• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verkiezingspoll 2012

  • Open VLD

    Stemmen: 14 13,9%
  • NVA

    Stemmen: 47 46,5%
  • Vlaams Belang

    Stemmen: 5 5,0%
  • Sp.a

    Stemmen: 7 6,9%
  • LDD

    Stemmen: 1 1,0%
  • Groen

    Stemmen: 18 17,8%
  • CD&V

    Stemmen: 9 8,9%

  • Totaal aantal stemmers
    101

Verkiezingspoll 2012

Jockari

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 feb 2009
Berichten
1.089
Waarderingsscore
1
Punten
38
't Wordt stilletjes aan oktober. Dus tijd om een keuze te maken voor de volgende 6 jaar...
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
monalisa;1766995 wrote:
Blanco zal ik niet rap stemmen, dan gooien ze je stem gewoon bij op de grootste hoop.

Dat is niet waar! Blanco stemmen worden als ongeldig beschouwd en tellen gewoon niet mee.



Onze kiesbrieven hebben we al van begin vorige week. Alleen weten we niet of we wel thuis gaan zijn de bewuste 14de. Als er nog een interessante last-minute verschijnt, dan gaat bibi niet stemmen. Ook niet met volmacht. Zo hard interesseert het me allemaal niet.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
macfall;1767070 wrote:
edit: Ik heb ook de indruk dat de mensen liever belastingen betalen zonder dat ze het beseffen ipv opcentiemen van 8% en dat daarmee de kous af is.

Da's geen kwestie van liever hé, het is nu eenmaal zo. Bij ons in de gemeente ook 7.5% maar ik ga nu toch niet gaan verhuizen naar bv. Aartselaar omdat het daar maar 4% is.

Edit: of naar Zwijndrecht (of all places) omdat het daar maar 1% is.
 

macfall

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
5.094
Waarderingsscore
0
Punten
36
flesjespa;1767079 wrote:
macfall;1767012 wrote:
In mijn foldertje staat ook nergens een standpunt vermeld. Meestal gaat dat toch niet verder dan "veilig verkeer", "betaalbare woningen" etc. Dus ook hier gewoon een melding van wat andere personen over mij te zeggen hebben. Het partijprogramma wordt wel via een huisbezoek van deur tot deur rond gebracht.

Je doet het bijna klinken alsof standpunten en thema's bijzaak zijn in gemeentelijke politiek? ;-)



Het gebrek aan standpunten doet mij steeds twijfelen en denken "Zie je wel dat het bestuursniveau lokaal erg laag ligt. Het is al te veel gevraagd eens simpelweg je standpunten op te lijsten ipv te verwijzen naar het -meestal erg vage- nationale standpunt vd partij."

Ik wil standpunten kennen, weten wie voor uitbreiding van de voetbalvelden is en wie liever ook de kans laat aan een basketpleintje.



Ze willen uiteraard allemaal betaalbare huisvesting, maar betekent dat dat ze sociale huurwoningen willen gaan bouwen, of gewoon privé-kavels toestaan van 1 are?



En wie legt de lat voor appartementesblokken eens wat hoger: niet 1 ondergrondse parkeerplek per app voorzien, maar min 1.7 per app?

(Kwestie vd parkeerdruk in het centrum niet te doen stijgen).



En wat veilig verkeer betreft: willen ze simpelweg extra flitspalen plaatsen aan de schoolpoort (1x op een affiche ergens gezien), of een deftige Kiss&Ride-zone voorzien (wat natuurlijk geen euro opbrengt)?



Maar daarover lees ik hier bitter weinig.



Je hebt daar zeker een punt hoor, maar de inhoud van een standpunt uitleggen "op een folderke", das weinig efficiënt hé. Meestal is het dan nog een ja-nee vraag die dan nog eens kan uitvergroot worden door andere partijen. Vaak is het niet "of of" maar "en en". En dan wordt het al ingewikkeld voor een folderke.



Maar nogmaals, ik begrijp heus waar je naartoe wil.



De idiote vraag "waar sta je voor" kan ik eigenlijk nog altijd niet beantwoorden. Ik ben nergens voor en nergens tegen, ik probeer gewoon de juiste vragen te stellen om tot een goede oplossing te komen. En dat staat ook op mijn folderke ergens :)



Wat verlaging van de belastingen betreft, geen enkele gemeente zal zijn belastingen kunnen verlagen, integendeel.
 

macfall

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
5.094
Waarderingsscore
0
Punten
36
MyriamC;1767085 wrote:
macfall;1767070 wrote:
edit: Ik heb ook de indruk dat de mensen liever belastingen betalen zonder dat ze het beseffen ipv opcentiemen van 8% en dat daarmee de kous af is.

Da's geen kwestie van liever hé, het is nu eenmaal zo. Bij ons in de gemeente ook 7.5% maar ik ga nu toch niet gaan verhuizen naar bv. Aartselaar omdat het daar maar 4% is.

Edit: of naar Zwijndrecht (of all places) omdat het daar maar 1% is.



Je moet dat ook allemaal iets ruimer zien, wat kost het containerpark etc.



Let op, ik ben daarom geen voorstander om 10% belastingen te heffen zodat iedereen gratis gebruik kan maken van alle faciliteiten. Ik zeg gewoon dat er vaak een oneerlijk vergelijk is in die statistieken.
 
Lid geworden
19 apr 2012
Berichten
98
Waarderingsscore
0
Punten
0
monalisa;1766995 wrote:
En wat de verkiezingen betreft: ik weet het nog niet echt goed, al neig ik al wel in een bepaalde richting, die volgens mij het minst van alle kwaden is. De foldertjes die me interesseren heb ik op tafel laten liggen, die zal ik nog wel es bekijken. (Edit: voortgaande op berichtje van F-B op pagina 2: die foldertjes leken op 't eerste zicht idd voorstelling van de kandidaten met hun hobby's, maar ik neem aan dat er toch ergens in de marge ook iets vermeld zal staan over hun standpunten? En anders kies ik degene die qua hobby's en leven het meest op mij lijkt zeker, in de hoop dat die dan ijvert voor de dingen die ik ook belangrijk vind? Al heb ik eigenlijk geen idee waar in onze gemeente voor geijverd moet worden... Er is amper iets (geen zwembad, sportpark, weinig of geen fuifzalen/winkels/horeca, wel een schooltje en kinderopvang die naar verluidt goed draaien, maar heb geen kinderen, dus maakt me niet uit, boerendorp zonder onveiligheidsgevoel), dus kan er niet veel mislopen. Eigenlijk heb ik ook weinig of geen behoefte aan nieuwe stuff, ik vind wat ik nodig heb wel in de buurgemeenten die ook op fietsafstand liggen (en laat de inwoners van die buurgemeenten dan maar gemeentebelasting betalen :) ).



Blanco zal ik niet rap stemmen, dan gooien ze je stem gewoon bij op de grootste hoop. Dan kies ik toch liever zelf op welk hoopje ze belandt...



Ik heb wel nog geen oproepingsbrief gekregen. Jullie wel allemaal?



Persoonlijk houd ik altijd een extra oogje open voor programmapunten zoals deftige waterbeheersing (onderhoud waterwegen, aanleggen bufferbekkens, overstromingsgebied respecteren,...), nodige onderhoud en ontwikkeling van infrastuctuur zoals sport en speelcomplexen, ruimte voor jeugdbewegingen... Partijen die met onnozele frivoliteiten afkomen die toch te veel geld kost en alleen rond prestige draaien zonder toegevoegde waarde of nut worden direct genegeerd voor de komende 6 jaar :p
 

monalisa

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
7.633
Waarderingsscore
5
Punten
38
MyriamC;1767083 wrote:
monalisa;1766995 wrote:
Blanco zal ik niet rap stemmen, dan gooien ze je stem gewoon bij op de grootste hoop.

Dat is niet waar! Blanco stemmen worden als ongeldig beschouwd en tellen gewoon niet mee.



Juist, heb het net ook ergens gelezen. Maar als je blanco stemt, leg je je de facto wel bij de meerderheid neer. Je geeft dan geen versterkend stem, maar ook geen tegenstem. 'k Vind het idee van een tegenstem dan toch nog het interessantst precies... (Ben eigenlijk ook niet erg met politiek bezig hoor, maar ik probeer toch een heel klein beetje m'n best te doen om erover na te denken.)
 
Lid geworden
17 mrt 2006
Berichten
1.392
Waarderingsscore
0
Punten
0
MyriamC;1767083 wrote:
monalisa;1766995 wrote:
Blanco zal ik niet rap stemmen, dan gooien ze je stem gewoon bij op de grootste hoop.

Dat is niet waar! Blanco stemmen worden als ongeldig beschouwd en tellen gewoon niet mee.



Volgens mij heb ik hier bij de vorige verkiezingen al een hele uitleg over gepost, maar die ga ik nu niet terugzoeken :rolleyes:. De waarheid ligt in het midden: blanco stemmen tellen niet mee, maar halen het stemcijfer omlaag. In de zetelverdeling volgens systeem Imperiali, toegepast bij gemeenteraadsverkiezingen, betekent dit dat de grote partijen sneller kans maken op een extra zetel. Met andere woorden, blanco stemmen is niet zomaar een soort onthouding, eigenlijk steun je hiermee de grotere partijen.
 

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
Met blanco stemmen gebeurt niets.



Ik ben nieuw in de gemeente, dus stem ik hoe ik nationaal zou stemmen.
 

macfall

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
5.094
Waarderingsscore
0
Punten
36
Jos*;1767141 wrote:
MyriamC;1767083 wrote:
monalisa;1766995 wrote:
Blanco zal ik niet rap stemmen, dan gooien ze je stem gewoon bij op de grootste hoop.

Dat is niet waar! Blanco stemmen worden als ongeldig beschouwd en tellen gewoon niet mee.



Volgens mij heb ik hier bij de vorige verkiezingen al een hele uitleg over gepost, maar die ga ik nu niet terugzoeken :rolleyes:. De waarheid ligt in het midden: blanco stemmen tellen niet mee, maar halen het stemcijfer omlaag. In de zetelverdeling volgens systeem Imperiali, toegepast bij gemeenteraadsverkiezingen, betekent dit dat de grote partijen sneller kans maken op een extra zetel. Met andere woorden, blanco stemmen is niet zomaar een soort onthouding, eigenlijk steun je hiermee de grotere partijen.



Inderdaad zo is dat.
 

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
Quote uit de link van m'n vorige post:

Quote:
De basis waarmee de verdeling van de zetels berekend wordt is altijd het totaal aantal geldig uitgebrachte stemmen.



Blanco stemmen tellen gewoon helemaal niet mee. Ook niet een beetje voor de grotere partijen.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
macfall;1767146 wrote:
Jos*;1767141 wrote:
MyriamC;1767083 wrote:
monalisa;1766995 wrote:
Blanco zal ik niet rap stemmen, dan gooien ze je stem gewoon bij op de grootste hoop.

Dat is niet waar! Blanco stemmen worden als ongeldig beschouwd en tellen gewoon niet mee.



Volgens mij heb ik hier bij de vorige verkiezingen al een hele uitleg over gepost, maar die ga ik nu niet terugzoeken :rolleyes:. De waarheid ligt in het midden: blanco stemmen tellen niet mee, maar halen het stemcijfer omlaag. In de zetelverdeling volgens systeem Imperiali, toegepast bij gemeenteraadsverkiezingen, betekent dit dat de grote partijen sneller kans maken op een extra zetel. Met andere woorden, blanco stemmen is niet zomaar een soort onthouding, eigenlijk steun je hiermee de grotere partijen.



Inderdaad zo is dat.

Als ge het extreem bekijkt wordt het snel duidelijk, stel:

- Er zijn 2 stemgerechtigde personen in het land.

- De ene stemt voor een partij/persoon, de andere blanco/ongeldig

- Gevolg is dat 100% van de (correcte) stemmen gaat naar die ene partij (hierdoor lijkt het dat de blanco stem daar naartoe is gegaan ook, want de partij heeft 100% van de stemmen)
 

macfall

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
5.094
Waarderingsscore
0
Punten
36
Enk;1767149 wrote:
- Gevolg is dat 100% van de (correcte) stemmen gaat naar die ene partij (hierdoor lijkt het dat de blanco stem daar naartoe is gegaan ook, want de partij heeft 100% van de stemmen)



En bijgevolg ook alle zetels ;-)



Ge kunt dan nog eens de denkoefening maken wat er gebeurt wanneer al die stemmen evenredig worden verdeeld.
 
Lid geworden
10 mei 2012
Berichten
278
Waarderingsscore
1
Punten
0
NVA ... krijgen al mijn steun van toen zij nog zéér klein waren :) Ga niet met alle standpunten akkoord, maar wel met meer dan van andere partijen
 

macfall

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
5.094
Waarderingsscore
0
Punten
36
Shibby;1767152 wrote:
NVA ... krijgen al mijn steun van toen zij nog zéér klein waren :) Ga niet met alle standpunten akkoord, maar wel met meer dan van andere partijen



Ook lokaal? :)
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
macfall;1767091 wrote:
Je moet dat ook allemaal iets ruimer zien, wat kost het containerpark etc.

Dat moeten wij helaas allemaal nog apart betalen en als je veel wegbrengt loopt dat snel flink op. Alleen groenafval is gratis, maar het meeste daarvan composteren we zelf.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
monalisa;1767125 wrote:
Juist, heb het net ook ergens gelezen. Maar als je blanco stemt, leg je je de facto wel bij de meerderheid neer. Je geeft dan geen versterkend stem, maar ook geen tegenstem. 'k Vind het idee van een tegenstem dan toch nog het interessantst precies... (Ben eigenlijk ook niet erg met politiek bezig hoor, maar ik probeer toch een heel klein beetje m'n best te doen om erover na te denken.)

Dan gaf ik liever mijn stem aan een klein partijtje die geen schijn van kans hebben. Vind ik altijd nog waardevoller dan een blanco stem.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
Shibby;1767152 wrote:
NVA ... krijgen al mijn steun van toen zij nog zéér klein waren :) Ga niet met alle standpunten akkoord, maar wel met meer dan van andere partijen

Hier hetzelfde. Jammer dat ze lokaal bij ons heel weinig voorstellen.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
MyriamC;1767165 wrote:
Jos*;1767141 wrote:
Met andere woorden, blanco stemmen is niet zomaar een soort onthouding, eigenlijk steun je hiermee de grotere partijen.

Vroeger was dat zo Jos*, nu niet meer.

http://abb.vlaanderenkiest.be/faq/wat-gebeurt-er-met-blanco-stemmen-en-ongeldige-stemmen

Zie mijn eerdere post. onrechtstreeks gebeurt dit wel.

Vandaar is je vorige optie: stemmen op een mini-partij die geen kans maakt een beter alternatief. Natuurlijk als alle blanco-stemmers op diezelfde partij gokken :)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan