• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

verkopen as is, afbreken en/of verkavelen?

Lid geworden
20 aug 2010
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Via familie zijn wij eigenaar van een klein huisje op een mooi groot stuk grond.

Echter, om diverse redenen zullen we binnen ongeveer een jaar moeten verhuizen en daarom ons huisje verkopen.

Maar er zijn verschillende mogelijkheden om te verkopen en ik vroeg mij af wat jullie mening is...



De situatie:

Klein huisje in houtskeletbouw (perfect voor 2 personen, maar niet geschikt voor gezin met kinderen) met een totale vloeropp van 90m2; bouwjaar ongeveer 20j geleden.

De grond waar het huisje op staat is duidelijk meer waard: 30a oppervlakte, 33m breed; wel noord-orientatie achteraan. De grond ligt voor de eerste 50m in woonzone en daarna agrarisch gebied.

De regio is een zeer rustig straatje in het Hageland: Haacht - Keerbergen - Tremelo



De mogelijkheden:

1 - we verkopen het huisje as is op de grond, de nieuwe eigenaar kan dan doen wat hij/zij wil

2 - we breken het huisje af en verkopen een stuk 'villagrond' (met deze breedte zeldzaam in de streek)

3 - we breken het huisje af en verkavelen de grond in 2 percelen van 16.5m breed en +/-15a groot



Wat zouden jullie doen?



Alvast bedankt!
 
Lid geworden
20 jan 2007
Berichten
534
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou voor optie 1 gaan: de opbrengst zal bij alle opties min of meer gelijk zijn en dit is de optie die je het minste kost.

Bepalend voor de waarde in alle opties is namelijk het aantal m2 grond. In dit geval bij allen 1650 m2 bouwgrond + 1250 m2 tuinweide. De meer/minderwaarde van het huisje dat er al dan niet op staat of het perceel dat al dan niet verkaveld is, zal van koper tot koper verschillen.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Misschien is dat in Nederland zo, maar hier zal optie 3 het meest opbrengen. Grote bouwgronden zijn immers niet evenredig duurder.
 

acl

Lid geworden
21 feb 2009
Berichten
1.120
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat ik zou doen:



Quote:
2 - we breken het huisje af en verkopen een stuk 'villagrond' (met deze breedte zeldzaam in de streek)

Met deze optie beginnen. Indien niet verkocht na 6 maand of een jaar overgaan naar volgende stap

Quote:
3 - we breken het huisje af en verkavelen de grond in 2 percelen van 16.5m breed en +/-15a groot
 

pthomass

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 dec 2007
Berichten
1.619
Waarderingsscore
10
Punten
38
mag je zomaar een huis afbreken? Of moet je daar ook eerst iets voor aanvragen/aangeven? Kadaster moet thans op de hoogte gesteld worden dat het huis zal verdwijnen...



Het afbreken en verwijderen van puin zal ook geld kosten. Bedenk goed wat je doet met nog bruikbaar puin (hout, etc.) De rest zal betalend moeten afgevoerd worden vrees ik...
 

acl

Lid geworden
21 feb 2009
Berichten
1.120
Waarderingsscore
0
Punten
0
Alles kost geld.



Je moet een vergunning aanvragen om te mogen afbreken. Om deze vergunning aan te vragen moet je een plan van de woning + inplanting hebben. Als je dat niet hebt: Daarvoor dien je een landmeter (inplanting) en eventueel architect (plan van de woning) onder de arm te nemen. Dan slopen.

Na dit alles het kadaster op de hoogte brengen!



Oh ja, moest ik in jouw schoenen zou staan, zou ik eerst wel is de bestemming van de grond dubbel nakijken. Kwestie dat je uw mogelijkheid tot bouwen niet vernietigd ;)
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
@ TS



Optie 4 :



Stap eens binnen bij een projectontwikkelaar of iemand die serieus van wanten weten ... mannen als een Matexi , huizentruyt.



Misshien is er wel een mogelijkheid dat er 3 of 4 percelen kunnen gecreëerd worden. Links bevoorbeeld een privéweg en dan 3 percelen achter elkaar van 17 m breed.



Anders :

Oud kot laten staan

- afbreken kost geld , vergunning ed ...

- het huidige KI van het geheel laat misschien een "klein beschrijf" toe wat de last voor de koper doet dalen , en de vraagprijs kan dan hoger.

- Een unieke kans voor een verbouwing aan het 6% BTW tarief ... ga je deze afbreken ... neen toch verbouwen tot de laatste steen bedoel je.



Win advies in bij een notaris , zijn advies is gratis. Zijn goede raad is un uw geval kostbaar.



k.b.
 
Lid geworden
20 aug 2010
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hmmm..

Evenveel meningen als reacties :D



- het huis zonder meer verkopen lijkt mij de laagste prijs te geven.. Om een of ander reden mis je dan toch een heel publiek die op zoek zijn naar een bouwgrond en die ofwel niet tussen de huizen kijken ofwel de waarde van de grond niet voorbij het huis zien...



- afbreken zal inderdaad resulteren in een meerkost, ik schatte de afbraakkosten op 5000 euro; er lijkt mij geen probleem op het feit of er achteraf nog op gebouwd mag worden; het is een straat met lint bebouwing en dan zou dit het enige stuk grond zijn zonder bebouwing..



Inderdaad eens met mijn notaris gaan praten en zijn mening aanhoren..



Bedankt voor jullie reactie!
 
Lid geworden
16 nov 2009
Berichten
5.143
Waarderingsscore
1
Punten
0
Prachtig stuk bouwgrond in rustige straat, 30a oppervlakte, 33m breed.

Regio Hageland: Haacht - Keerbergen - Tremelo

Bouwgrond heeft nu een nog af te breken chalet staan (geen bouwovertreding).



Iets in dien aard zou ik zetten, en dus voor optie 1 gaan.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Als het kan zou ik voor optie 3 gaan (soms mag herverkavelen niet)

Dat levert je de meeste winst op.



Mocht je niet kunnen herverkavelen of je hebt tijd/centen te kort dan is optie 1 de enige mogelijke optie.

Optie 2 is gewoon zotte kosten maken die je moeilijk gaat kunnen recupereren.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan