• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

verkoop met levenslange bewoningsrecht

Lid geworden
24 sep 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste,
Ik heb een vraag betreffende verkoop met levenslange bewoningsrecht:

Mijn zus is de eigenaar van van een appartement waar mijn mama levenslange bewoningsrecht op heeft.
Door de familieruzie wilt mijn zus dat appartement nu verkopen. Gelukkig staat in de notariele akte (mijn papa heeft dit appartement aan mijn zus verkocht) dat mijn mama er levenslang in kan blijven wonen.

Weet er iemand onder welke vorm dit pand verkocht zal worden? En blijft mijn mama haar levenslange bewoningsrecht behouden indien er een nieuwe eigenaar is of kan de nieuwe eigenaar haar buiten zetten?

Groetjes!

Dat gaat gewoon niemand willen kopen met een dergelijke erfdienstbaarheid op. Of het zal tegen een erg klein prijsje zijn.

daar is maar 1 persoon die daar echt op kan antwoorden en dat is je (een) notaris.

Wellicht heeft je zus de naakte eigendom en je moeder het vruchtgebruik. Die naakte eigendom kan ze verkopen, maar dat vruchtgebruik blijft gewoon ongewijzigd bestaan. Waarde hangt af van de leeftijd van de vruchtgebruiker - hoe jonger hoe minder de naakte eigendom waard is.

Maar inderdaad: check de akte met de notaris, die kan exact zeggen wat de situatie is en de rechten zijn.

Dank je wel voor jullie antwoorden. Notaris was nogal algemeen (dat mama niet zomaar buitengezet kan worden), dus vandaar dat ik het hier nog eens vroeg.

Neen, mama heeft geen vruchtgebuik, alleen levenslange bewoningsrecht, en mijn zus volle eigendom.

Toch hartelijk dank voor jullie antwoorden!!

Hmm… heeft ze het alleenrecht op bewonen, of kan de eigenaar er gewoon bij komen wonen?

Interessante materie voor de geïnteresseerde Recht van bewoning

Blijkt ook te zijn aangepast met het nieuwe burgerlijk wetboek…

Blijkt ook te zijn aangepast met het nieuwe burgerlijk wetboek…
Ja( en nog wel enkele zaken rond die materie) maar...het nieuwe goederenrecht is in se enkel van toepassing op contracten gesloten na 1 september 2021. Als het contract van je moeder dateert van ervoor, kan ze dit (via de notaris uiteraard) laten primeren of laten uitbreiden zelfs onder het nieuwe goederenrecht. Zelfs mondelijke overeenkomsten.
Ik zou de notaris raadplegen die het origineel opmaakte, bekijken wat er net omschreven staat en wat het doel ervan was.
Op die manier kan je meerdere zaken veilig stellen zowel van bewoning maar ook de financiële gevolgen.

Hmm… heeft ze het alleenrecht op bewonen, of kan de eigenaar er gewoon bij komen wonen?
Ik dacht dat indien je persoonlijke bewoningsrecht hebt, dat je dan exclusief recht hebt om er in het pand te wonen en dat de toekomstige eigenaar dit ook moeten respecteren..

Het eerste wat bij mij opkwam : Levenslang bewoningsrecht OK, maar staat er ook vermeld dat het gratis is, of moet de mama huur betalen ?

Het eerste wat bij mij opkwam : Levenslang bewoningsrecht OK, maar staat er ook vermeld dat het gratis is, of moet de mama huur betalen ?
Ze hoeft geen huur te betalen. Enkel haar eigen gebruik, dus alle rechten en plichten als van de huurder, maar zonder huur te betalen.

Ze hoeft geen huur te betalen. Enkel haar eigen gebruik, dus alle rechten en plichten als van de huurder, maar zonder huur te betalen.
Staat dat zo in de akte ?

Bijlagen

• Screenshot_20240924_122910_Dropbox~2.jpg
    Screenshot_20240924_122910_Dropbox~2.jpg
    143,1 KB · Weergaven: 45
  • Screenshot_20240924_122910_Dropbox~2.jpg
    Screenshot_20240924_122910_Dropbox~2.jpg
    143,1 KB · Weergaven: 44
Ik denk dat je hiermee best eens naar een advocaat gaat om te laten uitzoeken hoe waterdicht dit wel is, want er staan in die akte toch een paar dingen die niet overeenkomen met wat in de link van @BnB2 staat.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan