• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

vergunning tuinhuis

Lid geworden
3 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Moet er voor het plaatsne van een tuinhuis een vergunning aangevraagd worden?

gevonden op:

http://www.bouwvergunningen.be/faqs.html

Ik zou een tuinhuisje willen zetten in mijn achtertuin van 3x4 dus 12m², moet ik hiervoor een bouwaanvraag indienen?

Voor een tuinhuis te bouwen, is geen bouwvergunning (nu stedenbouwkundige vergunning) nodig indien het tuinhuisje aan al de volgende voorwaarden voldoet:

- in hout

- max. 10 m²

- hoogte max 3 m

- kroonlijsthoogte max. 2,50 m

- niet in de voortuin

- niet in natuurgebied

- tegen een bestaande vergunde muur, of op ten minste 1 meter van de perceelgrenzen binnen dertig meter van de vergunde woning

Is aan een of meer van deze voorwaarden niet voldaan (het tuinhuis is bijvoorbeeld 12 vierkante meter groot), dan hebt u een vergunning nodig. Die vergunning vraagt u aan bij de gemeente. Vraag in ieder geval informatie aan bij uw gemeentelijke dienst ruimtelijke ordening.

Voor alle gebouwen onder de 10 m² hebde geen bouwvergunning nodig. Daarboven wel. Echter: het kan via de vereenvoudigde procedure. Je hebt dus geen architekt nodig. Wat moet je doen?

1. naar gemeentehuis om papieren voor aanvraag (soort vragenformulier wat je moet invullen)

2. maak een schets op schaal van het te bouwen tuinhuis en vermeld welke materialen worden gebruikt + afmetingen

3. maak foto's van de plaats waar het moet komen (minium 3 foto's vanuit verschillende hoeken)

4. voeg een tekening bij van uw perceel (op schaal) en duid aan waar het tuinhuis moet komen

Dit alles in 4-voud en afgeven bij gemeente. Paar maand later hebde normaal gezien de vergunning. :wink:

Wordt het kadastraal inkomen van de woning aangepast als je voor een tuinhuis een bouwvergunning aanvraagt?

Eerlijk gezegd, vraag ik mij dat ook wel af. Weet iemand hier een antwoord op ?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan