• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verbruik warmtepomp en met zonnepanelen

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
Hey,

Ik heb mij ingeschreven voor enkele samenaankopen voor zonnepanelen.
Wij hebben echter nog maar weinig gegevens over ons elektriciteitsverbruik aangezien we nu nog maar 1 jaar kunnen zeggen dat onze verbouwing ten einde is.
Hierbij onze gegevens.
Renovatie grote woning, bouwopp. ruwweg 15 x 11 m, geen K-peil dus maar 28 cm glaswol in dak, 10 cm gespoten PUR in vloer, 10 cm PIR platen in muur.
Vloerverwarming beneden verdieping, boven verdieping ventiloconvectoren die voorlopig nog niet opstaan, maar vorige winter wel gedraaid hebben.
Enkel circulatie van warm water, geen extra ventilators opgezet.
Onze jaarafrekening elektriciteit zegt ons dit:
Piek: 2668 kWh
Dal: 3660 kWh
Totaal: 6328 kWh 
​Wij verwarmen met een lucht water warmtepomp, begin niet over gas of mazout aub want allebei niet mogelijk hier.
General waterstage, type met 2 ventilatoren als buitenunit.
Ik heb vorig jaar de parameters op de binnenunit zelf aangepast om deze te optimaliseren.
Vermoedelijk heb ik dit redelijk OK gedaan.
Wij zijn voorlopig met 2 volwassenen en 1 kindje.

Is dit verbruik inderdaad redelijk OK?
Aangezien elektriciteit onze enige kost is van energie, is het - naar mijn goeddunken - zeer nuttig om na te denken over installatie zonnepanelen.

Is dat zo?
Wat voor een installatie word hier voor aangeraden?
Dan bedoel ik grootte, omvormers, kostprijs, ...
Zo ben ik wat voorbereid als ik wat verkopers ontvang.
Bedankt om te lezen en te antwoorden,
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Voor de grote van de installatie spelen orientatie en helling van je dak wel een rol.

Immers hoe slechter die zijn hoe groter de installatie moet worden.

Met die gegevens kun je dan ook de juiste omvormer kiezen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
verder beantwoord je je eigen vraag, want als electrisch verwarmen je enige optie is ( reden lijkt me raar) dan is idd het overwegen van zonnepanelen  een optie
 

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
Voornamelijk Zuid-Zuidwest.

ori.png
 

Bijlagen

  • ori.png
    ori.png
    422,5 KB · Weergaven: 0

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Als het verbruik inclusief verwarming en SWW is, vind ik het zeer laag :). We hebben hetzelfde, enkel puur elektriciteitsverbruik (gezin met 4), dus exclusief verwarming.

Ik zie dat je een tweevoudig tarief hebt - die meter moet eventueel ook aangepast worden als je alles uit je zonnepanelen wil halen (want anders telt enkel de dagteller terug = waar je waarschijnlijk niet zo veel verbruik op hebt).
 

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
Alles is er inderdaad bij inbegrepen, dit is de totale factuur voor het jaar 2016. Er staat ook een berekening over 378 dagen, wat overeenkomt met de periode van jaarfactuur tot jaarfactuur (23/8/16 tot 5/9/2017), zie ik een verbruik van 6717 kWh.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Met een oost-west oriëntatie zal je wel wat extra panelen nodig hebben, maar de omvormer mag lager blijven. 

Voor een productie van 6300 kWh per jaar (wat overigens bijzonder laag is voor all-in) moet je met een omvormer van 5 kVA net goed zitten (wat betekent dat je in de goedkopere monofase modellen kan blijven).

Panelen zal al snel naar 8kWp gaan, en dat is vrij veel voor 1 omvormer. Misschien zal er toch iets specialer model nodig zijn. Misschien met 3 of 4 strengen (als die al courant zijn te vinden in monofase onder 5kVA). Dus mogelijks toch 2 lichtere omvormers nodig.

Een O-W opstelling werkt nog altijd heel goed, maar is per geproduceerd kWh toch een heel stuk duurder.

De verkopers kunnen dat allemaal perfect uitrekenen, maar verwacht niet dat je voor 5000 euro gesteld zal zijn. Zal eerder richting het dubbele gaan...

 

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Omdat je hoedanook met 2 vlakken met verschillend schaduwgedrag (en invalshoek) zit hebbje minstens 2 strengen nodig. Zo kan de omvormer per streng het ideale productiepunt instellen. Dat is heel belangrijk (tenzij je twee aparte omvormers hebt natuurlijk, dan hebbje automatisch 2 strengen).

Per streng is er een maximum aantal panelen dat kan aangesloten worden (eigenlijk een maximum voltage en stroom).
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ideale hellingshoek voor onze contreien is rond 35°. Zit je daar bovenof onder, dan kost dat opbrengst. Ik heb bvb 15° bij een installatie van 5300Wp. Dat kost me het jaarverbruik van 5 uur televisie per dag! We kijken niet elke dag 5 uur, maar het geeft een idee van de impact.
 

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
Daarnet de eerste verkoper in huis gehad. Veel uitleg (te veel vind ik zelfs). Maar wel heel duidelijk hoe vrij wij zijn in onze keuze van panelen, omvormers, ...Onmiddellijk offertes (3) opgesteld waar wij zelfs heel gemakkelijk van kunnen afwijken.

Ons huis is trouwens links onderaan op de foto, moest dat niet duidelijk zijn voor iedereen.

Omwille van het schaduwgedrag, stelde deze verkoper voor om te beginnen met enkel het hoge dak naar het zuidwesten te nemen, en eventueel aan te vullen met enkele panelen op een ander stuk. 20 panelen zouden er in principe op dat hoge dak opkunnen (volgens mij wel heel nipt).

Hij raadde natuurlijk glas-op-glas panelen en micro-omvormers aan. Die micro-omvormers zijn een serieuze meerprijs, maar ik zie er ook wel de voordelen van in. Als ik de offertes vergelijk, dan is er weinig verschil in kostprijs tussen de panelen, maar dus wel op die micro-omvormers. Ik geef een stukje beeldmateriaal, zodat jullie mee kunnen nadenken.

Offerte 1 is met glas-op-glas panelen (neusje van de zalm volgens verkoper)

zon1_0.png


Offerte 2 is met chinese panelen

zon2_0.png
 

Bijlagen

  • zon1.png
    zon1.png
    61,3 KB · Weergaven: 1
  • zon2.png
    zon2.png
    72,3 KB · Weergaven: 1

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
Die micro-omvormers, die zorgen er dus voor dat de panelen in parallel ipv serie staan, waardoor, als ik panelen nog extra leg, het geen kwaad kan dat deze gedurende een deel van de dag schaduw krijgen.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Je hebt nog niets over de helling van je dak geschreven.

Ik vermoed dat die 5kw omvormer ook wel door een 4kw kan worden vervangen.

Je schrijft nu over schaduw, hoeveel is dat dan?
 

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
Dakhelling is ongeveer 35°. Op de google-maps afbeelding kan je zien hoeveel schaduw het hoge dak geeft aan het lage dak. Het hoogst gelegen dakgedeelte ontvangt geen enkele schaduw.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Aangezien alle panelen op hetzelfde dakvlak komen zonder schaduwverschillen vraag ik me af waarom je micro-omvormers zou nemen?

Ik vind dat wel vrij duur voor 5600 Wp. wij hebben voor 5300Wp 6 maand geleden in een groepsaankoop 6000 euro gegeven, en was dan nog op plat dak (duurdere draagstructuur). Wel voor de chinezen gekozen, omdat die uit testen tegenwoordig even goed blijken als zgn europese. Zelfs de omvormer is een chinees. 10 jr garantie, uitbreidbaar tot ... (niet genomen - ik koop binnen 15 jaar wel een nieuwe)

Hoeveel opbrengst  garanderen deze jou met die 5600 / 5500 Wp?
PVCalc geeft mij met basisgegevens  en een oriëntatie 250° (redelijk west) rond de 4600 kWh/jr

En waarom zo'n zware omvormer? Dat kan toch naar 4,2 of 4,4 kVA? Al zeker op het westen.
Maar SMA heeft die niet. Scheelt wel 100 euro per jaar aan taksen.

Ik heb in PVCalc eens de test gedaan met 2 vlakken van elk 10 panelen
komt gevoelig slechter uit (3400 kWh/jr) dus de keuze om enkel het grote ZW-vlak te gebruiken is alvast niet slecht.
 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Oeps.. net nog eens foto bekeken van de ligging.

Die 20 panelen liggen niet allemaal op de hoge dak waarschijnlijk?
Dan ga je heel veel verlies doen in opbrengst. massale schaduwplekken.

met www.suncalc.org kan je zelf kijken op welke datums en van welke uren tot welke uren de schaduwen hoe ver vallen. Je geeft een locatie op aarde in (je kan ook zoeken op de kaart) en dan geef je een lengte van het object in, en dan tekent die op de kaart de schaduw (wel genoeg inzoomen zodat je de schaduwlengte ziet op de kaart).  om de schaduw van het ene op het andere dak te zien geef je het hoogteverschil in.

Zo kan je een beetje inschatten tot waar de schaduw komt en wanneer het het ergste is. op die manier kan je de verwachte opbrengst wat bijstellen naar beneden. (in PVCalc zie je ook op welk uur van de dag je gemiddeld het meeste opbrengst hebt als je een datum instelt).
Op suncalc kan je in de grafiek ook de positie van de zon verslepen om de schaduwbeweging te zien. datum en tijd past zich dan automatisch aan.
 

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
Bedankt (zeker DIY!) om mee na te denken. Ik heb ondertussen een nieuwe offerte binnen van een ander bedrijf, waar ik me tijdens het gesprek beter bij voelde (misschien omdat het een knappe jongedame was?).

Zij stelde resoluut voor om een NO-ZW te leggen, zodat we niet moesten werken met verschillende dakvlakken ZW (esthetisch minder) en micro-omvormers. 18 panelen op het ZW, 12 panelen op ZO. Kosten van installatie zijn hoger dan enkel ZW, maar omvormer kan lager blijven. Jaarlijks prosumententarief blijft zo lager.

Hier kwamen we aan de volgende cijfers:

30 panelen Phono Solar (black mono), 280W, totaal 8400WP, GOODWE 5kw omvormer 3 fase, 10 jaar product en 25 jaar vermogensgarantie, 10 jaar garantie omvormer. Terugverdientijd 6 jaar, winst na 25 jaar 60.000 euro.

Prijs incl btw 8900 euro.

Hoe dat ze juist aan die winst komen, weet ik niet. Zoveel betalen wij jaarlijks niet aan elektriciteit, maar kom.

Wij zitten bij infrax, de kost van een nieuwe, enkelvoudige meter zou 0 euro zijn. Klopt dit?

 

Mij lijkt dit een mooie prijs voor zo'n grote installatie?

 
 

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
Ondertussen bij Infrax toch gevonden waar je de prijs ziet van de nieuwe meter. Inderdaad 0 euro.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik heb dat eens ingevoerd in PVCalc

Volgens mij is de voorkant van het huis eerder NO en niet ZO, en ik heb gekozen voor een draaiing van 22° uit de as O-W. Vooraan 12x280Wp (3360Wp), achteraan 18x280Wp (5040Wp). 45° dakhelling gekozen. De panelen hebben een wat mindere temp-coëff van -0.45
Dit is de link voor de gekozen waardes.

De geschatte jaaropbrengst komt daarmee op 6186 kWh.

De 5kVA voor de omvormer lijkt ook goed gekozen.

Om dezelfde opbrengst te hebben op een zuiver zuidelijke helling zou je 6300Wp moeten leggen met dezelfde omvormer. Dat is dan 8900/6300 = 1,41 eur/Wp equivalent. Dat is gevoelig meer dan de tegenwoordig gangbare 1.05 tot 1.10 bij groepsaankopen, maar je hebt dan ook een bijzondere opstelling. Het nut van de micro-omvormers ontgaat me wel een beetje. Ben je zeker dat die er bij zijn? Wat doet die inverter van 5kVA daar dan nog bij? Hier zijn geen bijkomende schaduwen te verwachten op de afzonderlijke dakhelften, dus twee strengen is voldoende. 
De werkelijke prijsverhouding ligt met 8900/8400 = 1.06 eur/Wp alsnog zeer scherp.

De panelen hebben een open voltage van 38.5V (dus voor de 18 is dat max 700V) en een operating voltage bij max power van 31.61V (dus max 600V samen).
Voor de monofase DNS-serie is dat te veel, vandaar de keuze voor de (wat duurdere) SDT reeks (deze kan tot 800V op een streng aan, nominaal 620V)
Ik heb eens enkele maanden vooruit en achteruit (rond 21 juni) gekeken en de panelen geven toch een groot deel van de dag boven de 4000W gedurende vele maanden (bij schitterend weer).
Daarom denk ik dat een 5kVA omvormer een goede keuze is boven een 4kVA. Er zou mogelijks te veel opbrengst afgetopt worden met een 4kVA model, hoewel het perfect de panelen aankan. Meer dan 100 euro per jaar (de meerkost aan prosumententarief voor 4kVA)? Wie zal het zeggen... hangt af van het weer. PVCalc rekent enkel met clear-sky.

Voor wat je krijgt betaal je zeker niet te veel.

Het rendement? ruw gerekend...

* 6100 kWh * 0.25ct/kWh (gemiddeld, inclusief alle taksen zonder PV) = 1525 eur besparing per jaar
* helaas te verminderen met prosumententarief, afhankelijk van regio tussen 500 en 600 euro per jaar
dat geeft alsnog 900 euro per jaar opbrengst. voor 8900 eur investering is dat bij mij 10 jaar break-even.
halfweg de periode misschien nog een nieuwe omvormer van 1500 euro, maakt 12 jaar break-even.
Dan blijft er nog 12 jaar à 900 euro, maakt 10800 euro opbrengst. net genoeg voor een nieuwe installatie na 25j. (en 25j geen elektriek betaald)
Eigenlijk moet je nog wat indexeren en zo, en dan kom je op een hoger bedrag uit, maar binnen 25j kan je met dat VEEL hoger bedrag toch maar even veel doen als met die 10000 nu.

 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Uw besparing is eigenlijk wat je jaarlijks zou betalen aan elec- die 500€ . Alles wat je meer produceert ... is weggesmeten.
Dan moet je ook nog kijken want sommigen bieden een solar-tarief aan. Dus heb je zonnepanelen voor bv 1/3 van je verbruik, dan krijg je de rest aan een goedkoper tarief...
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
tjay zei:
Ik zie dat je een tweevoudig tarief hebt - die meter moet eventueel ook aangepast worden als je alles uit je zonnepanelen wil halen (want anders telt enkel de dagteller terug = waar je waarschijnlijk niet zo veel verbruik op hebt).

De nachtteller draait in het weekend ook terug, tenminste als het weer eens wat wil meezitten.

Maar of het zinnig is om een dubbele teller te hebben weet ik niet. Om de een of andere domme reden hebben wij dus ook een dubbele teller terwijl we met zonnepanelen liggen. Benieuwd hoe het gaat zitten als we de afrekening gaan krijgen. We verbruiken nu zoveel mogelijk op dagtarief omdat die uiteraard het meeste terugdraait. Misschien schakelen we op termijn ook over op een enkelvoudige teller, maar misschien wachten we daar beter nog wat mee (slimme meters en heel die zever...).
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan