Vergelijking ketels

Lid geworden
5 jan 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag allen,

Ter vervanging van onze ketels een aantal offertes opgevraagd.
Toevallig wordt hier 2x een Bosch voorgesteld en 1x een Vaillant, ter vergelijking heb ik bij deze laatst ook een alternatief van Bosch gevraagd.

Dus 3 voorstellen bosch en 1 voorstel Vaillant. Toevallig is er bij Bosch ook 3x een andere ketel voorgesteld.
Ik begrijp niets van de verschillen. Iemand die meer uitleg kan verschaffen over de verschillen of kwaliteit? Prijs voor plaatsing van de ketel heb ik ter info er bijgeschreven.

Offerte 1: Bosch GC7000iW 35C 5,6-30kW cv/ww (€2.622,55 )
Offerte 2: Bosch 3000W ZWB 28-3 CE (onder noemer "Normaal gebruik ik de GC7000iW, maar deze zijn momenteel nergens te verkrijgen"): prijs nog te bekomen
Offerte 3: Vaillant ecoTec plus VCW 346 (€ 2 961,67)
Offerte 3b: Bosch GC2300iW 24/30 Combi (€ 1 933,72)

Steeds met slimme thermostaat (niet in prijs). Ik heb links naar de verschillende webpagina's geplakt. Ik begrijp de verschillen niet. Lijkt me steeds quasi dezelfde details in andere woorden. Enkel de 3000W is precies minder modulerend begrijp ik.

Iemand die wat tips kan geven? Andere dingen om op te letten? Eén van de installateurs vermeldde bv dat het "zeer belangrijk is om alle radiatoren te laten kuisen", waarvoor de andere uiteraard geen prijs gaven.

Verschil in kwaliteit van de 'slimme' thermostaat + app tussen Vaillaint, Bosch en buderus (offerte 1 regeling)?

Met vriendelijke groeten,
Bouwinfome

panda407

Nieuw Lid
Lid geworden
6 nov 2022
Waarderingsscore
3
Punten
8
Ik ben momenteel ook opties aan het bestuderen, gaat van all-electric warmtepompen tot hybride met gascondensatieketels.

Je zult eerst wat meer info moeten geven over jouw situatie. Hoe groot is je huis/appartement en wat is je warmwaterbehoefte? Van welk bouwjaar is je huis/appartement?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.528
Punten
113
Ik ben momenteel ook opties aan het bestuderen, gaat van all-electric warmtepompen tot hybride met gascondensatieketels.

Je zult eerst wat meer info moeten geven over jouw situatie. Hoe groot is je huis/appartement en wat is je warmwaterbehoefte? Van welk bouwjaar is je huis/appartement?
Hybride is zelden de beste oplossing

tumkie

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2007
Waarderingsscore
272
Punten
63
De 7000 kan je vergelijken met ne BMW 5-reeks , de 3000 is de oudere top22/28-versie en de 2300 is het instapmodel . Vooral sanitair warm water is het verschil. Hier hangt de Buderus tegenhanger vd 7000i nl de GB172i. Topketeltje … zou altijd voor de 7000 gaan . Alle EMS-thermostaten van Bosch zijn slim want ze communiceren nl 100% met alle BUS-deelnemers

De 7000i is normaal terug op stock bij de groothandels

Lid geworden
5 jan 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1

Oude rijwoning. Gevels niet geisoleerd. Ramen laag rendement dubbel glas. Verbruik ~1100 m3. Momenteel verwarmen we tot 19°, vorig jaar 20,5°
Voornamelijk douchen, momenteel wordt hier 1x week een bad genomen.
Los ervan staat het buiten kijf dat we een gasketel zonder boiler gaan zetten. Vraag is voor welke

Lid geworden
5 jan 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
De 7000 kan je vergelijken met ne BMW 5-reeks , de 3000 is de oudere top22/28-versie en de 2300 is het instapmodel . Vooral sanitair warm water is het verschil. Hier hangt de Buderus tegenhanger vd 7000i nl de GB172i. Topketeltje … zou altijd voor de 7000 gaan . Alle EMS-thermostaten van Bosch zijn slim want ze communiceren nl 100% met alle BUS-deelnemers

De 7000i is normaal terug op stock bij de groothandels
Zeer duidelijk @tumkie . Begrijp dus vooral dat het sanitair water verschilt. Is het verschil in comfort/kwaliteit/levensduur zo groot dat het 1000€ waard is?

Hoe vergelijken ze zich tov de Vaillaint?

Wat ik zelf gek vind uit de datasheets, is dat de 2300W misschien wel het laagst vermogen heeft, maar de hoogste energieefficientie en stilste werking. Dat vond ik best verrassend.

panda407

Nieuw Lid
Lid geworden
6 nov 2022
Waarderingsscore
3
Punten
8
Oude rijwoning. Gevels niet geisoleerd. Ramen laag rendement dubbel glas. Verbruik ~1100 m3. Momenteel verwarmen we tot 19°, vorig jaar 20,5°
Voornamelijk douchen, momenteel wordt hier 1x week een bad genomen.
Los ervan staat het buiten kijf dat we een gasketel zonder boiler gaan zetten. Vraag is voor welke
Afhankelijk van hoeveel personen jouw huishouden telt, lijkt me een doorstromer inderdaad beter. Boilers verbruiken denk ik ook te veel energie voor kleine huishoudens. Qua vermogen zou ik ervan uit gaan dat die offertes gebaseerd zijn op correcte berekeningen van jouw woning.

De duurdere ketels hebben vaak een groter modulatievermogen (of die indruk heb ik toch), waardoor ze ook bij kleine prestaties kunnen blijven branden i.p.v. telkens opnieuw starten en stoppen. Als je zegt dat je een oude woning hebt zonder isolatie en de temperatuur graag iets hoger hebt, heb je misschien voldoende aan een ketel met een beperkter modulatievermogen. Daar kan je een beetje op besparen.

Mijn ouders hun woning (1989) heeft ook geen geïsoleerde gevels. de spouwmuren opvullen gaat ook niet, omdat de ruimte te beperkt is (of zo had ik dat begrepen). Ze kijken daarom nu of platen voor de muren zetten iets kan helpen.

https://www.engie.be/nl/blog/isolatie/binnenmuren-isoleren-voor-of-tegen-en-met-welk-materiaal

Bovenaan