• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verbouwkosten anno 2022/2023

Lid geworden
3 nov 2022
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste leden,

Mijn vriendin en ik hebben ons oog laten vallen op een te renoveren woning van 1956 met een oppvervlakte van 135m²
Echter hebben wij geen enkel idee wat een totaalrenovatie deze tijd nog zou kosten...
Wij zouden de woning kopen voor €280.000 en hebben dan nog max ±€170.000 renovatiebudget.
Nu is mijn vraag hoe realistisch is dit nog in deze tijd ?
Ik denk dat we hier helaas niet mee gaan toekomen.
De te uit te voeren werken zijn: nieuw dak, nieuwe ramen, nieuwe isolatie, nieuwe elektriciteit, nieuwe badkamer, nieuwe keuken... u snapt het plaatje.
Hopelijk kan er iemand meer duidelijkheid geven.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Wat ik me inderdaad ook afvraag is de prijs van de woning? Is het perceel 20are of zo…
? Open immoweb maar eens op postcodes 3000, 3010, 3001. Voor 280k koop je met wat geluk een rijwoning om te verbouwen, maar je zal verdomd snel moeten zijn ... Ik kan me inbeelden dat het in andere populaire steden niet veel beter is ...
Ik snap niet dat iedereen daar wil wonen :oops:
Hier zijn het andere postcodes, maar ook hier : voor 280k heb je hier een bouwgrond, of een oudere rijwoning.

Verder heeft iedereen zijn redenen waarom ze ergens willen wonen.
Al een geluk voor jou, dat die dan niet allemaal in jou regio willen wonen...
Je moet je niet aangevallen voelen. Ik vraag het uit pure interesse.
Ik voel me niet aangevallen hoor.
Draai het gewoon eens om... Waarom wil jij wonen waar jij woont en een ander misschien niet...?

De redenen waarom een regio duurder is, is soms simpel. Werkgelegenheid, verbindingen, faciliteiten,.etc.

Ik heb ook collega's die voor hun geld een veel groter woning hebben maar een pak verder weg.
Lijkt mooi, maar reken maar eens wat 40j lang het financieel verschil is van aankoop wagens, verbruik van deze wagens, .... En dan spreken we.nog niet aan al die uren meer onderweg....
En blijkbaar is dan dichter bij huis een andere job vinden ook niet zo zelfsprekend.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Draai het gewoon eens om... Waarom wil jij wonen waar jij woont en een ander misschien niet...?
Ik ben geen relevant ijkpunt :). Ik woon op een terrein dat al ettelijke generaties in de familie is dus dat ligt enigsinds anders. Het heeft voordelen maar ook nadelen ...

De redenen waarom een regio duurder is, is soms simpel. Werkgelegenheid, verbindingen, faciliteiten,.etc.

Ik heb ook collega's die voor hun geld een veel groter woning hebben maar een pak verder weg.
Lijkt mooi, maar reken maar eens wat 40j lang het financieel verschil is van aankoop wagens, verbruik van deze wagens, .... En dan spreken we.nog niet aan al die uren meer onderweg....
En blijkbaar is dan dichter bij huis een andere job vinden ook niet zo zelfsprekend.
Ik kan hier veel op tegenwerpen maar uiteindelijk komt alles neer op het maken van keuzes, zoals altijd.

De reden van mijn vraag is omdat een vriend van mij voor corona ook zoekende was in Leuven of Antwerpen maar daar nu na corona helemaal anders tegenover staat, vandaar de vraag.
 

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Berichten
464
Waarderingsscore
198
Punten
43
Wat ik me inderdaad ook afvraag is de prijs van de woning? Is het perceel 20are of zo…
Wij hebben ook een populaire duurdere postcode in provincie Antwerpen, met wat wij betaalden voor alleen grond + verouderde woning die totaalreno nodig had kan je op veel plaatsen grond + de nieuwbouw voor erop betalen.

Ieders motivatie om een bepaalde prijs wel/niet te willen te betalen voor een bepaalde grond/woning zijn anders. Wij vonden goede mobiliteit belangrijk voor onze woon/werk/prive/ontspanning/familie verplaatsingen.

Waar we nu nog wonen is de mobiliteit een ramp en verliezen wij veel te veel tijd met in de file staan, op eender welk uur van de dag.
 

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Berichten
431
Waarderingsscore
126
Punten
43
Wat ik me inderdaad ook afvraag is de prijs van de woning? Is het perceel 20are of zo…
Wij hebben ook een populaire duurdere postcode in provincie Antwerpen, met wat wij betaalden voor alleen grond + verouderde woning die totaalreno nodig had kan je op veel plaatsen grond + de nieuwbouw voor erop betalen.

Ieders motivatie om een bepaalde prijs wel/niet te willen te betalen voor een bepaalde grond/woning zijn anders. Wij vonden goede mobiliteit belangrijk voor onze woon/werk/prive/ontspanning/familie verplaatsingen.

Waar we nu nog wonen is de mobiliteit een ramp en verliezen wij veel te veel tijd met in de file staan, op eender welk uur van de dag.
Ik heb echt het gevoel dat wij een gelijkaardig project hebben met een gelijkaardig budget maar dan in die andere dure provincie ☺️
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Beste leden,

Mijn vriendin en ik hebben ons oog laten vallen op een te renoveren woning van 1956 met een oppvervlakte van 135m²
Echter hebben wij geen enkel idee wat een totaalrenovatie deze tijd nog zou kosten...
Wij zouden de woning kopen voor €280.000 en hebben dan nog max ±€170.000 renovatiebudget.
Nu is mijn vraag hoe realistisch is dit nog in deze tijd ?
Ik denk dat we hier helaas niet mee gaan toekomen.
De te uit te voeren werken zijn: nieuw dak, nieuwe ramen, nieuwe isolatie, nieuwe elektriciteit, nieuwe badkamer, nieuwe keuken... u snapt het plaatje.
Hopelijk kan er iemand meer duidelijkheid geven.
Kan mogelijk zijn, of niet. Ik zou je aanraden om eens met een architect langs te gaan, en die zijn mening te vragen.


En aan de mensen die het over de prijs hebben...
Dat is zeer regio afhankelijk, en ik heb echt al gekkere dingen gezien.

3 huizen verder is hier een huis verkocht voor 300k. Bouwjaar ca1950, laatste verbeteringen ergens in de jaren 70.
Asbest dak, afgekeurde mazoutketel, originele electriciteit, geen enkele isolatie, enkel glas,... en amper 300m2 grond opppervlakte - Rijhuis.
Ik zou er een bulldozer over laten rijden, en toch wordt zo iets verkocht.

Je kan ook eens hier naar kijken... https://www.deboerenpartners.be/te-koop/detail/5077981/11305-mjv-huis-te-zemst
Dat krijg niet "up to date" met 250k, en dan heb je nog een lelijk oud kot.
 

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Berichten
431
Waarderingsscore
126
Punten
43
Je kan ook eens hier naar kijken... https://www.deboerenpartners.be/te-koop/detail/5077981/11305-mjv-huis-te-zemst
Dat krijg niet "up to date" met 250k, en dan heb je nog een lelijk oud kot.
Ik hoop dat iemand die dit huis koopt (en vooral het geld heeft voor deze aankoop) niet denkt dat dit naar nieuwbouwnormen kan gerenoveerd worden voor 250k. Tevens als je al zo’n budgetten hebt, ga je al een andere afwerking willen dus zal dat renovatiebedrag al minstens het dubbele zijn.
 

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Berichten
464
Waarderingsscore
198
Punten
43

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113



Je kan ook eens hier naar kijken... https://www.deboerenpartners.be/te-koop/detail/5077981/11305-mjv-huis-te-zemst
Dat krijg niet "up to date" met 250k, en dan heb je nog een lelijk oud kot.

Les gouts et les couleurs. Ik vind de buitenkant zeker interessant qua looks. Binnen haal je die leuning weg en het wordt al een heel ander zicht.

Maar met 250K zou je er in dit soort renovatie bijlange niet geraken
Buitenkant is echt niet ok. Dakrand is rot, inrit is op -1 en half verzakt. Ramen zijn versleten etc.
Prijs is dus helemaal van de pot gerukt.
 

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Berichten
464
Waarderingsscore
198
Punten
43



Je kan ook eens hier naar kijken... https://www.deboerenpartners.be/te-koop/detail/5077981/11305-mjv-huis-te-zemst
Dat krijg niet "up to date" met 250k, en dan heb je nog een lelijk oud kot.

Les gouts et les couleurs. Ik vind de buitenkant zeker interessant qua looks. Binnen haal je die leuning weg en het wordt al een heel ander zicht.

Maar met 250K zou je er in dit soort renovatie bijlange niet geraken
Buitenkant is echt niet ok. Dakrand is rot, inrit is op -1 en half verzakt. Ramen zijn versleten etc.
Prijs is dus helemaal van de pot gerukt.
ik had het over de looks, niet de staat waarin het zich bevindt.

Over de prijs kan ik niet oordelen, ik ken gemiddelde prijs én aanbod in Zemst niet goed genoeg.
Maar behalve huis is er ook een praktijkruimte van 120m2, 5 parkeerplaatsen en alles op 1000m2 grond in het centrum van een gemeente die centraal tussen Mechelen en Brussel ligt. Dat kost automatisch toch al iets meer.
 

jevc

Lid
Lid geworden
18 feb 2013
Berichten
516
Waarderingsscore
11
Punten
18
135m² bewoonbare oppervlakte of grondoppervlakte?
 
Lid geworden
20 okt 2019
Berichten
8
Waarderingsscore
2
Punten
3
@bassie22 : Momenteel zelf met de voorbereidingen van een totaalrenovatie bezig. Plan is de woning volledig strippen tot op de binnenmuren en alles opnieuw + een kleine aanbouw zodat we 1 groot raam uitkijkend op de achtertuin kunnen plaatsen.

Toen wij onze woning 3-4 jaar geleden kochten spraken wij aannemers die ons zeiden dat we met 160.000 euro al een heel eind zouden komen.

Nu net de raming van de architect ontvangen voor als we alles zouden laten uitvoeren (behalve de afbraakwerken binnenshuis): 280.000 euro, zonder keuken, zonder zolderafwerking, maar wel BTW en architect inclusief, voor 147,5 m2. Dit is ongeveer 1890 euro/m2, BTW en erelonen inclusief.

Willen we de zolderafwerking ook nog erbij dan stijgt het oppervlak naar 168 m2 voor 295.000 euro en komt het op ongeveer 1750 euro/m2.

Volgens onze architect zijn dit de reële getallen op basis van de werken/offertes die hij nu laat uitvoeren.
 

LMDW

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
26 dec 2020
Berichten
528
Waarderingsscore
577
Punten
93
heb zonet ook weer mail gekregen van sanitair leverancier dat de prijzen in januari 2023 fors de hoogte ingaan. ?
 
Lid geworden
23 aug 2021
Berichten
77
Waarderingsscore
55
Punten
18
@bassie22 : Momenteel zelf met de voorbereidingen van een totaalrenovatie bezig. Plan is de woning volledig strippen tot op de binnenmuren en alles opnieuw + een kleine aanbouw zodat we 1 groot raam uitkijkend op de achtertuin kunnen plaatsen.

Toen wij onze woning 3-4 jaar geleden kochten spraken wij aannemers die ons zeiden dat we met 160.000 euro al een heel eind zouden komen.

Nu net de raming van de architect ontvangen voor als we alles zouden laten uitvoeren (behalve de afbraakwerken binnenshuis): 280.000 euro, zonder keuken, zonder zolderafwerking, maar wel BTW en architect inclusief, voor 147,5 m2. Dit is ongeveer 1890 euro/m2, BTW en erelonen inclusief.

Willen we de zolderafwerking ook nog erbij dan stijgt het oppervlak naar 168 m2 voor 295.000 euro en komt het op ongeveer 1750 euro/m2.

Volgens onze architect zijn dit de reële getallen op basis van de werken/offertes die hij nu laat uitvoeren.
Lijkt volstrekt normaal, een grondige renovatie kost bijna evenveel als een nieuwbouw (voor zover je niets zelf doet uiteraard).
 
Lid geworden
17 jan 2008
Berichten
24
Waarderingsscore
1
Punten
3
@bassie22 : Momenteel zelf met de voorbereidingen van een totaalrenovatie bezig. Plan is de woning volledig strippen tot op de binnenmuren en alles opnieuw + een kleine aanbouw zodat we 1 groot raam uitkijkend op de achtertuin kunnen plaatsen.

Toen wij onze woning 3-4 jaar geleden kochten spraken wij aannemers die ons zeiden dat we met 160.000 euro al een heel eind zouden komen.

Nu net de raming van de architect ontvangen voor als we alles zouden laten uitvoeren (behalve de afbraakwerken binnenshuis): 280.000 euro, zonder keuken, zonder zolderafwerking, maar wel BTW en architect inclusief, voor 147,5 m2. Dit is ongeveer 1890 euro/m2, BTW en erelonen inclusief.

Willen we de zolderafwerking ook nog erbij dan stijgt het oppervlak naar 168 m2 voor 295.000 euro en komt het op ongeveer 1750 euro/m2.
Bedankt om dit te delen. Mijn vriendin en ik plannen om +- binnen een jaar een oud huis te kopen met als doel een totaalrenovatie.
Jouw bericht is alvast een flinke reality-check! ?
Mag ik vragen om wat voor soort woning het gaat bij jullie? Gesloten, HOB of open bebouwing?
Gaat het enkel over de renovatie van het huisof nemen jullie de tuin ook meteen onder handen?
 
Lid geworden
20 okt 2019
Berichten
8
Waarderingsscore
2
Punten
3
@bassie22 : Momenteel zelf met de voorbereidingen van een totaalrenovatie bezig. Plan is de woning volledig strippen tot op de binnenmuren en alles opnieuw + een kleine aanbouw zodat we 1 groot raam uitkijkend op de achtertuin kunnen plaatsen.

Toen wij onze woning 3-4 jaar geleden kochten spraken wij aannemers die ons zeiden dat we met 160.000 euro al een heel eind zouden komen.

Nu net de raming van de architect ontvangen voor als we alles zouden laten uitvoeren (behalve de afbraakwerken binnenshuis): 280.000 euro, zonder keuken, zonder zolderafwerking, maar wel BTW en architect inclusief, voor 147,5 m2. Dit is ongeveer 1890 euro/m2, BTW en erelonen inclusief.

Willen we de zolderafwerking ook nog erbij dan stijgt het oppervlak naar 168 m2 voor 295.000 euro en komt het op ongeveer 1750 euro/m2.
Bedankt om dit te delen. Mijn vriendin en ik plannen om +- binnen een jaar een oud huis te kopen met als doel een totaalrenovatie.
Jouw bericht is alvast een flinke reality-check! ?
Mag ik vragen om wat voor soort woning het gaat bij jullie? Gesloten, HOB of open bebouwing?
Gaat het enkel over de renovatie van het huisof nemen jullie de tuin ook meteen onder handen?
@Jerry_henry : Bij ons gaat het om een open bebouwing uit 1960 op ongeveer 400m2. Ik zou graag zeggen dat we voor dat bedrag voor grote luxe kunnen gaan, maar dat is helaas niet zo. Het overstijgt ons budget ook behoorlijk, dus we gaan ook veel zelf moeten doen en alles beetje bij beetje. We hebben in die 3-4 jaar tijd wel al een 40-45 duizend euro kunnen sparen, maar dit valt nu volledig in het niets door de inflatie jammergenoeg, en een behoorlijk deel daarvan wordt al opgeslorpt door de architect aangezien je die niet van je hypotheek mag betalen. We hadden beter direct kunnen verbouwen toen de bouwprijzen nog niet zo sterk gestegen waren. Maar goed, dat is achteraf bekeken.

Verder rekenen we nog op een aantal subsidies (hopelijk in de buurt van 15000-20000 euro), hebben we besloten om met crepi te werken ipv steenstrips (9000 minder kosten) en laten we de architect de opvolging doen tot wind/waterdicht ipv tot alles af is (6000 euro minder). Verder willen de de technieken dan voor zover we kunnen zelf leggen, eventueel met behulp van een zelfbouwfirma (hoeveel we daarmee kunnen besparen weet ik niet). Voor deze prijs zal de tuin overigens nog 1 grote puinhoop zijn ook, dat zit er dus niet bij in. En ook dingen als een verfje op de muur niet, de badkamer is maar half betegeld ipv tot aan het plafond, keuken zit er nog niet in, zeker geen overdreven budget voor de badkamer, geen fancy domotica, maar gewoon het 'normale' elektriciteitsgebeuren, echt niks speciaals, en dan houden we nog niet eens rekening met onvoorziene kosten die er ongetwijfeld óók gaan komen.

We hebben nog even overwogen om het huis maar gewoon weer te koop te zetten en we zijn naar nieuwbouwwoningen in de omgeving gaan kijken. Maar als we dan onze gerenoveerde woning zouden vergeleken met een soortgelijk woonoppervlakte, dan waren die woningen nóg duurder en zat je met een half zo klein perceel. Dus dan hebben we toch maar besloten om aan de verbouwing te starten. Het is niet anders, en anderzijds denk ik ook niet dat de prijzen van bouwmaterialen nog ooit (sterk) zullen dalen, dus ja, we gaan eraan beginnen en we zien wel waar het schip strand. Ik wens je in ieder geval veel succes met je zoektocht!
 
Laatst bewerkt:
Lid geworden
17 jan 2008
Berichten
24
Waarderingsscore
1
Punten
3

@Suzy Q:​

De tijd waarbij een verbouwing/ nieuwbouw volledig afgewerkt wordt opgeleverd zal voor velen niet langer haalbaar zijn denk ik.
Even leven op de chape, een keuken bij elkaar improviseren,... kunnen (achteraf bekeken) ook z'n charmes hebben zeker? :)
Alleszins veel succes en goeie moed gewenst met jullie project!
 

LMDW

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
26 dec 2020
Berichten
528
Waarderingsscore
577
Punten
93

@Suzy Q:​

De tijd waarbij een verbouwing/ nieuwbouw volledig afgewerkt wordt opgeleverd zal voor velen niet langer haalbaar zijn denk ik.
Even leven op de chape, een keuken bij elkaar improviseren,... kunnen (achteraf bekeken) ook z'n charmes hebben zeker? :)
Alleszins veel succes en goeie moed gewenst met jullie project!
Nieuwbouw zetten, met alles in 1 keer afgewerkt... is voor de happy few.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest

@Suzy Q:​

De tijd waarbij een verbouwing/ nieuwbouw volledig afgewerkt wordt opgeleverd zal voor velen niet langer haalbaar zijn denk ik.
Even leven op de chape, een keuken bij elkaar improviseren,... kunnen (achteraf bekeken) ook z'n charmes hebben zeker? :)
Alleszins veel succes en goeie moed gewenst met jullie project!
Als je de periode van WW2 tot nu bekijkt is deze periode ook maar vrij kort geweest. Nog maar 20 jaar geleden was het niet abnormaal dat je de woning betrok vooraleer ze klaar was.

Misschien valt de periode van totale afwerking inclusief tuin wel samen met opkomst van social media :cool: .
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan