar te houden.

De drie plastic omklappende delen spannen met drie scherpe nokjes op de kabel om deze mechanisch te blokkeren.

DAB-6642_1.jpg

Dé afdichting zal er in bestaan dat de opening in de pomp, waar de dikkere rubber in gaat, conisch is uitgevoerd.

Bij het aandraaien van de schroeven wordt die rubber dan radiaal bijeen geperst waardoor er een dichting ontstaat tussen de opening in de pomp en de rubber kous rond de kabel enerzijds en tussen die rubberkous en de kabel anderzijds.

Nu, ofwel is die rubber kous gevulkaniseerd op de rubber kabel en dan is dat sowieso waterdicht, ofwel niet.
In dat laatste geval kan die er ofwel heel hard op spannen ofwel er los overgeschoven zijn.
Indien niet hard er op gespannen zou ik die kous een beetje terugtrekken, de kabel inwrijven met kraanvet en dan de kous terugschuiven.

Alleszins moet de dikke rubber van de kous en ook de opening van de pomp, waar die in gaat, heel proper worden gemaakt en ingewreven met kraanvet.

@koen24 bij jou ziet die rubber op het moment van de foto er wel verontreinigd uit, dat zou ik dus zeker proper maken (en dus ook de opening in de pomp):

103059.jpg


Hier nog wat van zo'n gevallen, je ziet duidelijk dat er kortsluiting optreedt door water dat tussen de elektrische contacten komt:

get (2).jpg

get (4).jpg

get (6).jpg

get (3).jpg

get (5).jpg

get (7).jpg

get (8).jpg
 
Laatst bewerkt:

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
103059.jpg
@koen24 zoals @marc.vv laat weten, die zone proper maken en daar heb ik het siliconenvet aan gedaan.
De extra dichting die je voorzien hebt zal waarschijnlijk de druk van het pomphuis op die zone verminderen, wat meer kans op lek geeft.

Hier lijkt de reparatie succesvol geweest te zijn (nog altijd geen offerte ontvangen).
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
@koen24 zoals @marc.vv laat weten, die zone proper maken en daar heb ik het siliconenvet aan gedaan.
Dat was idd het eerste dat was aangepakt ?

e extra dichting die je voorzien hebt zal waarschijnlijk de druk van het pomphuis op die zone verminderen, wat meer kans op lek geeft.
Dat weet ik niet.
Is stevig aangedraaid. Indien insijpelend water langs daar zou gebeuren , dan kan dat nu niet meer langs die plaat er tussen kruipen.
Het afdichten dmv die plaat die radiaal duwt op die ‘conische’ rubber.
Ik heb er mijn bedenkingen bij.... naar 100% bedrijfszekerheid (en dat bewijzen ondertussen de talloze foto's)

Het invetten zoals jij doet zal misschien helpen maar dan voor tijdelijke aard ?
Zoals je dan 2-jaarlijks van plan bent.

Ik vind het te complex / omslachtig om dat te moeten herhalen periodiek.
(Pomp zit in de put , dat daar iedere keer liggen uitvoeren in die ? Of pomp iedere keer loskoppelen en er uit halen ??)

Ook heersen er bij mij ook twijfels langswaar dat water kan binnensijpelen (2opties : blauwe pijl of rode pijl) :
1679746362941.png


Blauw heb ik dichtgelijmd tussen kabel rubber.
Rood idem met extra dichting.

Ik zal ze eens een nachtje onderdompelen in de put en nadien alles demonteren om te zien of er terug water binnenin te zien is
 

Bijlagen

  • 1679746204901.png
    1679746204901.png
    575,5 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
De blauwe pijl van je foto heb ik ook aangepakt, dichtingskit erop en hopen dat er zo geen water binnen komt.

Eerste issue was hier na 5jaar (veel te snel eigenlijk). Dus om de 2-3 jaar wat vet ga ik proberen.
Alles is hier wel al klaar om een andere pomp in de put te plaatsen, stopcontact is nu in de put voorzien.
Bij te frequente problemen komt er een ander model in, we gebruiken het regenwater voor erg veel zaken.
(zo'n 1400liter per week gemiddeld, 350liter stadswater)
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Het afdichten dmv die plaat die radiaal duwt op die ‘conische’ rubber.
Om correct te zijn, die plaat duwt axiaal :)

De rubber lijkt me volledig recht, NIET conisch.

Dus veronderstel ik dat de opening in de pomp wat conisch zal zijn (daar waar die rubber inkomt).

Maar zelfs als die niet conisch is zal door de axiale druk van de metalen plaat het rubber worden samengedrukt en zo radiaal groter worden en radiaal druk zetten, zowel naar buiten toe als naar binnen toe, net zoals in een wartel bij een aftakdoos.

Door die druk wordt die dikke rubber ook tegen de rubber van de kabel gedrukt waardoor er dus ook daar een dichting ontstaat.
Daarmee is er geen nood om iets aan te brengen waar die blauwe pijl staat (dat zal sowieso moeilijk met blijvend effect zijn).

En als je daar toch iets wilt doen zou ik eerder gaan voor rubber splicing tape.
Dat is een soort rubber tape die, zodra je die uitrekt (een 50 %) begint te vulkaniseren bij contact.
Door die al uitrekken rond de kabel te draaien spant die goed op en vormt na het vulkaniseerproces één massa.
We gebruiken dat veel voor de connectoren van satelliet-antennes af te dichten.
1679750783038.png
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Maar zelfs als die niet conisch is zal door de axiale druk van de metalen plaat het rubber worden samengedrukt en zo radiaal groter worden en radiaal
Het is inderdaad dat dat ik bedoelde, radiale uitzetting van die rubber in dat gat waardoor deze zich opspant in het gat.
Maar als die plaat daarboven zit, zie en voel je eigenlijk niet of die afdichting nu voldoende is of niet.
Vandaar mijn idee om het gehele bovenvlak ook nog af te dichten met een rubber.
Uw tip van de vulkaniserende is ook nog wel interessant , maar nu niet direct voor handen... :)


Als ik de talloze zaken op het net zie, vraag ik me af of dit nog nooit is doorgegeven aan DAB en wat hun reactie daar op was ...

Ook circuleert er reeds een ander topic op bouwinfo met zelfde probleem :
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Zelf heb ik die pomp niet dus ik weet niet hoe het voelt wanneer dat rubbertje begint te spannen.
- het laatste deel van die zin klinkt wat raar, maar bon :)

Als je echt (te) weinig weerstand voelt bij het vastdraaien zou je misschien kunnen een ring tussen de rubber en het metalen plaatje steken.
Een ring van een paar mm dik met een buitenomtrek die ook in het gat van de pomp kan.
Zodat, wanneer de plaat wordt aangedrukt door de schroeven aan te draaien, de rubber wat dieper naar binnen wordt geduwd dan origineel en dus meer uitzet radiaal.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan