Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Verkoop van perceel grond gelegen naast woning

• Tags grond woning
  • Lid geworden
    16 aug 2026
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    In 1959 hebben mijn ouders een stuk grond gekocht 6m breed en daarop gebouwd.
    in 1963 hebben ze het naastliggende perceel 9m breed bijgekocht. Hierop is geen woning gebouwd.
    Beide percelen hebben een aankoopakte waarop vermeld staat dat er op mag gebouwd worden overeenkomstig de bepalingen vermeld in de aankoopakte.
    Op het niet bebouwde perceel hebben mijn ouders een garage gebouwd bestaande uit betonplaten.
    In 2024 is mijn vader overleden, waardoor ik genoodzaakt ben het onroerend goed te verkopen.
    Voor opmaak van het dossier na overlijden heb ik het onroerend goed laten schatten door een erkend landmeter;
    Geschatte prijs van het niet bebouwde stuk 100.000 euro. Op dit bedrag heb ik ook sucessierechten betaald. (+/- 13000 euro)
    Verkoop perceel met huis was geen enkel probleem.
    Het naastliggende perceel bleek volgens het kadaster de vermelding tuin te hebben gekregen alhoewel het was aangekocht als bouwgrond.
    Beide percelen liggen in een bouwzone. In deze zone zijn nog 2 van de ongeveer 40 percelen ongebouwd, waaronder dat van mijn overleden vader.
    Het gevolg hiervan was ik volgens de gemeente een eenlotsverkaveling moest aanvragen.
    Volgende zaken zijn tot op heden reeds gebeurt.
    Opmeting van het perceel door een erkend landmeter.
    Opmaken van het verkavelingsdossier door een architekt
    Aanvraag bij de gemeente voor de eenlotsverkaveling.
    Kreeg de opmerking dat de garages op dit perceel moesten afgebroken worden.
    Dit heb ik dan laten uitvoeren.
    Totale kost tot op heden 6000 euro
    Nu is het dossier terug bij de gemeente.
    Landmeter heeft het gele document ontvangen dat zichtbaar moest uitgehangen worden gedurende 1 maand (tot 15 augustus 2026)
    Dit alles is opgestart in december 2025
    Kan iemand me vertellen wat de volgende stappen zijn en of dit allemaal correct is ?
    De gemeente zegt dat ze na aanvraag 105 dagen hebben (voor wat ???)
    De landmeter zegt " als de dienst ruimtelijke ordening niets zegt, is er geen probleem" "geen nieuws is goed nieuws

Laatst bewerkt:
    wanneer is de garage gebouwd?

De garage werd gebouwd tussen 1965 en 1970.

Je hebt een aanvraag ingediend voor? Vermoedelijk om te verkavelen.
    Vanaf dat die aanvraag als volledig en ontvankelijk wordt verklaard, heeft de gemeente 105 dagen om je aanvraag goed te keuren of te weigeren. En vroeger was het alleszins zo dat geen nieuws allerminst goed nieuws was want dat betekende een automatische weigering.

Veel informatie die niet relevant is, maar laat me proberen samenvatten.

*Je hebt een huis ge-erft en een naast gelegen stuk grond
    *Bij originele aankoop van dat stuk grond stond dat dit een bouw-grond was. Momenteel staat er tuin-grond
    *Op dat stuk grond is in het verleden een garage gebouwd (al dan niet me vergunning)
    *Je wil dit stuk nu laten verkavelen zodat je het officieel als klaar om te bouwen kan verkopen
    *Hier heb je alle nodige zaken voor gedaan. Opmeting, dossier opstellen, indienen ...
    *Als voorwaarde heeft de gemeente aangegeven dat je de garage mest afbreken --> heb je gedaan.
    *De vergunningsaanvraag is lopende (geel papier uitplakken), de mensen hebben kans om bezwaar in te dienen tegen je plannen (ze zijn via het geel papier op de hoogte gebracht).

De gemeente heeft nu dus 105 dagen (90+15) om je dossier goed te keuren, af te keuren of te negeren (ook afgekeurd). In die tijd kunnen mensen bezwaar in dienen. De gemeente moet een beslissing nemen op basis van je dossier en eventuele ontvankelijke bezwaren. Ze nemen in die tijd een beslissing.

Je kan niet echt iets zeggen of geen nieuws goed nieuws is. Je zal gewoon moeten wachten tot er een beslissing genomen is. Ik zie niet meteen een probleem op basis van jou info. Origineel bouwgrond, quasi heel de buurt gewoon verkaveld, je hebt aan hun voorwaarde (garage afbreken) voldaan. Zelfs als iemand bezwaar indient vermoed ik niet dat dat zal kunnen op basis van iets dat ontvankelijk is. Maar met ruimtelijke ordening in België weet je nooit

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Terug
Bovenaan