• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

verlies aarding omvormer

Lid geworden
25 apr 2010
Berichten
158
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij het herkabelen van de aarding van mijn omvormer voelde ik stroom op deze kabel. als ik de aardingskabel van de omvormer op mijn aardingsrail 'tik' komt er ook een klein vonkje van af. Met de multimeter kan ik ook een spanning aflezen.



Is het normaal dat de omvormer via zijn aarding stroom verliest, of contacteer ik best de verdeler?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.863
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Als hij (veel)stroom zou verliezen springt je diff.



Ik zou er niet van wakker liggen.
 
Lid geworden
25 apr 2010
Berichten
158
Waarderingsscore
0
Punten
0
ook als dat stroom is die hij heeft opgewekt via de panelen? Of werkt dat zo niet?



wat ik me ook nog afvraag: gaat zo'n verliesstroom altijd direct naar de aarde (wegens kortste weg) of kan die ook in andere toestellen terecht komen of via 'genaakbare' delen in uw lichaam belanden?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.863
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Het lijkt mij beter om niet teveel te experimenteren met de aarding.

Als je installatie gekeurd is dan is het veilig en werkt alles zoals het hoort.
 
Lid geworden
25 apr 2010
Berichten
158
Waarderingsscore
0
Punten
0
Experimenteren? Ik ben gewoon mijn kabels proper aant leggen..



gekeurd? Heb ik niet gezegd. Vind ik trouwens een gevaarlijke bewering dat er dan nooit meer iets fout kan gaan.



Maar goed, als iemand nog iets interessants kan antwoorden, ben eigenlijk wel benieuwd :)
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.863
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Quote:
gekeurd? Heb ik niet gezegd. Vind ik trouwens een gevaarlijke bewering dat er dan nooit meer iets fout kan gaan.



Ik bedoel dat bij de keuring de aardingsweerstand gecontroleerd wordt en je er dan vanuit mag gaan dat je diff springt als er een afwijkende aardfout in de omvormer zit.

Merk en type omvormer / panelen kan ook een rol spelen.



Bv een SMA weten ze dat de omvormers een beperkt verlies hebben:

http://www.sma-benelux.com/nl_BE/producten/knowledgebase-articles-be/hoe-stel-ik-mijn-sunny-tripower-tl-20-in-zodat-hij-achter-een-30ma-aardlekschakelaar-kan-worden-geinstalleerd.html



Dat zijn dan ook vermoedelijk de vonkjes die jij ziet.



Ps, met experimenteren bedoel ik de aarding losnemen van een apparaat in werking.
 
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
580
Waarderingsscore
0
Punten
0
is normaal, heb dit ook al verscheidene keren gehad.

stroom is miniem en wordt mi veroorzaakt door potentiaalverschillen op verschillende verbruikers
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan