• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

VerbouwPremie Ramen en Deuren?

Lid geworden
27 jul 2017
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo allemaal

We zijn van plan om onze voordeur, zijdeur en garagedeur te laten vervangen.
Woning dateert van jaren 90, geen ventilatiesysteem.
Volgens de aannemer komen we zeker in aanmerking voor een premie van 35% op een max inbreng van €11.000 (wat ongeveer de totale offerte is).
Maar ik heb al snel gevonden dat garagedeuren standaard niet in aanmerking komen voor de premie.

Voor de voordeur en zijdeur kom ik er echt niet aan uit.
Voordeur gaat een volle deur zijn met daarnaast (dus niet in de deur) een raam dat ook in zijn geheel wordt vervangen.
Zijdeur is geen volle deur en heeft een groot raam als "paneel".
Het glas heeft overal een Ug-waarde van 1.0.

Moeten de deuren en het raam ook voldoen aan de ventilatiewaarden?

En komen we uberhaupt wel in aanmerking voor de 35% premie, aangezien we geen ventilatiesysteem hebben?
Of komen we enkel in aanmerking voor €16 per m² glas hierdoor? (https://www.vlaanderen.be/premies-v...deuren#q-89b77ee3-c437-4508-905c-ed7713e27b34)

Dacht dat het vrij straight-forward ging zijn... niet dus...

Dus als ik het goed begrijp:
- Zijdeur met glas -> moet aan ventilatie-eis voldoen -> geen ventilatie in woning -> geen 35% premie, enkel €16/m²
- Raam naast voordeur -> moet aan ventilatie-eis voldoen -> geen ventilatie in woning -> geen 35% premie, enkel €16/m²
- Voordeur zonder glas (volle deur) -> moet niet aan ventilatie-eis voldoen

Maar de voordeur en het raam er naast bestaat uit "1 stuk;
(F2 ijkt op een raam maar is eigenlijk een vol paneel, F1 is het raam)
1726170709159.png
Best dan een aparte factuur vragen voor enkel de voordeur, zonder het raam er bij, om geen problemen te hebben bij het aanvragen?

Dus van de €11.000 dat hij zei dat we konden ingeven gaan we opeens naar maar €4500.

vergeet ook niet elders nog eens prijs te vragen

Je hoef in een raam naast de voordeur geen ventilatie te voorzien he. Afijn, in de veronderstelling dat er geen living vlak achter jouw voordeur zit, maar eerst nog een hall.

En zit je in de laagste of middelste inkomenscategorie?

Je hoef in een raam naast de voordeur geen ventilatie te voorzien he. Afijn, in de veronderstelling dat er geen living vlak achter jouw voordeur zit, maar eerst nog een hall.
Zit inderdaad eerst nog een hal achter.

En zit je in de laagste of middelste inkomenscategorie?
Zitten in de middelste inkomenscategorie.

- Zijdeur met glas -> moet aan ventilatie-eis voldoen -> geen ventilatie in woning -> geen 35% premie, enkel €16/m²
- Raam naast voordeur -> moet aan ventilatie-eis voldoen -> geen ventilatie in woning -> geen 35% premie, enkel €16/m²

Bekijk bijlage 104959
Best dan een aparte factuur vragen voor enkel de voordeur, zonder het raam er bij, om geen problemen te hebben bij het aanvragen?

Dus van de €11.000 dat hij zei dat we konden ingeven gaan we opeens naar maar €4500.
Het is nooit een specifiek raam dat aan de ventilatie-eis moet voldoen.
Het is de ruimte waarin het raam of de deur geplaatst is.
Deur naar een leefruimte of vochtige ruimte --> ventilatie in de ruimte verplicht.
Deur naar een hal--> ventilatie niet verplicht.

Bekijk bijlage 104959

Deur naar een leefruimte of vochtige ruimte --> ventilatie in de ruimte verplicht.
Op https://www.vlaanderen.be/premies-v...uren/ventilatievoorwaarden-mijn-verbouwpremie vind ik het volgende terug:
1727470722010.png
Dus geen ventilatie nodig in vochtige ruimtes, in tegenstelling tot wat u zegt?
In mijn geval is het een buitendeur in de inkomhal en een buitendeur in de bergruimte / wasruimte, dus in beide gevallen geen ventilatie nodig lijkt me dan?

Bekijk bijlage 104959

Op https://www.vlaanderen.be/premies-v...uren/ventilatievoorwaarden-mijn-verbouwpremie vind ik het volgende terug:
Bekijk bijlage 105194
Dus geen ventilatie nodig in vochtige ruimtes, in tegenstelling tot wat u zegt?
In mijn geval is het een buitendeur in de inkomhal en een buitendeur in de bergruimte / wasruimte, dus in beide gevallen geen ventilatie nodig lijkt me dan?
Als mijn verbouwpremie dit zo schrijft zal dat wel kloppen voor de premie. Maar dat lijkt mij een zeer slecht idee om geen afvoer van vochtige lucht te hebben in de vochtige ruimtes. (Om te verhuren is het wel noodzakelijk om ventilatie te hebben in de vochtige ruimtes).

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan