Verhuren

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wat kan je als verhuurder eisen/vragen van een huurder?

- Geen huisdieren

- Niet roken in de woning

- ...

Vul maar aan...

Lid geworden
25 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beide punten die je aanhaalt zijn al niet rechtsgeldig. Slechte start dus :) Nee serieus, ook al zou je die punten in het verhuurcontract zetten, je kan ze niet afdwingen. Ze druisen in tegen het normale huurgenot.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Daarom dus dat ik de vraag stel. Nochthans zie je wel bij veel huurwoningen staan: huisdieren niet toegelaten.

Het is toch niet dat je mensen discrimineert? Het zou anders zijn moest je schrijven: geen rokers toegelaten...

Wat mag dan wel?

- Vast arbeidscontract

Lid geworden
25 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nope, ook een vast arbeidscontract mag je niet eisen. Je 'discrimineert' trouwens wel met alle punten die je al aanhaalde. Ik vind het niet meer dan logisch, zeker met de huidige hoge huurprijzen, dat een verhuurder niet kan eisen dat er geen dieren mogen gehouden worden, niet gerookt,... Voor de schade die hieruit zou kunnen voortvloeien, bestaat er de waarborg.

Een vast arbeidscontract, sja, als ik zou verhuren zou ik ook graag weten of mijn huurders wel solvabel genoeg zijn. Je kan het altijd mondeling vragen om iets van bewijs te mogen zien, maar ik zou het als verhuurder niet in mijn advertentie zetten, want voor je het weet heb je een klacht aan je been.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Iemand die wil roken, die kan buiten gaan roken. Dus zie ik niet in wat daar discriminerend aan is. In geen enkel openbaar gebouw mag er trouwens gerookt worden.

Dus eigenlijk mag je niets eisen/vragen?

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
Nope, verhuren is dikke kloterij geworden de laatste 5 - 10 jaar.

Dankzij die smeerlappen van huisjesmelkers worden huurders zo beschermd dat je als brave verhuurder goed in't zak gezet bent met slechte huurders.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Als er dan verschillende kandidaten zijn, mag je dan kiezen? Of is het wie eerst wil tekenen moet je aanvaarden?

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
Tuurlijk mag je zelf kiezen!

Je moet geen schaap zijn he!

't is toch jou kot, jij beslist aan wie je wel of niet verhuurt.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ja maar dan kunnen ze je wel beschuldigen van discriminatie. Als je kiese voor de niet roker, dan discrimineer je de roker? Toch?

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
:shock: :roll:

Als ge natuurlijk zo "intelligent" zijt en de toekomstige huurders zegt van "neen, u komt er niet in want u bent roker" of "ik denk niet dat u alle maanden uw huur zal betalen als ik uw kleding en auto bekijk" dan kan je wel eens een overijverige tegenkomen die een klacht indient.

Maar ten eerste zal 95% nooit een klacht indienen en ten tweede zeg je dat je eerder die dag al iemand over de vloer had die normaal komt tekenen. Dan kan je nadien nog altijd kiezen om te zeggen dat die "eerdere" het heeft of dat de "eerdere" niet meer is komen opdagen.

Jonge, jonge toch, laat niet met uw voeten rammelen!

Lid geworden
25 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou gaan voor de niet-roker die zijn kot nooit kuist en niet te nauw kijkt als er een kraan lekt of zo :wink: Ik wil maar zeggen: huisdieren of niet, binnen roken of niet,... Dat lijken mij toch echt niet de belangrijke zaken te zijn hoor. Er komt veel chance bij kijken, vrees ik. Of iemand proper is en gebreken snel opmerkt of niet,... dat kan je vrees ik onmogelijk op zijn gezicht aflezen.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Het enige wat je als verhuurder wil, is dat je eigendom normaal gebruikt wordt, correct onderhouden wordt en dat er correct betaald wordt. Maar blijkbaar heb je daar weinig controle over. Hopelijk valt het wat mee dan hé.

Lid geworden
31 okt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Uiteindelijk akn je zelf toch met de nieuwe huurder een paar dingen overeenkomen. Als huurder af hier op een rijtje de voorwaarden die ik al tegengekomen ben.

+ voorleggen loonfiche

+ navraag of ik getrouwd ben

+ effectief al een weigering gehad toen mijn vader meeging met mij ( is intaliaan en spreekt alleen frans)

+ kleur van de muren moesten in de oorspronkelijke staat terug geverfd worden als bij aanvang van de huur

Indien je twijfelt of je bepaalde voorwaarden vergeet te vermelden op het net kan je bevoorbeeld genoeg standaard huurcontracten vinden. Doe zelf je naavraag eens bij de huurderbond, werkt beiden kanten! Denk dat sommige dingen zelf verplicht zijn voor de huurder, brandverzekering? Verplicht nakijken schoorsteen? ledigen septische put?

Lid geworden
8 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
grypdonck wrote:
+ voorleggen loonfiche

+ navraag of ik getrouwd ben

+ effectief al een weigering gehad toen mijn vader meeging met mij ( is intaliaan en spreekt alleen frans)

+ kleur van de muren moesten in de oorspronkelijke staat terug geverfd worden als bij aanvang van de huur

Als ik zelf verhuurder zou worden, zou ik misschien ook geneigd zijn deze dingen te vragen, maar niet zo lang geleden was ik zelf huurder en een loonfiche zouden ze van mij nooit gekregen hebben en al te veel vragen naar m'n persoonlijk leven moeten ze ook niet stellen! Dus ik begrijp het standpunt van de verhuurder, maar zou dit als huurder nooit aanvaarden... En dan is het de huurder die tot die situatie "gedwongen" wordt... Pff, moeilijke kwestie! (zeker als je weet wat sommige huurder allemaal kunnen afdwingen, eens ze wel in het app zitten)

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het is toch normaal dat een verhuurder vrij zeker wil zijn dat de huurder goed voor zn huis zal zorgen en op tijd zal betalen?

Ik vind het dus normaal dat je een soort van 'solicitatie' gesprek hebt.

Gewoon, over het werk dat je doet, is het vast werk, waar woon je nu enz...

Toen ik een vakantiejob deed bij een immo kantoor werd er regelmatig ns naar de huidige wonoing gereden van kandidaat huurders om te zien naar de algemene staat, zag het er verzorgd uit of was het een complete mesthoop voor de deur.

In mijn huurcontract (moet nog tekenen, normaal kan ik in juli verhuizen als de huidige huurders er uit gaan) staat dat ik geen huisdieren mag houden die storend zijn voor de buren.

Lid geworden
25 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
hoow wrote:
In mijn huurcontract (moet nog tekenen, normaal kan ik in juli verhuizen als de huidige huurders er uit gaan) staat dat ik geen huisdieren mag houden die storend zijn voor de buren.

Wat een grap! Daar moet ik echt eens hartelijk mee lachen hoor. Dat is werk voor de politie als die buren zouden klagen, heeft een huisbaas toch helemaal niks mee te maken :lol:

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
bwa, het is een beetje goodwill die van twee kanten komt. Ik heb er geen problemen mee en verwacht ook geen problemen.

Maar je hebt wel gelijk natuurlijk dat je als verhuurder aan de ene kant die eisen niet kan stellen.

Aan de andere kant is de vraag dan wel: wat doe je als verhuurder om zeker te zijn dat de mensen die in je huis komen wonen er goed voor zorgen, het niet omver wonen en regelmatig betalen.

Bovenaan