• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verhoogde borders met baksteen metsen - to do or not to do

Orchidius

Nieuw Lid
Lid geworden
21 feb 2012
Berichten
52
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hey iedereen,

Ik zou graag verhoogde borders maken in onze volledige tuin, 50cm hoog ongeveerd. Ik overwoog pallisaden uit hout of beton, maar dat blijkt vrij duur. Gewone kleine bakstenen heb ik echter nog bergen van liggen, dus ik overweeg nu om 1-steens muurtje te metsen als verhoogde border.

Ik blijf echter nog met een paar vragen zitten:

  • Zouden jullie dit doen? Ik zie ze niet veel staan in tuinen van mensen, dus daar is meestal wel een reden voor...
  • Is 1 steentje genoeg om de druk van die massa aarde op te vangen?
  • Ik neem aan dat ik dan best eerst een geul graaf, daar gewapand beton in stort als fundering en dan daarop mets? Of zelfs verder gaan en een stuk "in" de grond metsen?
Alvast bedankt!
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.066
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
't Zou niet mijn keuze zijn, ik denk dat zo'n muurtje er na enkele jaren nogal heel verweerd gaat uitzien (en het effectief worden).
Maar misschien zoek je net zoiets als uitzicht.

Je kan ook boordstenen 100x30x6 in stabilisée plaatsen (10 cm onder het maaiveld) en daarop nog zo een laag boordstenen simpel vastplakken met enkele dotjes Tec7, een halve meter verspringen (kruisverband), dan zit je 50cm hoog.

Als 40 cm hoog zou volstaan kan je op die eerste laag een laag boordstenen van 20 cm hoog plaatsen, dan zijn beiden zichtbaar als 20 cm hoog, wat visueel mooier is.

Die boordstenen heb je in diverse kleuren, passend voor je tuin.
Van 30 cm hoog vind je meestal enkel in het grijs, maar dan kan je nog altijd die inderdaad in het grijs nemen en daar een laag bruine of bordeaux van 20 hoog op plaatsen, volgens jouw smaak.

Boordstenen van 100x30x6 zijn niet licht en als je zo een lange reeks heel precies wilt plaatsen wordt dat een zwaar werkje, kan ik van meespreken.

Een mogelijkheid is ook om boordstenen van 100x20x6 in stabilisée te plaatsen, 5 cm onder het maaiveld, en daar twee lagen boordstenen van 100x15x5 op plakken (ook telkens kruisverband).

Die laatste wegen véél minder (opgelet, breken ook makkelijk bij het vervoeren, niet plat leggen).

Dan heb je visueel 3 rijen van 15 cm hoog, dus 45 cm in totaal en die kan je alle drie in dezelfde kleur nemen.
Tenzij dat je een onderste rij in het grijs net mooi vindt :)


Edit:
ik bedenk me nu pas dat je er aarde gaat tegenleggen (tot bovenaan of slechts een deel ?),
best dan ook waar de boordstenen verticaal tegen mekaar komen Tec7 gebruiken ..
 
Laatst bewerkt:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Een keermuurtje van 50 cm boven de grondslag kan natuurlijk . Maar niet met 1 steens dik.
Je moet minstens 20 cm hebben.
Je muur van 10 cm breed en 50 cm hoog zal omgeduwd worden door de gronddruk ( en water)
Qua fundering zal je moeten rekenen op een fundatie van cc 25x30 cm .
Meestal werken wij met een onderbedding in stabilisé van zeker 150 kg cement en daar een betonblok op gemetst van 39x19x19.
Natuurlijk voorzie je achter de fundatie een drainagebuis om waterdruk te vermijden en achter de muur ( hoogste deel ) plaats je een noppenfolie voor een vlot transport van water of je hebt een mosmuur.... mmmm, is ook niet lelijk.

Zouden jullie dit doen ?
Als ontwerper een moeilijke vraag. Ja als dit past in het totaalconcept van de tuin , nee als dit maar iets is om die stenen op te ruimen.
1 steen breed ( gemiddeld 7 cm ) is zeker te weinig om 50 cm grond- en waterdruk op te vangen.
Een sleuf graven en daar beton in kappen ... er komt geen empire state building op.

Wel rekening mee houden dat je dit best metst in volle baksteen en dan nog liefst type klamp- of paepesteen.
Je moet rekening houden dat zelfs die volle bakstenen en die klamp of paepesteen gaan lijden onder de weersomstandigheden. Ze zullen vorstschade krijgen, mosaangroei, varens en afbrokkelen MAAR he, soms is dat juist de bedoeling. ZIe maar naar de foto' van de siervijver in mijn tuin op de site.

Boordstenen als fundering zijn totaal ongeschikt om a te gebruiken voor metselwerk.
Plat gelegd, breken ze.
En maar 10 of 5 cm in de funderingsbedding is veel te weinig . Die klooien om enkel maar door naar te kijken.
En dan nog tec 7 gebruiken om de baksteen vast te zetten .... sorry de klein mannen in de zandbak gebruiken tec 7 voor hun kasteeltjes maar voor keermuren is dit echt NOT DONE
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.066
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Boordstenen als fundering zijn totaal ongeschikt om a te gebruiken voor metselwerk.
Hela, eerst wat beter lezen hé.
Verkeerd begrepen door te vlug willen zijn, door oogproblemen of door teveel drankgebruik weet ik niet, maar er is nergens gezegd om boordstenen als fundering te gebruiken.

Die klooien om enkel maar door naar te kijken.
Ik heb hier jaren geleden meer dan 100 meter boordstenen geplaatst.
Die van 30 cm hoog staan 10 cm in de stabilisée, dus 20 cm er boven.
Ge moogt met uwen Defender (grondspeling 29 cm ?) er komen over rijden.
Afhankelijk van uw rijkunsten gaan de stenen misschien breken, maar ze gaan absoluut niet omvallen .. zo ja, dan betaal ik u een bak (of moet dat vat zijn) whisky :)
Ik twijfelde even aan de schrijfwijze en blijkt nu dat met 'whiskey' de Ierse variant bedoelt wordt ipv de Schotse.

En voor Orchidius hangt het af van wat hij juist wil doen, vandaar mijn vraag hoe hoog de aarde zou komen.
Boordstenen vormen inderdaad absoluut geen keerwand, maar als hij die onderste stevig in de stabilisée zet, en de andere er op plakt met Tec7, en de aarde komt niet te hoog (halverwege, 2/3 ?) en dient voor bv bloemekes in te planten (dus niet om jaarlijks met een tractor in die borders te gaan rijden), dan zal dat wel degelijk voldoen qua stevigheid.

Nu, om fair te zijn moet ik toegeven dat ik voor zo'n dingen stabilisée van 200kg/m³ gebruik.

Oh ja, bij veel vragen hier op het forum kunnen foto's (of tekeningen) serieus helpen om uit te maken wat er juist bedoeld wordt door de TS en dat kan soms redelijk wat verschillen met wat er eerst door de diverse forumleden gedacht wordt.
 
Laatst bewerkt:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Boordstenen als fundering zijn totaal ongeschikt om a te gebruiken voor metselwerk.
Hela, eerst wat beter lezen hé.
Verkeerd begrepen door te vlug willen zijn, door oogproblemen of door teveel drankgebruik weet ik niet, maar er is nergens gezegd om boordstenen als fundering te gebruiken.
Ik citeer je eigen bericht en of je daar nu metselwerk op zet of nog een boordsteen er bovenop. Dat is broddelwerk.
Neem dan L - betonelementen , die heb he in verschillende hoogtes.
Wat het snel lezen of oogproblemen of drankgebruik er mee te maken heeft weet ik niet. Ik weet wel dat ik een strikt onderscheid maakt tussen professioneel advies en zwanzen.
Me dunkt dat ik bij een nieuw forumlid niet dadelijk ga zwansen.
Je opmerking vind ik daarom niet gepast en zelfs kwetsend.
Je kan ook boordstenen 100x30x6 in stabilisée plaatsen (10 cm onder het maaiveld) en daarop nog zo een laag boordstenen simpel vastplakken met enkele dotjes Tec7, een halve meter verspringen (kruisverband), dan zit je 50cm hoog.
Die klooien om enkel maar door naar te kijken.
Ik heb hier jaren geleden meer dan 100 meter boordstenen geplaatst.
Dit leggen we gemiddeld per week.
Die van 30 cm hoog staan 10 cm in de stabilisée, dus 20 cm er boven.
Ge moogt met uwen Defender (grondspeling 29 cm ?) er komen over rijden.
Grondspeling is geen 29 maar 49 cm .
Afhankelijk van uw rijkunsten gaan de stenen misschien breken, maar ze gaan absoluut niet omvallen .. zo ja, dan betaal ik u een bak (of moet dat vat zijn) whisky :)
U moet mij niets betalen en al zeker niet een vat whiskey , ik zou niet willen dat je failliet gaat.
Ik twijfelde even aan de schrijfwijze en blijkt nu dat met 'whiskey' de Ierse variant bedoelt wordt ipv de Schotse
En voor Orchidius hangt het af van wat hij juist wil doen, vandaar mijn vraag hoe hoog de aarde zou komen.
Boordstenen vormen inderdaad absoluut geen keerwand, maar als hij die onderste stevig in de stabilisée zet, en de andere er op plakt met Tec7, en de aarde komt niet te hoog (halverwege, 2/3 ?) en dient voor bv bloemekes in te planten (dus niet om jaarlijks met een tractor in die borders te gaan rijden), dan zal dat wel degelijk voldoen qua stevigheid.
Je vergeet de vochthuishouding en vorstinvloed op die tec 7.
Nu, om fair te zijn moet ik toegeven dat ik voor zo'n dingen stabilisée van 200kg/m³ gebruik.

Oh ja, bij veel vragen hier op het forum kunnen foto's (of tekeningen) serieus helpen om uit te maken wat er juist bedoeld wordt door de TS en dat kan soms redelijk wat verschillen met wat er eerst door de diverse forumleden gedacht wordt.

Dit even voor de duidelijkheid.

Ik geef nog even de tip aan TS dat voor hij de grond aanvult in de borders , hij zeker de bestaande toplaag en bodem moet breken met een spitvork, spade of graafkraan.
Ook rekening houden dat zo'n verhoogde plantenborder veel rapper te leiden heeft van droogte.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.066
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Ik citeer je eigen bericht ..
Ik werd niet geciteerd maar er werd foutief aangehaald dat er zou gezegd zijn boordstenen als fundering te gebruiken.

Neem dan L - betonelementen
TS vindt een betonnen palissade te duur, L-elementen zijn bij mijn weten absoluut niet goedkoop.
Vandaar de hint met boordstenen (uiteraard afhankelijk van wat TS in gedachten heeft als gebruik van die borders).

Je vergeet de vochthuishouding en vorstinvloed op die tec 7
De betonblokken in mijn vijver die de massa lava tegen houden (onder water dus) blijven perfect staan dmv Tec7
En de laatste jaren heeft het wel niet echt heel zwaar gevroren maar de met Tec7 geplakte boordstenen staan nog altijd bijzonder stevig vast, Defenderproof :)

Om op het forum de juiste info te geven, hier de specs van Landrover zelf, zelfde cijfers voor de 90 als voor de 110,
die 29 die ik aanhaalde is bij de optie met luchtvering, anders is het maar 22,6 cm:
1641584463214.png

Oh ja, ik vind het fijn om bij andere meningen toch respect voor elkaar te tonen en een kwinkslag derbij maakt dat luchtiger, zo blijft dit forum een aangename plek voor iedereen.

Maar nu is het eigenlijk wachten op de feedback van Orchidius, met wat hij juist in gedachten heeft voor zijn tuin als gebruik/uitzicht ..
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
top
Landrover130 is net dat beetje hoger
:ROFLMAO:
 

Orchidius

Nieuw Lid
Lid geworden
21 feb 2012
Berichten
52
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ok, beste vrienden, genoeg gekibbeld :p. @lukanar en @marc.vv

Ik dacht dat ik email-meldingen had ingeschakeld, maar klaarblijkelijk is dat niet goed gelukt. Ik was de topic een beetje uit het oog verloren, waarvoor mijn excuses. In elk geval bedankt voor jullie bijdrage.

Ik ben uitzonderlijk overtuigd van de wonderlijke eigenschappen van Tec7, maar ik zou het toch graag ergens zien gebeuren voor ik het zelf begin te gebruiken als cement-vervanger in metselwerk...

De tuin in kwestie is een zeer klein stadstuintje dat ommuurd is door een muur van 2m hoog rondom. De tuin zelf dient eigenlijk geen nut voor kinderen om in te spelen of dergelijke, maar enkel om gezellig rond de vuurkorf te zitten of na het nemen van een sauna wat op adem te komen. Ik ben dus ook geen voorstander van een graspartij of dergelijke, dat dient hier tot weinig.
Ik zou graag een border creeëren langs de muur die een dikke meter diep is en 50-70cm hoog om wat verticaal "niveau" te brengen in het ommuurde hok zoals de tuin vandaag aanvoelt. Zo is er in het midden het 0-niveau met gras om te zitten, de border van 50-70cm hoog en dan werk ik tegen de muur aan met klimplanten.

Idealiter had ik graag met ronde, golvende vormen gewerkt voor deze border, om de "scherpte" van het rechthoekige ommuurde "hok" wat te breken. Vandaar dat ik aan pallisaden dacht in eerste instantie. Zowel hout als beton zou echter al snel heel duur uitkomen gezien ze een stuk de grond in moeten en ik alles samen schat 20 lopende meter nodig te hebben. Het alternatief is betonnen schuttingspalen met daartussen betonnen schotten. Dat is betrekkelijk betaalbaar, maar betonnen panelen laten zich door de band moeilijk buigen...

Een laatste alternatief zou de bakstenen muur zijn, maar hier maak ik me dus zorgen over de grond/waterdruk. 20cm dikke muur metsen zie ik niet zitten, daarvoor heb ik niet genoeg stenen. Die moet ik ook betalen en aanvoeren (door het huis + een verdiep naar beneden, met de hand te dragen). Dat komt gegarandeerd duurder uit als pallisaden denk ik :p.

Hoe zien jullie het? Vergeet ik een optie? Enkel steens is sowieso niet mogelijk denk je, wetende dat er niets op moet rijden, puur de druk van de grond?

Bedankt!
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.066
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Tec7 .. cement-vervanger in metselwerk
Euh .. dat is nu wel een heel andere verwoording dan gewoon een tweede laag boordstenen vastzetten op een eerste laag die in de stabilisée zit, wat ik hierboven aangaf.

Ik zou graag verhoogde borders maken in onze volledige tuin
een zeer klein stadstuintje
Met die 'volledige tuin' had ik me al iets helemaal anders voorgesteld.

Nu, in dat geval zou ik persoonlijk wat naar de stad refereert vermijden en dus niet voor een (beton)stenen opbouw gaan maar wel voor wat de natuur als mogelijkheid biedt.
En zowel verticale niveauverschillen en zeker ronde, golvende vormen kunnen perfect gecreëerd worden met struiken/bloemen/bomen.

Zelf ben ik evenwel geen echte 'groene-vingers-man', daarvoor kan je dan beter bij Luk terecht :)
 
Laatst bewerkt:

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan