Verhogen trap op basis MDF blokjes?

• Tags binnenafwerking binnenschrijnwerk maatwerk schrijnwerk trappen
  • Lid geworden
    10 jun 2024
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Beste,

De schrijnwerker is gisteren begonnen met het plaatsen van de rubberwood bekleding voor de betonnen trappen.
    Echter, we zijn serieus verschoten van wat we aantroffen toen we thuis kwamen.
    De betonnen trappen moeten circa 5 cm verhoogd worden en voor de verhoging zouden OSB platen gebruikt worden. Nu heeft hij slechts kleine blokjes geplaatst en de rest uitgevuld met met soudafoam. Er zijn letterlijk op 2 of soms 3 plaatsen 18 mm MDF blokjes op de betonnen treden geplaatst en deze zijn enkel vastgeplakt met kit, dus geen pluggen gebruikt om ze in de beton te verankeren. Dit kan toch niet stabiel genoeg zijn. Het lijkt me dat hij kosten wil besparen om maar geen OSB platen te willen gebruiken. Hoe denken jullie hierover, dit is toch alles behalve een correcte uitvoering die ik van een schrijnwerker (die veel trappen plaatst) kan verwachten?

ca4ea0fd-ff50-403a-9ee0-1d1226cf7df3.jpegdaed30c2-e5c4-4341-8d0d-d3c7d67e7d84.jpeg

als die eerste 3 foto's inderdaad de graad van afwerking is ???
    Dan is dit bedroevend.
    Treden die los liggen ? Mag niet.
    Of is de trap nog niet uitgehard en te vlug er over gelopen?
    Treden niet waterpas ? Oke maar hellend naar voren of van de ene kant naar de andere ( breedte ?)?

Die lijmen zijn bijna allemaal de dag zelf nog droog dus daar kan het niet aan liggen denk ik.

Als dat zijn graad van afwerking is moet hij wel heel goedkoop zijn voor 200 klanten te hebben.

De trappen waren droog, want de schrijnwerker gaf zelf aan dat we erover mochten lopen. Goedkoop was de trap zeker niet, hij was net zo duur als de 2 andere offertes. We zijn hier ook enorm teleurgesteld over de graad van afwerking, te triest voor woorden. We hebben nog niet alles betaald gelukkig, maar de vraag is of zoiets nog op te lossen valt? Het is te triestig voor woorden.
    De treden die niet waterpas lopen hellen naar voren (omlaag)... je merkt het met lopen

Beton schuin gegoten of niet, het kan toch niet de bedoeling zijn om zo een trap te plaatsen? Ken niks van trappen plaatsen, maar mocht het voor mij zijn dan zou ik toch volledige ondersteuning onder die trede willen en niet links en rechts een latje en wat schuim ertussen.

Zo'n betontrede kan toch niet meer dan 0.5 cm schuin lopen? Als je dan op het laagste deel beton een uitvulhoutje plaatst van 0.5 cm kan je hierop toch eerst een MDF 18mm (of 18 + 12/15/... indien meer nodig) plaatsen in polymeerlijm?

1745594349619.pngDeze spatie is normaal.
    Foto is een close up en geeft een vertekend beeld.
    Bij het kitten moet er ook kit vloeien tussen de houten delen en niet enkel bovenop.

1745594706523.pngDe trap of de aantreden zijn pas geplaatst, daags nadien wordt er nog verder aan gewerkt.
    Foute weergave over de uitvoering der werken.

Gewoon geen geduld, dat doet mij denken aan mensen die een wand betasten die pas 1 uur geleden is geschilderd.
    Of terwijl de schilder nog bezig is met schilderen en klagen over de glansgraad

Als men effectief ontevreden zijt nadat de trap volledig is afgewerkt, ga in overleg met de schrijnwerker.
    Het is een renovatie, dus de TS beschikt over een architect, neemt contact met hem, leg uw bezwaren voor en vraagt zijn mening.
    Desnoods is hij ook aanwezig bij het gesprek met de schrijnwerker.
    Hebben wij recent gelezen dat het helpt (buitenschrijnwerk op een terras ,Trespa platen en het minder fraai zwarte kit).

Daar zit helemaal geen zichtbare kit tussen op een normale trap. Dat zou nog veel groter prutswerk zijn.
    en wat gaat kit helpen aan stevigheid, losliggende treden en niet waterpas liggen?
    En nee dit gaat helemaal niet meer goed komen, dat zag je al van dag 1. Heb serieus compassie met de klant, en sommige reacties zijn wel heel wereldvreemd en zeer fout. Zie die blokskes eens zitten, daar wordt je toch gewoon mottig van. Het is gewoon prutswerk van begin tot eind. En zo zal het ook eindigen. Iemand die zo iets durft uitvoeren, gaat dat zelf nooit meer in orde (kunnen of willen) brengen. Hier zie ik geen oplossing meer in. Niks meer betalen tot alles wel stabiel/recht/mooi afgewerkt is. Maar dat gaat niet gebeuren.

@Caroto Je hebt gelijk over kit op een normale trap, dus eentje die volledig gemonteerd is in en uit het atelier komt.
    Maar een trap die plaatselijk gemonteerd wordt is een ander paar mouwen.
    Persoonlijk heb ik wel al trappen gezien die kundig zijn afgewerkt met een kit op de naad met bv. een parketkit en waar geen haan over kraait, want kit plaatsen en kit plaatsen is twee.

Bon, ik hou rekening met het feit dat de montage bemoeilijkt is gezien de betontreden verschillend zijn, we lezen toch dat het egaliseren van een trede per trede verschillen enz ...
    Ik ben van oordeel dat men een trap zoals deze, dat de klant die niet gaat belopen voordat de trap volledig is afgewerkt.
    De klant kan de tijd dat de trap gemonteerd wordt niet naar de verdieping gaan en moet dus de nodige voorzorg treffen qua slaapplek enz ...
    De schrijnwerker had beter kunnen/moeten adviseren gezien hij niet weet hoe de klant een trap oploopt en/of naar beneden komt/loopt, want niet iedereen beloopt een trap gelijk een ballerina.
    Als een trede losligt, waarom er nog verder blijven op lopen, als test/proef van en waarom er niet aan denken erover te stappen of gewoon niet over de trap te lopen?
    Met het opstappen op en tijdens de montage van zulke aantreden oefent men druk uit op plaatsen, druk die niet gelijkmatig verdeeld is over de aantrede, dus bestaat de mogelijkheid dat er iemand/de klant per toeval dichterbij de neus van de aantrede heeft gestapt waardoor de trede is losgekomen of scheef is gegaan. Het is een hypothese gelijk een andere.
    Men kan de montage niet volledig goed- of afkeuren gezien men niet ziet wat er achter de PUR-laag zit. Dus acht ik het verkeerd om te zeggen of te ontkennen dat de aantrede enkel rusten op die blokjes die we met de foto's zijn. Laat ons stoppen met voortijdige conclusies te trekken.

Een plaatselijke bespreking tussen de klant, de schrijnwerker en als adviseur de architect, is het wenslijk voor dat men over gaat naar juridische en/of gerechtelijke stappen.
    Als men nog een deel van de eindsom niet heeft betaald dan hoop ik dat het op de gepaste manier aan de ondernemer is meegedeeld met een schrijven waarin alle emoties zijn weggelaten en alle bezwaren zijn opgenomen binnen de de termijn welke de klant kan terugvinden in de algemene voorwaarden van de ondernemer.

Als vakman zelf met x-aantal plaatsingen op den teller, moet men iedere werf opnieuw beoordelen en voorbereid zijn op verrassingen.

Laatst bewerkt:
    Mijn vader zaliger, schrijnwerker/ trappenbouwer, zijn haren zouden rechtkomen bij het zien van een trap die geplaatst is met PUR-schuim. Dat dient daar niet voor. Ik heb zijn werkwijze hier eerder in het topic al eens beschreven. Met behulp van PUR krijg je die tredes niet vast in mijn ogen en zal doorbuiging (of het gevoel dat de tredes loszitten) voorvallen. Niet onlogisch als je weet dat de eigenlijke trede enkel steunt op pakweg 2 uitvulblokjes van 2cm op 10cm.

Bovendien verlijmde hij nooit een optrede met een aantrede bij een dergelijke trap. Bij zijn trappen kan je geen overgang tussen op- een aantrede zien en moest er ook niet afgekit worden. Daar staken de optredes in een uitgefreesde gleuf en werden die gemonteerd ZONDER lijm, zonder kit.

Met een omschrijving als maatstaaf van zogezegd 2 uitvulblokjes moeten we ne keer stoppen voor deze topic want we weten absoluut niet wat er achter die streep schuim zit.
    Chapeau voor uw vader zaliger! Ik zou ook willen dat iedere traptrede uitgelijnd wordt zoals uw vader deed (# 14), maar we botsen heden op zo'n prijskost en tijdsgebrek om u tegen te zeggen.
    Sommige klanten willen voordat je begint dat het gisteren al gedaan was en het liefst gedaan wordt aan een tarief van de jaren stillekes.
    's Morgens geplaatst en op de avond al kunnen belopen naar believen. :unsure:

Welke kwaliteitswensen had de klant en wat heeft de schrijnwerker er hen daarvoor aangeboden?
    Ik ontken niet dat er fouten zijn gemaakt door beide betrokken partijen

Dank voor jullie reacties, we zullen het topic maar sluiten want er worden incorrecte aannames gedaan. Ons werd verteld door de schrijnwerker zelf dat we erop mochten lopen. Ik ben slechts één keer omhoog gelopen (op sokken en nog geen 60 kg - we wonen er nog niet in) en toen was al heel duidelijk dat de trap niet naar behoren gemaakt was. We hadden onze twijfels al vooraf, vandaar dat ik 2 weken terug de vraag stelde hier op het forum. We zullen zien hoe het opgelost gaat worden.

Sluiten? Waarom?
    Ik (en wellicht nog anderen hier) wil graag weten hoe het verder verloopt.
    En bovendien blijf ik erbij dat de plaatsingswijze op't eerste zicht en na het gelezen te hebben niet correct is.

Laatst bewerkt:
    Is er bij de opmeting en maken van de offerte vastgesteld dat de betonnen tredes niet waterpas lagen en in welke mate ze scheef lagen?
    Is daarover gesproken en besproken?
    Zoals Lukanar al opmerkte, kan je ze soms NIET uitlijnen met een plaat......
    Dan heb je de discussie van de PUR schuim waar de ene aanduid dat het technisch wel kan en zelf zwaardere belasting aankan en dan heb je reactie volgens de regels der kunst.......wat telt (voor mij) is dat eens het afgewerkt is....je een trap hebt die belopen kan worden zonder los te zitten, te kraken en/of beweegt (mja ken zo een trap die na 3 jaar plaatsing nog bewoog omdat er gewoon geen bouten in de muur waren om te verankeren)

Je kan van een ter plekke gegoten trap niet verlangen dat die 100% juist is. En als je die niet in eerste instantie kan uitlijnen met een plaat, dan zorg je op voorhand dat de trede genivelleerd wordt met behulp van bv. Omnimix 90Gr of bv. Omnimix V17 of haal je de schaafmachine erbij. En daarop verlijm je de trede of uitvulplaat.

Sommige houtverwerkers (ik schrijf bewust niet "schrijnwerkers") denken de kennis in pacht te hebben om volgens de kunst van het vak een trap te kunnen plaatsen, dikwijls is dat niet het geval. Een trap fatsoenlijk plaatsen is een vak apart. En als ik als potentiële klant bij een trappenplaatser(een keukenbouwer, ramenman) binnen ga, dan ga ik van de veronderstelling uit dat dit allemaal volgens de regels van de kunst geplaatst wordt en dat ik als leek (in die materie) niet moet uitleggen hoe en aan welke kwaliteitseisen die trap moet voldoen. Het moet gewoon in orde zijn, punt!

Laatst bewerkt:
    img 0934 zegt genoeg imo.

Ik volg toch ook Nico. Nivelleer het dan eerst uit. Als er niet mag opgelopen worden dan zet je dat op papier/sms/mail naar klant en hang je een lint.

Dit is gewoon prutswerk.

Zet er eens een deftige waterpas op.

Ik heb niets tegen pur, maar den dag van vandaag wordt dat voor alles gebruikt en dat is niet ok.

Beetje raar dat zo’n werk verdedigd wordt, denk niet dat iemand hier blij zou zijn met zo’n werk bij zichzelf thuis.

Ik denk dat we een onderscheid moeten maken tussen :
    de opbouwconstructie vd trap en daar is mijn inziens niets mis mee om te werken met spies en dan opspuiten met drukvaste Pu schuim.
    En anderszijds het niveau van afwerking van de op en aantrede ... dat inderdaad bedroevend is.

Om het maar stommesweg te zeggen :
    wij steken traptredes in hout waar de aantrede 5 cm dik is en draagt op 4 draadstangen van 18 mm waarbij de onderlinge afstand van het koppel stangen een kleine meter is en waarbij de aantrede dan nog eens links en rechts 20 cm oversteekt.
    En dat beweegt niet

En anderszijds het niveau van afwerking van de op en aantrede ... dat inderdaad bedroevend is.
    In de loop van deze week komt de schrijnwerker de trap afwerken.
    We zeggen meer dan eens, in andere topics, dat hij/zij de kans moet krijgen en benutten om de gemaakte fouten te herstellen.
    Dus laat ons het eindresultaat afwachten en hopelijk krijgen wij van de TS nog foto's zoals hiervoor.

We hebben met de de schrijnwerker gesproken en aangegeven dat we ontevereden waren over de graad van afwerking en dat de treden los zitten. Hij gaf aan alles in orde te maken en heeft de treden en stootborden opnieuw vastgezet. Zoals duidelijk te zien is waren de treden met 2 verhogingen (2 blokjes) vastgeplakt per trede. Bij terugkomst van ons werk gisteravond (we wonen er nog niet in) zagen de witte afgekitte trappen aan de zijkant en verschoten nogal van de grote kitnaden die er gebruikt zijn... Tussen de treden zijn de stootborden vastgezet met doorzichtige kit en zie je opening nog waar het niet netjes aansluit. Is dit normaal zo? Daar we zelf nogal verschoten van de graad van afwerking....

Bijlagen

• IMG_1197.jpg
      IMG_1197.jpg
      111,6 KB · Weergaven: 56
    • IMG_1199.jpeg
      IMG_1199.jpeg
      171,5 KB · Weergaven: 53
    • IMG_1200.jpeg
      IMG_1200.jpeg
      144,8 KB · Weergaven: 54
    • IMG_1162.jpg
      IMG_1162.jpg
      181,9 KB · Weergaven: 53
    • IMG_1160.jpg
      IMG_1160.jpg
      154,4 KB · Weergaven: 53
    Dat wat er te zien is op de voorlaatste en de laatste foto had ik wel verwacht (in tegenstelling tot andere medeforumleden)...

Er is maar 1 soort schuim dat echt drukvast is voor dergelijke toepassingen en dat is epoxyschuim, niet het schuim uit zo een spuitbus. Maar dat type schuim is in deze opzet quasi niet of moeilijk te gebruiken, laat staan dat menig houtbewerker dat soort epoxyschuim kent. En dan zouden de tredes nog eerst opgespannen moet worden zodat ze niet omhoog komen (zo een grote drukkracht heeft dat soort schuim).

En wat betreft die kieren en spleten tussen optrede en aantrede: dat is in eerste instantie een conceptfoutje. Ietwat deftige trappenmaker freest een gleuf in de aantrede waar de optrede inschuift: een gleuf aan de onderkant (vooraan) en bovenkant (achteraan) aantrede. Zodoende zie je die kieren niet.

Ik blijf het maar broddelwerk vinden.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan