Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Vergund geacht - Kadaster schets 207

• Tags administratie bijgebouw bouwvergunning
  • TLC

Lid geworden
    22 apr 2025
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Ik moet van de gemeente kunnen aantonen dat mijn bijgebouwen vergund geacht zijn.
    Ik weet heel zeker dat ze er al staan van vóór 22 maart 1978.

De gemeente wil dat ik een schets van het kadaster opvraag. Ik zie nu dat deze 110€ kost.
    Ben ik er zeker van dat die gebouwen dan ingetekend zijn? Gezien de gemeente ze nu pas ziet? Ze staan er al van 1971 :rolleyes:
    Zou het zonde vinden van dat geld als het niet zeker is dat het er op gaat staan.

Of kan ik beter via NGI een luchtfoto bestellen? (geen idee van de prijs)

"vergund geacht", gaat dat normaal niet over gebouwen van voor 1962 ?

Sinds toen zijn er bouwvergunningen ingevoerd.

Zie je de bijgebouwen staan op de luchtfoto van Vlaanderen van 1971, op geopunt.be? Zoja, heb je wat je zoekt.

Zie je de bijgebouwen staan op de luchtfoto van Vlaanderen van 1971, op geopunt.be? Zoja, heb je wat je zoekt.
    nee kan ze niet zien, is te onduidelijk, hele grote pixels

"vergund geacht", gaat dat normaal niet over gebouwen van voor 1962 ?

Sinds toen zijn er bouwvergunningen ingevoerd.
    Het is van voor 1978 normaal. Wij hebben ook bepaalde dingen die vergund geacht zijn omdat ze er staan van voor 1978 en dat was toen de uitleg van de gemeente. Je moet wel opletten wat je ermee doet dan…

Je kan luchtfoto's opvragen via NGI. Deze zijn veel beter qua resolutie dan geopunt. (doen wij vaak).
    Vergund geacht is normaal voor invoering gewestplan, is dus afhankelijk van in welk gewestplan het ligt.

Je kan luchtfoto's opvragen via NGI. Deze zijn veel beter qua resolutie dan geopunt. (doen wij vaak).
    Vergund geacht is normaal voor invoering gewestplan, is dus afhankelijk van in welk gewestplan het ligt.
    hoeveel kost het bij NGI?

Een digitale foto kost €33.
    Dank je wel. Hopelijk kan ik het er op zien, want er willen anders dat ik de garage 2 meter verplaats en moet ik veranda door architect laten tekenen, kost allemaal een bom geld en ben 300% zeker dat alles er al stond toen de buurman er bouwde in 1971.

Afhankelijk van de gemeente zal je toch een schets moeten aanvragen bij het kadaster. In principe zijn deze onweerlegbaar en sluitend, in de periode dat de gewestplannen werden opgemaakt zijn veel percelen opgemeten waar alle gebouwen op ingetekend staan met afmetingen en dergelijk.
    Bij een luchtfoto kan er discussie ontstaan over het al dan niet onweerlegbaar vermoeden aangezien hierbij niet zo duidelijk aangetoond kan worden hoe groot de constructie is op dat moment.

Afhankelijk van de gemeente zal je toch een schets moeten aanvragen bij het kadaster. In principe zijn deze onweerlegbaar en sluitend, in de periode dat de gewestplannen werden opgemaakt zijn veel percelen opgemeten waar alle gebouwen op ingetekend staan met afmetingen en dergelijk.
    Bij een luchtfoto kan er discussie ontstaan over het al dan niet onweerlegbaar vermoeden aangezien hierbij niet zo duidelijk aangetoond kan worden hoe groot de constructie is op dat moment.

Kadasterplannen staan niet echt gekend om hun nauwkeurigheid. Afwijkingen tot een halve meter zijn geen uitzonderingen...

Hier
    Wijzelf werken altijd met luchtfoto's van het NGI, dit wordt zelfs aangeraden door gemeentes en advocaten waar we mee samenwerken. Kadasterplannen zijn zoals Pidl zegt niet echt nauwkeurig. Maar een combinatie van beide zal zeker voldoende zijn.

Ik heb gisteren formulier ingevuld en naar NGI gestuurd, maar nog geen reactie.
    Hoe lang duurt het voor ik wat hoor? Beetje ongeduldig, maar doe al dagen geen oog dicht. 🙈

Kadasterplannen staan niet echt gekend om hun nauwkeurigheid. Afwijkingen tot een halve meter zijn geen uitzonderingen...
    Een kadastraal plan anno 2025 en kadastrale schets van die periode zijn totaal niet vergelijkbaar en zeker wel betrouwbaar om iets als vergund geacht aan te tonen. Uiteindelijk is het ook quasi de enige bron dat een gedetailleerde weergave van een perceel en zijn bebouwing zal weergeven. Ik heb tientallen dossiers gezien waar de afmetingen absoluut goed overeen komen met de hedendaagse toestand op duidelijke later toegevoegde koterij na.
    Als je een luchtfoto hebt van NGI en de dakbedekking ziet er anders uit kan je al zeggen dat het niet onweerlegbaar aangetoond is dat deze niet een heropgebouwde constructie is dat niet gedateerd kan worden.

Ken je toevallig geen landmeter of iemand uit de buurt die landmeter is?
    Als landmeter heb je toegang tot de databank voor afbakeningsplannen en kan je opzoekingen doen in de tabel 209 van het kadaster om mutatieschetsen te zoeken (gratis). Heb hier zelf al schetsen in gevonden en geraadpleegd van de jaren 1842.

Dus als er ooit iets aan uw percelen veranderd is of oudere bouwaanvragen/ mutaties gebeurd zijn is er wel een grote kans dat je ze hierin zou vinden.

Als je een adres of de kadastrale gegevens hier zou posten met evt foto om te zien over welke gebouwen het gaat kan dit ook gecontroleerd worden.

Ik heb gisteren formulier ingevuld en naar NGI gestuurd, maar nog geen reactie.
    Hoe lang duurt het voor ik wat hoor? Beetje ongeduldig, maar doe al dagen geen oog dicht. 🙈
    Meestal zit er bij ons tussen het versturen van het formulier en het verkrijgen van de foto een week. Als je hen belt en laat weten dat het dringend is, kun je het wel sneller krijgen.

Als landmeter heb je toegang tot de databank voor afbakeningsplannen en kan je opzoekingen doen in de tabel 209 van het kadaster om mutatieschetsen te zoeken (gratis). Heb hier zelf al schetsen in gevonden en geraadpleegd van de jaren 1842.

Dus als er ooit iets aan uw percelen veranderd is of oudere bouwaanvragen/ mutaties gebeurd zijn is er wel een grote kans dat je ze hierin zou vinden.

Als je een adres of de kadastrale gegevens hier zou posten met evt foto om te zien over welke gebouwen het gaat kan dit ook gecontroleerd worden.
    Lindelsebaan 40 Overpelt. Ik moet de garage en veranda er op kunnen zien.
    Ik heb van NGI een mail gehad dat ik een foto kan kiezen. Kreeg een klein voorbeeld fotootje.
    Maar ik vind het niet duidelijk. Gaat de foto die ik van hun koop beter zijn?
    Ik mag foto's met licentie niet plaatsen, dus even die van geopunt.
    Schermafbeelding 2025-04-25 123915.png

Lindelsebaan 40 Overpelt. Ik moet de garage en veranda er op kunnen zien.
    Ik heb van NGI een mail gehad dat ik een foto kan kiezen. Kreeg een klein voorbeeld fotootje.
    Maar ik vind het niet duidelijk. Gaat de foto die ik van hun koop beter zijn?
    Ik mag foto's met licentie niet plaatsen, dus even die van geopunt.
    Bekijk bijlage 109828
    Dit hangt meestal van het jaartal af, een foto van bv. 1971 (die ik onlangs kreeg) is zeker niet zo scherp als de foto hierboven. Wij gebruiken de foto's om te kunnen aantonen dat er een gebouw stond (en dus vergund geacht is). Het is dus op die foto's mogelijk om aan te tonen welke gebouwen er stonden (en eventueel waar verharding aanwezig is), maar heel scherp zijn die foto's niet.

Terug
Bovenaan