• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

verificatie gemengde kring

Guy O

Nieuw Lid
Lid geworden
22 mrt 2024
Waarderingsscore
6
Punten
8
Hallo beste forumleden,

Ik ben begonnen met kableren van de kast met het bijhorende eendraadschema. Ik wou even mijn 2 gemengde kringen door jullie laten nakijken:

gemengde-kringen.png

De badkamer zit achter een 10mA 16A differentieel. Ik heb zowel voor als na deze diff een 16A automaat gezet. Ervoor om de differentieel af te zekeren, erna om de kring. Misschien dat 1 van de 2 overbodig is, maar voor die 5 euro wou ik het risico niet lopen.

De bureau is ook een gemengde kring.

Mijn vragen:
  • Ik heb voor beide schakelaars een 16A dubbelpolige genomen. Moet ik die 16A ook vermelden?
  • Mag voor de bureau ook een 20A automaat genomen worden, aangezien schakelaar dus 16A (en dubbelpolig) is?
  • Wat moet er nog minstens extra vermeld worden? Type kabel (cca)? In buis/wand/...? Kortsluitvermogen van differentieels en automaten?
    • Ik zou eigenlijk enkel het minimum willen vermelden, lijkt mij het minste risico op discussies. Of geen goed idee?
  • Zien jullie nog iets?
Dankjewel!

Laatst bewerkt:

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.617
Punten
113
Sinds nieuw arei mag gemengde kringen gewoon 29A zijn en die schakelaars van 16A zijn ook niet meer nodig.

Wat betreft de kring van de badkamer is 1 automaat goed tenzij die 10mA een differentieel-automaat is moet dit zelfs niet.

Type differentieels niet vergeten, curve automaat en brandklasse en hoe de kabel ligt in buis in muur of op muur

Guy O

Nieuw Lid
Lid geworden
22 mrt 2024
Waarderingsscore
6
Punten
8
Oops ja, inderdaad, ik heb die 4P alvast al aangepast! Dankjewel.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.344
Punten
113
Is een 40A diff niet goedkoper?

Guy O

Nieuw Lid
Lid geworden
22 mrt 2024
Waarderingsscore
6
Punten
8
Bedoel je die 10mA dan? Die heb ik nog niet gevonden in 40A, of toch in ieder geval niet bij de bekende merken bij ons.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.014
Punten
113

Guy O

Nieuw Lid
Lid geworden
22 mrt 2024
Waarderingsscore
6
Punten
8
Ja, die heb ik ook gevonden. Maar die is 25A, geen 40A, dus die zou je volgens mij moeten afzekeren met een automaat stroomopwaarts. Want het is mij niet duidelijk of je naar de som van de automaten stroomafwaarts mag kijken (wat in dit geval < 25A is; en = 16A in mijn geval van de 16A diff). Ik heb dus verondersteld van niet. Maar helemaal zeker ben ik niet, dat zijn details die ik niet ken, en daarom heb ik voor de zekerheid een automaat ervoor gezet. Dat was iets van 5 euro dacht ik.

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.617
Punten
113
Welke differentieel van 16A 10mA heb je?

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.617
Punten
113

Guy O

Nieuw Lid
Lid geworden
22 mrt 2024
Waarderingsscore
6
Punten
8
Ja, daar heb je een heel goed punt. Het is een renovatie en het was toen nog niet duidelijk in welke zone de 2 stopcontacten zouden komen, vandaar voor de zekerheid toen maar 10mA genomen. Achteraf gezien (nu dus) had 30mA volstaan, want stopcontacten zijn voldoende verwijderd van alle waterbronnen, en maar goed ook.

Dus ja, inderdaad, dat kon veel goedkoper, achteraf gezien.

Guy O

Nieuw Lid
Lid geworden
22 mrt 2024
Waarderingsscore
6
Punten
8
OK, da's heel goed om te weten, bedankt! Dan pas ik het aan, en gooi ik die extra automaat in de kast als reserve.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.014
Punten
113
Ja, die heb ik ook gevonden. Maar die is 25A, geen 40A, dus die zou je volgens mij moeten afzekeren met een automaat stroomopwaarts. Want het is mij niet duidelijk of je naar de som van de automaten stroomafwaarts mag kijken (wat in dit geval < 25A is; en = 16A in mijn geval van de 16A diff). Ik heb dus verondersteld van niet. Maar helemaal zeker ben ik niet, dat zijn details die ik niet ken, en daarom heb ik voor de zekerheid een automaat ervoor gezet. Dat was iets van 5 euro dacht ik.
Een een automaat mag ervoor of erna. In jou schema staan er 2

Guy O

Nieuw Lid
Lid geworden
22 mrt 2024
Waarderingsscore
6
Punten
8
Ik heb de aanpassingen gedaan in mijn eendraadschema. Is het mogelijk als ik eens mijn hele eendraadschema post, of wordt dat niet gedaan/geapprecieerd op dit forum? Wat ik zou begrijpen uiteraard, vandaar dat ik het vraag hier.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.193
Punten
113
Haal wel adressen en namen weg. Ook die van bvb installateur.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan