Verbruik nieuw lucht-water warmtepomp Viessmann vitocal 250-A nieuwbouw

• Tags lucht-water warmtepomp nieuwbouw warmtepomp
  • Bay

Lid
    Lid geworden
    12 feb 2024
    Waarderingsscore
    9
    Punten
    18
    Beste forumleden,

Sinds 1 week draait een lucht-water warmtepomp in onze nieuwbouwwoning van netto 295 m2 bewoonbare oppervlakte.

Model Viessmann Vitocal 250-A met 2 ingebouwde verwarmingscircuits (pompen).
    Dus geen externe pompgroepen.

1ste circuit = vloerverwarming gelijkvloers.
    2e circuit = vloerverwarming verdieping.

Woning is extreem goed geïsoleerd.
    Overal 20 cm vloer, dak en muur isolatie.
    Triple beglazing enz.
    Woning is gegarandeerd luchtdicht.

Vloerverwarming overal met amper 7-8 cm legafstand.

Deze draait al dagen maar het krijgt de kamertemperatuur niet omhoog.

Screenshots uit de Viessmann App in bijlage, waarop het verbruik, aanvoer- en retourtemperatuur, debiet enz te vinden zijn.

Het vreemde is ook dat de flowmeters vd collector vh gelijkvloers niet omhoog gaan.

Ik het de stooklijnen (apart per verdieping) ook al heel hoog gezet, maar er veranderd niets.

Graag inzichten en advies aub over:
    1. het huidig verbruik wat volgens mij extreem hoog is.
    2. Waarom de ruimtetemperatuur niet stijgt…
    3. Wat kan de reden zijn dat de flowmeters niet stijgen op de collector vh gelijkvloers

Bijlagen

• IMG_8035.png
      IMG_8035.png
      105,2 KB · Weergaven: 46
    • IMG_8036.png
      IMG_8036.png
      96,6 KB · Weergaven: 46
    • IMG_8037.png
      IMG_8037.png
      103,8 KB · Weergaven: 45
    Laatst bewerkt:
    als de flowmeters niet omhoog gaan, wordt er dan wel degelijk warm water rond gepompt in je vloer?
    Als dat niet het geval is, gaat je ketel harder willen werken, want de temperatuur stijgt niet in je woning en dus wil hij meer warmte kunnen geven...

3,92kW is volgens mij niet overdreven veel... Je zou natuurlijk wel je verbruik op een dag moeten doorgeven, en dat zul je moeten uitdrukken in kWh... die 3,92kW mag natuurlijk geen 24 op 24 getrokken worden, want dan wordt het wel een dure grap...

Dat verbruik is inderdaad wel 24u/24u het geval !!

da is 100kWh per dag? Ik zou toch maar effe gaan zoeken waarom er geen water rondgepompt wordt ... Dat is 25€/dag dat je in de vuilbak smijt. Kan een dure grap worden wanneer dat te lang duurt.

Staan alle kranen juist open?

Alle kranen vd 2 collectors staan 100% open.

De flowmeters vd collector op verdieping gaan wel een beetje omhoog.
    Maar gelijkvloers helemaal niet.

Nieuwbouw van 295m2 waar de gehele massa nog 'koud' is. Dan lijkt me het niet abnormaal dat de pomp praktisch continue aan staat. Hoeveel liter water is de opslagboiler? Die moet natuurlijk ook opgewarmd worden.(Vanaf nul?) Het is natuurlijk niet normaal dat de flowmeters niet omhoog gaan. Maar wanneer er geen flow is is er ook geen warmteafgifte. Bij de bovenverdieping zit er wel leven in de flowmeters? Want dan is de vloerverwarming van boven het hele gebouw aan het opwarmen. De vloer voelt wel warm aan boven en onder?

Welke collectoren heb je? Bij bijna alle collectoren die ik ken gaan de flowmeters omlaag naar gelang het debiet omhoog gaat.

Zou toch opletten met nu al een aanvoertemperatuur van 38 graden in je vloer te pompen. Straks komt je heel je vloer los.

Staan er temperatuurmeters op je collectoren? Wat geven deze aan? Hoe warm voelen je collectoren aan?

Maar uw kamertemperatuur is 22 en 23 graden?

Je kan ook aan de buizen voelen bij de collectoren. 38 graden is echt wel warm hoor.
    En als er geen flow is, dan zou de retour ook geen 32 worden.

Welke vloerbedekking heb je?

38 graden met een legafstand van 7-8cm?

Naja, los daarvan, alles is hier boven al gezegd. Wat is de temperatuur op de collectoren?

Je delta-T is een graad of 6. Die energie blijft dus sowieso ergens tussen aanvoer en retour.

Meet nu eens met een simpele infrarood thermometer het verschil tussen aanvoer en retour op beide collectoren?

Draaien beide pompen wel?

Het is een nieuwbouw, heb je de installateur al gebeld, of is het volledig die het zelf?

Woning is kurkdroog en warm sinds maart/april.
    Er werden verschillende keren bouwdrogers geplaatst.
    1 week lang voordat de PUR vloerisolatie gespoten werd eerste week maart.

Het was er zo warm dat zelfs de chape (ook begin maart) en pleisterwerken in april heel snel droog waren tot grote verbazing vd mensen die het geplaatst hebben.

Vvw opwarmingsprotocol werd 2x uitgevoerd tem 40 graden. Dit heeft weken geduurd.

In mei/juni zijn de tegels geplaatst boven en beneden.

Voordat er gevoegd werd heb ik weer bouwdrogers aangesloten op de collectors vd VVW en heb deze ruim 2 weken laten werken tem 40 graden en terug.
    Nul barsten.

Dan heb ik de bouwdrogers weggehaald en heb ik nog ruim 2 weken gewacht voor het voegen. Ik heb ze opzettelijk laten voegen bij normale kamertemperaturen van 22-23 graden.

In bijlage recente fotos van vanavond 23u12.

De grote temperatuur is de gevraagde temp.
    Kleine temperatuur rechts boven is de werkelijke temperatuur die waargenomen wordt door de thermosaten.

Ook fotos vd flowmeters waarvan alle kranen 100% open staan:

- Verdieping: De blauwe ringetjes gaan omhoog tot bijna het midden vd flowmeter.
    - Gelijkvloers: de blauwe ringetjes gaan amper 1 of 2 mm omhoog

Maar op het gelijkvloers stijgt de temperatuur bijna niet.

Op beide niveau’s ligt er:

12 cm gespoten PUR vloerisolatie van Plixxent (hoogste isolatiewaarde tussen alle merken). Gespoten door firma GT-foam.

En 7 dikke Duremit chape geplaatst door Jochems chapewerken.

Muren overal 20 cm anthraciete EPS isolatie van Sto en crepi met 2 lagen verf/coating

Alle kieren en openingen tussen de snelbouwstenen werden zorgvuldig dichtgespoten met isolerende soudal foam.

De ventilatie staat uit.
    Alles is hermetisch afgesloten.

De collectors voelen lauw/warm.
    De manometers op collectors werken niet goed en zijn onbetrouwbaar.

Warmwaterboiler van 300 liter hebben we deze ochtend rond 10u uitgeschakeld.

Alles is geplaatst door een zeer gereputeerde installateur.
    Ze zijn op de hoogte maar zijn van mening dat er geen probleem is en willen nog 1 week wachten.

Mijn mening is dat het gelijkvloers binnen max. 2 à 3 uur gemakkelijk 22 tot 23 graden warm zou moeten worden als het normaal zou werken.
    Want toen de elektrische bouwdroger aangesloten was op die collector werd het heel snel erg warm in de woning.
    Het was echt gelijk een sauna.

7-8 cm legasfstand + waanzinnig goed geïsoleerd + triple beglazing + kurkdroge woning sinds de zomer…

Zonder enige verwarming tot 1 week geleden was het er ook altijd rond de 19-20 graden.

Hoeveel debiet zouden we moeten hebben op 295m2 met legafstand 7-8 cm ?
    In de badkamers is het legafstand zelfs 5-6 cm.

En hoe kan ik dat debiet meten ?

Ik ga ervan uit dat de geïntegreerde pompen in deze warmtepomp niet correct werken of niet voldoende krachtig zijn voor onze situatie.

Bijlagen

• IMG_8057.png
      IMG_8057.png
      104,9 KB · Weergaven: 50
    • IMG_8058.png
      IMG_8058.png
      96,8 KB · Weergaven: 40
    • IMG_8059.png
      IMG_8059.png
      106 KB · Weergaven: 51
    • 190FBE0C-DE48-4380-8117-6A588302959A.jpeg
      190FBE0C-DE48-4380-8117-6A588302959A.jpeg
      315,3 KB · Weergaven: 51
    • 8B7B690D-F796-47A4-AA4F-831E8D1237B6.jpeg
      8B7B690D-F796-47A4-AA4F-831E8D1237B6.jpeg
      309,9 KB · Weergaven: 52
    Laatst bewerkt:
    Staan de inbussen links op de collectors wel open?

Ik weet niet wat inbussen zijn.
    De installateur heeft de collectors al meermaals gecontroleerd en verzekert mij dat alles 100% open staat.

Ter info: er is geen buffervat geplaatst

Laatst bewerkt:
    "De manometers op collectors werken niet goed en zijn onbetrouwbaar." Bedoel je hiermee de temperatuurmeters? Op de foto waar de flowmeters beneden blijven lijkt het alsof aanvoer en retour gewisseld zijn? De aanvoer temperatuur is lager dan de retour temperatuur?

Waarom staan alle flowmeters 100% open? Normaal moeten die afgeregeld worden per kring aan de hand van de berekening gemaakt door de installateur.

Boven komt alles wel perfect op temperatuur. Dus daar werkt het. (Van 19,7°C naar 22,2°C op +- 7 uur tijd.)

Vloerverwarming is een traag systeem, 2 a 3 uur om 3 graden warmer te krijgen lijkt me wel heel snel, zeker bij deze oppervlakte.
    Bij een nieuwbouw met vloerverwarming en "waanzinnig goed geïsoleerd" is het de bedoeling dat alles continue op temperatuur blijft. Eenmaal op temperatuur zal je verbruik ook enorm dalen.

Is 2,2 bar installatiedruk niet behoorlijk hoog? Ik zou eerder denken aan max 1,5 bar.

Concreet,
    - controleer of de collectors van het gelijkvloers correct zijn aangesloten. (Met een infrarood thermometer)
    - Laat de debieten inregelen zoals berekend.
    En daarna zou ik inderdaad nog even wachten.

Er kloppen alleszins 2 dingen niet:

1) dat je nauwelijks debiet hebt in 1 van de collectors

2) de WP levert 15kW en je merkt nauwelijks opwarming. De warmte moet ergens naartoe.

Voor 1) moet er volgens mij in eerste instantie tegoei hydraulisch ingeregeld worden. Ik vermoed dat dit hier het meest wringende schoentje is.
    Met de legafstand en het vloeroppervlak zit je met veel kringen en/of zeer lange kringen. Mogelijk ook grote verschillen tussen lengtes onderling. Misschien moet ook de pompregeling iets opgekrikt worden.

2) zou misschien nog verklaard kunnen worden door de transiente situatie waarin je zit van die eerste week.

Die installateur moet sowieso terugkomen.
    Maar, ook: heb je daadwerkelijk 15kw nodig? Verbaast me,.met zulke isolatie en zo'n korte legafstand. Volgens mij kan je bijna niet laag genoeg draaien met de watertemperatuur, anders wordt het bloedheet.

Kunnen die pompen dat wel aan? Ieder heeft zo'n 2000 meter pijp the pompen. Dus ieder minimaal een kring of 20?
    Dat is een vermogen van ruim 100w/m2 bij de aanvoer en retour van je screenshots.
    Zelfs als dat allemaal naar boven zou gaan heb je alleen daar al 15kw.die in het huis gestoken wordt. Dan moet het toch overal behaaglijk warm zijn.

En jazz met die koste legafstand moet je binnen een paar uur een temperatuurverschil in de vloer merken.
    Bestel.dus gewoon ergens een eenvoudige infrarood thermometer. Meten is weten.

En dat allemaal terwijl het buiten niet eens zo koud is.

Fotos uit applicatie op dit moment:

Temperatuur van 22 graden op verdieping is gehaald, maar de gevraagde temperatuur van 23 graden op het gelijkvloers nog altijd niet.

Bijlagen

• IMG_8063.png
      IMG_8063.png
      96,5 KB · Weergaven: 25
    • IMG_8065.png
      IMG_8065.png
      105,4 KB · Weergaven: 25
    • IMG_8064.png
      IMG_8064.png
      104,3 KB · Weergaven: 25
    Moet het eigenlijk zo warm zijn? Als het ergens > 21° C is wandel ik zo de kamer weer uit omdat het oncomfortabel is 😅 23° C vragen lijkt me overkill

Lijkt me dat het nu wel al voldoende is? Ik zou er de installateur wel naar laten kijken. Doet me wat denken aan de persoon die x tijd geleden ook problemen had met de temperatuur in z'n badkamer die niet gehaald werd. Was uiteindelijk gewoon niet mogelijk dacht ik?

mijn punt is dat het systeem, ondanks extreem hoog energievervruik niet eens op een normale manier werkt.

Anders was het al lang een sauna geworden.

mijn punt is dat het systeem, ondanks extreem hoog energievervruik niet eens op een normale manier werkt.

Anders was het al lang een sauna geworden.
    Welke vloerbedekking heb je?
    En waarom 23°C?
    Vergeet niet dat je tonnen betond aan het opwarmen bent... je huis is ook niet het kleinste met 300+m2 bewoonbare oppervlakte.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan