• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vergissing van in&uitloop septisch put?

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
176
Punten
43
Afgelopen weekend de septische put ingegraven. (kunststof model)

Nu, voor ik hem volledig dichtsmijt & nergens meer makkelijk bijkan toch nog eens 1 en ander bekeken.

In dat topic verwijst men naar de inloop, die met een bocht van 90°, en uitgeboord "kopke" onder het waterpeil komt te zitten.

Nu, de put hier heeft aan de ingang enkel maar een mof zitten.
Aan de uitgang zit die bocht van 90° wel.

In en uitgang heb ik niet verwisselt, gezien de uitloop duidelijk "auslauf" ingedrukt heeft. De inloop heeft "einlauf" staan.
Uitloop zit een CM of 6-7 lager dan de inloop.

Den auslauf zit in een apparte kamer, ik schat zo een 20CM in de breedte.

Kheb m'n hand eens in die coude gestoken langs de uitloop, is (buiten het geboorde gaatje van cm of 3 diameter) niets speciaal.

Zover ik volg hoe een septische put werkt, lijkt mij de kant van de uitloop niet echt uit te maken wat/hoe die "intern" geregeld is. De korstvorming zit hem in het grootste compartiment.
Mij lijkt het dat de inloop juist onder het "korstniveau" moet gebeuren, en best ook nog eens lager is dan het laagste punt van de overloop.

3 mogelijkheden dus;
1. Ik maak mij zorgen om niks, en sluit alles aan zoals die nu is.
2. Bedrijf die geleverd heeft, heeft in en uitloop omgedraaid. Ik haal die coude van 90° eruit, en zet hem langs andere kant (komt die diep genoeg dan? volgens mij niet).
3. Bedrijf heeft een coude van 90° vergeten zetten aan de inloop. Ik steek zelf snel nog eentje langs de inloopkant. (maakt de "diepte" uit? terwijl ik toch in de put zit, kan ik evengoed nog een stuk rechte buis erop zetten. )

Indien foto's meer zouden spreken/verduidelijken, post ik er graag!

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Dat gaatje in de overloopelleboog zat er al in bij levering ?
Er zijn verschillende manieren van aansluiten van een septische put. Deze manier lijkt mij niet verkeerd, er kan lucht weg en weer door de aanvoer, de put en de afvoer. De eventuele korst in het aanvoerdeel zal steeds gebroken worden door de invallende aanvoer en de bocht op de afvoer zal verhinderen dat er daar korsten kunnen doorspoelen.

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
176
Punten
43
Hmm oke, dan is het zo ‘erg’ nog niet.
Begon me zorgen te maken, als je in Google ook maar iets van septische put opzoekt over doorsnedes, zit er quasi altijd ofwel een T stuk, of een bocht van 90

dat gaatje zat er inderdaad al in.
Die coude is ook vastgelijmd.

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
176
Punten
43
Hier toch een foto gevonden van de situatie bij mij.
Klik

Inloop komt er recht in toe, uitloop gaat via T-stuk (bij mij via 90° bocht met een gaatje erin; wat dus hetzelfde is)

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Hier een voorbeeld van hoe het bij jouw zou zijn. Invoer boven de korst, overloop met een T-stuk en open bovenkant hier en bij jou een bocht met een boorgat wat op hetzelfde neerkomt.

1622573017852.png

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.965
Punten
113
Wat is het risico als er geen T-stuk op de uitloop zit? Want ik heb dat niet, en ik wil er eigenlijk niet meer in kruipen ?

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
176
Punten
43
Wat is het risico als er geen T-stuk op de uitloop zit? Want ik heb dat niet, en ik wil er eigenlijk niet meer in kruipen ?
Volgens wat ik er van ken, kans dat stukken korst mee door de afloop komen.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
Volgens wat ik er van ken, kans dat stukken korst mee door de afloop komen.
Klopt niet. Uw tussenshot in uwe septische put dient om uw 'korsten te scheiden van vloeibare kant.

Best is inloop onder de korst, met inderdaad bovenaan een gaatje geboord (indien een bocht gebruikt) meestal zet met daar een T op.

Put voor in gebruikname altijd vullen, liefst met regenwater, tot boven inloop en opening tussenschot (anders heb je de scheiding inderdaad niet zoals ik in punt 1 heb beschreven) en een potje enzymen.

Wat charel beschrijft (verse materie valt door die toplaag) dat klopt in het begin. Na verloop van tijd vormt er zich een relatief harde koek van zaken die niet ontbinden (vetten, haren, ...) en dan blijft alles daarop liggen. Waarschijnlijk tot gewicht groot genoeg is om er toch door te vallen, maar werking van uwe put verminderd, omdat er dan niet continu kan "afgebroken" worden. Je zal dus sneller moeten ruimen.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.785
Punten
113
Dat hangt er van af…
Als er een elleboog en buis naar onder op zit, maar zonder gat, dan heb je geen ontluchting, want voor vestoppingen kan zorgen in de buizen van huis naar de put.
Als er niks op zit, dan is er inderdaad risico met korst die kan doorspoelen en voor verstoppingen zorgt in de buizen van put naar riolering, maar normaal regelt het tussenschot dat.
Ipv een t-stuk of groot gat op de afvoer wordt er vaak gekozen voor meerdere gaten (bvb 10x diameter 10mm) die een soort van rooster vormen, tegen binnenkomend ongedierte vanuit de riolen (ook al zijn ratten begenadigd zwemmers en zelfs duikers).

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
176
Punten
43
Vullen tot boven inloop, da gaat niet gaan.
Afloop zit lager dan de inloop :)

Dus we zijn terug bij "af".
Kruip ik in de put voor een T-Stuk met +/- 50cm verlenging naar beneden te steken aan de inloop, of maak ik me teveel zorgen?

Of het nu relevant is of niet; is voor een huishouden van 2 personen, put heeft capaciteit van 1500l (netto), en zit enkel 1 toilet op aangesloten.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
Vullen tot boven inloop, da gaat niet gaan.
Afloop zit lager dan de inloop :)

Dus we zijn terug bij "af".
Kruip ik in de put voor een T-Stuk met +/- 50cm verlenging naar beneden te steken aan de inloop, of maak ik me teveel zorgen?

Of het nu relevant is of niet; is voor een huishouden van 2 personen, put heeft capaciteit van 1500l (netto), en zit enkel 1 toilet op aangesloten.
Vullen tot boven inloop én opening tussenschot als je een buis naar beneden steekt hé.

Je doet ermee wat je wilt. Maar nu je put nog proper is het toch altijd aangenamer om daar in te werken dan later.

50cm verlengen: je moet gewoon stukje (10 à 15 cm ) onder bovenkant opening tussenschot zitten. Zie ook: het op voorhand vullen van uwe put.

Haja, was ik vergeten vermelden: Aangezien je een plastiek put hebt moet je aanvullen rondom en te gelijk uwe put laten vollopen, en zo gelijk omhoog komen. Anders kan uwe put inklappen/open scheuren.

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
176
Punten
43
Haaaaa oké oké dan ben ik weer mee.

Ge hebt gelijk. Met dees weer een frisse duik nemen zal deugd doen :)

Ik neem ook DIY zijn comment mee in het achterhoofd. IPV 1 groot gat te maken met centerboor, maak ik er een 4-tal kleinere.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.785
Punten
113
Aangezien het enkel nog over de inlaat gaat bij jou is dat maken van kleinere gaten niet echt meer een punt… is enkel aan de uitlaat van belang.
En dan nog, de kans dat een rat, in het stikkedonker, de duik neemt in deel 2 van de put, en er dan in slaagt om ook nog het gat in het tussenschot te vinden, én levend terug boven komt in deel 1, dwars door de korst, zonder dat ze bvb eten ruikt om haar daartoe te motiveren…. heel klein.
Ik heb in elk geval nog nooit gehoord van ratten die uit het toilet kropen bij mensen met een septiek…

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
176
Punten
43
Kzou natuurlijk niet graag den eerste zijn die het u verteld hé :)

Mor ge hebt gelijk!

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Zoals ik eerder al schreef: Er zijn meerdere manieren om een septische put aan te sluiten. Velen hebben zowel bij in als bij uit een rechtstreekste buisopening zonder bocht of T-stuk en als de ingang hoger ligt dan de uitgang is daar zelfden een probleem mee.
Anderen daarentegen voorzien een bocht op de ingang en krijgen wel een probleem, zij moeten achteraf dan ook een gat in die bocht boren om de lucht weg en weer te laten gaan.
Invoer laten uitkomen onder de korst maakt dat de korst niet kan drijven tot voor den ingang om een verstopping te veroorzaken. Het nadeel hiervan is dan weer dat die korst onberoerd blijft en langs onder steeds maar blijft aangroeien en verdikken tot ze toch weer een probleem vormt omdat ze uiteindelijk over het schot heen gaat om zo de overloop te verstoppen.
Veel heeft te maken met de situatie ter plaatse en soms zijn het kleine verschillen in het hele systeem waardoor alles ofwel tientallen jaren zonder problemen werkt ofwel dat men jaarlijks of meer keren de put moet laten legen of reinigen.
Soit, zoals het systeem bij TS is voorzien zie ik zeker geen probleem al zou ik zelf eerder geneigd zijn om die bocht op de overloop ook weg te laten.
Het voornaamste is dat de overloop lager ligt dan en inlaat, dat er steeds lucht weg en weer naar alle kanten kan en dat de doorvoer van het eerste naar het tweede compartement onder de water zit, zo ergens in het midden van de hoogte.

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
176
Punten
43
Omdat er weinig "after-install" feedback komt van gebruikers:

Ik heb een bocht van 90° aangesloten op de inloop.
Niet voor alle bovenstaande redenen, maar:

De inloop kwam naar mijn "goesting" te ver in de put (eerste kamer), waardoor doorgespoeld WC-papier tot tegen het scheidingsschot vloog.
Dat stond me niet aan.
Gezien alle buizen al quasi vast lagen, heb ik er een bocht van 90° opgestoken langs binnen (gelukkig was het telkens proper water & "test"papier die doorgespoeld werd).

Put sinds vandaag in gebruik, na een opstart met de "pastilles" van Delhaize.

Nogmaals bedankt aan iedereen!

Edit: typfoutje gemaakt

Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 178789

Guest

De inloop kwam naar mijn "goesting" te ver in de put (eerste kamer), waardoor doorgespoeld WC-papier tot tegen het scheidingsschot vloog.
Dat stond me niet aan.
Gezien alle buizen al quasi vast lagen, heb ik er een bocht van 90° opgestoken langs binnen (gelukkig was het telkens proper water & "test"papier die doorgespoeld werd).

Bedankt voor de feedback, maar ik hoop wel dat je hiermee niet de problemen gaat krijgen waarvoor men je had gewaarschuwd.
Het staat je niet aan zeg je, maar wat zou volgens jou dan het probleem zijn met wc papier dat in de put tot tegen het scheidingsschot vliegt ?
Komt die bocht nu onder water uit en is daar dan een ruim gat in geboord om toch nog lucht te kunnen laten weg en weer gaan in het systeem ?

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
176
Punten
43

Dat stond me niet aan.

Dan hoop ik maar dat je hiermee niet de problemen gaat krijgen waarvoor men je had gewaarschuwd.
Het staat je niet aan zeg je, maar wat zou volgens jou dan het probleem zijn met wc papier dat in de put tot tegen het scheidingsschot vliegt ?
Komt die bocht nu onder water uit en is daar dan een ruim gat in geboord om toch nog lucht te kunnen laten weg en weer gaan in het systeem ?
Wel, dat er ‘zwart water’ direct door het tussenschot komt. Indien WC-papier dat al doet,
Bovenaan de bocht van 90 heb ik een gat geboord van 20mm, dat staat boven water.
De onderkant komt onder water.

in ieder geval, moest ik problemen krijgen, laat ik het weten in dit topic!

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Oké, maar dan ik zou toch alvast dat gaatje veel groter maken ! Minstens met een diameter van 4 cm !

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan