• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verhogen terras en grind

Lid geworden
29 jan 2017
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
0
Allen,

In mijn tuin ligt er momenteel reeds een terras.
Ik zou dit terras nu willen verhogen met 15 cm.
Tuinarchitect heeft grote tegels voorgesteld met open voeg van 4 cm.
Deze voeg moet gevuld worden met grind.

Hebben jullie suggesties?
Liefst vermijden om huidige terras helemaal uit te breken.
Tegeldragers om deze verhoging te realiseren is lastig gezien de open voegen met grind ...

Jimmy
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Zonder grind dan, met open voegen van 1 cm.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Als je wil werken met een open voeg dan is het wel wenselijk dat je ondergrond 100% waterdoorlatend is.

Ik lees dat dit komt op een bestaand terras, de vraag is dan : hoe is de fundering opgebouwd? En welk materiaal is als straatlaag gebruikt en met welke afwerking?

Als het bestaand terras een tegelverharding is met gesloten voegen op een stabilisee met chape... zal dit niet lukken. Is het bestaand terras echter een grindverharding op een drukverdelende doek, dan ga je zonder prblemen je tegels kunnen leggen met voegen van 4cm.

 
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ligt dit terras tegen je woning aan?
indien wel, opletten met hoogte van afwatering spouwmuren.
 
Lid geworden
29 jan 2017
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
0
lukanar zei:
Als je wil werken met een open voeg dan is het wel wenselijk dat je ondergrond 100% waterdoorlatend is.

Ik lees dat dit komt op een bestaand terras, de vraag is dan : hoe is de fundering opgebouwd? En welk materiaal is als straatlaag gebruikt en met welke afwerking?

Als het bestaand terras een tegelverharding is met gesloten voegen op een stabilisee met chape... zal dit niet lukken. Is het bestaand terras echter een grindverharding op een drukverdelende doek, dan ga je zonder prblemen je tegels kunnen leggen met voegen van 4cm.

 

Bestaand terras is idd gesloten voeg ed.  Waarom zal dit niet lukken? Wat is risico? Momenteel ook al zo natuurlijk. Zowiezo slechts beperkte opp (6m2)en omringd door doorlaatbare grond..

 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Omdat er sowieso wordt opgehoogd met circa 15 cm. Als deze ophoging uit zand of stabilise of chape bestaat dan zal deze vol water trekken omdat het bestaand terras waterdicht is.

En ja , ik weet heel goed dat het bestaand terras afwatert naar een goed drainerende grond. Maar zand , stabilisé of chappe nemen ook water op en houden dit langere tijd vast. Regen en dan nachtvorst en je zandbed, stabilisé of chape vriest kapot. Verzakkingen , uitspoelingen ...

Daarom als het bestaand terras niet waterdoorlatend is en je wil een waterdoorlatende verharding daarboven op leggen... best alles uitbreken.

 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan