• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
Status
Niet open voor verdere reacties.

Verkopers en het houden van beloftes.

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
931
Punten
113
Ik ben bezig met een nieuw knikarmscherm voor ons terras, en omdat die een mooi sommetje is, toch maar een 4 tal firma’s gecontacteerd. 3 via telefoon, 1 via een contactformulier omdat ik niet snel genoeg een telefoonnummer kon vinden.

Een dikke week geleden ben ik begonnen, en deze week zijn er 3 verkopers langs geweest, de 4de firma had genoeg aan een telefoontje en een foto die ik snel kon doorsturen.

Allemaal toonden ze veel interesse, en bevestigden ze dat er geen bijzondere moeilijkheden waren om het te installeren. Halve dag werk met 2 personen.
Het enige wat mogelijk een beetje kan wringen is dat ik gezegd heb dat ik geen 80-90% betaal als voorschot. 20-30% is denkbaar, maar de rest kan zeer snel volgen na de installatie. Dat was bij de meesten geen struikelblok.
Allemaal zouden ze hun offerte donderdag of vrijdag opsturen.

Van die 4 bedrijven heb ik nu 2 bedrijven die een offerte stuurden, waarvan er eentje toch nog vermeldt dat ik 90% op voorhand moet betalen.

Hoe moeilijk kan het nu zijn om zo’n offerte op te stellen?
Die prijzen staan in hun cataloog, ze weten wat er bij moet aan opties en kennen ongetwijfeld hun standaard korting.

In elk geval, de offertes die ik nu al heb krijgen een voorkeur omdat ze gewoon al deden wat ik vroeg (behalve dan dat voorschot, maar die man beloofde mondeling dat we dat wel geregeld krijgen als ik kan bevestigen).

Ik weet dat er hier een pak bouwondernemers actief zijn. Hoe zien jullie dat?

M1ke

Actief Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Waarderingsscore
76
Punten
28
Of een offerte nu twee weken of een maand duurt, zolang dat zo gecommuniceerd is: ok. Als langer dan valt dat bedrijf af.

En dan zijn ze verbaasd dat ik dat als reden geef waarom niet voor hen gekozen... .

Al meegemaakt dat een bedrijf aangaf pas een offerte op te stellen na een eerste telefoon om van hun zijde al wat selectie te doen.....ja ok, dat mag....begrijp ik ergens.

Wel vervelend voor mensen zoals ik die max 1 (gekend bij iemand anders) a 2-3 offertes vraag.

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
931
Punten
113
Update:
De derde firma heeft een offerte gestuurd, maar wil ondanks mijn duidelijke voorwaarde toch 90% voor er geplaatst wordt. Dat gaan we niet doen.

De vierde heb ik nog gebeld op dinsdagmorgen , en ze gingen er direct werk van maken... nog altijd niks ontvangen.

Bij de eerste offerte hadden we wat vragen, en een paar kleine aanpassingen die ik een uurtje na mijn mail kreeg. Ook staat er nu: voorschot van 20%, de rest 3 dagen na de ontvangst van de factuur na de plaatsing.
Het kan dus, maar je moet je been stijf houden.

JokeVDH

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 aug 2012
Waarderingsscore
100
Punten
43
Ik heb eerlijk gezegd een gelijkaardige ervaring met facturen. Het is al weer tijd dat de haag geschoren wordt, en ik kreeg de factuur van de vorige keer nog niet... Afijn, soms is dat ook fijn. 10 jaar geleden lieten wij vanalles in en om het huis doen, we hebben dan van verschillende aannemers zelfs nooit een factuur gekregen, toch een paar duizend euro alles samen...

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.912
Punten
113
De problematiek met "nog facturen moeten krijgen" snap ik eerlijk gezegd niet echt.

Normaal is het toch zo:
Stap 1) je krijgt een factuur
Stap 2) je betaalt de factuur (in de storting verwijs ik in de mededeling dan ook op een eenduidige manier naar de factuur)

Als je die 2 stappen in die volgorde aanhoudt, dan is het voor jou als klant nooit een probleem dat je geen factuur krijgt.

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Goh, er zijn er inderdaad waar je achter je factuur moet aanhollen hoor. Meer dan je denkt.
Meestal zijn dat stijldansen, goed met de handen maar minder achter den bureau.
Ik heb er ooit ook gehad waar ik 8 maanden tot een dik jaar op de factuur moest wachten. Na blijven te herinneren...
Met andere woorden: niks uitzonderlijk wat Joke VDH zegt.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.028
Punten
113
Waarom "jaag" je achter die factuur ?
Collega heeft zo enkele jaren geleden ook zo'n aannemer gehad. nooit factuur gekregen. Toch voor een 3000€ dat hij cadeau heeft gekregen

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.912
Punten
113
Inderdaad, het is dat wat ik bedoel met:
Het is jouw probleem als klant toch niet dat je de factuur niet krijgt?
Zolang je de factuur niet krijgt, hoef je niet te betalen.

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
622
Punten
113
Het probleem zit em meestal in: wanneer je een factuur krijg, moet je ook moet betalen.
En 1/3 werkt ook nog eens met een factuurdatum uit het verleden.

Ik sta ook liever onmiddellijk effen met iedereen. Ik krijg de wubbes van aannemers/leveranciers die hun factuur laten liggen.

Als het over 100den EUR gaat is dat meestal geen probleem. Maar als het over 1000den EUR gaat. Ik sta niet graag voor verassingen.
Maar misschien ben ik te conservatief, ik heb dan ook nog nooit van een spaarrekening geld overgeschreven.

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
1.073
Punten
113
Geen factuur = geen garantie (?)

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.912
Punten
113
En hoe gaat dat dan in z'n werk?

Je hebt een defect en belt de aannemer om te vragen het op te lossen. Wat zegt die dan?
"Sorry meneer de klant, geen garantie want je hebt de factuur die ik nog niet heb opgestuurd ook nog niet betaald.". ???

Dat kan je ook anders bekijken.

Geen factuur = nog geen oplevering
Problemen voor de oplevering = risico van de aannemer en verondersteld inbegrepen in de aanneming om op te lossen

Startdatum garantieperiode = factuurdatum/opleveringsdatum

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
1.073
Punten
113

Je hebt een defect en belt de aannemer om te vragen het op te lossen. Wat zegt die dan?
"Sorry meneer de klant, geen garantie want je hebt de factuur die ik nog niet heb opgestuurd ook nog niet betaald.". ???

Problemen voor de oplevering = risico van de aannemer en verondersteld inbegrepen in de aanneming om op te lossen

Startdatum garantieperiode = factuurdatum/opleveringsdatum
Geen idee. Daarom dat ik er een half vraagteken bij zet.

gvo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
487
Punten
63
Effe terug naar originele verzuchting van TS.
Het lijkt me gewoon dat er in de populatie "toonzaalverkopers van zonwering / keukens / badkamers/ ramen ..." een bovengemiddeld aantal mensen zit die nu eenmaal niet op de eerste rij stonden toen bekwaamheid werd verdeeld. Als je de verkeerde treft ... Meer zou ik er niet achter zoeken.

(en niemand hoeft zich aangesproken te voelen. Er zijn er veel goede bij, maar helaas moet het bataljon aangevuld worden met eender welke recruten)

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Waarderingsscore
406
Punten
83

Startdatum garantieperiode = factuurdatum/opleveringsd

Effe terug naar originele verzuchting van TS.
Het lijkt me gewoon dat er in de populatie "toonzaalverkopers van zonwering / keukens / badkamers/ ramen ..." een bovengemiddeld aantal mensen zit die nu eenmaal niet op de eerste rij stonden toen bekwaamheid werd verdeeld. Als je de verkeerde treft ... Meer zou ik er niet achter zoeken.

(en niemand hoeft zich aangesproken te voelen. Er zijn er veel goede bij, maar helaas moet het bataljon aangevuld worden met eender welke recruten)
Nogal bevooroordeeld en stigmatiserend. Wij zouden het zelfde kunnen zeggen over de vele IT'ers die bij ons over de vloer komen.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.172
Punten
113

Tussenkomst Moderator

En voor het verder uit de hand loopt... Er zullen altijd goeie en slechte verkopers zijn, er zullen altijd goeie & slechte bedrijven zijn en er zullen altijd klanten zijn die er mee om kunnen, en veeleisende klanten zijn die nergens mee omkunnen.
Dus voor we persoonlijk gaan worden lijkt het me dat een slotje hier wel op zijn plaats is.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan