• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Verdeelkast elektriciteit - Aarding / vorkkammen / voltages

Lid geworden
19 aug 2018
Waarderingsscore
0
Punten
0
Daar ik begonnen ben mijn kast voor te bereiden heb ik enkele algemene vragen voor de inrichting van mijn verdeelkast... Een standaard simpel kastje heb ik wel eens bedraad, maar nu zit ik met een hoop dat voor mij nieuw is ook al omdat ik hier domotica wil in steken.

1) De 4x10 mm² die binnenkomt in de kast, dient deze zo kort mogelijk te lopen naar de hooffdifferentieel? Of mag deze nog over de bodem van de kast naar de andere kant lopen? Momenteel heb ik het zo kort mogelijk genomen, maar het zou handiger zijn voor mijn indeling om deze tot de andere kant te laten lopen...

2) Ik veronderstel dat het geen probleem is om KNX actoren en 230V automaten op dezelfde rail te zetten bij plaatsgebrek (normaal niet nodig, maar ik wil zeker zijn).

3) Ook niet nodig waarschijnlijk maar toch: bij het gebruik van vorkkammen, dient de opdrukking hier dan van gevolgd te worden? Indien niet, moet deze dan overplakt worden?

4) Mijn kast is een Vynckier Fix O Rail Senior. Deze is dubbel geaard. De bijgekochte aardingsrail wordt dan ook bevestigd door plastiek houders aan het metalen frame waar de rails op zitten (zie foto).
Het metaal van de aardingsrail en van het din-rail-frame maken dus geen contact met elkaar, het metalen din-railsysteem zit normaal niet op de aarding aangesloten in deze kast.
Maar ik wil nu een din-rail gebruiken voor Wago-klemmen. Deze klemmen zouden op de din-rail zitten met hun aarding (Wago 2003-7646).
Dus moet de din-rail (of beter gewoon heel het railsysteem, daar alles metaal is ...) natuurlijk wel verbonden worden met de aardingsrail onderaan de kast ...
Heeft dit enig gevolg voor de "dubbele aarding" van deze kast (want de plastiek stukjes van de aardingsrail hebben natuurlijk geen nut in dit geval...)?
Dien ik voor de hoofddifferentieel in dit geval iets extra te voorzien? Of ben ik beter om andere rijgklemmen te kopen waar de aarding niet van op de DIN-rail komt te zitten?
Ik denk dat het gewoon geen probleem vormt, maar vraag me dan af waarom die plastiek klepjes op de aardingsrail voorzien zijn voor de bevestiging ... Volgens mij MAG het DIN-railsysteem altijd geaard worden.

Bijlagen

• 20190626_193329.jpg
    20190626_193329.jpg
    302,2 KB · Weergaven: 6
Verkeerde topic, mijn excuses!

1) mag je laten lopen zoals je wilt zolang deze dubbel geïsoleerd blijft zo dicht mogelijk tot de aansluiting.

2) geen probleem

3) moet volgens mij niet maar wel aan te raden natuurlijk, als je andere volgorde gebruikt misschien best ook zo noteren op de kam.

4) u kast is niet dubbel geaard maar dubbel geïsoleerd dit heeft een andere betekenis!

Ik persoonlijk heb de aardrail weggelaten en gewoon alles via klemmen gedaan.

Je dinrails aarden mag dus geen probleem zijn.

Greetz Gert

Bedankt voor de antwoorden. Normaal zie je ook altijd de opstelling van de linkerkant starten (dus de eerste automaat linkerkant van de rail iedere keer.) Ik vind nergens terug of ze er een probleem van kunnen maken indien dit van de rechtse kant wordt opgebouwd? Volgens mij is dat reglementair wel in orde, maar ik denk dat de keurder maar eens raar in z'n haar zou krabben...

Bijlagen

• 20190628_172417.jpg
    20190628_172417.jpg
    523,6 KB · Weergaven: 10
Kan perfect vanaf rechts

Mijn diffs zitten ook rechtsonder samen met de overspanningsbeveiliging. Hieromtrent zijn geen regels

Greetz Gert

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan