verhuizen --> december of januari? Dingen om rekening mee te houden ?

Lid geworden
5 jul 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
danna;1783030 wrote:
smits-vinckx;1782260 wrote:
poing;1760733 wrote:
Sedino;1753448 wrote:
69Wim69;1753246 wrote:
Januari natuurlijk, dan spaar je 1 jaar KI uit.

Wordt het KI niet verrekend bij de akte? Ik dacht dat wij een half jaar KI moesten betalen aan de vorige eigenaars (akte in juni 2011).

Dan zou dat in principe weinig verschil mogen geven (tenzij die 1 maand KI dan).

Dat hebben wij ook gedaan, maar achteraf ben ik teweten gekomen dat dit niet wettelijk is, gewoon een overeenkomst (normaal moet de eigenaar van de woning op 1/1 het KI betalen). Komt niet mooi uit als de verkoper geen kinderen heeft en de koper wel (en het om een groot bedrag gaat).

En hoe bij nieuwbouw? Dan is er toch nog geen KI bepaald?

Bij nieuwbouw betaal je het KI voor de eerste keer het jaar volgend op domiciliëring.

Dus als wij bijvoorbeeld september 2013 verhuizen, betalen we pas KI vananf januari 2014?

Goed om weten, toch nog één meevaller :)

Lid geworden
5 aug 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij mijn weten wel ja.

Zo heb ik het toch al op verschillende plaatsen gelezen en nog nergens iets tegengekomen dat dit tegenspreekt.

Lid geworden
3 sep 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
girrie;1782705 wrote:
stippelmans;1759739 wrote:
Ook geïnteresseerd in informatie hieromtrent.

Zou graag mijn domicilie binnenkort (eind oktober/begin november) veranderen voor mijn renovatiepremie aan te vragen - maar ik vraag me af of ik beter niet wacht tot begin volgend jaar?

Ik zou voor de zekerheid dit toch nog dit jaar in orde brengen. Je weet nooit of die renovatiepremie niet gesnoeid wordt in 2013.

Wij gaan ook nog speciaal in december verhuizen voor renovatiepremie 2012. Nu in 2013 hebben wij geen recht meer op deze premie, dus wij moeten wel.

Wij gaan al begin december naar stadhuis gaan voor procedure rond te krijgen. Want domicilie wijzigt pas na bezoek wijkagent... :(

Bij onze gemeente zeiden ze dat wijkagent inderdaad moest langskomen, maar dat de datum van domicilie deze is van indienen aanvraag. dit aangezien als de politie het druk heeft, jij daar niet de dupe van bent

ivm kadestraal inkomen: Ik heb mijn vorige maand moeten betalen..; Echter wonen wij er niet.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
673
Punten
113
Hyperion;1783555 wrote:
girrie;1782705 wrote:

Zou graag mijn domicilie binnenkort (eind oktober/begin november) veranderen voor mijn renovatiepremie aan te vragen - maar ik vraag me af of ik beter niet wacht tot begin volgend jaar?

Ik zou voor de zekerheid dit toch nog dit jaar in orde brengen. Je weet nooit of die renovatiepremie niet gesnoeid wordt in 2013.

Wij gaan ook nog speciaal in december verhuizen voor renovatiepremie 2012. Nu in 2013 hebben wij geen recht meer op deze premie, dus wij moeten wel.

Wij gaan al begin december naar stadhuis gaan voor procedure rond te krijgen. Want domicilie wijzigt pas na bezoek wijkagent... :(

Bij onze gemeente zeiden ze dat wijkagent inderdaad moest langskomen, maar dat de datum van domicilie deze is van indienen aanvraag. dit aangezien als de politie het druk heeft, jij daar niet de dupe van bent

ivm kadestraal inkomen: Ik heb mijn vorige maand moeten betalen..; Echter wonen wij er niet.

KI voor je bouwgrond, een paar €, na bewonen van je nieuwbouw kan dit oplopen tot bijna 1000 € !!!

jan of dec, verschillende punten waar je rekening moet meer houden

KI een jaar later als je kiest voor jan (als je nu geen, als huurder, of laag KI hebt)

maar als je verhuist naar een gemeente met heel lage opcentiemen (personenbelastingen), vb Latem, Knokke, dan eventueel beter om in dec te verhuizen

...

Smettuh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 nov 2009
Waarderingsscore
0
Punten
36
stefan;1783586 wrote:
Hyperion;1783555 wrote:
girrie;1782705 wrote:

KI voor je bouwgrond, een paar €, na bewonen van je nieuwbouw kan dit oplopen tot bijna 1000 € !!!

KI een jaar later als je kiest voor jan (als je nu geen, als huurder, of laag KI hebt)

maar als je verhuist naar een gemeente met heel lage opcentiemen (personenbelastingen), vb Latem, Knokke, dan eventueel beter om in dec te verhuizen

...

Na 1 maand wonen betaal je toch niet de volle pot?

Lid geworden
6 apr 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
of je nu 1 januari 2012 of 31 december 2012 verhuisd, dan betaal je vanaf 1.1.2013 kadastraal inkomen.

Als je kunt wachten tot 1 januari 2013, betaal je maar vanaf 1.1.2014 onroerende voorheffing. Dus toch een groot verschil als het voor de andere posten (lening ed.) niet uitmaakt.

Is enkel van toepassing voor nieuwbouw.

Voor een bestaand huis blijf je altijd onroerende voorheffing betalen, of je er nu al in woont of niet. Vanaf het moment dat je eigenaar bent moet je betalen.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
673
Punten
113
Smettuh;1783661 wrote:
stefan;1783586 wrote:
Hyperion;1783555 wrote:
girrie;1782705 wrote:

...

Na 1 maand wonen betaal je toch niet de volle pot?

toch wel, is een momentopname op 01.01.201x idem voor opcentiemen van de gemeente

Smettuh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 nov 2009
Waarderingsscore
0
Punten
36
Oh dat is minder goed nieuws, om niet te zeggen slecht nieuws!

Maar snel de EPB indienen ... 40% korting op het KI zal nog van pas komen ...

Ff gezien op Immoweb. Bijna geen huizen te huur hier om deftig te vergelijken maar begin toch lichtjes te zweten. Kan beter mijn huis verhuren, ga er nog op verdienen :p.

1200 tot zelf 1600 euro om een huis te huren. Die 1600 voor een halfopen nieuwbouwwoning van 140m². Zucht zucht.

Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hyperion;1783555 wrote:

Dit vertelden ze mij ook, de datum van de aanvraag zou tellen. Maar ga toch ook de controle dit jaar rond proberen te krijgen, ben graag zeker dat het allemaal in orde is.

Lid geworden
23 jun 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij hebben 3 weken geleden adreswijziging gevraagd, tot op heden geen wijkagent gezien

grootste probleem is dat mijn vrouw enkel nu maandag en de week erna maandag naar

het stadhuis kan gaan om haar adres te laten aanpassen

en alles moet dus wel dit jaar geregeld zijn om ons lening in de belastingen te kunnen steken

had ergens gelezen dat wijkagent binnen de 8 dagen moet langskomen maar je kan die mens moeilijk gaan pushen he

hoelang heeft het bij de meesten hier geduurd voor die geweest is?

bij mijn buur heeft er niemand geweest en is de wijkagent 6 maand later eens binnen geweest

Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zoals hierboven gezegd zou het dus de datum van aanvraag zijn die telt voor uw lening.

Dat zeiden ze mij toch op de gemeente. Anders zou jij de dupe zijn van een wijkagent die pas laat komt controleren...

Zijn er nog die dit kunnen bevestigen?

Lid geworden
23 jun 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
izzy;1788155 wrote:
Zoals hierboven gezegd zou het dus de datum van aanvraag zijn die telt voor uw lening.

Dat zeiden ze mij toch op de gemeente. Anders zou jij de dupe zijn van een wijkagent die pas laat komt controleren...

dit vond ik op de site van onze gemeente:

De datum van inschrijving op het nieuwe adres is de datum van aangifte.

Lid geworden
29 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
izzy;1788155 wrote:

Voor aftrek van belastingen telt het jaar dat de lening is aangegaan. (Mijn boekhouder had dat dit jaar eerst verkeerd ingegeven, We moesten ineens een pak belastingen betalen in plaats van terugtrekken). Voor 2005 was blijkbaar de datum van ingebruikname bepalend.

Lid geworden
23 jun 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Maartenn;1788315 wrote:
izzy;1788155 wrote:

Voor aftrek van belastingen telt het jaar dat de lening is aangegaan. (Mijn boekhouder had dat dit jaar eerst verkeerd ingegeven, We moesten ineens een pak belastingen betalen in plaats van terugtrekken). Voor 2005 was blijkbaar de datum van ingebruikname bepalend.

jaar van het aangaan van de lening telt idd

maar je moet wel op 1 januari van het derde jaar er wonen of je kan niks meer inbrengen

is mij toch zo verteld op het belastingkantoor

als dit niet lukt verlies je dat jaar gewoon, van zodra je er wel woont kan je dan terug lening inbrengen

vroeger kon je ze zelfs niet meer inbrengen als je er niet op tijd woonde

Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Maartenn, ik weet dat het de datum is van het aangaan van de lening die telt.

Ik bedoelde met mijn post hoe ze de 'juiste datum' van domiciliewijziging bepalen.

Volgens de gemeente dus de datum dat je hen laat weten dat je verhuisd bent. Omdat de wijkagent op zich zou kunnen laten wachten.

Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
chippo;1788342 wrote:
Maartenn;1788315 wrote:
izzy;1788155 wrote:

jaar van het aangaan van de lening telt idd

maar je moet wel op 1 januari van het derde jaar er wonen of je kan niks meer inbrengen

is mij toch zo verteld op het belastingkantoor

als dit niet lukt verlies je dat jaar gewoon, van zodra je er wel woont kan je dan terug lening inbrengen

vroeger kon je ze zelfs niet meer inbrengen als je er niet op tijd woonde

Ik denk dat je 31 december bedoelt ipv 1 januari?

Hier staat het redelijk duidelijk uitgelegd: http://www.kapitalevragen.be/2011/mis-de-deadlines-van-de-woonbonus-niet/

Lid geworden
25 apr 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik hoor van een aantal mensen dat ze niet binnen de termijn van +2 jaar waren gedomicilieerd, en toch hun woonbonus hebben kunnen aftrekken de vorige jaren. Kan het zijn dat dit niet gecontroleerd wordt?

Verder heb ik het ook zeer moeilijk om te bepalen hoeveel geld we zouden kwijt zijn door niet voor 31/12 er in te wonen. Eerst had ik gedacht dat dit ongeveer de helft zou zijn van de betaalde hypo aflossingen, en kwam ik op een 3000€ voor ons 2 uit. Maar blijkbaar kan je wel in de plaats kapitaal aftrekken en vermoed ik dat het op zo'n 2000€ uitkomt. Zouden deze bedragen kunnen kloppen? (Lening van een dikke 200.000€)

Lid geworden
23 jun 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
roger123;1789322 wrote:
ik hoor van een aantal mensen dat ze niet binnen de termijn van +2 jaar waren gedomicilieerd, en toch hun woonbonus hebben kunnen aftrekken de vorige jaren. Kan het zijn dat dit niet gecontroleerd wordt?

Verder heb ik het ook zeer moeilijk om te bepalen hoeveel geld we zouden kwijt zijn door niet voor 31/12 er in te wonen. Eerst had ik gedacht dat dit ongeveer de helft zou zijn van de betaalde hypo aflossingen, en kwam ik op een 3000€ voor ons 2 uit. Maar blijkbaar kan je wel in de plaats kapitaal aftrekken en vermoed ik dat het op zo'n 2000€ uitkomt. Zouden deze bedragen kunnen kloppen? (Lening van een dikke 200.000€)

als ze die mensen toevallig controleren zullen ze het wel weten denk ik

als je het bedrag van uw loon verandert bestaat er ook kans dat ze dat niet zien

hier is de wijkagent net buiten, wij zijn dus op tijd

Lid geworden
25 apr 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
weet er iemand welke vakken en welke bedragen je juist mag invullen op de belastingsbrief als je niet beantwoord aan de regel (dus niet meer binnen de 2 jaar valt)?

Het zou dan gaan om aftrek binnen kader van langetermijnsparen, maar ik vind niet goed welke ik juist zou mogen invullen (en zou dit al eens willen simuleren)

Bovenaan