• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

verliesstroomschakelaar regenwaterpomp springt af

decharre

Lid
Lid geworden
13 okt 2009
Berichten
105
Waarderingsscore
1
Punten
18
Hi, 

Mijn onderwaterregenwaterpomp "Leader Divertron 1200x" doet de verliesstroomschakelaar 30mA afspringen. (na 8 jaar trouwe dienst).
Als ik ze aansluit (voor testen) op een circuit dat achter de verliesstroom 300mA zit, werkt alles prima.
Toch maar vervangen door een nieuwe zeker? ;-) Kunnen jullie is oplijsten wat de risico's zijn indien ik ze toch gewoon van circuit verander uit gierigheid?  :)

Groetjes

waterpomp, regenwaterpomp, onderwaterpomp

 
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
hier ook voorgehad met vijver fonteinpomp

maar bleek verliesstroom te zijn in een contactdoos , geen verlies op de pomp zelf (mieren hadden een nestje gebouwd in de contactdoos)

 

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Aangezien een regenwaterpomp wettelijk niet achter de 30mA moet zitten riskeer je daar niets mee.

Maar het betekent wel dat jouw pomp met een lek zit (of dat er iets anders gaande is zoals bij jan) en het dus binnenkort helemaal zal begeven.
Het kan natuurlijk dat de regenwaterpomp maar met een erg kleine lekstroom zit, en dat er ergens anders een bijkomende lekstroom is, maar dat de som van beide wel genoeg is om de diff te triggeren, en apart misschien niet.
Als de rwp op een apart circuit (aparte automaat) zit kan je dat eens testen door alle automaten achter de 30mA af te zetten, de rwp aan te zetten en te zien of het dan nog springt. Daarna trelkens een andere aan en weer uit doen, en dan verschillende tegelijk aan testen tot het springt, dan gaan kijken welke combinaties er samen springen en wat daarin de gemene delers zijn. Als de pomp haar circuit deelt met bvb buitenstopcontacten (draad naar buiten losmaken van automaat) of andere apparaten (stekkers uittrekken), dan gaat het wat moeilijker testen zijn.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik heb na 7 jaar dienst hetzelfde voorgehad met mijn onderwaterpomp. 

Die stond op een kring achter een diff van 30 mA. Vermits dat inderdaad wettelijk niet hoefde heb ik die dan ook van kring veranderd zodat ze achter een diff van 300 mA stond.

Na enkele dagen echter sprong ook die diff uit. 

Conclusie: klein stroomverlies via een klein lekje. Veranderen van diff is slechts een kort uitstel van executie.

Nieuwe pomp plaatsen !
 

decharre

Lid
Lid geworden
13 okt 2009
Berichten
105
Waarderingsscore
1
Punten
18
bedankt voor alle raad !!! Ik heb ondertussen idd achter de 300ma gehangen. We zien wel...
Ik heb ook ergens gelezen dat het mogelijk de aanloopcondensator is die wat kan verliezen. 

 

Indien het dan nog niet werkt; ga ik de pomp aan de hand van onderstaande filmpje is proberen te fixen door deze condensator te vervangen. (als ik de goesting vind voor deze poging, anders idd een nieuwe pomp)

 

zie filmpje hieronder

https://www.youtube.com/watch?v=Z-t5LjKz9q4

 
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Verliestroom kun je meestal meten met een ohm meter, dat zou ik toch eerst doen voor je onderdelen gaat vervangen.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Een verliesstroom meet je normaal uit met een megger, waarbij je een hoge wisselspanning op de te meten onderdelen zet (een ohmmeter geeft maar een heel kleine gelijkspanning).

Eventueel kan je gebruik maken van een klein-vermogen scheidingstranso (om de verliesstroomschakelaar van de huisinstallatie niet te triggeren), in serie met een weerstand (om de max stroom te beperken) en zo te meten hoeveel verliesstroom er vloeit ..
 
Lid geworden
18 apr 2020
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
janus wago zei:
Verliestroom kun je meestal meten met een ohm meter, dat zou ik toch eerst doen voor je onderdelen gaat vervangen.

 

Goeie tip! Ik mat op mijn DAB Verty NOVA een verliesweerstand van een 7KΩ, wat overeenkomt met een verliesstroom van ca. 30mA.
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
shortski zei:
janus wago zei:
Verliestroom kun je meestal meten met een ohm meter, dat zou ik toch eerst doen voor je onderdelen gaat vervangen.

 

Goeie tip! Ik mat op mijn DAB Verty NOVA een verliesweerstand van een 7KΩ, wat overeenkomt met een verliesstroom van ca. 30mA.

Beste,

Die  7KΩ  is de gewone weerstand en niet verlies. Met een ohm meter meet je gewoon de weerstand van het toestel.

U heeft zo een toestel nodig om verlies te meten:

psx_20200418_190831.jpg
 

Bijlagen

  • psx_20200418_190831.jpg
    psx_20200418_190831.jpg
    697,3 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
18 apr 2020
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb niet de weerstand van het toestel gemeten maar de isolatieweerstand, tussen fasedraad en aarding/motorhuis.

Om een normale isolatieweerstand (>1MΩ) te meten zal specifieke apparatuur wel geschikter zijn, maar een weerstand van slechts enkele KΩ is meetbaar met een multimeter en wijst toch op een verliesstroom. Of zie ik het fout en is er een andere verklaring voor geleiding tussen stroomvoerders en aarding?

 
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
shortski zei:
Ik heb niet de weerstand van het toestel gemeten maar de isolatieweerstand, tussen fasedraad en aarding/motorhuis.

Om een normale isolatieweerstand (>1MΩ) te meten zal specifieke apparatuur wel geschikter zijn, maar een weerstand van slechts enkele KΩ is meetbaar met een multimeter en wijst toch op een verliesstroom. Of zie ik het fout en is er een andere verklaring voor geleiding tussen stroomvoerders en aarding?

 

 
decharre zei:
bedankt voor alle raad !!! Ik heb ondertussen idd achter de 300ma gehangen. We zien wel...
Ik heb ook ergens gelezen dat het mogelijk de aanloopcondensator is die wat kan verliezen. 

 

Indien het dan nog niet werkt; ga ik de pomp aan de hand van onderstaande filmpje is proberen te fixen door deze condensator te vervangen. (als ik de goesting vind voor deze poging, anders idd een nieuwe pomp)

 

zie filmpje hieronder

https://www.youtube.com/watch?v=Z-t5LjKz9q4

 

Beste,

U spreekt ook van een condensator. Een condensator hangt ook altijd aan de aarding dus kan zijn dat u die meet.
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
Even inpikken op een oud topic.
Recent hetzelfde probleem gehad met een DAB Divertron 1200 X.
De pomp volledig open gemaakt (bijne exact dezelfde manier als in de bovenstaande Youtube video).
Netjes gemaakt en nieuw siliconenvet aan de dichtingen.

Probleem zit in de aanvoerkabel. Snelst te controleren door de kabel los te maken (2 vijzen eruit en lostrekken).
Dan de kabel doorgemeten, en zo was er geleiding tussen een fase en de aarding.
Hij valt apart te bestellen, maar levertijd was wat lang, voorlopig de kabel gepoetst en terug geplaatst.
Tot nu toe werkt alles nog :)
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Even inpikken op een oud topic.
Recent hetzelfde probleem gehad met een DAB Divertron 1200 X.
De pomp volledig open gemaakt (bijne exact dezelfde manier als in de bovenstaande Youtube video).
Netjes gemaakt en nieuw siliconenvet aan de dichtingen.

Probleem zit in de aanvoerkabel. Snelst te controleren door de kabel los te maken (2 vijzen eruit en lostrekken).
Dan de kabel doorgemeten, en zo was er geleiding tussen een fase en de aarding.
Hij valt apart te bestellen, maar levertijd was wat lang, voorlopig de kabel gepoetst en terug geplaatst.
Tot nu toe werkt alles nog :)
Moest je specifiek die type kabel bestellen ? Wat was de kostprijs ?
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Dan de kabel doorgemeten, en zo was er geleiding tussen een fase en de aarding.
Misschien nog meegeven hoe gemeten (welke manier, welk toestel) en welke meetwaarde, altijd interessant voor de gebruikers hier :)
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
Dan de kabel doorgemeten, en zo was er geleiding tussen een fase en de aarding.
Misschien nog meegeven hoe gemeten (welke manier, welk toestel) en welke meetwaarde, altijd interessant voor de gebruikers hier :)
Goeie tip, bedankt.

Continuïteit meting gedaan (multimeter op piepen zetten ;-) )
Op de stekker van de pomp doe je dan een meetpin in de aarding, de andere meetpin in een van de twee aansluitingen.
De multimeter zou OL (open loop) moeten blijven geven, als er een bepaalde weerstand op het display komt is er iets niet pluis.
Tussen de aansluitpinnen is er geen OL, maar een waarde die van de pomp afhangt.
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
Even inpikken op een oud topic.
Recent hetzelfde probleem gehad met een DAB Divertron 1200 X.
De pomp volledig open gemaakt (bijne exact dezelfde manier als in de bovenstaande Youtube video).
Netjes gemaakt en nieuw siliconenvet aan de dichtingen.

Probleem zit in de aanvoerkabel. Snelst te controleren door de kabel los te maken (2 vijzen eruit en lostrekken).
Dan de kabel doorgemeten, en zo was er geleiding tussen een fase en de aarding.
Hij valt apart te bestellen, maar levertijd was wat lang, voorlopig de kabel gepoetst en terug geplaatst.
Tot nu toe werkt alles nog :)
Moest je specifiek die type kabel bestellen ? Wat was de kostprijs ?
Heb een offerte aanvraag lopen bij een plaatselijke verdeler van DAB.
Online het onderdeel teruggevonden, maar niet in voorraad.
Onderdeel gevonden via: https://dna.dabpumps.com/SparePart.aspx
Type: SPS3600422

Voorlopig de 'schade' weggekrast (plastic was wat zwart geworden en licht geleidend).
Extra siliconevet aan de o-ring en wat dichtingskit aan een overgang tussen de trekontlasting en het aansluitsnoer.
Ook een melding op afspringen van de 30mA verliesstroom schakelaar geplaatst.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Continuïteit meting gedaan (multimeter op piepen zetten ;-) )
Je hebt dus een weerstandsmeting met een standaard multimeter gedaan.
Dat piepen hoeft daarvoor niet op te staan hoor, dat gaat gewoon lawaai maken wanneer de weerstandswaarde onder een zekere waarde ligt om zonder op de meter te kijken te kunnen horen of er 'verbinding' is :)

Maar die meet dan met een kleine gelijkspanning en een 'verlies' wordt normaal gemeten mbv een veel hogere wisselspanning.
Nu, zo'n specifiek toestel hebben weinig mensen in huis, dus die ohmmeter kan wel een indicatie geven van een probleem.

Beter uitgedrukt: wanneer je met een ohmmeter een afwijkende waarde meet is er een probleem, indien niet kan er nog altijd een probleem zijn dat alleen met een meting op wisselspanning meetbaar is (met het juiste meetapparaat).

"Tussen de aansluitpinnen is er geen OL, maar een waarde die van de pomp afhangt."
Daarmee bedoel je de aansluitpinnen in de pomp waar de kabel tegen komt ?
Want als de kabel is losgekoppeld kun je geen waarde van de pomp meten op die kabel.

Maar buiten tussen aardingspin en de twee fasepinnen moet er ook eens tussen de twee fasepinnen op de stekker worden gemeten, met de kabel losgekoppeld, waarbij er ook daar een open loop zou moeten zijn.

"plastic was wat zwart geworden en licht geleidend"
Bedoel je dan iets van 'vuil', of koolstof door vonkvorming ?
Want zoals Koen straks zal aangeven (ik ben mijn tekst aan het editeren :)) zie ik ook niet hoe een kabel defect zou geraken, tenzij er isolatie is beschadigd waar dan vocht is in doorgedrongen.
 
Laatst bewerkt:

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Continuïteit meting gedaan (multimeter op piepen zetten ;-) )
Op de stekker van de pomp doe je dan een meetpin in de aarding, de andere meetpin in een van de twee aansluitingen.
De multimeter zou OL (open loop) moeten blijven geven, als er een bepaalde weerstand op het display komt is er iets niet pluis.
Tussen de aansluitpinnen is er geen OL, maar een waarde die van de pomp afhangt.
Welke waarde had je dan tussen aardingspen en geleider ? Er was continuïteit dan ?

Ook die meting uitgevoerd nadien op die kabel toen hij los was tijdens vervanging ?
In eerste instantie zou ik toch denken op een minimaal lekje van de dichting, niet zozeer op een kabel die 'defect' geraakt, dat is minder voor de hand liggend (om welke reden gaat zo een kabel defect ? Het is niet dat daar 20A doorgaat iedere keer...)
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Ok, die kabel kan absoluut kapot gaan !

Foto's van op het www bij een Leader Divertron 1200x tonen heel duidelijk de schade binnenin de stekker:

1679308089780.jpg

Het lijkt dat er water is van bovenaf in de stekker gelopen en daar onderaan kortsluiting gemaakt met serieuze koolafzetting.

Als ik me niet vergis schrijven sommige fabrikanten van regenwaterpompen voor om periodiek onderhoud te geven waarbij de rubber van de stekker wordt ingevet.
De handleiding van een Leader Divertron 1200x spreekt echter van "The pump is maintenance free".

Bij het monteren van een nieuwe kabel zeker de afdichtingsrubber invetten (kranenvet).

Wanneer er bij zo'n pomp een (kleine) verliesstroom wordt vastgesteld is het dus best om zo vlug mogelijk de stekker na te kijken, indien nog geen koolafzetting die binnenin te drogen en dan met de rubber ingevet terug te monteren.
Want zo'n kabel met stekker is nu ook niet goedkoop te noemen.
 
Laatst bewerkt:

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Ok, die kabel kan absoluut kapot gaan !

Foto's van op het www bij een Leader Divertron 1200x tonen heel duidelijk de schade binnenin de stekker:

Bekijk bijlage 93492

Het lijkt dat er water is van bovenaf in de stekker gelopen en daar onderaan kortsluiting gemaakt met serieuze koolafzetting.

Als ik me niet vergis schrijven sommige fabrikanten van regenwaterpompen voor om periodiek onderhoud te geven waarbij de rubber van de stekker wordt ingevet.
De handleiding van een Leader Divertron 1200x spreekt echter van "The pump is maintenance free".

Bij het monteren van een nieuwe kabel zeker de afdichtingsrubber invetten (kranenvet).

Wanneer er bij zo'n pomp een (kleine) verliesstroom wordt vastgesteld is het dus best om zo vlug mogelijk de stekker na te kijken, indien nog geen koolafzetting die binnenin te drogen en dan met de rubber ingevet terug te monteren.
Want zo'n kabel met stekker is nu ook niet goedkoop te noemen.

Bevestigt idd eerder het vermoeden van een lekje ....
In eerste instantie zou ik toch denken op een minimaal lekje van de dichting, niet zozeer op een kabel die 'defect' geraakt, dat is minder voor de hand liggend (om welke reden gaat zo een kabel defect ? Het is niet dat daar 20A doorgaat iedere keer...)



Wel de reden dat ik hier ook zo in geïnteresseerd meevolg is omdat ik ook zo een pomp liggen heb die ook gesneuveld is, ga er eens werk van maken om ze te onderzoeken ...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan