• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verdoken lek?

Lid geworden
30 okt 2024
Waarderingsscore
9
Punten
3
Dag iedereen

Ik denk dat ik ergens met een verdoken lek moet zitten, onze waterafname
Is de laatste maanden hoger dan anders (11m2 tov. 7-9m2). Nu zijn we onlangs een nachtje weg geweest en heb ik voor vertrek de waterteller genoteerd, en bij terugkomst (30u later) bleek deze 0,3m2 te zijn opgelopen. Uiteraard stonden alle water afnemers uit. Wat mij daarnet wel is opgevallen wanneer ik de hoofdkraan dichtdraai die vooraan binnenkomt, de druk direct zakt, dit zou toch niet mogen als er nergens water wordt afgenomen?

Zie ik iets over het hoofd of zit ik daadwerkelijk met een lek?

Alvast bedankt

De kans is groot dat je met een lek zit 0.3m³ oftewel 300 liter op 1 nacht (2 dagen) is geen klein beetje.
In c kan je via de verzekering een lekdetectie laten doen maar als er nergens zichtbare schade is weet ik niet dat ze tussenkomen.
Kan je aan de collectoren? Anders deze 1 voor 1 afsluiten om zo al een richting te weten waar je moet zoeken. Indien de collectoren dan ook nog eens afsluiters zouden hebben per uitgang kan er nog specifieker gezocht worden.

Hoe weet je dat de druk zakt nadat de hoofdkraan gesloten is?
Staat er dan een drukmeter tussen?

Goedemorgen

Bedankt voor je reactie, voor zover ik weet kan ik niet aan de collectoren (huis van de jaren 50). Verzekering en watermaatschappij zijn op de hoogte, schadedossier is opgesteld, en loodgieter/lekdetectie ging contact met me opnemen. Maar die waarschuwde me al dat de kans niet onbestaande is dat ze niks gaan vinden, daar dit maar een klein verlies is volgens hen..

Vlak na de toevoerkraan staat een manometer, die direct van 4 bar naar 1-2bar zakt bij dichtdraaien..

Heb even gekeken en in mijn kelder zit een collector, die van daaruit vertrekt naar 4 verschillende circuits, elk met hun kraantje, dus nu zal ik deze een voor 1 dichtdraaien snachts.

Kijk ook het overdrukventiel van de verwarmingsketel, elektrische boiler of elektrische keukenboiler na. Kan zijn dat dit blijft lopen / druppen.
Inderdaad, dit was bij mij de oorzaak

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan