verhuizen --> december of januari? Dingen om rekening mee te houden ?

Lid geworden
24 sep 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo

hier is ooit eens iets gepasseerd hierover, maar kan via de zoekfunctie niet onmiddellijk iets terugvinden...

Wanneer verhuis je best / domicilieer je je best

in december of in januari van het nieuwe jaar ?

Ik heb het niet over de weersomstandigheden of zo, maar puur financieel/fiscaal/... is er ergens een voor - of nadeel van al dan niet in december of januari te verhuizen ?

Lid geworden
1 aug 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
arnold7;1753185 wrote:
Hallo

hier is ooit eens iets gepasseerd hierover, maar kan via de zoekfunctie niet onmiddellijk iets terugvinden...

Wanneer verhuis je best / domicilieer je je best

in december of in januari van het nieuwe jaar ?

Ik heb het niet over de weersomstandigheden of zo, maar puur financieel/fiscaal/... is er ergens een voor - of nadeel van al dan niet in december of januari te verhuizen ?

Januari natuurlijk, dan spaar je 1 jaar KI uit.

Lid geworden
19 jan 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het kan er ook van afhangen wanneer je je lening hebt afgesloten. Soms ben je "verplicht" om op 31 december al je woning te betrekken wil je nog recht hebben op een bepaalde belastingaftrek. Of ze er echt een grote zaak van maken als het begin januari is ipv eind december is natuurlijk een andere zaak. En volgens mij volstaat het dan ook te bewijzen dat je er werkelijk in woonde ipv de officiële domicilie daar te hebben.

Lid geworden
25 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Sorry hoor Evedf, maar in welk land woon jij? 31 december is geen 1 januari en ergens je domicilie hebben is het enige wettelijke bewijs dat je er woont. In België is dat zo en als je denkt dat men zich hier bij officiële instanties gaat bezighouden met "jamaar meneer, wij woonden daar al wel, hoor", heb je nog heel wat te leren over die officiële instanties :)

Lid geworden
19 jan 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik woon nog steeds in België en voor de fiscale aftrek van leningen (aftrek enige eigen woning) volstaat het om aan te tonen dat je de woning reeds betrok op 31 december van het jaar. Het feit dat de officiële domiciliëring pas in januari gebeurde speelt echt geen rol.

Voor andere zaken durf ik me niet onmiddellijk uitspreken maar voor dit geval ben ik 100% zeker (al heb ik nog tamelijk nieuw hier en mijn woord of zekerheid waarschijnlijk nog weinig uitmaakt :)) In de voorwaarden staat ook telkens "de woning zelf betrekken" en niet dat de domicilie er al moet gevestigd zijn.

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Evedf;1753346 wrote:
...volstaat het om aan te tonen dat je de woning reeds betrok op 31 december van het jaar.

En hoe doe je dat, als je domicilie daar niet staat?

(niet dat ik je niet geloof, ik ben gewoon nieuwsgierig)

Lid geworden
25 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Inderdaad, hoe ga je dat dan wettelijk aantonen?

Lid geworden
19 jan 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
met alle mogelijke documenten die er zijn:

- facturen van verbruik van electriciteit, gas, water, telefoon, tv, internet

- verzekeringen die reeds afgesloten werden voor de woning

- bewijzen van adreswijzigingen die al doorgegeven werden aan bepaalde "belangrijke" instanties of bedrijven (mutaliteit, aanvraag van doorsturen post, bank, werkgever, ...) of zelfs minder belangrijke (lidkaarten van verenigingen, winkels, ...) Alhoewel je bij die laatste waarschijnlijk niet altijd even makkelijk een echt bewijs in handen kan krijgen dat het adres gewijzigd is.

- persoonlijke briefwisseling die het nieuwe adres vermeld

Eigenlijk alle mogelijke documenten (hoe meer hoe beter) die kunnen aantonen dat je de woning al betrok vóór 31 december. Als je natuurlijk kort na 31 december ook effectief je domicilie verplaatst hebt zal het ook in je voordeel zijn lijkt mij...

Lid geworden
25 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het is mij eerlijk gezegd een groot raadsel waarom je al die dingen al wel in orde zou hebben, effectief ook daar wonen, en je domicilie dan nog niet hebben laten aanpassen. Gewoon luiheid of zit daar dan wat anders achter?

Bovendien: al die documenten die jij hier opsomt kunnen voor jou wel bewijs genoeg zijn, het zijn echter de instanties zelf die je vertellen welk soort bewijs je moet kunnen voorleggen. Als je hier nog wat langer op het forum rondwaart, zal je merken dat er tig topics bestaan over mensen die subsidies mislopen, problemen hebben met de belastingen, etc etc, allemaal omdat ze dachten bewijzen te kunnen leveren voor iets, maar dan uiteindelijk tot de conclusie komen dat ze tóch een ander papiertje nodig hadden dat ze nu niet meer krijgen kunnen.

Lid geworden
12 jan 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
dieke;1753390 wrote:
Het is mij eerlijk gezegd een groot raadsel waarom je al die dingen al wel in orde zou hebben, effectief ook daar wonen, en je domicilie dan nog niet hebben laten aanpassen. Gewoon luiheid of zit daar dan wat anders achter?

Het kan natuurlijk wel zijn dat je pakweg met kerstmis verhuist en die adreswijziging ook doorgeeft aan alle instanties. Maar als je dan ook je domiciliëring aanvraagt, dan komt die agent misschien/waarschijnlijk pas na nieuwjaar langs. En het is de datum dat de agent langskomt die telt.

Lid geworden
25 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
I-bouwdame;1753399 wrote:
dieke;1753390 wrote:

Het kan natuurlijk wel zijn dat je pakweg met kerstmis verhuist en die adreswijziging ook doorgeeft aan alle instanties. Maar als je dan ook je domiciliëring aanvraagt, dan komt die agent misschien/waarschijnlijk pas na nieuwjaar langs. En het is de datum dat de agent langskomt die telt.

Op het moment dat je op het gemeente-/stadhuis de melding gaat doen van verandering van domicilie, krijg je daar alvast een document mee. Dat lijkt me toch al een beetje beter dan eens welk ander document dat hier reeds ter sprake kwam en niemand houdt u tegen om dat nog aan te vragen op pakweg 30 december, toch? En dan nog, volgens mij is de kans groot dat je wel degelijk effectief reeds gedomicilieerd moet zijn om te kunnen bewijzen dat je de woning betrekt. Als je een beetje rekening houdt met die termijn voor de wijkagent, die inderdaad al wel eens wat kan uitlopen, kan je dat perfect tijdig in orde brengen.

Lid geworden
19 jan 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:

Misschien ook deels de weinig flexible uren van de stadsdiensten.

dieke;1753390 wrote:
Bovendien: al die documenten die jij hier opsomt kunnen voor jou wel bewijs genoeg zijn, het zijn echter de instanties zelf die je vertellen welk soort bewijs je moet kunnen voorleggen. Als je hier nog wat langer op het forum rondwaart, zal je merken dat er tig topics bestaan over mensen die subsidies mislopen, problemen hebben met de belastingen, etc etc, allemaal omdat ze dachten bewijzen te kunnen leveren voor iets, maar dan uiteindelijk tot de conclusie komen dat ze tóch een ander papiertje nodig hadden dat ze nu niet meer krijgen kunnen.

Ik ben er van overtuigd dat er verschillende regeringen/besturen zijn die de officiële domicilie uit het bevolkingsregister nemen als bewijs (volgens mij is dat het geval voor de meeste vlaamse premies) maar in dit geval, de fiscale aftrek voor de enige eigen woning, is het de feitelijke situatie die telt. Spijtig genoeg vind ik nergens een duidelijke wettekst die dit specificeert maar aan de andere kant vind ik ook nergens geen dat het de officiële domicilie moet zijn (zoals gezegd, er wordt telkens gebruik gemaakt van de woorden "zelf betrekken").

De waarde van het papier dat je krijgt in de gemeente als je de verandering van domicilie aangevraagd hebt heeft weinig meer betekenis dan gelijk wel ander document ik naar voor gebracht heb. Het is uiteindelijk niet omdat de verandering aangevraagd is dat die uiteindelijk ook goedgekeurd werd. Maar het kan mee gebruikt worden als bewijs, samen met alle andere documenten.

In sommige grote steden (bijv. Brussel) kan het trouwens gerust een paar maanden duren vooraleer het bevolkingsregister wordt aangepast...

Lid geworden
3 nov 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
Evedf;1753414 wrote:
Spijtig genoeg vind ik nergens een duidelijke wettekst die dit specificeert maar aan de andere kant vind ik ook nergens geen dat het de officiële domicilie moet zijn (zoals gezegd, er wordt telkens gebruik gemaakt van de woorden "zelf betrekken").

De wet (art 115 wib) spreekt inderdaad alleen over zelf betrekken. De memorie bij de wet brengt soelaas:

Het tijdstip van de gedeeltelijke ingebruikneming van de woning kan worden bewezen aan de hand van de feitelijke gegevens : datum van ingebruikneming vermeld op de aangifte voor de aanvraag van een voorlopig kadastraal inkomen, wijziging van domiciliëring, enz.

De bewijslast ligt bij de belastingsplichtige.

Lid geworden
31 aug 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
69Wim69;1753246 wrote:

Wordt het KI niet verrekend bij de akte? Ik dacht dat wij een half jaar KI moesten betalen aan de vorige eigenaars (akte in juni 2011).

Dan zou dat in principe weinig verschil mogen geven (tenzij die 1 maand KI dan).

Lid geworden
24 sep 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Back on topic... nog iemand die hier iets MET ZEKERHEID over weet, aan gissingen en veronderstellingen, hoe goed bedoeld ze ook zijn, heb ik niets...

iets ivm gemeentebelastingen, premies (bouwvergunning nieuwbouw is van 2011, start bouw was nu in 2012) etc ?

dank je !

Lid geworden
1 nov 2011
Waarderingsscore
1
Punten
18
Ook geïnteresseerd in informatie hieromtrent.

Zou graag mijn domicilie binnenkort (eind oktober/begin november) veranderen voor mijn renovatiepremie aan te vragen - maar ik vraag me af of ik beter niet wacht tot begin volgend jaar?

poing

Lid
Lid geworden
5 feb 2010
Waarderingsscore
2
Punten
18
Sedino;1753448 wrote:
69Wim69;1753246 wrote:

Wordt het KI niet verrekend bij de akte? Ik dacht dat wij een half jaar KI moesten betalen aan de vorige eigenaars (akte in juni 2011).

Dan zou dat in principe weinig verschil mogen geven (tenzij die 1 maand KI dan).

Dat hebben wij ook gedaan, maar achteraf ben ik teweten gekomen dat dit niet wettelijk is, gewoon een overeenkomst (normaal moet de eigenaar van de woning op 1/1 het KI betalen). Komt niet mooi uit als de verkoper geen kinderen heeft en de koper wel (en het om een groot bedrag gaat).

Lid geworden
5 jul 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
poing;1760733 wrote:
Sedino;1753448 wrote:
69Wim69;1753246 wrote:

Dat hebben wij ook gedaan, maar achteraf ben ik teweten gekomen dat dit niet wettelijk is, gewoon een overeenkomst (normaal moet de eigenaar van de woning op 1/1 het KI betalen). Komt niet mooi uit als de verkoper geen kinderen heeft en de koper wel (en het om een groot bedrag gaat).

En hoe bij nieuwbouw? Dan is er toch nog geen KI bepaald?

Lid geworden
13 apr 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
stippelmans;1759739 wrote:
Ook geïnteresseerd in informatie hieromtrent.

Zou graag mijn domicilie binnenkort (eind oktober/begin november) veranderen voor mijn renovatiepremie aan te vragen - maar ik vraag me af of ik beter niet wacht tot begin volgend jaar?

Ik zou voor de zekerheid dit toch nog dit jaar in orde brengen. Je weet nooit of die renovatiepremie niet gesnoeid wordt in 2013.

Wij gaan ook nog speciaal in december verhuizen voor renovatiepremie 2012. Nu in 2013 hebben wij geen recht meer op deze premie, dus wij moeten wel.

Wij gaan al begin december naar stadhuis gaan voor procedure rond te krijgen. Want domicilie wijzigt pas na bezoek wijkagent... :(

Lid geworden
5 aug 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
smits-vinckx;1782260 wrote:
poing;1760733 wrote:
Sedino;1753448 wrote:
69Wim69;1753246 wrote:

En hoe bij nieuwbouw? Dan is er toch nog geen KI bepaald?

Bij nieuwbouw betaal je het KI voor de eerste keer het jaar volgend op domiciliëring.

Bovenaan