Verbouwing zonder opvolging van architect?

Lid geworden
30 mrt 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo iedereen! Wij gaan onze woning ingrijpend verbouwen (muren van het eerste verdiep rechttrekken en nieuwe verdieping er bovenop). De bouwaanvraag is reeds ingediend, tot dusver het goede nieuws. Evenwel zijn wij ons vertrouwen in onze architect kwijtgeraakt (stroeve communicatie, houdt weinig rekening met onze wensen, geeft geen opties qua lastenboek etc.)

Nu is mijn vraag of wij de samenwerking met onze architect kunnen stopzetten en de verbouwing kunnen uitvoeren zonder opvolging van een architect. Ik las ergens dat opvolging wettelijk verplicht is, maar als ik dan de verhalen lees over architecten die amper twee keer een werf bezoeken, dan vraag ik me af waarom het niet zonder zou kunnen. Riskeer je een boete of iets dergelijks wanneer je geen architect meer hebt tijdens de werken en is het wel aan te raden de werken zonder architect uit te voeren? Daarbij moet ik wel zeggen dat de aannemer die de werken zal uitvoeren een kennis is en dus geen volslagen onbekende (wat de kans op een slechte uitvoering wel zeer verklein, meen ik).

Bij voorbaat bedankt voor alle advies!

Lid geworden
11 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Goldmund;1923369 wrote:
Ik las ergens dat opvolging wettelijk verplicht is, maar als ik dan de verhalen lees over architecten die amper twee keer een werf bezoeken, dan vraag ik me af waarom het niet zonder zou kunnen.

Het is verplicht om te betalen voor opvolging. Of hij al dan niet er plaatse komt houdt niemand in t oog. Meer nog: als je vindt dat hij niet genoeg komt kan je nergens terecht om te klagen, tenzij je dat in een contrakt staan hebt, en dan nog.

Hetgeen wel verplicht is, is het indienen van het EPB dossier. Doet hij dit ook?

Goldmund;1923369 wrote:
Daarbij moet ik wel zeggen dat de aannemer die de werken zal uitvoeren een kennis is en dus geen volslagen onbekende (wat de kans op een slechte uitvoering wel zeer verklein, meen ik).

Wat is kennis? Goede vriend of medecaféganger? Sportleraar van uw kinderen?

Eerder omgekeerd. Bij aannemers/zakenpartners met dezelfde goede/slechte reputatie, hoe beter je ze kent hoe groter de kans op miserie.

Saurus

Lid
Lid geworden
14 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
Je kan de opdracht met de architect stopzetten, mits inachtneming van de contractuele procedures (en eventuele betalingen).

De architect zal dit vervolgens melden bij de orde van architecten, de verzekering en de bouwdienst van de gemeente. Zeker bij ingrijpende bouwwerken zal dit niet onopgemerkt verlopen.

Lid geworden
6 mei 2011
Waarderingsscore
1
Punten
0
Een architect is verplicht tot de laatste tegel TENZIJ je contractueel hebt vastgelegd dat hij na de ruwbouw mag beschikken. Zo hebben wij het toch gedaan. Zoniet moet je rekenen op de goodwill van uw architect.

Lid geworden
10 apr 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,

Wij hebben iets gelijkaardigs voor:

We zijn gestart met het omvormen van een voormalig bankkantoor tot volwaardige wooneenheid. Er wordt niets veranderd aan het volume van het gebouw. We hebben een architect in de arm genomen om de bestemmingswijziging en stedenbouwkundige vergunning aan te vragen en de plannen voor de renovatie op te maken.

Daarbij heeft de A ook een begroting opgemaakt van alle werken die moeten gebeuren. Wij zijn van plan om heel wat zelf te doen (of althans zelf aannemers te zoeken), omdat we geen onnodig ereloon willen betalen aan de architect. De werken op zich zijn immers al duur genoeg.

Nu zegt de A echter dat hij minimaal ingezet moet worden voor het winddicht maken van de bouw (??), wat wil zeggen het buitenschrijnwerk en daken. Dit is echter de grootste som (ca 100 000 euro) en wij wensen dit zelf door een gekende aannemer te laten doen, zonder hiervoor 10% ereloon te betalen aan de A.

Welke zaken zijn door ons verplicht om te laten opvolgen door de architect?

Saurus

Lid
Lid geworden
14 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
Spreek met uw architect een vast bedrag af in plaats van een percentage en spreek duidelijk af welke zaken inbegrepen zijn en welke niet.

Zoals al 100den keren gezegd op het forum: structurele werken zonder architect mag wettelijk niet. Punt uit. Het kan zijn dat niemand er over valt, maar zodra er ergens een buur vervelend begint te doen, of er een accident op de werf gebeurt, dan hang je.

Ook voor niet verplichte zaken is een goede architect normaal gezien zijn geld waard. Als bouwleek kan je anders niet op tegen de mooipraterij van de aannemers. En elke aannemer kijkt enkel naar zijn eigen winkel. Je hebt iemand nodig die het totaalplaatje in de gaten houdt, en bvb elektriciteitswerken, doorboring voor sanitair, afwerking,... op elkaar afstemt. Op het forum zijn er een aantal zeer bekwame dhz'ers die dit grotendeels zelf kunnen, maar dat zal je voor jezelf moeten uitmaken of je dat aankan.

(Noot: er zijn ook architecten die dit helemaal niet correct doen, bvb omdat ze onder een hoedje spelen met de sleutel-op-de-deur firma. Dat valt dan ook niet onder 'goede' architecten)

Bovenaan