• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verkeerd opgemeten door architect

Lid geworden
9 nov 2009
Berichten
380
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij kochten enkele jaren geleden een huis dat toen volledig werd opgetekend door onze architect aangezien de bestaande plannen 50 jaar oud waren.



Nu blijkt dat 2 kamers op het verdiep eigenlijk compleet verkeerd gemeten zijn.

Zo was op plan:

kamer 1 : 20.50m2,

kamer 2: 24,50m2

kamer 3: 12.75m2



Aangezien we kamer 3 te klein vonden hebben we deze groter gemaakt door een stukje “in te pikken” van kamer 2 zodat alle kamers min of meer dezelfde afmetingen hadden en vooral kamer 1 en 2, de kinderkamers, gelijk zouden worden.

Zo zou kamer 1 gelijk blijven, kamer 2: 19,50m2 worden en kamer 3: 17,50m2 worden. Dus bestaande muur tussen 2 en 3 werd neergehaald en een nieuwe muur opgebouwd.

Sinds het begin vond ik kamer 2 precies kleiner ogen dan kamer 1 hoewel deze toch ongeveer hetzelfde zou moeten zijn maar ik dacht dat het gewoon aan mij lag.

Tot meer en mensen eens onze bouw komen bezoeken en iedereen dezelfde opmerking/vraag heeft waarom we die kamer 2 zo veel kleiner gemaakt hebben.



Dus vorig weekend eens alles opgemeten.

Blijkt dat kamer 1 eigenlijk 22,5m2 is en dus 2m2 groter dan op getekend plan van de architect.

Kamer 2 is nooit 24,5m2 geweest maar altijd 22m2 en met deze nu dus kleiner te maken nog maar 17.25m2

We hebben nu dus een verschil van 5m2 tussen de 2 kinderkamers. Het lijkt misschien miniem maar wij wouden altijd dezelfde (of toch zo goed als) afmetingen voor de 2 kinderkamers en om dit te bekomen hebben dus gekozen voor het kleiner maken van 1 kamer.

Blijkt nu dus dat de opmeting in het begin nooit correct was en we nu dus eigenlijk een verschil gecreëerd hebben dat er niet was.

Het is iets dat met het blote oog niet echt te zien was aangezien het om een renovatie gaat en we dus met stukken uitgebroken vloer en plafond zaten en het huis eigenlijk al zo’n 1,5 jaar een bouwwerf is.



Nu staat die muur er natuurlijk, gepleisterd en al. Maandag afspraak met de architect en ik wil dit natuurlijk vermelden. Mijn vraag is, kunnen we iets doen? De muur neerhalen en terug opbouwen? Op wiens kosten? Ik veronderstel dat hij verantwoordelijk is voor de juiste opmeting? Ik veronderstel dat wij het vroeger moeten zien en/of nameten. Langs de andere kant we betalen hem voor de opmeting, ik mag er toch van uitgaan dat die correct is zonder te moeten nameten?
 
Lid geworden
29 mrt 2007
Berichten
1.165
Waarderingsscore
0
Punten
0
Los van het feit dat de archi inderdaad "een fout" zou kunnen gemaakt hebben.... ik zou altijd alles zelf meten.....ook als leek....lijkt me niet zo moeilijk hoor. Zelfs als het moeilijk lijkt, gewoon alles indelen in vierkantjes :p



Nu, als je persé de kamers wil zoals gewenst....gyproc terug er afhalen en muur verplaatsen. Met nodige kosten natuurlijk....en ik denk niet dat archi dit gaat willen betalen. Of hij zou moeten....aan die discussie begin ik niet :rolleyes:
 

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Berichten
1.200
Waarderingsscore
13
Punten
38
Ik zou op zijn minst even uitleg vragen aan de architect, als je het een beetje inkleed geeft hij misschien wel toe dat hij een fout heeft gemaakt.

Daarnaast vraag ik mij toch wel af hoe je bepaald hebt waar die nieuwe muur moest komen. Als je uitgemeten hebt waar die muur moest komen, zou je toch normaal snel moeten merken dat er iets niet klopt met het plan van de architect???



ps. Als ik het goed begrijp zijn kamer 2 en 3 nu toch ongeveer even groot.

ps2. Als de architect nu goed gemeten had, wat hed je dan gedaan? Kamer 3 zou nog steeds te klein geweest zijn.
 
Lid geworden
9 nov 2009
Berichten
380
Waarderingsscore
0
Punten
0
Meten is inderdaad niet moeilijk maar ik vind het dus niet logisch dat ik (als leek of niet) nog alles een zou moeten nameten. Daarvoor hebben we dus een architect onder de arm genomen he.



De plaatsing van de muur is bepaald op plan, gewoon kamer 2 kleiner maken en kamer 3 groter. Zodat ze allemaal min of meer hetzelfde waren en dus de KK (bijna) gelijk.

Kamer 2 en 3 zijn nu ongeveer even groot, maar kamer 3 heeft geen raam, enkel 2 veluxen en is dus niet ideaal als kinderkamer. Had de architect juist gemeten dan hadden we niets gedaan aan kamer 3 en die gewoon klein(er) gelaten. Groot genoeg voor een bureau maar omdat kamer 2 zo groot was, bijna 5m2 groter dan 1 wouden we die dezelfde afmeting hebben als 1, net om de situatie die we nu hebben te vermijden.



Die 5m2 lijkt misschien banaal maar het stoort me echt dat we nu dus zo’n groot verschil hebben tussen beide kamers. Er zijn wel meerdere “banale” fouten gebeurd waar we ons aan storen maar nooit echt moeilijk over gedaan hebben. Bv veluxen geplaats op meer dan 2 meter hoogte die niet elektrische zijn, nochtans altijd gevraagd maar nooit genoteerd blijkbaar. We hebben nu dus extra betaald voor een externe motor, trek op niet veel maar we moeten tenminste niet met een verlengstok het raam openen/sluiten. Ik begin het eigenlijk een beetje beu te worden en wil dat hij zijn verantwoordelijk eens neemt. En wat ik dus wil weten, opmeten is zijn verantwoordelijkheid of niet?
 

Maartenn

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 dec 2011
Berichten
1.371
Waarderingsscore
3
Punten
38
Ik vind het vreemd dat jullie blijkbaar op basis van 3 cijfertjes gaan beslissen of een kamer te klein is. Los van het aantal m² bepaalt voornamelijk de vorm van de ruimte of er een mooie slaapkamer van te maken is. Door even een bed, bureau en kast in te tekenen weet je toch meteen of een kamer groot genoeg is? Zo kan een kamer van 5m² kleiner soms praktischer in te delen zijn dan de grote kamer.



Vloek ne keer goed, slik de frustraties door en begin deze keer eerst te meten vooraleer je de muur opnieuw zet.



Ik heb zelf ook een aantal keer mogen vloeken omdat ik op voorhand niet genoeg gemeten/nagedacht heb omdat ik snel wou zijn. Ondertussen heb ik de les geleerd dat je altijd alles zelf meet en eerst goed nadenkt vooraleer je aan de werken begint.
 
Lid geworden
3 sep 2010
Berichten
269
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als je de muur tussen de kamers uitbreekt hebt je toch de volledige ruimte van de kamers gezien?

De persoon die de gyproc gezet heeft zal toch ook wel moeten meten hebben.

Kan mij niet voorstellen dat je dit niet ziet tijdens de plaatsing...
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Zoals met alles: Verzint eer ge begint. Dat is hier blijkbaar niet gebeurd. Je kan de architect misschien verwijten dat hij de opmeting fout heeft gedaan maar de muur fout gezet is een veel grotere blunder en dat heb je aan jezelf te danken. Het spijt me.
 
Lid geworden
7 okt 2012
Berichten
2.037
Waarderingsscore
1
Punten
0
ik heb het gevoel naar aanleiding van een vorige topic sommige mensen met een dubbele standaard werken.

NB dit is geen kritiek op de TS
 
Lid geworden
9 nov 2009
Berichten
380
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij wonen in het buitenland en baseren ons dus zogoed als volledig op foto's en plannen. De architect wist dit vanaf de start natuurlijk en had geen enkel probleem om zo te werken. Als hij vanaf de eerste opmeting mis zit dan kan ik daar niet veel aan doen. Zoals gezegd, gerenoveerde ruimtes met stukken plafond weg, stukken vloer weg, deel buiten muren zichtbaar een deel niet. Zelfs toen de muur er stond leek het kleiner dan de kamer ernaast maar omdat deze kamer niet gewoon recht op recht was, was dat niet zo gemakkelijk te zien. Ik heb toen ook gezegd dat het kleiner leek, hij zei wacht tot het gepleisterd is dan krijg je een heel andere indruk. Dat hadden we dus niet en vandaar dus vorig weekend eens nagemeten.



Wij hebben die muur niet fout gezet, die muur is getekend op een foutief plan.

En natuurlijk is die kamer "groot" genoeg, het gaat om 17m2. Maar had hij die kamer en de andere vanaf dag 1 juist opgemeten dan hadden we niet moeten betalen om een muur neer te halen, een nieuwe muur te plaatsen en nu dus met een kamer te zitten die 5m2 kleiner is dan de andere.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Stella1;1821855 wrote:
Wij wonen in het buitenland en baseren ons dus zogoed als volledig op foto's en plannen. De architect wist dit vanaf de start natuurlijk en had geen enkel probleem om zo te werken. Als hij vanaf de eerste opmeting mis zit dan kan ik daar niet veel aan doen. Zoals gezegd, gerenoveerde ruimtes met stukken plafond weg, stukken vloer weg, deel buiten muren zichtbaar een deel niet. Zelfs toen de muur er stond leek het kleiner dan de kamer ernaast maar omdat deze kamer niet gewoon recht op recht was, was dat niet zo gemakkelijk te zien. Ik heb toen ook gezegd dat het kleiner leek, hij zei wacht tot het gepleisterd is dan krijg je een heel andere indruk. Dat hadden we dus niet en vandaar dus vorig weekend eens nagemeten.



Wij hebben die muur niet fout gezet, die muur is getekend op een foutief plan.

En natuurlijk is die kamer "groot" genoeg, het gaat om 17m2. Maar had hij die kamer en de andere vanaf dag 1 juist opgemeten dan hadden we niet moeten betalen om een muur neer te halen, een nieuwe muur te plaatsen en nu dus met een kamer te zitten die 5m2 kleiner is dan de andere.

Met excuses voor mijn eerdere reactie maar een huis renoveren is vaak moeilijker en onvoorspelbaarder dan een nieuwbouw. Bij het bouwen van een nieuw huis moet je eigenlijk al bijna constant de zaken ter plaatse opvolgen, bij een renovatie van een bestaand huis lijkt het me helemaal onmogelijk om dat van op afstand via foto's en plannen te doen. Jullie hebben dat nu inderdaad ondervonden.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Mannekes...



Ik moet de eerste architect nog tegenkomen die op basis van een bestaand plan een renovatie uitwerkt. Allemaal meten ze opnieuw op en maken ze een nieuw plan omdat (inderdaad) er nooit 100% volgens plan gebouwd wordt. Hier is de architect in de fout gegaan. Dat heeft niets met TS (of de bouwheer) te maken, die mag volkomen blind, doof en analfabeet zijn... dat is een duidelijke taak voor de architect. Hopelijk staat het ook expliciet op de offerte. Nen architect die iets niet kan opmeten, wtf?



TS is inderdaad denk ik wel in de fout gegaan door de nieuwe plannen te accepteren. Als echter op de nieuwe plannen staat dat kamers 1 en 2 even groot moeten zijn, en dat is niet zo gebouwd, dan ligt de fout bij architect en aannemer. Staat de nieuwe muur volgens het nieuwe plan, dan zal dit helaas geklasseerd worden als "de klant heeft zich bedacht". Het zal vrijwel onmogelijk worden hier je gelijk te halen aangezien de oude situatie niet meer te bezichtigen is.



Tenslotte: muur neerhalen? Was't een gyproc muurke of een stenen muur? Dat gyproc muurke terug verzetten is nu ook zoveel werk niet...
 

Jimbo

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 okt 2006
Berichten
1.387
Waarderingsscore
0
Punten
36
justus01;1821705 wrote:
ik zou altijd alles zelf meten.....ook als leek....lijkt me niet zo moeilijk hoor
Mja, ik ken alvast één professional die er toch de nodige problemen mee heeft gehad, met dat opmeten: de archi van TS.



Wat is dat toch met het forum zeg, de laatste tijd? Een prof maakt een laakbare fout, en het is de schuld van de – geeneens aanwezige – TS!?



Je zou denken dat door de aanhoudende koude de mensen wat sneller onder de wol kruipen, en er derhalve wat meer geneukt zou worden, maar ik merk alleen extra verzuring. Gaan we toch nog wat moeten doen aan die opwarming van de Aarde...
 
Lid geworden
29 mrt 2007
Berichten
1.165
Waarderingsscore
0
Punten
0
Jimbo : ge kunt misschien den eerste zin dan ook quoten :confused:, qua context toch iets netter niet ?



Jij gaat ervan uit dat professionals geen fouten kunnen maken dus....goe bezig.



En wie heeft het over "verzuurd".....wie zegt dat ts in "fout is".....ik heb de schuldvraag bewust niet aangekaard daar dit, door een topic te starten, niet steeds de correctheid ten goede komt.
 

Jimbo

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 okt 2006
Berichten
1.387
Waarderingsscore
0
Punten
36
justus01;1821948 wrote:
Jimbo : ge kunt misschien den eerste zin dan ook quoten :confused:, qua context toch iets netter niet ?



Jij gaat ervan uit dat professionals geen fouten kunnen maken dus....goe bezig.



En wie heeft het over "verzuurd".....wie zegt dat ts in "fout is".....ik heb de schuldvraag bewust niet aangekaard daar dit, door een topic te starten, niet steeds de correctheid ten goede komt.

Ge moet u niet zo persoonlijk geviseerd voelen :) (hoewel jij natuurlijk wel de persoon zijt die ik gemakshalve heb geciteerd). Mijn tirade was veralgemenend.



Ge moet wel bij de les blijven. Ik heb niet gezegd dat profs geen fouten kunnen/mogen maken. Ik ga er evenwel van uit dat:

  1. de klant daar dan niet voor moet opdraaien;
  2. ik niet begrijp dat er een tendens op het forum is waarbij de fouten van de profs maar hadden opgemerkt moeten geweest zijn door de lekenbouwer. Niet alleen is dat een contradictie, maar àls er dan al eens iemand –op tijd- bij de pinken is, krijgt hij/zij de raad om het blauw-blauw te laten of ‘de bluts met de buil te nemen’, want ja, als ge van uw oren maakt ligt de werf stil en moet ge de vrederechter op een koffie tracteren (of zo, ik volg al lang niet meer);
Zoals ik al eerder zei: de Vlaming is op 10 jaar tijd een slijkmossel geworden. Bijzonder onrustwekkend vind ik dat.



Jimbo

(lust geeneens mosselen)
 
Lid geworden
9 nov 2009
Berichten
380
Waarderingsscore
0
Punten
0
tjay;1821938 wrote:
Mannekes...



Ik moet de eerste architect nog tegenkomen die op basis van een bestaand plan een renovatie uitwerkt. Allemaal meten ze opnieuw op en maken ze een nieuw plan omdat (inderdaad) er nooit 100% volgens plan gebouwd wordt. Hier is de architect in de fout gegaan. Dat heeft niets met TS (of de bouwheer) te maken, die mag volkomen blind, doof en analfabeet zijn... dat is een duidelijke taak voor de architect. Hopelijk staat het ook expliciet op de offerte. Nen architect die iets niet kan opmeten, wtf?



TS is inderdaad denk ik wel in de fout gegaan door de nieuwe plannen te accepteren. Als echter op de nieuwe plannen staat dat kamers 1 en 2 even groot moeten zijn, en dat is niet zo gebouwd, dan ligt de fout bij architect en aannemer. Staat de nieuwe muur volgens het nieuwe plan, dan zal dit helaas geklasseerd worden als "de klant heeft zich bedacht". Het zal vrijwel onmogelijk worden hier je gelijk te halen aangezien de oude situatie niet meer te bezichtigen is.



Tenslotte: muur neerhalen? Was't een gyproc muurke of een stenen muur? Dat gyproc muurke terug verzetten is nu ook zoveel werk niet...



Op de plannen staan effectief de afmetingen zoals vermeld in mijn eerste post maar die kloppen dus niet. De diepte van kamer 1 is 554 en niet 500. De diepte van kamer 2 is eveneens 554 enniet 600 door de architect gemeten/getekend. Het gaat dus bij beide om 50cm op een lengte van 4m.

We hadden eigenlijk 2 perfect gelijke kamers.

De oude situatie is nog te bezichtigen want de vloeren zijn nog niet vernieuwd dus we zien nog goed waar wat stond.

we hebben maandag een afspraak. Hij zal de schuld wel weer van zich afschuiven en het steken op een communicatie probleem. Gelukkig staat het hier zwart op wit dus we staan wel wat steker.



Iemand een idee wat het kost om een gyproc muur van zo'n 4,5m af te breken en terug te plaatsen. Op dezelfde plaats als de oorspronkelijke muur zullen we die niet meer kunnen zetten want ondertussen staat er een velux in kamer 3 op die plaats. Maar misschien er wel net langs zodat we toch nog zo'n 4m2 kunnen recupereren.
 
Lid geworden
29 jun 2010
Berichten
305
Waarderingsscore
0
Punten
0
De muur alleen zal nog wel meevallen maar als je de elektricien en/of loodgieter moet laten terugkomen om de leidingen te verleggen zal de kost snel oplopen...
 
Lid geworden
9 nov 2009
Berichten
380
Waarderingsscore
0
Punten
0
Even voor de al dan niet geïnteresseerden, we hebben er hem dus over aangesproken. Hij geeft toe dat hij na de eerste opmeting nooit meer heeft nagemeten. Maar hij geeft (natuurlijk) niet toe dat hij daar in de fout is gegaan. We hadden het volgens hem moeten zeggen toen de muur er stond, maar dat is op foto natuurlijk niet zo goed te beoordelen. Nu, ook al hadden we het toen gezegd, dan nog zou die muur moeten afgebroken worden en een 2de keer geplaatst en betaald worden.

Het enige verschil met nu is dat die ook gepleisterd is. Hij begon ook dadelijk al de dingen aan te halen die hij voor ons doet die niet in het contract staan, wekelijkse werfbezoeken, foto's maken/doorsturen, deur openen voor werkmannen etc... Duidelijk in zijn gat gebeten dus.



Een ruwe schatting van hem is zo’n 2.000 euro om die muur af te breken en terug te zetten. Qua elektriciteit is er enkel 1 stopcontact dat moet verplaatst worden. Geen water of chauffage leidingen op die muur.

We hebben vorige week voorgesteld om de kosten te delen maar hij wou daar eerst over nadenken. We zijn overeengekomen er beide over na te denken en langs beide kanten met een voorstel/oplossing te komen.



Ondertussen hebben we wel een andere oplossing in gedachten aangezien we geen zin/geld hebben om min. 1.000 euro extra te betalen, nl de muur laten staan en na enkele jaren, er een wand achter zetten, zo wordt kamer 3 terug ongeveer de afmeting die hij was en wordt de ruimte tussen de huidige wand en de nieuwe wand een kleine dressing. Aangezien het de kamer van de dochter is denk ik wel dat dat haar zal bevallen eens ze wat ouder is.



De architect laten we nog eventjes zweten en zullen zien met welk voorstel hij komt, geen waarschijnlijk...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan