Verhogen trap op basis MDF blokjes?

• Tags binnenafwerking binnenschrijnwerk maatwerk schrijnwerk trappen
  • Lid geworden
    10 jun 2024
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Beste,

De schrijnwerker is gisteren begonnen met het plaatsen van de rubberwood bekleding voor de betonnen trappen.
    Echter, we zijn serieus verschoten van wat we aantroffen toen we thuis kwamen.
    De betonnen trappen moeten circa 5 cm verhoogd worden en voor de verhoging zouden OSB platen gebruikt worden. Nu heeft hij slechts kleine blokjes geplaatst en de rest uitgevuld met met soudafoam. Er zijn letterlijk op 2 of soms 3 plaatsen 18 mm MDF blokjes op de betonnen treden geplaatst en deze zijn enkel vastgeplakt met kit, dus geen pluggen gebruikt om ze in de beton te verankeren. Dit kan toch niet stabiel genoeg zijn. Het lijkt me dat hij kosten wil besparen om maar geen OSB platen te willen gebruiken. Hoe denken jullie hierover, dit is toch alles behalve een correcte uitvoering die ik van een schrijnwerker (die veel trappen plaatst) kan verwachten?

ca4ea0fd-ff50-403a-9ee0-1d1226cf7df3.jpegdaed30c2-e5c4-4341-8d0d-d3c7d67e7d84.jpeg

Osb is bijna goedkoper dan MDF, zeker niet duurder.

De betonnen treden staan niet in contact met een vochtige ondergrond, dus veel verschil zal het niet uitmaken (MDF/OSB) of het zou zo specifiek beschreven moet staat in de overeenkomst/offerte.
    Misschien even meegeven hoe breed de trap is.

Ik vind DL Chemicals Construction 600, zeker geen pruts product. (y)
    Het schuim van Soudal, eentje uit 1K gamma, heeft een isolerende (thermisch en akoestisch) eigenschap. (y)
    Ik lees bij een DHZ website, dat OSB ± 13euro en MDF (18mm) ± 27euro kosten, dus het argument van weinig kostenbesparend materiaal gebruikt :unsure:

Enige waar ik mij zorgen over zou maken is het doorbuigen waar het niet ondersteund is. Vraag eens of je dat mag testen?

De betonnen treden staan niet in contact met een vochtige ondergrond, dus veel verschil zal het niet uitmaken (MDF/OSB) of het zou zo specifiek beschreven moet staat in de overeenkomst/offerte.
    Misschien even meegeven hoe breed de trap is.

Ik vind DL Chemicals Construction 600, zeker geen pruts product. (y)
    Het schuim van Soudal, eentje uit 1K gamma, heeft een isolerende (thermisch en akoestisch) eigenschap. (y)
    Ik lees bij een DHZ website, dat OSB ± 13euro en MDF (18mm) ± 27euro kosten, dus het argument van weinig kostenbesparend materiaal gebruikt :unsure:
    osb is wel 59*244 en mdf 122*244 dus netto even duur bijna :p

Als de schrijnwerker aanvulblokjes moest gebruiken en geen plaatwerk, komt dat omdat je betonnen trap NIET correct is gegoten.
    Als er onder de ene trede 2 blokjes op elkaar moet plaatsen en onder een andere 3 dan zit er al een verschil in de hoogtes van de optredes in je betontrap.Dit heeft hij, terecht, willen corrigeren.
    Als er links in de trede moet aangevuld worden met blokjes en rechts met minder dan is er al een probleem met het pas lopen van de trede op zich
    Als ik dan zie dat het oppervlak van een trede niet afgespaand en glad is dan was het heel verstandig van de schrijnwerker om geen plaat te gebruiken die op geen enkele wijze volledig contact kon maken met de betonnen ondergrond.

Naar mijn indruk heeft je schrijnwerker de fouten in de betonconstructie constructief en volgens de regels der kunst willen oplossen zonder veel poespas.

@s v p
    Je vergeet nog verschillen, maar de TS gaat niet over de kostprijs van deze 2 bouwmaterialen, maar over het wel of niet gebruik ervan in de plaatsing.

Met een paar blokjes ertussen is dat niet echt ok. Dat gaat kraken en buigen, zeker met zo een dunne treden. Het zal meer gaan over volledig uitbekleden met osb dan enkel over de blokjes.

Dunne treden? ± 40mm is niet dun in mijn ogen.
    Excuseer, maar we gaan terug naar een zinloze discussie, terwijl er voor de vakmensen hier aan deze opbouw niets op aan te merken valt.

volgens mij is dat eerder 28mm, discussies zijn niet zinloos, en met zo een argumenten je er vanaf maken en doen alsof iemand die dan beweert dat dan niet ok is geen vakmens is slaagt helemaal nergens op. Een deel van die blokjes ondersteunen zelfs niet goed, dat zie je van hier. Kraken en bewegen gaat die trap doen, daar mag je 100% zeker van zijn. Als dat dan vakwerk is so be it.

Dat opschuimen is wel gebeurt met een produkt dat draagt en nagenoeg niet uitzet.
    Dikte van de trede is volgens schatting 3 cm ?
    Sterkteleer zegt me dan dat ik met 3 cm dik ik een overspanning kan laten dragen op 2 steunpunten die 60 cm HoH uit elkaar liggen.
    Hier liggen er minstens 3 onder elke trede
    Ik schat dat deze tredes maximum 0.90 à1meter breed zijn

Ik zou eigenlijk toch ook bang hebben voor op termijn gaan bewegen van die treden. Als dat schuim ook maar 1mm bij elkaar buigt heb je al een probleem.
    Anderzijds, er komen ook nog optreden, waarschijnlijk onder de aantreden. Dus die ondersteunen ook weer heel wat.

Net opgezocht, dat schuim heeft een druksterkte van 32kPa, wat overeenkomt met 3200kg/m²
    Pak dat een voet 300cm² of 0,030m², komt dat neer om een druksterkte van 96kg.
    De trede zit er nog tussen, dus zal de kracht verdelen op een groter oppervlak dan de 300cm².

Info uit Buildwise.TV198 Trappen
    De dikte van een trede is afhankelijk de lengte:
    - 800mm = trededikte van 35mm
    - 1000mm = trededikte van 40mm
    - 1200mm = trededikte van 45mm
    Een 1-persoontrap (private woning) is doorgaans 800 - 1000mm
    Voor kelder of zoldertrap kan men smaller gaan.

Het is spijtig dat een vakmens zomaar in twijfel wordt getrokken. Blijkbaar alleen @lukanar en ikzelf zien het.
    Met slechts 2 foto's wordt een vakman afgekraakt en denkt men er niet eens over na dat de onderste aantreden nog verder afgewerkt moeten worden, dat zijn werkgerief er nog ligt!
    De TS schrijft het zelf "de schrijnwerk is gisteren begonnen ...", die stielman is sinds gisteren pas begonnen aan dienen trap.
    Die foto geeft enkel aan dat die aantrede best niet belopen worden, dat er nog verder afgewerkt moet worden qua ondersteuning en niemand, ook de TS niet weet of de aantrede erboven met 1K schuim, meer ondersteuning punten hebben voordat de schrijnwerker de openingen heeft volgespoten met het 1K lijm en montage schuim.

Laatst bewerkt:
    Hier is dat uitgevlakt met ofwel Omnimix 90GR in combinatie met een strook groene mdf erop verlijmd(om de ietwat grotere hoogtes uit te vullen) ofwel met een laagje Omnimix V17 R in combinatie een strook groene mdf erop verlijmd. Op die mdf zijn dan de aantredes verlijmd met een 2K parketlijm. Enkel de aantredes want de optredes worden nergens maar dan ook nergens verlijmd (om oa. kraken van de trap bij het belopen te vermijden en de optrede de kans te geven om te kunnen "werken").
    En de aantredes hebben een dikte van 4,5cm (massieve eik) en zijn een 90cm breed.
    1744291272943.jpeg
    1744291298779.jpeg
    1744291319277.jpeg
    1744291367420.jpeg

Laatst bewerkt:
    Ik zie ook geen probleem in hoe die trap wordt uitgewerkt. Hoe zouden de kritikasters het aanpakken?

Ik zie ook geen probleem in hoe die trap wordt uitgewerkt. Hoe zouden de kritikasters het aanpakken?
    Ik ben geen kritikaster maar zie naar bericht #14. Dat is een andere valabele montage van traptredes. Akkoord, dat kost meer centen en de montage zal een heel stuk duurder uitvallen. Maar zo deed mijn vader dat, een schrijnwerker/ trappenbouwer met meer dan 45 jaren ervaring op de teller.

Ik ben geen kritikaster maar zie naar bericht #14. Dat is een andere valabele montage van traptredes. Akkoord, dat kost meer centen en de montage zal een heel stuk duurder uitvallen. Maar zo deed mijn vader dat, een schrijnwerker/ trappenbouwer met meer dan 45 jaren ervaring op de teller.
    En dat is nu net het verschil tussen toen en nu.....

Beste,

De schrijnwerker is gisteren begonnen met het plaatsen van de rubberwood bekleding voor de betonnen trappen.
    Echter, we zijn serieus verschoten van wat we aantroffen toen we thuis kwamen.
    De betonnen trappen moeten circa 5 cm verhoogd worden en voor de verhoging zouden OSB platen gebruikt worden. Nu heeft hij slechts kleine blokjes geplaatst en de rest uitgevuld met met soudafoam. Er zijn letterlijk op 2 of soms 3 plaatsen 18 mm MDF blokjes op de betonnen treden geplaatst en deze zijn enkel vastgeplakt met kit, dus geen pluggen gebruikt om ze in de beton te verankeren. Dit kan toch niet stabiel genoeg zijn. Het lijkt me dat hij kosten wil besparen om maar geen OSB platen te willen gebruiken. Hoe denken jullie hierover, dit is toch alles behalve een correcte uitvoering die ik van een schrijnwerker (die veel trappen plaatst) kan verwachten?

Bekijk bijlage 109582Bekijk bijlage 109583
    Ziet er toch goed uit. als de MDF 18mm dik is, dan zijn de tredes zeker 4cm dik. Gebruikt product van Soudal is ook goed product.
    Komen nog tegentredes onder.
    ziet er mij een stevig geheel uit

Hartelijk dank voor al jullie reacties en inzichten. Dat wordt zeer gewaardeerd. De treden zijn 33 m dik en de stootborden 18 mm. We hebben onze zorgen geuit aan het begin of het wel stevig genoeg zou zijn en niet dat de trappen los gaan raken of gaan doorzakken. De schrijnwerker gaf hierop aan dat hij al meer dan 200 trappen in zn leven zo had geplaatst hij had nog nooit problemen gehad. We hebben hem het voordeel van de twijfel gegeven. Volgens de schrijnwerker zou hij de trap volgende week komen afkitten en dan is hij klaar.

Echter, ik heb er gisteren overheen gelopen (58kg) en er zitten al treden los en sommige treden zijn niet waterpas....? 😮😢
    Ik heb hier alles behalve een goed gevoel over en netjes agewerkt is het ook niet. Vraag is ook, valt dit nog op te lossen nu alles zo aan elkaar vastgelijmd is?

IMG_0899.jpeg

Bijlagen

• IMG_0934.jpeg
      IMG_0934.jpeg
      119,1 KB · Weergaven: 56
    • IMG_0935.jpeg
      IMG_0935.jpeg
      97,8 KB · Weergaven: 60
    • IMG_0687 (1).jpg
      IMG_0687 (1).jpg
      217,2 KB · Weergaven: 57
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan