• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verhogen vermogen via batterij

snhvs

Nieuw Lid
Lid geworden
25 feb 2011
Berichten
43
Waarderingsscore
0
Punten
6
even een vraagje ivm de praktische kant van een thuisbatterij, even los van het nut van zo een batterij of niet;

kan een thuisbatterij ingezet worden om het vermogen van de totale installatie te verhogen?
het net levert bv 25a 3 fase, een batterij staat in voor 5a 3 fase (ik zeg maar wat)
2 batterijen in parallel / serie zouden 10a 3 fase kunnen leveren.

gaat deze logica ook op in een combinatie tussen het net en de batterij indien juist geschakeld? (De installatie kan dus 25a netstroom + 5a batterij leveren = 30a piekvermogen? of zijn er beperkingen van toepassing tussen het net en de batterij waardoor die redenering niet helemaal correct is?
 

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
825
Waarderingsscore
259
Punten
63
In principe werkt een batterij zo. Voor het komende capaciteitstarief kan je waarschijnlijk het maximaal maandelijks vermogen voor een aantal maanden zo beperken. Maar je kan er niet steeds op rekenen. Als de batterij leeg is, zal je dat vermogen niet hebben.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
In principe kan je er de piek mee verhogen, maar in het kader van het capaciteitstarief is de bedoeling eerder om de piek te verlagen, de afname-piek van het net welteverstaan. Het principe is wel gewoon hetzelfde net+batterij optellen.
Op die manier kan je tot wel 100€ per jaar besparen, dan is de batterij in 100 jaar terugverdiend.

Het verbruik gaat uiteraard niet naar beneden, want de batterij moet wel opgeladen worden, maar dit kan dan aan een lager vermogen over langere tijd gespreid worden zodat de piek minder hoog is. Het gemiddelde blijft natuurlijk hetzelfde (en zelfs iets hoger want er is 2 maal het omzettingsverlies). En een deel kan uit zonnepanelen komen, vooral in de zonnemaanden van maart tot september.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.863
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Je batterij levert trouwens helemaal niets aan het net zonder omvormer, die laatste is dus bepalend.
 

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.407
Waarderingsscore
147
Punten
63
Gaat dat capaciteitstarief echt enkel de pieken bekijken, of ook het gemiddelde verbruik? Als ik gemiddeld heel weinig verbruik (zonnepanelen, batterij, energiezuinige woning), maar een paar keer per maand een dikke piek (jacuzzi opwarmen), betaal ik dan meer dan iemand met een hoog gemiddeld verbruik (elektrische auto) zonder pieken?
Ik heb de indruk dat VREG alles simplificeert en telkens terugvalt op "tarieven" die wel altijd voor iemand nadelig zijn, omdat ze niet in staat zijn heel nauwkeurig en accuraat te meten en te factureren.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
In theorie kun je een batterij op die manier inzetten, maar in praktijk zijn er nog wel wat probleempjes. Ten eerste de maximum piekstroom van de batterij (en omvormer). Die beperkt natuurlijk de grootte van de pieken die je kunt compenseren. Ten tweede de batterijcontroller. Die dingen worden doorgaans ontworpen voor gebruik icm een PV-installatie, zodat de batterij bijspringt als er niet genoeg PV-productie is om je verbruik te dekken. Een controller die de batterij laat bijspringen enkel als je verbruik boven een bepaald vermogen gaat is niet meteen een veel voorkomende use case in de residentiële markt. Er zullen wel industriële controllers te vinden zijn die je op die manier kunt inzetten maar de prijs zal ook navenant zijn.
Gaat dat capaciteitstarief echt enkel de pieken bekijken, of ook het gemiddelde verbruik? Als ik gemiddeld heel weinig verbruik (zonnepanelen, batterij, energiezuinige woning), maar een paar keer per maand een dikke piek (jacuzzi opwarmen), betaal ik dan meer dan iemand met een hoog gemiddeld verbruik (elektrische auto) zonder pieken?
Ik heb de indruk dat VREG alles simplificeert en telkens terugvalt op "tarieven" die wel altijd voor iemand nadelig zijn, omdat ze niet in staat zijn heel nauwkeurig en accuraat te meten en te factureren.
Voor zover ik al opgevangen heb zal de facturatie per maand zijn. Dus als je 1 maand hogere pieken hebt, betaal je enkel die maand meer.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Gaat dat capaciteitstarief echt enkel de pieken bekijken, of ook het gemiddelde verbruik? Als ik gemiddeld heel weinig verbruik (zonnepanelen, batterij, energiezuinige woning), maar een paar keer per maand een dikke piek (jacuzzi opwarmen), betaal ik dan meer dan iemand met een hoog gemiddeld verbruik (elektrische auto) zonder pieken?
Ik heb de indruk dat VREG alles simplificeert en telkens terugvalt op "tarieven" die wel altijd voor iemand nadelig zijn, omdat ze niet in staat zijn heel nauwkeurig en accuraat te meten en te factureren.
de piek zal die van het hoogste verbruik gedurende een kwartier zijn.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Gaat dat capaciteitstarief echt enkel de pieken bekijken, of ook het gemiddelde verbruik? Als ik gemiddeld heel weinig verbruik (zonnepanelen, batterij, energiezuinige woning), maar een paar keer per maand een dikke piek (jacuzzi opwarmen), betaal ik dan meer dan iemand met een hoog gemiddeld verbruik (elektrische auto) zonder pieken?
Ik heb de indruk dat VREG alles simplificeert en telkens terugvalt op "tarieven" die wel altijd voor iemand nadelig zijn, omdat ze niet in staat zijn heel nauwkeurig en accuraat te meten en te factureren.
Beide worden gemeten he, voor het totaal verbruik ga je aan de energieleverancier betalen, want die moet zorgen dat er zoveel stroom op het net gezet wordt.
Voor het piekverbruik ga je capaciteitstarief betalen aan DNB, want die moet zorgen dat het net sterk genoeg is voor jouw pieken.

Op zich is het dus redelijk logisch.


De bedoeling van capaciteitstarief is net jou te stimuleren iets te doen aan "gemiddeld heel weinig verbruik maar een paar keer per maand een dikke piek"
Het capaciteitstarief berekenen op je totale verbruik is exact hoe het vandaag werkt. Behalve dan bij PV mensen, waar ze prosumententarief voor hebben moeten uitvinden.
Prosumententarief was inderdaad oplossing omdat ze niet accuraat kunnen meten, dat zijn ze nu aan het oplossen met de digitale meter. Toch fantastisch hoe de VREG jouw bezorgdheden en problemen wilt aanpakken he? ;)

En uiteraard zijn tariefwijzigingen altijd voor iemand nadelig, als het voor iedereen voordelig zou zijn, is er ergens geld gecreëerd.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Ik vraag me ook af hoe het capaciteitstarief exact gaat geteld en aangerekend worden.
Ik heb momenteel een klassieke Ferraris meter maar deze week de melding gekregen dat Fluvius begin mei de digitale meter wilt komen plaatsen. Mijn aansluitvermogen is 3x400V+N 32A.
Als er enkel naar het aansluitvermogen gekeken wordt, ga ik dus dik moeten betalen.
Als er ook naar werkelijke gebruikte piek gekeken wordt gaat het wel meevallen, want geen exotische toestellen in huis. De werkelijke pieken moeten dan wel gemeten kunnen worden dus digitale meter nodig. Wat als je dan nog een gewone Ferraris meter hebt?
Dus wat in geval van capaciteitstarief + Ferraris meter.
En wat in geval van capaciteitstarief + digitale meter die werkelijke pieken kan registreren?
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Ik vraag me ook af hoe het capaciteitstarief exact gaat geteld en aangerekend worden.
Ik heb momenteel een klassieke Ferraris meter maar deze week de melding gekregen dat Fluvius begin mei de digitale meter wilt komen plaatsen. Mijn aansluitvermogen is 3x400V+N 32A.
Als er enkel naar het aansluitvermogen gekeken wordt, ga ik dus dik moeten betalen.
Als er ook naar werkelijke gebruikte piek gekeken wordt gaat het wel meevallen, want geen exotische toestellen in huis. De werkelijke pieken moeten dan wel gemeten kunnen worden dus digitale meter nodig. Wat als je dan nog een gewone Ferraris meter hebt?
Dus wat in geval van capaciteitstarief + Ferraris meter.
En wat in geval van capaciteitstarief + digitale meter die werkelijke pieken kan registreren?

Alles te vinden op website VREG:
Het capaciteitstarief wordt aangerekend op basis van de ‘gemiddelde maandpiek’ (kW). Deze gemiddelde maandpiek wordt maandelijks berekend als het gemiddelde van uw 12 laatste ‘maandpieken’. De maandpiek is het hoogste kwartiervermogen (ofwel ‘piekvermogen’) dat u in een maand hebt gebruikt.
Bij ferraris meter betaal je het minimum tarief (overeen komend met 2.5kW piekvermogen)

Uw aansluitvermogen is dus niet van tel.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Wat ik me afvraag is hoe ze dat kwartiervermogen berekenen. Zijn dat glijdende kwartieren of zijn er vaste ijkpunten in tijd op bv 0 minuten na het uur, 15min, 40min en 45min?
Stel ik zet de booststand van mijn fornuis aan gedurende 10 min met een vermogen van 4kW. Uitgemiddeld over 15 min is dat ongeveer 3,66kW, gesteld dat ik de overige 5m niets verbruik. Maar als ik het fornuis om 18u55 aanschakel dan ligt de helft van dat verbruik in 1 kwartier, en de andere helft in een ander. Uitgemiddeld dus slechts 1,33kW voor elk van die 2 kwartieren.
Ze zullen wel glijdende kwartieren gebruiken zeker, lijkt anders volledig onlogisch (maar wel interessant als je je verbruik goed timet).
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Wat ik me afvraag is hoe ze dat kwartiervermogen berekenen. Zijn dat glijdende kwartieren of zijn er vaste ijkpunten in tijd op bv 0 minuten na het uur, 15min, 40min en 45min?
Stel ik zet de booststand van mijn fornuis aan gedurende 10 min met een vermogen van 4kW. Uitgemiddeld over 15 min is dat ongeveer 3,66kW, gesteld dat ik de overige 5m niets verbruik. Maar als ik het fornuis om 18u55 aanschakel dan ligt de helft van dat verbruik in 1 kwartier, en de andere helft in een ander. Uitgemiddeld dus slechts 1,33kW voor elk van die 2 kwartieren.
Ze zullen wel glijdende kwartieren gebruiken zeker, lijkt anders volledig onlogisch (maar wel interessant als je je verbruik goed timet).
Vaste kwartieren, niet glijdend.
maw: verbruik op 1e dag van de maand van 0u tot 0u15 wordt, vermenigvuldigd met 4 (x kWh verbruik op 15min => 4x kW gemiddeld vermogen), opgeslagen als nieuw maandpiekvermogen.
is verbruik van 0.15-0.30 hoger? dan wordt dat de nieuwe maandpiek, enz...

Als je dus wil kan je misschien voordeel doen om altijd te koken van 10 voor het uur tot 10 na het uur.
Maar ik denk dat je dat redelijk snel beu zal zijn. Booststand gebruik je ook typisch de eerste minuut, tot het water kookt, dus dan moet je misschien beginnen koken op 1 of 2 minuten voor het uur, maar als je 2 kookpotten gaat gebruiken en niet tegelijk begint, moet je misschien....
Enfin, in theorie kan je daar beetje optimaliseren, in praktijk lijkt me dat veel gedoe.
 
Laatst bewerkt:

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Bij ferraris meter betaal je het minimum tarief (overeen komend met 2.5kW piekvermogen)

Sja als dat het geval is, dan wil ik als niet-zonnepaneleneigenaar eigenlijk ook geen digitale meter. Dan hou ik liever de huidige ferraristeller.
Was "elektrosensitief" zijn niet een excuus om te kunnen weigeren? Of is er ondertussen al een bedraad alternatief?
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Bij ferraris meter betaal je het minimum tarief (overeen komend met 2.5kW piekvermogen)

Sja als dat het geval is, dan wil ik als niet-zonnepaneleneigenaar eigenlijk ook geen digitale meter. Dan hou ik liever de huidige ferraristeller.
Was "elektrosensitief" zijn niet een excuus om te kunnen weigeren? Of is er ondertussen al een bedraad alternatief?
? misschien ff volwassen worden en gewoon betalen voor wat je gebruikt zoals de rest van de bevolking?
 

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.407
Waarderingsscore
147
Punten
63
? misschien ff volwassen worden en gewoon betalen voor wat je gebruikt zoals de rest van de bevolking?
Het issue is dat je niet betaalt voor wat je verbruikt, maar voor wat ze denken/schatten/profileren wat je verbruikt. En dat is weer zo'n simplistische benadering, dat ik best begrijp dat mensen, zolang het systeem niet nauwkeuriger is, en zeker zolang we in België zowiezo onze elektriciteit veen duurder betalen dan in het buitenland, dat mensen liever minder betalen, als het kan.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
? misschien ff volwassen worden en gewoon betalen voor wat je gebruikt zoals de rest van de bevolking?
Het issue is dat je niet betaalt voor wat je verbruikt, maar voor wat ze denken/schatten/profileren wat je verbruikt. En dat is weer zo'n simplistische benadering, dat ik best begrijp dat mensen, zolang het systeem niet nauwkeuriger is, en zeker zolang we in België zowiezo onze elektriciteit veen duurder betalen dan in het buitenland, dat mensen liever minder betalen, als het kan.
Het wordt niet nauwkeuriger dan die digitale meter voor piekverbruik..
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
? misschien ff volwassen worden en gewoon betalen voor wat je gebruikt zoals de rest van de bevolking?
Het issue is dat je niet betaalt voor wat je verbruikt, maar voor wat ze denken/schatten/profileren wat je verbruikt. En dat is weer zo'n simplistische benadering, dat ik best begrijp dat mensen, zolang het systeem niet nauwkeuriger is, en zeker zolang we in België zowiezo onze elektriciteit veen duurder betalen dan in het buitenland, dat mensen liever minder betalen, als het kan.
Het wordt niet nauwkeuriger dan die digitale meter voor piekverbruik..
Zolang niet iedereen een digitale teller heeft zal dat piekverbruik hetzelfde lot ondergaan als de digitaal terugdraaiende teller van zonnepaneeleigenaren. Met een analoge meter moet men schatten, wat àltijd tot discussie zal leiden tenzij men het absolute minimum aanrekent... en dat zal dan weer tot discussie leiden met de mensen die een digitale meter hebben en dus afgestraft worden als ze 2 ovens tegelijk voorverwarmen terwijl de buurman met een analoge teller ieder weekend zit te lassen op drijfkracht.
Ik denk dat het best begrijpelijk is dat velen er niet op zitten te wachten om een surplus te betalen die alleen geldt voor mensen met een digitale meter hé, hoe "volwassen" ze ook zijn.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
? misschien ff volwassen worden en gewoon betalen voor wat je gebruikt zoals de rest van de bevolking?
Het issue is dat je niet betaalt voor wat je verbruikt, maar voor wat ze denken/schatten/profileren wat je verbruikt. En dat is weer zo'n simplistische benadering, dat ik best begrijp dat mensen, zolang het systeem niet nauwkeuriger is, en zeker zolang we in België zowiezo onze elektriciteit veen duurder betalen dan in het buitenland, dat mensen liever minder betalen, als het kan.
Het wordt niet nauwkeuriger dan die digitale meter voor piekverbruik..
Zolang niet iedereen een digitale teller heeft zal dat piekverbruik hetzelfde lot ondergaan als de digitaal terugdraaiende teller van zonnepaneeleigenaren. Met een analoge meter moet men schatten, wat àltijd tot discussie zal leiden tenzij men het absolute minimum aanrekent... en dat zal dan weer tot discussie leiden met de mensen die een digitale meter hebben en dus afgestraft worden als ze 2 ovens tegelijk voorverwarmen terwijl de buurman met een analoge teller ieder weekend zit te lassen op drijfkracht.
Ik denk dat het best begrijpelijk is dat velen er niet op zitten te wachten om een surplus te betalen die alleen geldt voor mensen met een digitale meter hé, hoe "volwassen" ze ook zijn.
Jullie mogen lullen wat je willen maar ziektes uitvinden om minder te moeten betalen vallen niet onder de noemer volwassen.
Die 2,5k is sowieso een onderschatting voor het gros van de huishoudens.
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Die 2,5k is sowieso een onderschatting voor het gros van de huishoudens.
Dat is nu net het punt...
En jah, als netbeheerders piektarieven mogen uitvinden die nergens op gebaseerd zijn, dan zou je wel onnozel moeten zijn om ze niet in hun eigen spelletje van imaginaire toestanden te kloppen, je ziet wat er van gekomen is van al degenen die braaf en vlotjes een digitale meter aanvaard hebben met zonnepanelen...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
? misschien ff volwassen worden en gewoon betalen voor wat je gebruikt zoals de rest van de bevolking?
Het issue is dat je niet betaalt voor wat je verbruikt, maar voor wat ze denken/schatten/profileren wat je verbruikt. En dat is weer zo'n simplistische benadering, dat ik best begrijp dat mensen, zolang het systeem niet nauwkeuriger is, en zeker zolang we in België zowiezo onze elektriciteit veen duurder betalen dan in het buitenland, dat mensen liever minder betalen, als het kan.
Je betaalt wel voor wat je gebruikt. En daarbovenop een bedrag op de capaciteit van je verbruik.
Dit allemaal om het net wat te ontlasten.
Op zich niet slecht. Het spoort aan om zuinige toestellen te nemen voor de constante verbruikers. En na te denken over andere dingen negen, zoals EV opladen.
Een thuisbatterij kan daarbij helpen. Waarmee ik niet zeg dat dat de ideale oplossing is.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan