Bouwinfo-tip:

Op elk moment de juiste verlichting in huis?

Wist je dat verlichting jouw gevoel en energiepeil heel sterk beïnvloedt? En dat je ongelofelijk veel met licht kunt spelen, waardoor je altijd de gewenste sfeer in huis brengt? 

Ontvang je gratis inspiratieboek

Verkeersregels trekken bouwlift

• Tags bouwlift Gereedschap ruwbouw verlichting
  • Huff

Actief Lid
    Lid geworden
    30 jul 2007
    Waarderingsscore
    29
    Punten
    28
    Weet iemand wat de specifieke regels zijn voor het trekken van een bouwlift achter de auto?

Vragen die ik heb zijn:

- Moet er vanachter volledige verlichting (pinkers, remmen, licht) opzitten, is een zwaailamp voldoende of is misschien een reflecterend bord zelfs genoeg?
     - Moet er aan de zijkant ook nog iets van verlichting of reflectoren aangebracht worden?

Ik vind enkel zaken terug die op uitzonderlijk vervoer voor vrachtwagens gelden (misschien gebruik ik de verkeerde zoektermen).

Ik heb dat een paar jaar geleden overdag gedaan zonder verlichting op te zetten.  Wel iets opvallend aan de achterkant bevestigd.  Nog iets veiliger is als er iemand die je kent vlak achter je rijdt. 

Ik denk dat indien je eigen lichten niet meer zichtbaar zijn er lichten op de sleep moeten hangen. eind van de sleep aanduiden met reflecterend bord / vod. 

Indien donker zal je zeker lichten moeten hebben. 

mvg de Fille 

Een getrokken last moet steeds uitgerust zijn met alle verlichtingselementen. stoplichten,pinkers, lichten.

Vanaf , ik dacht 2.50 lengte moet er vooraan witte reflectoren zijn aangebracht. Aan de zijkanten mogen gele reflectoren en dit is verplicht vanaf 3.50 meter ( getallen moet je nazien, ik zit dit dus uit mijn hoofd te tokkelen)

Vanaf een bepaalde tonnage  of sleeplengte of sleepbreedte of sleephoogte is de sleep beperkt tot XX km/uur. Dit bord moet bevestigd zijn aan de achterzijde. Een reflecterend bord is dan ook verplicht.

Reflecterende borden zijn verplicht bij overstekende lasten die meer dan 1 meter uitsteken

Indien het een eenmalige sleep is, dacht ik dat een bord : op sleep zonder signalen voldoende was maar een bevriende flik zei dat dit al lang niet meer mocht.

Ik denk inderdaad niet dat dat nog mag.

Wij hebben de lift gewoon met 2 auto's opgehaald, en dus 1 wagen er direct achter. Snel gaat het niet met zo'n lift, 40km/uur is al vrij snel eigenlijk. Bij ons is de politie vrij streng, maar hier heb ik ze niet over gehoord. Ik denk ook dat het met 2 auto's betrekkelijk veilig is. Let wel, niet in het donker of met slecht zicht doen natuurlijk, en liefst op een wat rustiger uur.

Verplichte lichten en reflectoren voor alle aanhangwagens (in België):
    • - Standlicht aanhangwagen: voor aanhangwagens breder dan 1,60 meter, anders mag dit een witte reflector zijn
    • - Achterlichten
    • - Stoplichten
    • - Nummerplaatverlichting
    • - Achtermistlicht
    • - Achterreflector: verplicht een driehoek met de punt omhoog
    • - Omtreklichten: voor aanhangwagens breder dan 2,5 meter (standaard aanhangwagens hebben een bakbreedte 1,2m of 1,5m)
    • - Zijreflectoren: voor aanhangwagens langer dan 3 meter, dissel inbegrepen
    • - Richtingslichten

ik zou aannemen dat de verhuurder/leverancier van de ladderlift moet zorgen dat zijn verhuurd materiaal in orde is en dus aan al die dingen voldoet, anders koop je voor minder dan 40 euro zo'n verlichtingsbalk met een lange kabel om toch in orde te zijn. Als de ladderlift minder weegt dan 750kg, moet je zelf voor een eigen nummerplaat zorgen (anders moet de ladderlift afzonderlijk ingeschreven zijn met een eigen nummerplaat, dan moeten je wagen en je rijbewijs wel voor >750 kg geschikt zijn).

En bel even met je verzekering dat je met dat ding gaat rijden!

Allemaal bedankt voor jullie input.

De meningen gaan dus van 'gezond verstand' tot alle toeters en bellen
    regular_smile.png

​Ik zou een tweedehands lift willen kopen die helemaal geen verlichting heeft, dan lijkt zo'n verlichtingsbalk me wel de betere oplossing (die kan ik nadien ook gebruiken om de kapotte op de fietsendragen te vervangen).
    ​Ik heb geen idee wat het gewicht is maar schat dat het lager is dan 750kg, moest het toch meer zijn dan heb ik wel een BE rijbewijs maar ik zie zo'n liftje toch niet apart gekeurd, verzekerd en ingeschreven worden
    confused_smile.png

Ik heb ondertussen nog wat zitten grasduinen in het nagenoeg niet te ontwarren kluwen van onze verkeerswetgeving en kom dan wel wat uitzonderingen tegen, bijvoorbeeld voor publicteitsmateriaal of voertuigen gebruikt door aannemers.
    ​Als ik er wat reclameborden van de firma aanhang is het zowel publiciteitsmateriaal als iets wat gebruikt wordt door een aannemer, 2x safe dus
    tongue_smile.png

Nog een bijkomende vraag, is dit een aanhangwagen of een sleep?
    ​Voor beide bestaan er blijkbaar andere regels (met bijhorende uitzonderingen).

amaai, ik ben dat indertijd gewoon met mijn fordje gaan halen met een volgwagen, hing ook niets aan. wel maar 15km moeten rijden, over rustige wegen

Toch efkes is alles in het juiste perspectief zetten.

Enerzijds kan en mag op het forum geen oplossingen aangeboden worden die in strijd zijn met de wetgeving en en anderzijds is het ook een bekke gezond verstand en als TS (of eender wie) ook een beetje weten wat je zelf kan en wil riskeren.

En dan zit er hier nog een groep pro's die even ook nog eens extra op hun tellen moeten passen of ze kunnen bij een 'slecht uitdraaiend advies' nog verantwoordelijk gesteld worden voor eventueleschade. Ver gezocht? Nee ik dacht het niet, ik denk nu aan die ene die via email advies vroeg hoe hij toch een boom kon kapotkrijgen want hij kreeg geen kapvergunning. Nochthans had ik hier op t forum duidelijk te kennen gegeven wat de risico's, schadevergoedingen en boetes waren voor kapper en opdrachtgever.

Denk dus zelf ook even verder dan je neus lang is.

Deze voormiddag de lift opgehaald.
    Geen volgwagen maar een lichtbalk achteraan en rijden maar.

Qua rijden valt het goed mee, vanaf 60km/h begint het wat te 'dansen' dus rustig de kleine wegjes gevolgd.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan