Verlenging tuinterras

Lid geworden
26 apr 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste mensen,

Ik ben een leek en dat zal ongetwijfeld opvallen, ik zal de huidige situatie en mijn project zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Ik heb een foto bijgevoegd van het bestaande terras.

Eerst een korte uitleg over de huidige situatie (relevant met de terrasverlenging). De hoop zand die zichtbaar is op de foto is recent uitgegraven om de vijver te creëren. De lengte van de vijver die zichtbaar is op de foto is 5 meter. Eerder was hier een kleinere vijver, rond en ongeveer 3 meter in diameter, waarvan het middelpunt zich bevond in het midden van de vijverwand die volledig zichtbaar is op de foto. De bestaande leegte is gewoon opgevuld met opgegraven zand.

Het plan is om ons terras te verlengen tot de rechtse waterputwand (waar een hydrofoorpomp zichtbaar is op de foto).

Wat ik heel graag wil doen is een muurtje hebben dat begint van de LINKERwand (lange wand) van de waterput en reikt tot een halve meter voor de tuinafscheidingsmuur (dus tot aan het verlengde van de zwart geverfde muur dat vaststaat tegen de gevel) en dat ons terras tot dat muurtje reikt EN over de put heen (zo'n 70cm, de breedte van de waterput). Zo zal de waterput onder het terras verborgen blijven, toegangkelijk via de voorkant i.p.v. bovenkant, en dus een lege ruimte dat strekt over de hele voorlengte van het terras, dat ik dan later kan afsluiten met bv. een schuifdeur en als opslagplaatsje kan gebruiken. (het muurtje rond de waterput wordt volledig weggehaald.)

Dus het terras zal op een vaste ondergrond zitten tot aan de waterput en dan nadeloos verdergaan over de put en diens verlengde heen, in de vorm van een balkon als het ware.

Ik hoop dat ik het goed heb kunnen uitleggen, anders wil ik wel een tekening maken. (ik lach mezelf uit terwijl ik dit schrijf, ik kan niet tekenen, maar ik wil wel :p )

Wat ik tot dusver als leek bedacht is het volgende:

L-wanden met de voeten gericht naar het terras en de rug tegen de huidige linkerwand van de waterput over een lengte van 7.80 meter (de lengte van het terras tot aan het verlengde van de zwart geverfde muur), dan een hoekelement en verdergaan met L elementen tot waar die zwart geverfde muur eindigt en het verlengde terras begint.

Deze "bak" vullen met puin van de huidige asfalt en zand en aantrillen (hierbij graag info over hoe dit goed te doen). Hierbij is het eerste probleem dat ik inzie, dat een aantal van de L wanden aan de voorzijde van het terras terecht zullen komen op de plek waar vroeger het kleiner vijvertje was en gewoon met opgegraven zand is opgevuld. Ook al komen de L elementen op chape, zal dit niet doorzakken?

Ik wil het opgevulde zand wel terug opgraven om eerst daarin puin te doen en aan te trillen, maar zal de vijverwand dan wel stand houden tijdens dat aantrillen? Waar de L-wanden komen zal op ongeveer 1m20 afstand zijn van de vijver, maar ik zal wel dichter bij de vijver moeten aantrillen veronderstel ik, niet enkel net waar de L wanden zullen komen. Zoals eerder vermeld is het middenstuk van de volledig zichtbare wand van de huidige vijver ook gewoon opgegraven zand.

Als deze problemen overbrugd zijn, en de binnenkant van de L-wand "omheining" goed is aangetrild, dan zijn we al een heel eind :)

Het volgende probleem is, ik kan geen manier bedenken (want ik ben geen bouwvakker) om het "balkon"-gedeelte te maken.

Iemand heeft me voorgesteld om U elementen zijwaarts te leggen (rugzijde tegen rugzijde van L-wand, open zijde richting vijver.  Ten eerste vind ik online geen U elementen waarvan het open gedeelte groter is dan 40cm, terwijl ik zeker 80cm hoogte nodig heb onder het balkongedeelte. Ten tweede twijfel ik aan de draagkracht ervan op die manier.

Waar ik aan dacht is (opnieuw, met mijn lekenverstand) is (draag)balken (evt. verankerd in de grond op een of andere manier) leggen op het terras die 70cm uitreiken over de rand, waar dus het balkon komt. De onderkant en de zijden van die uitstekende balken omkisten en beton gieten over de balken op het terras en het uitstekende gedeelte heen, om zo 1 groot betonblok te creëren.

Is dit overkill? Of net een belachelijk idee? Ik heb echt geen benul, dus heel oprecht: Help me aub!

Veel dank bij voorbaat!

Bijlagen

• 20200427_102348.jpg
    20200427_102348.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 12
Hoeveel keer mag dit mislukken ?

Ik wil je ijver en je ideeen niet afbreken , maar ik probeer met  mijn ervaring in terras en vijverbouw hier een goed gevoel bij te krijgen en dat lukt me niet.

Enkele punten:

Je hebt een bestaande vijver dichtgesmeten met uitgegraven grond maar dus niet aangedrild in lagen en nochthans weet je dat daar een terras op komt?

Dien hydrofoorgroep is dat voor de vijver ? Ja dan is dit geen geschikte pomp.

De vijver , kun je daar d eopbouw van geven ? Wil je een natuurlijke vijver met vis en waterplanten, wil je een filterkoffer instaleren , wil je een zwemvijver ? 

Die wortelstronken haal je er toch nog uit ? 

Met welk materiaal ga je je terras maken? Klinkers, beton, tegels of hout? In  functie daarvan moet je best je randafwerking van je vijver mee opzetten en een vijver dat een pak lager ligt dan de terraspas is niet direct atraktief. Je kijkt van binnen er niet op... of het moet een wree lange vijver zijn.

PS als je een nieuw terras gaat leggen dan wordt die betonplaat uitgebroken ?

Waar zit de waterkering in de gevel? 

Grondophoging tegen die betonplaten zal je sowieso moete verstevigen . 

Waarom werken met die L betonelementen? Om die te goed en degelijk te unnen plaatsen zal je serieus wat werk en geld erin steken. Mets uw muren met betonblokken en dit op een fatsoenlijke magere betonfundering.

Nogal sterk het gevoel dat je nog veel voorbereidend werk moet uitdenken.

Hoeveel keer mag dit mislukken ?

Liefst 0 :-)
Je hebt een bestaande vijver dichtgesmeten met uitgegraven grond maar dus niet aangedrild in lagen en nochthans weet je dat daar een terras op komt?

Het idee om het terras te verlengen is achteraf gekomen spijtig genoeg...
Dien hydrofoorgroep is dat voor de vijver ? 

Nee, dat wordt gebruikt voor bewatering en misschien om later binnenshuis aan te sluiten voor de wc's.
De vijver , kun je daar d eopbouw van geven ? Wil je een natuurlijke vijver met vis en waterplanten, wil je een filterkoffer instaleren , wil je een zwemvijver ? 

Uitgegraven tot ongeveer 70cm diep, 3.5 meter breed en 5 meter lang. Vis en waterplanten en een waterval. Maar dit project is gepauzeerd om voorrang te geven aan het terras.
Die wortelstronken haal je er toch nog uit ? 

Jazeker, ze komen volgende week om de stronken uit te frezen, we hebben afgelopen week zo'n 35 tal bomen geveld, de tuin was bijna een bos!
Met welk materiaal ga je je terras maken? Klinkers, beton, tegels of hout? In  functie daarvan moet je best je randafwerking van je vijver mee opzetten en een vijver dat een pak lager ligt dan de terraspas is niet direct atraktief. Je kijkt van binnen er niet op... of het moet een wree lange vijver zijn.

Tegels. Wat bedoel je met randafwerking van de vijver mee opzetten?

Zicht op de vijver van op het terras is voldoende, van binnen zal een deel zichtbaar zijn en de waterval zal volledig zichtbaar zijn.
PS als je een nieuw terras gaat leggen dan wordt die betonplaat uitgebroken ?

Het asfalt waaruit het huidig terras bestaat? Ja dat wil ik afbreken en als puin gebruiken om dan de grond aan te trillen. Ik weet niet juist hoe ik dit goed moet doen. Een laag van die stukjes erin gooien, zand toevoegen en bewateren, dan nog wat puin en zo verder ?
Waar zit de waterkering in de gevel? 

Ik heb nog een foto toegevoegd waar dit zichtbaar is.
Grondophoging tegen die betonplaten zal je sowieso moete verstevigen . 

Bedoel je de L elementen? Welke betonplaten?
Waarom werken met die L betonelementen?

Omdat ik ervoor vrees dat tijdens het aantrillen en later met de jaren een gewone muur schuin zal komen te staan door de druk. Ongegrond?

Nogmaals veel dank voor je advies!

Bijlagen

• 20200427_102233.jpg
    20200427_102233.jpg
    605,8 KB · Weergaven: 7
Hmm ik zie dat ik een warboel aan vragen heb en een vrij groot project te simpel probeer te maken.

Ik wil dit stap voor stap en zo correct mogelijk aanpakken. Dus waarschijnlijk terug beginnen bij de vijver, tenminste deftig de wanden afwerken om te kunnen beginnen aan het terras.

Zoals ik zei is de vijver zo'n 70cm diep gegraven, ik wil er een laag muurtje omheen metselen omdat ik sowieso hoogteverschil moet opvangen omdat de maailand afhelt.

De waterhoogte wil ik brengen tot 1 meter. Naast de vijver wil ik een kleine natuurlijke filtervijver (of erin op een verhoging?) met planten e.d., ook misschien een filterkoffer gebruiken. En een waterval ter decoratie.

Wat denk je dat ik met de huidige situatie best kan doen aan de vijverwand die bijna volledig bestaat uit opgegraven zand?

Ook in gedachte houdend dat we later net links ervan zullen moeten aantrillen om dan een muur op te metselen of die L elementen op te zetten.

Als ik dit gedaan krijg is het al een hele stap.

Veel dank bij voorbaat

In deze situatie zal je sowieso de vijverranden vanaf de bodem moeten opmetsen . 

Dus maw alles er terug uit, stockeer vis en planten in een oplaasbadje van de kinderen of koop er een als de crisis gedaan is. 

Voor een vijveropbouw waarbij je ga werken met een biologische filter .... zoek even op vijver/zwemvijver hier op het forum. Maar heel kort, je moet dit grondig voorbereiden of je vijver mislukt vanaf de eerste steen. Je zal moeten gaan rekenen met volume, waateroppervlak, aantal zuurstofplanten, meters vis , en dan nog de berekening maken voor de filtering van al het water door je filterkoffers . 

DIT DOE JE NIET TUSSEN DE SOEP EN DE PATATTEN 
biggrin.gif

begot als professioneel kan ik je op een briefke geven dat een goede biologische zelfregelende siervijver me toch een klein dagje werk aan de teken- en rekentafel zet .. en ik mag zeggen dat mijn ervaring wel wat groter is dan de leek met de schup die een put graaft en ne folie er inlegt en ziet wat er gebeurt . 

Mag dus ook natuurlijk.

Omdat je terras in relatie staat met deze vijver zal je dus ook dit terras mee moeten ontwerpen en uitrekenen SAMEN met de vijver. 

Aan de hand van je vragen , openingsbericht, vrees ik ervoor dat die vork veel te klein is voor diene hooizolder die je wil pakken. 

Mijn advies: meet bestaande toestand , meet de verschillende hoogtes ( met niveaukijker of lazer, niet met een waterpaske van 1 meter lang) teken grondplan uit, en neem een kalk en legt die erover en begint te ontwerpen wat jullie willen ( handig is om samen een lijstje op te stellen) . Op het moment dat het ontwerp klaar is, kun je de technische plannen uitwerken namelijk matenplan, leidingsplan van elentriek , afvoeren en/of water toevoer, Hoogteplannen en eventueel detailtekeningen. 

Je kan natuurlijk ook hiervoor bij een tuinarchitect (humhum) terecht die dit alles , mits betaling van een billijke vergoeding , dit pakket voor je uitwerkt zodat jij enkel nog moet uitvoeren wat er is getekend.

O en een tuinarchitect kijkt niet alleen naar je vijver en terras maar naar het GEHEEL van je tuin en woning.

Anders kijk hier voor wat meer info over tuin.

kijk_in_de_balk_3.jpg

Bijlagen

• kijk_in_de_balk.jpg
    kijk_in_de_balk.jpg
    13 KB · Weergaven: 0

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan