• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verbrande geur uit zekeringenkast

Lid geworden
4 mrt 2013
Berichten
18
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo

Deze morgen kwam onze poetsvrouw ons verwittigen dat tijdens het werken iets verbrand rook.
Het betrof een typische "electrische" verbrandgeur en ik ging direct naar de zekeringkast.
Was daar inderdaad sterker van geur maar visueel weinig te zien.

Dus frontpaneel eraf gehaald en zag de oorzaak, denk ik? 
Op de plaats waar de beltransfo zit is de achterzijde duidelijk verkleurd. Een foto in bijlage terug te vinden.

image_129.jpg


Gezien ik een totale leek ben weet ik niet goed wat doen?
Elektricien bellen, onderdeel vervangen, ... ?
Eigenaardige is immers dat alles blijft werken, ook de bel en we, behoudens de geur, niets hebben gemerkt.
Een paar maanden terug hebben we voorval gehad op de tweede verdieping (totaal iets anders zijnde verlies op een lamp) en toen werkte alles naar behoren.
Daarmee bedoel ik verliesstroomschakelaar.
Graag jullie feedback. 
Alvast bedankt

Adel
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    803,7 KB · Weergaven: 1

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
En een foto van de binnenkant van de kast?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
De foto die je laat zien toont de buitenkant van de kast? Zelfs dat is al bruin geworden?
Met frontpaneel er af bedoel je gewoon het deurtje? Je ziet nergens draden lopen of schroeven om draden vast te maken?

Het meest waarschijnlijke is een slecht contact. Bij slecht contact verhoogt de weerstand van de verbinding en dat zorgt voor verwarming (tot zelfs verhitting) met de bijhorende geur.
Het nadeel daarvan is dat het vaak te laat opgemerkt wordt en dat dan eigenlijk alles reeds onherstelbaar beschadigd is. Het werkt wel nog, maar de weerstand blijft hoog, zelfs als de schroeven weer aangedraaid worden, omdat er binnenin het eea te warm gekregen heeft.
Meestal wordt dit soort situaties ook steeds erger, omdat de weerstand gaandeweg alsmaar slechter wordt en dus de verhitting alsmaar groter, tot er uiteindelijk ertgens een draad helemaal doorsmelt en de werking stopt.
Het kan natuurlijk ook gewoon een fout of sleet in de beltrafo zijn.

Vervangen is vaak de beste keuze.

Indien je dit zelf niet kan inschatten, of geen kennis van elektra hebt, dan kan je dat beter laten doen.
Elektriciteit is gevaarlijk.

 
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Ik zie helemaal niks op dien foto, dat beetje zwartgeblakerd? Kan vanalles zijn... 

Alleszins: vermoeden van smeulen in elektriciteitskast:
  •  - Ofwel alles afzetten (als je het niet kan lokaliseren)
  • - Ofwel afzetten waarvan je weet dat het problematisch is (geur, brandplekken, verdacht warm onderdeel)

Daarna: expert er bij roepen, in dit geval elektricien. Je had er al 5 aan de telefoon gehad moeten hebben deze morgen, om te zien wie vandaag nog kan komen kijken.

Typische oorzaken: slijtage (bv. transformator), slecht aangedraaide vijzen (schroefverbindingen), of aangeschroefde verbindingen die losgekomen zijn... 

 
 
Lid geworden
4 mrt 2013
Berichten
18
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bijgevoegd twee nieuwe foto's. 

Ene foto is dezelfde van daarnet maar uitgezoomed zodat jullie idd zien wat ik precies gefotografeerd heb. 

Tweede fotos is de kast zelf. Trafo onderaan rechts is de plaats waarover ik sprak. Op basis van jullie info eens aan gevoeld en voelt (zeer) warm aan. Niet dat ik mij zou verbranden maar toch warmer dan je zou verwachten. 

Al bedankt voor de info.

Adel

image_133.jpg
image_134.jpg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    859,6 KB · Weergaven: 2
  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 2

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Inplaats van hier foto's te posten had je beter een elektrieker gebeld of heb je liever dat je kot vannacht afbrand als je in bed ligt?
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Leg de spanning eens volledig af, vijs de beltransfo los, merk de draden + scherm ze af (wago/lusterklem/plakband) en ruik eens aan de beltransfo wanneer hij uit de kast is. Als deze verbrand ruikt zal het inderdaad deze zijn. De automaat erboven is precies ook wat donkerder gekleurd erdoor, of is de lichtinval? Span alle vijzen terwijl eens aan.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Ga ineens ook maar eens met een stofzuiger door die kast als de spanning af ligt. Al dat gruis en vuil dat ik overal op zie liggen kan ook niet goed zijn.

Alleen nu bedenk ik me net, je stofzuiger gaat niet veel doen als de spanning af ligt natuurlijk. Beter eens aan de buren vragen of je een verlengkabel moogt insteken voor 10 minuutjes.
 

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Berichten
1.968
Waarderingsscore
33
Punten
48
De transformator heeft waarschijnlijk een sluiting tussen de wikkelingen. Werkt grotendeels nog maar gaat er in dat geval vroeg of laat aan.

 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan