Bouwinfo-tip:

Op elk moment de juiste verlichting in huis?

Wist je dat verlichting jouw gevoel en energiepeil heel sterk beïnvloedt? En dat je ongelofelijk veel met licht kunt spelen, waardoor je altijd de gewenste sfeer in huis brengt? 

Ontvang je gratis inspiratieboek

Verlichting onderaan overdekte luifel met steenstrips

• Tags buitenschrijnwerk steenstrips verlichting zonnescherm
  • Lid geworden
    27 aug 2026
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Hoi! Wij zijn bezig met een renovatie, waarbij er oa. een overdekte luifel tegen onze woning geplaatst wordt. We zouden hier graag verlichting in voorzien, bij voorkeur een deel met inbouwspots. Tussen de houten balken wordt over een breedte van 1m tegen het huis geïsoleerd met minerale wol. Onderaan de houten balken komt er nog OSB, EPS-isolatie en steenstrips tegen (zie snede). Nu vroeg ik me af welk type inbouwspots we hier best in monteren en of we hier speciale behuizing voor moeten voorzien aangezien die deels in de EPS? Een deel van de spots zal in het deel zonder isolatie tussen de houten balken zitten, de rest in het deel met isolatie.

1787819836382.png1787820945677.png

Alvast bedankt!

Misschien niet je (eerste) idee, maar een ledstrip is dunner dan je steenstrips. Dan moet je niets in je EPS voorzien.

Ik zou ook voor een strip gaan, verdwijnt mooi in je opbouw als je dat bv. langs de zijkanten laat lopen. Valt pas op wanneer het aangaat, en egaal licht (als je degelijke strips neemt).

Knappe constructie!
    Leds strip is eenvoudiger uit te voeren dan spots, en vind ik mooier maar verschiet bij dergelijke lengte niet van je verbruik voor licht dat je niet nodig hebt...
    Led stips zitten al snel aan 10-20W per meter. Bij een lengte van 10m, 6u per dag en 365d per jaar zit je aan: 219-448kWh per jaar.
    Daarom heb ik in mijn oversteek met stukjes led-strips gewerkt. Steek ipv een spot 20cm led-strip op die plaats.

Led strips, dots, spots (trimless) het zijn allemaal mogelijkheden.

Welke sfeer beoog je? Heb je ergens een zitplaats? Wil je ergens de focus op leggen?

Op basis van die dingen kan je aan de slag.

Merci voor de tips :) Dit is het idee qua inrichting onder de luifel.

1787898656973.png1787898718389.png

We hebben verschillende lichtpunten voorzien op de wanden. Boven de salontafel zouden we deze hangen:
    1787898829627.png

Boven de eettafel en verder langs het center van de luifel zouden we spotjes willen plaatsen. Omdat de luifel een driehoek is hebben we wat schrik om met een ledstrip langs de centerlijn te werken, die zal schuin staan ten opzichte van de richting van de steenstrips, dus heb wat schrik dat dit niet proper afgewerkt als alle strips schuin afgedaan moeten worden. Als inbouw te moeilijk is, zijn we eerder voorstander om met opbouwspots te werken.

Boven de eettafel en verder langs het center van de luifel zouden we spotjes willen plaatsen. Omdat de luifel een driehoek is hebben we wat schrik om met een ledstrip langs de centerlijn te werken, die zal schuin staan ten opzichte van de richting van de steenstrips, dus heb wat schrik dat dit niet proper afgewerkt als alle strips schuin afgedaan moeten worden. Als inbouw te moeilijk is, zijn we eerder voorstander om met opbouwspots te werken.
    Daarom zou ik met 'wildverband' led-strips stroken werken. Zeker niet in rechte lange lijnen.
    Google eens op "Linarte Renson"
    Zij steken dat willekeurig in gevelbekleding, maar in een plafond kan dat ook.

Merci voor de tips :) Dit is het idee qua inrichting onder de luifel.

Bekijk bijlage 117647

Boven de eettafel en verder langs het center van de luifel zouden we spotjes willen plaatsen. Omdat de luifel een driehoek is hebben we wat schrik om met een ledstrip langs de centerlijn te werken, die zal schuin staan ten opzichte van de richting van de steenstrips, dus heb wat schrik dat dit niet proper afgewerkt als alle strips schuin afgedaan moeten worden.
    Waarom zou je die centerlijn van de driehoek (moeten) volgen? Ik zou de lichtlijn evenwijdig laten lopen met de buitenmuur van de woning.

We hebben ondertussen beslist om opbouwverlichting te voorzien langs de centerlijn, merci voor de hulp. @leiepisser we willen langs centerlijn, zodat als we ergens tafel plaatsen, er altijd licht boven de tafel schijnt en niet ernaast

Als ik zou die plannen en foto's bekijk .... dan worstel ik met de vraag. Hoe breed is dat terras links en ter hoogte van je tafel ?
    Als ik wat gok dan denk ik dat je aan je tafel een breedte hebt van 3 meter en nog wat ?
    Dat is veel te smal om vlot te passeren , zeker als dat salon in de hoek is gestoken .
    Persoonlijk zou ik niet met losse zetels werken maar met een vorm gegoten beton kaderment tegen de 2 muren aan en daar op een veelvoud van kussens . Natuurlijk een stevig en aangenaam zitkussen.
    Tafel ovaal ?
    Waarom geen smalle tafel die de vorm van je oversteek/terras kopieert en ... je moet niet recht tegen over elkaar zitten, je kan ook de plaatsen gaan alterneren. Geschrankt zitten dus. Je hebt dan minder kopdraaien als je met je overbuur rechts of links wil praten.
    n sorry die 2 zeteltjes in die hoek geprangd ? Ga je niet zitten want als je je benen uitstrekt dan zitten je voeten ofwel in de regen ofwel in de beplanting ofwel in de zon.
    Duidelijk dat eerst het ontwerp op het punt moet staan voor je je verlichtingsplan kunt aanpakken en het ontwerp van je meubels laat naar mijn gevoel veel steken vallen

Terug
Bovenaan