• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verdeelkast aanpassen

Lid geworden
5 sep 2016
Waarderingsscore
10
Punten
18
Ik moet een verdeelkast aanpassen van een aangekocht pand (voormalig tandartspraktijk). Een deel van de kringen worden niet meer gebruikt (stopcontacten voor allerlei apparatuur die we niet gebruiken -> foto S en T). In de plaats moet wel een 4 polige 16A automaat komen. Q en R schuif ik hiervoor naar rechts. De nieuwe 4 polige boven de 300mA verliesstroomschakelaar. Hier moet ik dus nieuwe kabel leggen en verdelen. Maar de bestaande kabels zijn zoals je kunt zien voorzien van aderhulsjes. Ik heb dat in het verleden nooit gebruikt. Is dit misschien verplicht tegenwoordig? Ik meen mij te herinneren dat ik meeraderige kabel gebruikte in het verleden, dat klemt toch voldoende in een automaat denk ik... 6mm2 is hier gebruikt denk ik, misschien beter 10mm2 gebruiken?

Weet iemand wet het onderdeel helemaal onder rechts in de kast is? Heeft mogelijk te maken met het alarm?

alvast bedankt.

Bijlagen

• bouwinfo_1.jpg
    bouwinfo_1.jpg
    205,2 KB · Weergaven: 33

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.245
Punten
113
Het is een beetje dubbel wat die hulsjes betreft. De ene zegt dat het moet van het arei, de andere zegt dat de kooiklem een vergelijkbaar effect heeft en zonder dus ook mag van het arei. Ik gebruik ze altijd op samengestelde aders om geen discussies te hebben.

Die kast onderaan rechts is naar alle waarschijnlijkheid een geschakelde voeding, bvb voor led-verlichting op vaste spanning.

BCelektrotechniek

Zeer Actief lid
Lid geworden
20 mei 2007
Waarderingsscore
143
Punten
43
Hulzen zijn niet verplicht als de fabrikant van de automaat of klem het toe laat. De meeste automaten tegenwoordig kunnen tot 10mm² zonder huls. En er zijn klemmen van grote diameters die het ook niet nodig hebben. Ik heb er hier zelfs liggen van 70mm² waar geen huls op moet. Maar dat gezegd zijnde, het is properder met hulzen.
De doorsnede van de draden hangt af van de (samengestelde) stroom. Tegenwoordig is huishoudelijk alles in 10mm² gekableerd en de verdeelrails zijn ook 10mm² meestal.

400 volt

Actief Lid
Lid geworden
17 mei 2007
Waarderingsscore
36
Punten
28
ik weet niet welke keurder een installatiegoed keurd zonder draad hulzen .

Lid geworden
5 sep 2016
Waarderingsscore
10
Punten
18
Ik wil het wel met hulzen doen maar aan de verliesstroomschakelaar vertrekken er al 2 draden. Zo te zien zijn er geen hulzen van 3x10mm2...
Welke tang kan je aanbevelen?
Speelt de gebruikte kleur van het hulsje een rol?

Brecht g

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 dec 2021
Waarderingsscore
122
Punten
43
Een deftige tang kost wel wat.
Kan je evengoed 2 meter 5G10 kopen.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.101
Punten
113
Een deftige tang kost wel wat.
Kan je evengoed 2 meter 5G10 kopen.
Heb enkele tangen van AliExpress .
Rj45, mc4, voor adereindhulzen.
Kan niet klagen over de kwaliteit. Is natuurlijk voor sporadisch gebruik.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.245
Punten
113

Brecht g

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 dec 2021
Waarderingsscore
122
Punten
43
@Mario_ met een 'deftige' tang had ik het op een kwaliteitstang voor intensief professioneel gebruik.
Een maand geleden kocht ik er tien en die kwamen op 145€ (excl BTW en korting) per stuk.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.101
Punten
113
@Mario_ met een 'deftige' tang had ik het op een kwaliteitstang voor intensief professioneel gebruik.
Een maand geleden kocht ik er tien en die kwamen op 145€ (excl BTW en korting) per stuk.
Weet ik, maar als niet professioneel heb je zo'n tang niet nodig. En dan is een alternatief zoals die perfect om enkele keren te gebruiken.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.452
Punten
113
Schneider Resi0 reeks mag zonder adereindhulsjes tot max 2x16mm².
Per fabrikant/type te checken in de technische info van de fabrikant.

Voorbeeldje van de differentieelschakelaar:

resi9.png

De iC60a mogen tot 3x10mm²

Lid geworden
5 sep 2016
Waarderingsscore
10
Punten
18
Ik heb een tekening gemaakt hoe de kast aangepast moet worden. Er vallen heel wat kringen weg. Nu wil ik ook één laadpunt voorzien. Het is me niet duidelijk wat de regels hier rond zijn mbt type ALS etc. Ik zou een nieuwe laadbox willen kopen (max op 16A laden 3 fasen -> 11kW). Welke laadbox neem ik best (ik heb geen zonnepanelen) en welk type ALS moet ik plaatsen ?

bedankt!

Bijlagen

• Verdeelkast_bestaand_nieuw.pdf
    36,1 KB · Weergaven: 8

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.245
Punten
113
Als er maar 1 laadpunt is, en de paal heeft een ingebouwde 6mA DC beveiliging, dan is een dedicated type A 30mA voldoende en dan mag die ook gewoon achter de 300mA hoofddiff.

Lid geworden
5 sep 2016
Waarderingsscore
10
Punten
18
Vanwaar die gigantische prijsverschillen?
400€

vanaf 800€ex BTW...

Lid geworden
5 sep 2016
Waarderingsscore
10
Punten
18
Nog een bedenking die ik heb indien ik aderhulsjes zou gebruiken. Als ik 2 aders samen klem, zit de huls dan niet in de weg ter hoogte van de aansluiting van een verdeellat?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan