Verbruik nieuwe boiler

• Tags elektriciteit energieverbruik Sanitair verwarming warmwatervoorziening
  • Lid geworden
    24 jan 2024
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Mijn aannemer heeft mij een nieuwe boiler aangesmeerd. Het is een Fais Boiler van 150L en heeft een vermogen van 1800W. Nu was ik mijn verbruik aan het controleren, want deze lag aanzienlijk hoog de laatste tijd. En zag via fluvius dat ik om de 4uur ongeveer zware pieken had in mijn verbruik (zie foto). Alle andere pieken zijn verantwoord maar de rode omcirkelde niet. Zou het kunnen dat het gewoon de boiler is die het water warm houd? Of kan iemand mij hier meer uitleg over geven... stroom.png

Even wat meer info vragen:

*Wat is de reden waarom je een nieuwe boiler wilde plaatsen. Was de oude versleten? Had je te weinig warm water bij het douchen? ...
    *Wat was je vorige boiler. Was deze ook elektrisch?
    *Hoe ziet de rest van jou verwarmingsinstallatie er uit? Op welke grondstof verwarm je?
    *Hoe zag jou verbruik er uit voor de installatie van deze nieuwe boiler.

De boiler die je aangeeft is een boiler die werkt met een elektrische weerstand. Doel van zo'n boiler is om warm water (in dit geval 150l) beschikbaar te hebben tegen de ingestelde temperatuur. Hiermee kan je dan (bvb bij het douchen) dat warm water gebruiken en ben je er zeker van dat je dus gedurende x minuten (afhankelijk van boiler temperatuur, gevraagde temperatuur van je douche en debiet van je douchekop) kan douchen. Handig als je bvb met heel je gezin na elkaar wil douchen.

De boiler tracht de gevraagde temperatuur aan te houden. Na de initiële opwarming tot de gevraagde temperatuur zal deze traag beginnen afkoelen (voordeel van een nieuwe boiler, deze zijn vaak goed geïsoleerd waardoor het zakken trager zal gaan). Als het water een bepaalde minimumtemperatuur heeft zal de boiler terug gaan bijwarmen.
    Dit is wat je ziet op je grafiek. Je pieken zijn 15 tot 30min lang, telkens tussen de 0,3 en 0,5 kwh per kwartier. Je hebt een basis verbruik van ongeveer 0,05 per kwartier dus reken op 0,25 tot 0,45 per kwartier. Doe dit maal 4 en je komt aan een 1kwh tot 1,8kwh wat consistent is met het vermogen van je boiler van 1800W (1,8kw). Dus ja dit is het bijverwarmen van je boiler.

Hoe kun je deze nu verder optimaliseren?

--> gevraagde temperatuur laten zakken: let wel dan zal je minder lang warm water hebben dan nu dus je zal wat moeten experimenteren wat werkt voor je gezin. Ook op letten dat je een instelling hebt om af en toe warm genoeg te verwarmen voor legionella.
    --> niet bijverwarmen 's nachts: ook hier weer even kijken naar wat werkt voor je gezin. Let wel op dit betekend dat het water verder zakt in temperatuur dan nu, dus je piek in de ochtend zal wel wat langer zijn.

De oude was versleten en was ook elektrisch.
    Verder verwarmen we hier op stookolie. Dus de boiler wordt alleen gebruikt voor het douche.
    Ik heb niet echt een representatieve vergelijking omdat we alles veranderd hebben qua elektrische installatie en apparaten (we hebben grondig verbouwd). Maar vreemd genoeg verbruikte we voor de verbouwing veel minder als erna..
    Bv voor de verbouwing: SEP2023 verbruikte we +/- 250kwh
    bv na de verbouwing: SEP2024 verbruikte we +/- 350kwh

Bedankt voor de berekening, daar was ik zelf niet opgekomen.
    Voor het optimaliseren:
    Vreemd genoeg heb ik geen handleiding gekregen van mijn aannemer. Dus ik weet helemaal niet hoe ik de boiler moet instellen. Er staat geen knop aan de voorkant en ik kan enkel de onderkant los schroeven. Hieronder zit dan ook geen regelknop, enkel wat componenten waar ik niks van ken. (zie foto, excuses voor de kwaliteit)

Alleszins bedankt voor de uitleg.476956585_1172016074305286_7543494384162906479_n.jpg

Hier ook een elektrische boiler. 2200W 200L
    Wij verbruiken ons warm water ‘s morgens.

Een boiler heeft een zeker warmteverlies. Hoe groter het vat, hoe groter het verlies, maar voor 150L mag je rekenen dat een kwalitatief geïsoleerde boiler rond 30W ligt, maar kan evengoed 80W zijn. Dat verlies tijdens de dag moet goedgemaakt worden door bij te verwarmen.

Omdat ik het verbruik wou beperken had ik met een timer de boiler op 6 uren ‘s nachts gezet. Het water hebben wij nodig vanaf 7u, dus om 1u ging die aan.
    Omdat de boiler nooit volledig leeg is, hebben we meestal geen volle 6u nodig.

Toen we zonnepanelen hadden heb ik de timer veranderd naar starten om 11u in de ochtend, zodat die kan opladen tijdens de momenten van grootste zonne-opbrengst en dus in theorie voor een digitale meter de laagste piektarief.
    Van 6 tot 7 gaat die voor de zekerheid toch nog een uurtje aan.

Dat werkt voor ons erg goed.

Mijn volgende project (is eigenlijk al klaar en getest bij iemand met digitale meter en het werkt, maar ik heb nog geen DM ) is een toestel dat de injectie van de digitale meter uitleest en evenveel verbruikt om de boiler te laden zodat die enkel met zonne-overschot bijgeladen wordt, en dan nog wat extra in de vroege ochtend (op nachttarief) indien niet genoeg zon geweest gedurende de dag.

Even off-topic:
    Mijn volgende project (is eigenlijk al klaar en getest bij iemand met digitale meter en het werkt, maar ik heb nog geen DM ) is een toestel dat de injectie van de digitale meter uitleest en evenveel verbruikt om de boiler te laden zodat die enkel met zonne-overschot bijgeladen wordt, en dan nog wat extra in de vroege ochtend (op nachttarief) indien niet genoeg zon geweest gedurende de dag.
    Wil je dat delen? Dat zou mij een hoop werk besparen. Ik wil mijn overschot dumpen in mijn buffervaten.

Dat is een projectje met wat hardware (2x esp32 C3, SSR 40-DA, 5V voeding, NTC sensor, hall stroomsensor), software, en een android-app voor configuratie (apple lukt nog niet, ondersteunt geen serial BT, moet dat nog naar BLE ombouwen ooit - of naar een secret AP). Je hebt ook een Homewizard P1 lezer nodig.

Op dit moment bestaat het enkel als PoC op mijn bureau. Inbouw in een kastje is voor een volgende fase, betere softwarematige verdeling van de aan/uit tijd ook (concept is al uitgewerkt en getest, moet enkel nog integreren). Als er weer eens wat tijd vrij komt.

Ik heb niet echt een representatieve vergelijking omdat we alles veranderd hebben qua elektrische installatie en apparaten (we hebben grondig verbouwd). Maar vreemd genoeg verbruikte we voor de verbouwing veel minder als erna..
    Je moet wel opletten met het ene jaar zomaar met het andere te vergelijken.
    September 2023 was de warmste september sinds de start van de waarnemingen.
    September 2024 was de september maand met het meeste onweer sinds de start van de waarnemingen en zeer nat en grijs. https://www.meteo.be/resources/climatology/pdf/klimatologisch_maandoverzicht_202409.pdf

Het natte weer, kou en donker kunnen al een deel van het verschil verklaren.

September 2024 was de september maand met het meeste onweer sinds de start van de waarnemingen en zeer nat en grijs. https://www.meteo.be/resources/climatology/pdf/klimatologisch_maandoverzicht_202409.pdf

Ik moet zeggen dat ik in september 2023, 536kWh verbruikt heb, en in 2024, 485kWh
    Dus ik weet niet of je gelijk hebt met je meteorologische samenvatting, maar ik heb toch omgekeerde effect dan jij lijkt te voorspellen.

Hier toch ook hetzelfde effect als bij TS doordat de zonnepanelen amper opbrachten.

Ik moet zeggen dat ik in september 2023, 536kWh verbruikt heb, en in 2024, 485kWh
    Dus ik weet niet of je gelijk hebt met je meteorologische samenvatting, maar ik heb toch omgekeerde effect dan jij lijkt te voorspellen.
    interessant. Heb jij misschien een airco of ventilator om te koelen?
    Jouw tegenvoorbeeld is trouwens evenzeer bewijs dat je niet zomaar je verbruik kan vergelijken van het ene jaar op het andere.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan