• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
Status
Niet open voor verdere reacties.

Verkopers en het houden van beloftes.

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
931
Punten
113
Ik ben bezig met een nieuw knikarmscherm voor ons terras, en omdat die een mooi sommetje is, toch maar een 4 tal firma’s gecontacteerd. 3 via telefoon, 1 via een contactformulier omdat ik niet snel genoeg een telefoonnummer kon vinden.

Een dikke week geleden ben ik begonnen, en deze week zijn er 3 verkopers langs geweest, de 4de firma had genoeg aan een telefoontje en een foto die ik snel kon doorsturen.

Allemaal toonden ze veel interesse, en bevestigden ze dat er geen bijzondere moeilijkheden waren om het te installeren. Halve dag werk met 2 personen.
Het enige wat mogelijk een beetje kan wringen is dat ik gezegd heb dat ik geen 80-90% betaal als voorschot. 20-30% is denkbaar, maar de rest kan zeer snel volgen na de installatie. Dat was bij de meesten geen struikelblok.
Allemaal zouden ze hun offerte donderdag of vrijdag opsturen.

Van die 4 bedrijven heb ik nu 2 bedrijven die een offerte stuurden, waarvan er eentje toch nog vermeldt dat ik 90% op voorhand moet betalen.

Hoe moeilijk kan het nu zijn om zo’n offerte op te stellen?
Die prijzen staan in hun cataloog, ze weten wat er bij moet aan opties en kennen ongetwijfeld hun standaard korting.

In elk geval, de offertes die ik nu al heb krijgen een voorkeur omdat ze gewoon al deden wat ik vroeg (behalve dan dat voorschot, maar die man beloofde mondeling dat we dat wel geregeld krijgen als ik kan bevestigen).

Ik weet dat er hier een pak bouwondernemers actief zijn. Hoe zien jullie dat?

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Hoe ik dat zie? Ik begrijp ze soms maar ik erger me ook aan loze beloftes.
Als ik ergens binnenstap vraag ik steeds of het druk is. Ik vraag een offerte en in 90% van de keren zeggen ze "binnen de week, over 2 weken". Meestal wordt die termijn niet gehaald dus bel ik 2 à 3 weken na de afgesproken termijn offerte nog eens terug of ze me niet vergeten zijn. Als er dan allerlei smoesjes boven gehaald worden, stopt het hele verhaal voor mij.
Net zoals hetgeen ik vraag/ bespreek bij aanvraag offerte: komt de offerte binnen en staat er vanalles anders op, bel ik 1 keer om uitleg. Is dat een plausibele uitleg: ok, heeft men zich vergist: ze mogen een aanpassing maken maar ik ga er niet opnieuw 3 weken op wachten...
Voorschotten: in de meeste gevallen heb ik nooit een voorschot moeten betalen en die enkele keren was dat meestal 20% van de totaalsom. Net zoals jou betaal ik geen 80 -90% aan voorschotten. Dan mag iemand anders het werk komen doen. Als ze dat enkel mondeling naar 20% willen aanpassen, jammer maar helaas... op papier of niets. Vanaf het ogenblik dat je krabbel de order bevestigd, is het "u dient een voorschot van 80 of 90% te betalen, u heeft getekend onder die voorwaarden". Vertrouwen is goed maar wantrouwen is beter.
Ik ben onlangs bij de ramenboer (waar alle ramen van onze woning van komen) langs geweest voor een extra raam. Het was niet druk, offerte heb je in de loop van de volgende week. OK, geen probleem. 2 weken na die termijn bel ik of ze me niet vergeten zijn... nee hoor, binnen de 2 dagen heb je ze. Na 8 weken heb ik ze maar laten weten dat ik de offerte niet meer nodig heb omdat ik nog steeds wachtende bij ze ben en het raam elders besteld heb. Nadat ik een review plaatste op het www (ik ben nog beleefd gebleven), krijg ik geen 10 minuten na het plaatsen van die review een email van de grote baas himself waarom ik dit persé op het www moest posten (ik heb je meermaals gecontracteerd maar ja), dat ik de reputatie van zijn bedrijf en het goede werk van zijn medewerkers te grabbel gooide (er staat ook een positieve verwijzing in over jullie werk) , etc. Na ja, daar word ik pisnijdig van, kom niet af met allerlei excuses en verzinsels. Zeg eerlijk, "ik doe dit werk liever nier, orderboek staat overvol" dan heb ik daar alle begrip voor.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.143
Punten
113
Tsja,
soms heirkracht he
Gisteren vrijdag moesten we riolering gaan steken.
In Pulle donderde knikkergrote hagelbollen naar beneden en stonden de straten blank.
Aannemers belde af door het badkuipenweer.
Tegen 10.00 telefoon, waar zitten jullie? Jjullie hadden vandaag beloofd om langs te komen.
Euh het regent hier badkuipen !?
Hier straalt de zon.

Sommige klanten menen dat zij de enigste zijn die een werk aanvragen en ja soms worden er beloftes gedaan met de allerbeste bedoelingen en loopt het dan toch spaak.

Ik weet voor mezelf dat er sommige van mijn klanten graag dien whatsapp gerbruiken, ikke niet.
Die via sms van alles vragen, ikke nie.
Die via telefoon van alles eisen, wensen vragen en dan noteer ik en dan help ik hen en wil dadelijk dat werk verder afwerken en hang ik op en dan krijg ik iemand anders aan de lijn voor iets heel anders en een half uur later ... oeps over wat ging dat weer ? Ik noteer veel tijdens telefoon maar dan nog.

Mail is voor mij het gemakkelijkste en ook de bevestiging wat er is afgesproken of gezegd.
Mail kan ik ook automatisch klasseren per klant of leverancier of aannemer.
Mail is een pak handiger voor op te zoeken

En ja en soms is het ineens zo hectisch dat een offerte een dagje langer blijft liggen op het buro .

Maar waarom bel je maandag niet even?
Iets tussengekomen want ik had jullie offerte verwacht ten laatste vrijdag. Hebben jullie nog interesse ?
Deze week zeker ?
Oke , maar ik wil wel beslissen ten laatste vrijdag .
Fijn om effe de snaren terug gestemd te hebben.

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Tsja,
soms heirkracht he
In Pulle donderde knikkergrote hagelbollen naar beneden en stonden de straten blank.
Tegen 10.00 telefoon, waar zitten jullie? Jjullie hadden vandaag beloofd om langs te komen.
Hier straalt de zon.
Dat heb ik gemerkt... Effe in Nijlen gevelpinten gaan halen in Chinese blauwe hardsteen. En dan terug naar huis tegen 50km/h op't autostrade omdat het badkuipen regen goot...:eek:

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
835
Punten
113
Tsja,
soms heirkracht he
Hier straalt de zon.

Sommige klanten menen dat zij de enigste zijn die een werk aanvragen en ja soms worden er beloftes gedaan met de allerbeste bedoelingen en loopt het dan toch spaak.

Ik weet voor mezelf dat er sommige van mijn klanten graag dien whatsapp gerbruiken, ikke niet.
Die via telefoon van alles eisen, wensen vragen en dan noteer ik en dan help ik hen en wil dadelijk dat werk verder afwerken en hang ik op en dan krijg ik iemand anders aan de lijn voor iets heel anders en een half uur later ... oeps over wat ging dat weer ? Ik noteer veel tijdens telefoon maar dan nog.

Mail is voor mij het gemakkelijkste en ook de bevestiging wat er is afgesproken of gezegd.

En ja en soms is het ineens zo hectisch dat een offerte een dagje langer blijft liggen op het buro .

Iets tussengekomen want ik had jullie offerte verwacht ten laatste vrijdag. Hebben jullie nog interesse ?
Deze week zeker ?
Whatsapp is toch ook gemakkelijk? Direct alles zwart op wit (misschien wel niet aanvaardbaar bij de rechter), je kan de klant én zijn/haar partner in 1 gesprek hebben, je antwoordt wanneer je wil,…

Enige nadeel dat ik zie is dat alles wat trager verloopt dan via telefoon.

Ik sta hier nog met zo’n belofte (toevallig een whatsapp 😅) van een dakwerker dat hij mij op het einde van de week een offerte ging doorsturen. Dat was begin maart. Dan is het voor mij ook direct gedaan. En dat was al na twee of drie reminders.

Telefoon vind ikzelf wat minder aangenaam, ik weet van mezelf dat ik dan de helft vergeet te vragen en nog een bericht of e-mail stuur maar dan staat ook alles niet meer duidelijk bij mekaar etc.

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
931
Punten
113
Tsja,
soms heirkracht he
Hier straalt de zon.

Deze week zeker ?
Ja, werken kunnen schuiven als het weer dat niet toelaat. Heb ik ook meegemaakt met mijn tuinman. Ik heb hem zelfs bedankt dat hij niet met zijn kraantje begon toen de modder tot aan onze knieen kwam.

Maar een doodsimpele offerte van een verkoper (die niks anders moet doen dan offertes maken en ze binnen halen).
De eerste die kwam had zijn offerte klaar voor hij buiten ging, en die lag op tafel.
Maar die moest wel met zijn baas overleggen voor het voorschot. Al zei hij dat het geen probleem was, maar kon het niet op papier zetten.

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
622
Punten
113
Het is ook mijn ervaring dat je bijna moet smeken voor een offerte te krijgen. En dikwijls zijn diegenen die goed zijn in offertes opmaken, dan ook minder in de effectieve uitvoering. Ik ben iemand die absoluut niet de goedkoopste zoekt. Ik vraag soms een aantal offertes voor zaken waar ik niet vertrouwd ben mee de prijs.

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
931
Punten
113
Het is ook mijn ervaring dat je bijna moet smeken voor een offerte te krijgen. En dikwijls zijn diegenen die goed zijn in offertes opmaken, dan ook minder in de effectieve uitvoering. Ik ben iemand die absoluut niet de goedkoopste zoekt. Ik vraag soms een aantal offertes voor zaken waar ik niet vertrouwd ben mee de prijs.
Als ze dan nog moeten beginnen rekenen en een boel uitzoeken…

Maar in godsnaam, waarom komen ze dan eerst kijken? En waarom maak je de offerte voor iets simpel gewoon niet ter plaatse?

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Waarderingsscore
120
Punten
43
Als ze dan nog moeten beginnen rekenen en een boel uitzoeken…

Maar in godsnaam, waarom komen ze dan eerst kijken? En waarom maak je de offerte voor iets simpel gewoon niet ter plaatse?
Dat snap ik ook niet. Wij hebben meermaals aannemers op de werf gehad die al per mail op voorhand de plannen hadden gehad, en die dan 2u op de werf rondlopen en met ons praten om dan vervolgens na meerdere reminders toch geen offerte opmaken. Dat is toch tijdverlies voor iedereen?

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
523
Punten
113
Efkes vanaf de andere kant spreken.
De keren dat klanten mij/ons al ne kl**t hebben afgetrokken is niet meer bij te houden.
Jaja meneer, je mag komen opmeten. Efkes anderhalf uur in de auto en aangekomen zien dat de vloer er nog niet ligt. Bij deze werf hebben ze me dat 3 (drie!!) keer gelapt.
Jaja, start de productie maar, je kan plaatsen over 3 maand. 3 maand later krijgen we te horen dat we alles (inhoud van anderhalve oplegger) mogen stockeren omdat ze zeker 3 maand vertraging hebben.
De werf opstarten om 7.00u? Geen probleem! Eenmaal aangekomen kunnen onze mensen niet binnen voor 9.00u. (offerte via aanbesteding, dus meerprijs rekenen? Vergeet het...)
Ja, jullie mogen volgende week opstarten, jullie werfzone is leeg en proper. Als we toekomen staat het vol stellingen en zijn ze aan het plafond bezig.
...

Kortom, dat heeft niets met aannemers te maken, maar met mensen die graag beloven.

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
835
Punten
113
Heb nu ook wel de andere kant voor. Net een mail binnen van een dakwerker die vraagt of ik zijn offerte al bekeken heb :p

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Waarderingsscore
406
Punten
83
Maar een doodsimpele offerte van een verkoper (die niks anders moet doen dan offertes maken en ze binnen halen).

Mischien moet je deze vraag eens stellen aan de verkopers van jouw bedrijf of dat ze idd niks anders te doen hebben dan alleen dat

En waarom maak je de offerte voor iets simpel gewoon niet ter plaatse?

Omdat veel bedrijven daarvoor een structuur hebben waar dat niet in past en het niet aan de vertegenwoordiger is om zomaar offertes te maken. Heeft te zien met een duidelijke organisatie binnen een bedrijf waar iedereen dezelfde weg volgt. Vele vertegenwoordigers mogen daarom GEEN offertes maken. Zeker niet bij een groter bedrijf waar ze intern een meestal zeer goede offerte-cel hebben gebaseerd op samengestelde data en ervaringen

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
931
Punten
113

Mischien moet je deze vraag eens stellen aan de verkopers van jouw bedrijf of dat ze idd niks anders te doen hebben dan alleen dat

En waarom maak je de offerte voor iets simpel gewoon niet ter plaatse?

Omdat veel bedrijven daarvoor een structuur hebben waar dat niet in past en het niet aan de vertegenwoordiger is om zomaar offertes te maken. Heeft te zien met een duidelijke organisatie binnen een bedrijf waar iedereen dezelfde weg volgt. Vele vertegenwoordigers mogen daarom GEEN offertes maken. Zeker niet bij een groter bedrijf waar ze intern een meestal zeer goede offerte-cel hebben gebaseerd op samengestelde data en ervaringen
Voor standaard materiaal moet een verkoper direct een offerte kunnen maken.
Een zonnescherm op standaard maten en met een klassieke bevestiging is zoals een auto verkopen. Standaard prijzen, paar opties er bij en een korting.

Je hebt helemaal gelijk als het gaat over een complexer bouwproject.

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Waarderingsscore
406
Punten
83
Ongeacht wat is het niet aan een mogelijk prospect om te bepalen op welke manier een bedrijf gestructureerd is of hoe het wil functioneren. Meestal hebben zeer degelijk georganiseerde bedrijven ook de beste CSM en met de minste verrassingen

Laatst bewerkt:

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
931
Punten
113
Ongeacht de structuur of regels binnen een bedrijf getuigt het van behoorlijk amateurisme dat een verkoper een simpele offerte belooft tegen einde van de week en dan niks opstuurt.

En als de regels zo zijn dat een verkoper een simpele offerte voor standaard spullen niet mag maken zonder akkoord van zijn baas of de zaakvoerder, dan stel ik die structuur en regels in vraag. Efficient bestuur is iets anders.

Michielr_999

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 jan 2021
Waarderingsscore
278
Punten
63
Over ter plaatse offerte maken of niet, wil ik mij niet uitspreken maar wat ik niet begrijp zijn aannemers die langskomen en daarna nooit een offerte opsturen... Dat is toch puur verspilling van tijd?

Of gaat het zo goed in de bouw dat ze het werk maar uit te kiezen hebben?

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.912
Punten
113
Als verkoper weet je toch in welk bedrijf je werkt, met welke structuur en wat de mogelijkheden zijn van calculatie en offerteopmaak.
Hou daar rekening mee als je iets belooft.

En als je uitzonderlijk je belofte niet kan nakomen (wat heus wel eens kan gebeuren), communiceer dan spontaan iets naar de klant en zorg dat die niet 2 weken na de beloofde deathline zelf moet bellen om te horen of ze hem niet vergeten zijn.

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Waarderingsscore
406
Punten
83
Soms is het gewoon nutteloos om iets uitgelegd te krijgen. Als je alles een negatieve connotatie mee geeft dan kom je volgens mij nergens en ligt de oorzaak wel altijd bij een ander

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.143
Punten
113
Ik ben verkoper van ideeën.
Kom een uurke of 2 -3 af
begint wat te tekenen hoe de hof er gaat uitzien aan de hand van de suggesties en mijn hersenkronkels .
En maak mijn prijs op voor de ontwerpstudie.
Als ik het niet ziet zitten, het klikt niet, ik krijg niks feeling dan stopt het eigenlijk wree snel.
Record is 1 minuut
Soms duurt het wat langer voor ik door heb, we zitten niet opdezelfde golflengte.

Maar wat wel is, dat eerste gesprek, daar steek ik mijne tijd in .
Maar ik zit dan ook tussen de 40-60% dat ik binnenhaal.

Hier een verkoper gehad voor de vervanging van de ramen .
Keek amper rond , babbelde 10 minuten over het geen wij graag hadden , dan wat ze hadden , en de rest 15 minuten waarom de andere slecht waren. Hoop en al een half uurke hier binnen gezeten.
De offerte was ook navenant . Helft van de ramen vergeten, speciale wensen stonden er niet op , en de kleur die we op staal hadden laten zien zwart , was bruin geworden.

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
931
Punten
113
Soms is het gewoon nutteloos om iets uitgelegd te krijgen. Als je alles een negatieve connotatie mee geeft dan kom je volgens mij nergens en ligt de oorzaak wel altijd bij een ander
Wel, vertel me eens wat ik verkeerd doe.

Ik laat duidelijk zien wat ik wil, ik ken de kleur al, en vraag: ‘wanneer mag ik een offerte verwachten’

Als ze dan antwoorden: ik doe mijn administratie donderdag, dus vrijdag heb je de offerte.
Dan kan ik toch enkel vast stellen dat ze hun eerste belofte niet nakomen. Maar wel vertellen dat er een promo loopt tot 28/8 en dat ze toch liefst na het weekend een beslissing hebben…
En ook nog uitleggen dat het dit jaar een zwak jaar geweest is, en dat ze om nog wat orders binnen te halen een promo doen.…

Snap jij dit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan