Verbruik verwarming voor één kamer

Lid geworden
29 feb 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Niet echt een bouwvraag, maar ik hoop hier toch het antwoord te vinden.

Ik kreeg onlangs de afrekening van de verwarmingskosten van de studentenkamer van mijn zoon. Hij heeft een kamer van 16 m², met één buitenmuur met één raam (enkel glas). Er zijn ook nog verdiepingen boven zijn kamer. Hij is er 5 dagen op 7 en draait de verwarming uit wanneer hij er niet is (dus ook overdag wanneer hij lessen volgt).

De rekening voor één jaar bedroeg € 650. Op het eerste ligt lijkt me dat enorm veel. Kan dit kloppen?

b2

Lid geworden
23 nov 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Of hij is niet veel naar de les geweest :)

Lid geworden
29 feb 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
w.g.b.;1872858 wrote:
Lijkt me veel maar zoiets voor de toekomst ophangen.

Hoe groot is dat enkelglas raam dat is een behoorlijke afkoeler.

Vandaag is het ook zo'n verdampingsmeter. Ik zal de kotbaas toch eens aanspreken over dit alternatief.

Het raam is ongeveer 1.5m² (en de radiator staat er natuurlijk net onder).

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
390
Punten
83
milachka;1872856 wrote:
Niet echt een bouwvraag, maar ik hoop hier toch het antwoord te vinden.

Ik kreeg onlangs de afrekening van de verwarmingskosten van de studentenkamer van mijn zoon. Hij heeft een kamer van 16 m², met één buitenmuur met één raam (enkel glas). Er zijn ook nog verdiepingen boven zijn kamer. Hij is er 5 dagen op 7 en draait de verwarming uit wanneer hij er niet is (dus ook overdag wanneer hij lessen volgt).

De rekening voor één jaar bedroeg € 650. Op het eerste ligt lijkt me dat enorm veel. Kan dit kloppen?

Belangrijker is: is er nog een verdiep onder?

Verwarming volledig uitdraaien kan nadeliger zijn dan laten draaien op een laag pitje

Dat de chauffage onder 't raam staat dat is normaal. Wat minder efficiënt kan zijn is bvb een overgordijn dat te fel naar voren komen => dat de warmte achter het gordijn terecht komt.

Of dat er teveel zaken (boeken, kleren, ...) op de chauffage terecht komen

Nu 650€ lijkt mij op 't eerste zicht ook veel voor een studioke, maar daarmee is alles gezegd, want als ge de studio zelf niet hebt gezien (bvb hoge plafonds...) moeilijk te oordelen. Haja moet niet vergeten dat die firma dat die caloriemeters plaatst en komt opmeten ook moet betaald worden.

Lid geworden
29 feb 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Enk;1872876 wrote:
Belangrijker is: is er nog een verdiep onder?

Verwarming volledig uitdraaien kan nadeliger zijn dan laten draaien op een laag pitje

Dat de chauffage onder 't raam staat dat is normaal. Wat minder efficiënt kan zijn is bvb een overgordijn dat te fel naar voren komen => dat de warmte achter het gordijn terecht komt.

Of dat er teveel zaken (boeken, kleren, ...) op de chauffage terecht komen

Nu 650€ lijkt mij op 't eerste zicht ook veel voor een studioke, maar daarmee is alles gezegd, want als ge de studio zelf niet hebt gezien (bvb hoge plafonds...) moeilijk te oordelen. Haja moet niet vergeten dat die firma dat die caloriemeters plaatst en komt opmeten ook moet betaald worden.

Ja, zijn kot is op de 2e verdieping. Het plafond is wel redelijk hoog.

Die 650€ was zonder de kosten van de firma die alles opmeet. Dat komt daar nog bovenop. Ik maak ook op uit de staat van dat bedrijf dat de totale kost voor alle 14 kamers in dat huis 3300€ is. Mijn zoon zou dan 1/5 Daarvan opdoen. Ook dat lijkt me extreem.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
390
Punten
83
milachka;1872896 wrote:
Ik maak ook op uit de staat van dat bedrijf dat de totale kost voor alle 14 kamers in dat huis 3300€ is. Mijn zoon zou dan 1/5 Daarvan opdoen. Ook dat lijkt me extreem.

Dat is wel nuttige info... dat wil dus zeggen dat het verbruik van uw zoon dik 3 x zo hoog ligt als het gemiddelde van al de anderen...

Kan je vergelijken met vorige jaren? Heb je de huisbaas hier al eens over ondervraagd?

Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
5
Punten
0
Ik vind weinig info aangaande het "meetmechanisme" ...

Ik zie wel dat het toestelletje een display zou kunnen hebben ...

Zouden er andere bewoners een methode gevonden hebben om de meting te beinvloeden ?

Ik denk bvb aan er een zak overheen trekken om lucht circulatie te voorkomen.

Groeten ,

k.b.

Lid geworden
29 feb 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Enk;1872902 wrote:
Kan je vergelijken met vorige jaren? Heb je de huisbaas hier al eens over ondervraagd?

Neen, dit is het eerste jaar dat hij daar op kot zit. Ik ben van plan de huisbaas te contacteren, daarom dat ik vooraf wat input probeer te krijgen.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
390
Punten
83
K.B.;1872924 wrote:
Ik vind weinig info aangaande het "meetmechanisme" ...

Ik zie wel dat het toestelletje een display zou kunnen hebben ...

Zouden er andere bewoners een methode gevonden hebben om de meting te beinvloeden ?

Ik denk bvb aan er een zak overheen trekken om lucht circulatie te voorkomen.

Groeten ,

k.b.

Dat werkt zo niet.

Die dingen plakken tegen de radiator en het is de temp van dat aanraakpunt dat wordt gemeten en bepalend is voor de caloriemeting. Of ge zo moeten permanent, zeer plaatselijk, uwe radiator koelen met bvb stikstof :)

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
390
Punten
83
milachka;1872930 wrote:
Enk;1872902 wrote:

Neen, dit is het eerste jaar dat hij daar op kot zit. Ik ben van plan de huisbaas te contacteren, daarom dat ik vooraf wat input probeer te krijgen.

Ik zou niet meteen van mijn oren maken. gewoon vragen of hij de metingen van vorige jaren eens kan opvragen/doorgeven kwestie dat ge een vergelijk hebt. En of er misschien globaal een verschil is? misschien is er wel een fout gebeurd bij de meetfirma waar hij misschien nog niet van op de hoogte is. (som van alle deelbetalingen is nu misschien hoger dan het totaalbedrag?)

Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
5
Punten
0
Dus in de zomer als de zon op uw radiator zit en de radiator is in temperatuur hoger dan de ruimte dan heb je verbruik ?

En dat spul heeft dus geen referentie naar het waterdebiet dat door je radiator gaat ???

Ik zou wel eens willen zien wat er gebeurt als je daar een klein ventilatortje (uit bvb een PC voeding) permanent laat blazen ter hoogte van dit meetpunt ...

k.b.

Lid geworden
3 nov 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
milachka;1872930 wrote:
Neen, dit is het eerste jaar dat hij daar op kot zit.

Uit eigen ervaring vroeger: klopt de beginstand op de afrekening wel? Als dit niet werd doorgegeven en er werd een schatting gemaakt toen ...

Of anders heeft hij een 'koulijk' lief? :cool:

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
390
Punten
83
K.B.;1872937 wrote:
Dus in de zomer als de zon op uw radiator zit en de radiator is in temperatuur hoger dan de ruimte dan heb je verbruik ?

Ik ken het ook niet supergoed van systeem, ik heb mij al dezelfde vragen zo een beetje gesteld zoals jij nu :)

K.B.;1872937 wrote:
En dat spul heeft dus geen referentie naar het waterdebiet dat door je radiator gaat ???

Ik zou wel eens willen zien wat er gebeurt als je daar een klein ventilatortje (uit bvb een PC voeding) permanent laat blazen ter hoogte van dit meetpunt ...

k.b.

referentie naar debiet is er niet voor zover ik weet.

Een pc ventilator zal mijn gedacht niet genoeg koelvermogen hebben om zo'n volume/wattage als een radiator te kunnen beïnvloeden. Allez, niet getest, noch berekend, maar 't zou mij sterk lijken. 't zou kunnen dat ge meer aan eleltriciteitsverbruik hebt dan winst in caloriën met de meting :)

Lid geworden
12 jun 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
milachka;1872896 wrote:
Ja, zijn kot is op de 2e verdieping. Het plafond is wel redelijk hoog.

Zijn kot op 2e dus maar ruimte eronder tevens een verhuurd kot?

Makita

Lid
Lid geworden
12 apr 2011
Waarderingsscore
0
Punten
16
In mijn tijd stonden de ramen ook in de winter open wanneer er gerookt werd. Met de verwarming vollenbak. Wij moesten wel niet afzonderlijk verwarming betalen :)

Lid geworden
25 mrt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
eerste jaar ook aan de hand gehad --> boosdoener: na het douchen / sporten handdoek over radiator gesmeten om te drogen --> droogde uiteraard goed, maar bezorgde ook meer verbruik gezien radiator meer energie in natte handdoek zat te steken dan in de kamer zelf

Lid geworden
11 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leffunk;1873768 wrote:
... droogde uiteraard goed, maar bezorgde ook meer verbruik gezien radiator meer energie in natte handdoek zat te steken dan in de kamer zelf

Hoeveel Watt of Joule werd er in de handdoek gejaagd?

Na hoeveel seconden bereikte deze handdoek 200°C?

Lid geworden
28 nov 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Makita;1873653 wrote:
In mijn tijd stonden de ramen ook in de winter open wanneer er gerookt werd. Met de verwarming vollenbak. Wij moesten wel niet afzonderlijk verwarming betalen :)

Inderdaad! Verwarming vollebak en maar doempen :)

We gaan weg, ok verwarming blijft open staan. Je komt terug en verwarming staat nog vollebak open, net zoals je raam...

Waar is die goede tijd naar toe?? :)

Bovenaan