• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

verkopers/kwekers lavendel ang. "Royal blue"

Lid geworden
4 okt 2006
Berichten
205
Waarderingsscore
0
Punten
0
Enkele weken geleden heb ik in 't Genker plantencentrum Lavandula angustifolia "Royal blue" gekocht. Voornamelijk omdat de gesloten bloemknoppen bijna even fel gekleurd zijn als de open bloemen en dat blijkbaar de bloemknoppen vrij lang gesloten blijven (zodat je nog wat langer kunt profiteren van die prachtige kleuren). Nu wou ik een bestelling opmaken voor mijn bezoekje aan Vastenplantkwekerij Jan Spruyt en blijkt dat die lavendel variant niet echt courant is. Ik heb alleen maar een kweker in Nederland gevonden.



Vraagje dus: Is dit weer één of ander marketingzet, bestaande variëteit onder een andere naam (zo ja welke variëteit) of is dit effectief een nieuwe hybride. Zijn er nog ander verkopers van deze soort?
 

Valerius

Lid
Lid geworden
23 jan 2008
Berichten
507
Waarderingsscore
2
Punten
18
misschien de vraag ook eens stellen op een specifiek plantenforum.



ook eens surfen op internet ?

esveld is kwekerij/internetsite waar je veel informatie vind over beschikbare soorten





Je kan ook altijd voortkweken, met wat je al hebt.



Valerius
 

AWL

Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
207
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ook oppassen met de winterhardheid van kweekvarianten
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
uit ervaring weet ik dat als Jan Spruyt het niet heeft, de meeste vaste plantenkwekers het ook niet hebben. Deze kwekers komen nagenoeg om de week/twee weken bijeen om bestellingen uit te wisselen.

Heeft hij geen alternatief aangeboden?



marketingzet? nee hoor, de plantenamen zijn onderhevig aan zeer strikte, internationale regels ( nog erger dan deze voor je kinderen) zomaar een veranderng doen van plantenaam kan echt niet.

Er kan wel een vertaling of een commercieêle bijnaam aan gegeven worden, maar de soortnaam is ... heilig



luk
 
Lid geworden
4 okt 2006
Berichten
205
Waarderingsscore
0
Punten
0
Thanks. Bedoeling was dat we een lavendelvak zouden aanplanten maar we hadden de oppervlakte een beetje verkeerd ingeschat :? (om eerlijk te zijn 100% verkeerd, 't was exact het dubbele van wat we dachten :p ). We gaan het inderdaad anders oplossen, en voor een alternatief gaan, de "Royal blue" recupereren we op een ander plaats. Iemand enige suggesties, ik denk aan de Hidcote, ook eentje die wat langer bloeit.



Wat combineren jullie met lavendel? We zijn nog op zoek naar een middelhoge plant om vlak achter de lavendel te planten, liefst iets dat lang bloeit. Oppervlakte +/- 2,5m² en de achtergrond is een 2m hoge en brede buxus "bol", het plantje moet dus geen allergie aan kalk hebben. Zit met het volgende in mijn hoofd:

Veronica 'White Jolanda' of longifolia 'Schneeriesin'

Lavatera 'Barnsley Baby'

Acanthus mollis 'Albiflorus'

Astrantia 'White Giant'

Erysimum 'Bowles' Mauve'

Calamintha nepeta subsp. nepeta

of margrieten of nepeta of salvia of ...... ik weet het dus niet zo goed meer
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.342
Waarderingsscore
1
Punten
0
In de lavendel heb ik hele mooie stamrozen gezet en achter het vak komt een taxushaagje van 60 a 80 hoog, daarachter staat de klimophaag van de scheiding.
 

Juppiter

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
3.066
Waarderingsscore
0
Punten
36
ik dacht dat roosjes ideaal waren bij lavendel

(iets met beestjes weghouden)

rozen heb je weer in alle soorten en maten



grtz

Olaf
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan